Stukje plastic in buik

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Gebruikersavatar
Jade
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2013 13:57
Locatie: Zweden

Stukje plastic in buik

Bericht door Jade »

Allereerst: de kat waarover dit gaat is momenteel opgenomen in een dierenziekenhuis en wordt behandeld. Ik moet het verhaal even kwijt (het afwachten is vreselijk) en misschien heeft iemand er in de toekomst nog iets aan. Het voorwerp in haar buik is daar overigens niet door ons terechtgekomen, het zat er blijkbaar al toen we haar van de cattery ophaalden.
Alle positive gedachten zijn nu welkom :)


Afgelopen zondag hebben we 2 kittens opgehaald van 12,5 week. Het zijn twee ragdoll zusjes. De lange reis (4 uur) in de auto ging redelijk goed. Ze sliepen veel, alleen Essie miauwde de eerste 2 uur aan een stuk door, dat is begrijpelijk. Skye, waarover dit berichtje gaat was rustiger. Miauwde maar heel even.

Om 20.00 kwamen we thuis aan en lieten de zusjes in een afgeschermd deel van het appartement los. Samen hebben ze nieuwsgierig rondgelopen en een uur later mochten ze de rest van het apartement bekijken m.u.v. slaapkamer en computerkamer. Ze speelden veel in de klimboom en we mochten ze aaien en ze kwamen ook naar ons toe. Al vrij snel gaan slapen (logeerbedden in woonkamer) vanwege de lange reis. Essie poepte en plaste volgens mij de eerste avond al netjes op de bak, in ieder geval gisteren en vandaag.

Gisteren, maandag, rustig verder kennisgemaakt en alles ging eigenlijk vrij goed, behalve het detail eten. Essie at al kleine hoeveelheden natvoer, een stukje kip heel gulzig en 's avonds wat natgemaakte brokjes (hetzelfde merk als thuis). Skye at echter helemaal niets, dronk gelukkig wel. 's Ochtends zagen we haar (net te laat) op de bank plassen, maar nadat we haar na het plasje nog eens op één van de bakken gezet hebben, vonden we later haar beloningen terug (beide vormen). We maakten ons wel zorgen om het eten, ook al was het een stressvolle reis en nogal een omschakeling. Wel gebeld, wat tips gekregen die we al geprobeerd hadden (vocht bij eten, natvoer ietsje opwarmen, mousse, andere merken natvoer, kipfilé), maar geen geluk. Wel wat gelei op haar bekje gesmeerd en dat likte ze wel af, maar vond het wat irritant.

Vanochtend hoorde mijn vriend vreemde geluiden onder de bank (wat een geluk dat hij wakker was) en dit bleek Skye te zijn die overgaf. Tot mijn vriend's verbazing vind hij daar twee stukjes plastic.. Het zijn de afgekauwde zachte stukjes van een baby 'tutje' (hoe heet zo'n ding eigenlijk?). Een pacifier heet het in het Engels. We herkenden het meteen omdat de dochter van de opvoedster (met jonge dochter) grapjes maakte over hoe het minder duur zou worden met Skye uit huis omdat ze steeds aan die dingen knaagde.

Onmiddelijk naar nabijgelegen dierenziekenhuis gebeld, konden onmiddelijk komen. Foto's gemaakt, zit toch nog iets meer in de buik. Waarschijnlijk nog wat plastic (niet te zien op röntgen, maar ze konden door de vorm van de ingewanden zien dat er iets zat).
Ze gaan eerst via de slokdarm kijken of het in de maag zit (hier hopen we op) en als ze niets vinden moet het in de darmen zitten en dan wordt het een risicovolle operatie.

We hebben natuurlijk meteen de cattery gebeld en ze zijn er ook vreselijk bezorgd om. Ik moet zeggen dat het contact altijd goed geweest is en zij nemen ook de kosten voor het consult en de mogelijke operatie op zich. Moet ik boos op ze zijn? Tja, het is wel hun schuld... Van de andere kant.. het kan gebeuren, misschien? In ieder geval wil ik nu natuurlijk alleen maar dat Skye hier heelhuids uitkomt om snel weer met haar zusje herenigd te worden...

Zo, nu is het opgeschreven... Het is nogal een vuurdoop, het zijn onze eerste katjes. Mijn vriend en ik zijn er natuurlijk helemaal kapot van, maar we moeten er nu gewoon doorheen. Eerst hopen dat het in de maag zit en als dat niet zo is, zien we wel weer verder. Het moet er toch uit, dus dan is een operatie onvermijdelijk.
De DA besloot overigens niet de manier van dwangvoeren en dan overgeven stimuleren te gebruiken omdat ze eerder al overgegeven heeft (vanochtend) en het er toen niet uitgekomen is. Deze manier zou kunnen mislukken en haar dan erger verzwakken en dat is nog slechter voor de operatie. Ze was sinds zondag ook 100g afgevallen (woog nu precies 1 kg)

Bedankt voor het lezen en voor dit geweldige forum, want door jullie kritische commentaren heb ik steeds goed opgelet, ook al had ik dit niet verwacht (overbezorgd noemden mijn vrienden me) en zijn we vanochtend na het overgeven ook onmiddelijk in de auto gestapt. Klinkt misschien een beetje cheesy, maar zo is het :) En nu duimen.

Foto van Skye en Essie:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Stukje plastic in buik

Bericht door Zuri »

Jeetje wat schrikken Jade. Hopelijk verloopt de operatie van de kleine dreumes voorspoedig en is het daarmee opgelost. We denk ik dat ook jij op moet gaan letten dat ze bij jou geen vreemde objecten gaat eten. Er is namelijk een gedragsstoornis (volgens mij heet dat Pica) waarbij katten vreemde objecten eten en daarvan ziek kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan het knagen aan kleding, elektriciteitsdraden, etc. Wellicht dat Skye hier ook last van heeft???

De duimen draaien hier voor jullie. Laat je ons ook nog weten hoe het gegaan is?
En daarnaast gefeliciteerd met deze prachtige dames!
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Jade
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2013 13:57
Locatie: Zweden

Re: Stukje plastic in buik

Bericht door Jade »

Bedankt voor je berichtje. Dat is inderdaad een goeie, we hebben bij thuiskomst meteen een kritische ronde gemaakt en zal zo nog eens gericht rondkijken en googlen.
Voelt alleen wat dubbel, we wachten op het verlossende belletje (kan nog wel even duren) :(

Essie en ik kunnen elkaar in ieder geval bezighouden.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Stukje plastic in buik

Bericht door Adriana »

oeps wat een ellende. en darmoperaties zijn inderd heel risicovol.. goed dat jullie meteen in de auto zijn gestapt en geweldig dat de fokker meteen meldt bij te dragen en ook erg bezorgd is.. dat is heel heel vaak heel anders....
hier hebben de kittenbroertjes anderhalf jaar lang aan alles geknaagd en dat was geen geval van pica hoor! gewoon nieuwsgierigheid..

kijk een beetje uit bij thuiskomst en missch dekentje van Essie meenemen om luchtjes uit te wisselen. maar ik neem aan dat Essie voorlopig even niet mee naar huis mag maar in de kliniek blijft in soort van couveuse..
jeetje, kan me voorstellen dat je vreselijk in de rats zit... duimen en duimen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Jade
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2013 13:57
Locatie: Zweden

Re: Stukje plastic in buik

Bericht door Jade »

Ja, inderdaad. Heb Essie net geborsteld en die borstel bewaar ik voor Skye. Zal ook een dekentje lekker met Essie-geur inwrijven zodat ik dat weer op Skye kan wrijven. Of is dat niet wat je bedoelde?

Essie (gezonde zusje) is mee naar huis. Skye is in het ziekenhuis en blijft hoe dan ook daar vannacht. Ik had Essie ook meegenomen omdat ze de afgelopen dagen ze veel samen hebben doorgemaakt en veel samen bezig zijn/slapen. Had Essie ook daar moeten blijven, of verwar je de namen? (wij noemen ze ook nog af en toe bij hun cattery namen :) ). Nog geen nieuws, maar in ieder geval ook niet dat de operatie slecht is gegaan. Weet ook niet zeker of ze bellen als ze in de maag gekeken hebben en er niets zit. Hebben al toestemming gegeven voor een eventuele operatie (verder geen keuze). Fingers crossed.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Stukje plastic in buik

Bericht door nellebel »

hier draaien de duimpjes mee. wat een begin zeg. tja je kunt natuurlijk neit alles voorkomen en bij the cattery ook niet. ze nemen hun verantwoordelijkheid en dat is al fijn.
hoop dat je snel goed bericht krijgt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Stukje plastic in buik

Bericht door Sterretje90 »

Bah, wat een pechverhaal. Ik heb inderdaad ook wel eens van Pica gehoord, maar zou het niet gewoon bij kittens net zo werken als bij peuters: alles wat los en vast zit in je mond stoppen? Heel veel sterkte ermee!
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Stukje plastic in buik

Bericht door Ms Maaike »

Pica is een gedragsafwijking, namelijk het willen/moeten eten van dingen die niet voedzaam zijn (zeep, hout enzovoorts). Dit kan twee oorzaken hebben, namelijk een voedingsstoffentekort of een mentale stoornis. Bij peuters is het vaak pure nieuwsgierigheid, maar wordt het ook pica genoemd.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Jade
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2013 13:57
Locatie: Zweden

Re: Stukje plastic in buik

Bericht door Jade »

Ik heb er zelf geen idee van, het is in ieder geval wel goed om in gedachten te houden :) Ik las dat Pica voorkomt bij kittens die niet lang genoeg bij hun moeder hebben kunnen drinken. Volgens mij is dat hier niet het geval. Andere oorzaken zijn gebrekkige voeding, bepaalde ziektes, genetische oorzaken (bij Siamezen en Birmanen) en verveling. Dat is het volgens mij ook niet. Dan heb je nog de gedragsstoornis als oorzaak. Ah, ik zie dat Ms Maaike er al iets over geschreven heeft, ik heb maar wat gegoogled.

Ach, tot ze wat ouder zijn zal het wel moeilijk te zeggen zijn. Hè wat zijn zo'n simpele zinnen toch rot als je kat zich in zo'n situatie bevindt... Maargoed, goede hoop tot er meer nieuws is.
Gebruikersavatar
Jade
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2013 13:57
Locatie: Zweden

Re: Stukje plastic in buik

Bericht door Jade »

NIEUWS!

Vriend zat aan de telefoon terwijl ik het vorige tikte.
Er zat een stukje in haar maag en dat hebben ze er zonder operatie uit kunnen halen. Verder zitten er nog wat kleine stukjes in haar dikke darm, maar die kunnen er hoogstwaarschijnlijk op de natuurlijke manier uitkomen, aangezien ze al zo ver gekomen zijn.

Ik ben heel voorzichtig opgelucht, niet alles is eruit (die kleine stukjes dus). We mogen haar rond 17.00 al op gaan halen.

Ik durf nog niet 100% de zorgen te laten varen, maar dit lijkt vrij goed nieuws!
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Stukje plastic in buik

Bericht door Sterretje90 »

Goed nieuws, fijn!! En nu veel succes met het uitspitten van haar poepjes de komende dagen.... ;)
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Jade
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2013 13:57
Locatie: Zweden

Re: Stukje plastic in buik

Bericht door Jade »

Haha, bedankt ;) jullie begrijpen natuurlijk 100% dat ik dat helemaal niet erg vind! ;)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Stukje plastic in buik

Bericht door Ms Maaike »

Ah dat is goed nieuws. :) Succes met poepwroeten de komende dagen haha. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Stukje plastic in buik

Bericht door Adriana »

hihi.. tja, het moet er uit glibberen.. en heel erg goed nieuws, hoefde niet gesneden te worden en dat is zeker bij dit soort ukken, heel prettig.
dus zusjes snel weer samen en brrr wat een avontuur..!! en ja, ik heb me vergist in de namen maar Skye hoeft gelukkig ook niet te blijven..
fokker zal ook errg opgelucht zijn en iedereen weer wat geleerd..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Stukje plastic in buik

Bericht door Zuri »

Gelukkig! Goed nieuws! En fijn dat het zo makkelijk is gegaan zonder het openritsen van dat kleine buikje (met alle bijbehorende risico's).

Ja elk kitten stopt (net als een peuter) wel eens dingen in zijn mond, maar ik kreeg de indruk door de opmerking van de fokker dat dit kitten het wel erg veel doet. Vandaar mijn opmerking over Pica. En dan zou ik dat toch wel goed in de gaten gaan houden. Zeker om herhaling te voorkomen.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Plaats reactie