Pootje geamputeerd

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Gebruikersavatar
muppetnina
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2012 22:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Pootje geamputeerd

Bericht door muppetnina »

Hoi,

Ik heb me zojuist aangemeld op dit forum (zie ook mijn voorstelronde: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 10&t=26254, omdat ik veel en vaak op dit forum lees als ik met vragen zit over BeBe. Nu heb ik op dit moment niet echt een vraag, maar wel een verhaal dat ik even van me af wil schrijven voordat ik een paar uur ga proberen te slapen... :edoh:

Gisterenavond was ik samen met mijn vriend thuis en BeBe, mijn schildpadje, lag lekker op balkon op de zitzak. Dit gaat al weken prima, zeker nadat ik haar een aantal weken geleden had gecorrigeerd toen ze door het net dat ik heb gespannen probeerde te glippen. Ik woon namelijk op vijf hoog! :enaughty:

Gisteren heeft BeBe het echter weer geprobeerd, dit keer helaas met succes. Ze is van 5 hoog naar beneden gekukeld en heel erg ongelukkig terecht gekomen. Omdat ik haar van de kliko op de andere kant van balkon hoorde springen, was ik er heel erg snel bij en toen ik erachter kwam ben ik echt naar beneden gevlogen! Hier trof ik BeBe in paniek en helemaal versuft aan, maar ze probeerde toch van me weg te vluchten. Ze liep nog! Ik zag wel gelijk dat ze bloed had aan haar bekkie én dat ze een mank pootje had. Ik heb gelijk naar boven geschreeuwd dat de dierenambulance gebeld moest worden (gelukkig was mijn vriend zo handig om dat al paraat te hebben) en Bebe gepakt.

In de dierenambulance heb ik e.a uitgelegd toen we onderweg waren naar de dienstdoende avondarts. Hier is ze onderzocht, terwijl mijn hart brak. Wat een zielig hoopje poes lag daar :???:
Hier is ze gestabiliseerd en is geconstateerd dat ze een hele vervelende breuk had aan haar achterpootje. Ze was in shock en de arts vertelde me dat de eerste 24 uur cruciaal zouden zijn, maar dat de eerste twaalf uur nog belangrijker zouden zijn. Ze had 50% kans op overleven... :cry:
Ik heb haar helaas achter moeten laten om naar huis te gaan en te gaan slapen. Dit is overigens niet gelukt, want ik wilde dat het al negen uur zou zijn zodat ik zou weten of ze nog zou leven.

Dit was gelukkig het geval :-) maar ze moest wel met spoed naar Dr How (hier bekend, ik heb hem al vaker voorbij zien komen) om geopereerd te worden. Dit is inmiddels gebeurd en er is besloten om har achterpootje te laten amputeren :shock: Verder heeft ze schade aan haar koppie; ze heeft gebroken tandjes en een gekneusde kaak (misschien gebroken, maar dit was niet heel duidelijk zichtbaar). Het lijkt allemaal prima te gaan, zei Dr How mij vanmiddag.

Gelukkig loopt het allemaal "goed" af, maar ik ben zoooooo bang dat ze vannacht alsnog niet haalt. Ik word echt helemaal gek als ik morgen bel en ze blijkt er niet meer te zijn :cry:

Nou, eigenlijk kunnen jullie niet heel veel met het verhaal, maar ik wilde dit toch even van me af schrijven. Misschien hebben jullie wel ervaringsverhalen en tips voor haar revalidatie? Ik heb al een bench geregeld en heb alles omgegooid om zo veel mogelijk bij haar te kunnen zijn :-)

Liefs,
Nien
BeBe is mijn kleine monstertje <3
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Das pech, pootje van BeBe weg!

Bericht door mittenslief »

heel erg vervelend voor de lieve bebe, maar kan je je titel niet veranderen staat echt raar hoor, ik hoop dat ze er doorheen komt en er verder niet veel van overhoudt
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Das pech, pootje van BeBe weg!

Bericht door Adriana »

welkom op het forum en je hebt het grootste geluk van de wereld dat ze het overleefd heeft.
in betere handen kun je met dr How niet zijn.. hij zal ook wel bloed hebben afgenomen om te zien of er schade aan bepaalde organen is.. nieren krijgen van zo'n smak ook een behoorlijke klap en dan kan het alsnog over zijn..
nog niet zo lang geleden hadden we topics met geamputeerde poten, die kun je nalezen voor tips en ervaring en dan is er ook nog layla/marjolein met felix, ook een katzel die denkt/dacht dat-ie kon vliegen. zowel in haar fotoalbum als in de betreffende topic staan ervaringen en tips. en we hebben gizmo van jeannette/da vinci. dat had een andere reden, maar die doet het prima met een pootje minder en is gelukkig kankervrij verklaard (na amputatie en chemo..)
rechtsboven zit een zoekfunctie en daarmee krijg je alle berichten/topics over dat onderwerp en via het forumoverzicht kom je ook snel bij betr topics..

en helemaal eens over je titel... neem aan dat het in de zenuwen is gebeurd maar het staat heel erg naar....
missch berichtje met verzoek aan Admin..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Das pech, pootje van BeBe weg!

Bericht door Dinky »

Goed dat je al een bench hebt geregeld!
Ze zal de eerste tijd er wel aan moeten wennen dat ze een pootje mist. Hoop dat alles geneest zonder verdere complicaties.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
paasnini

Re: Das pech, pootje van BeBe weg!

Bericht door paasnini »

Hóe is het nu?

En ik vind de titel ook niet echt kunnen.
Gebruikersavatar
muppetnina
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2012 22:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Das pech, pootje van BeBe weg!

Bericht door muppetnina »

Ik zal even een berichtje sturen en vragen of de titel aangepast kan worden. :-) Sorry als mensen hierdoor een verkeerd beeld hebben gekregen... :edoh:

BeBe is inmiddels thuis en ze maakt het naar omstandigheden goed. Ze kijkt heel helder uit haar ogen, maar is wel heel erg suf. Volgens mij begrijpt ze er niet zoveel van, want ze kan natuurlijk opeens niet meer lopen. Tenminste, tijdelijk niet. Ik heb een bench voor haar ingericht, waarin ze heel zacht kan liggen, haar eten en drinken staan en een kittenkattenbak staat.

Het is heel sneu om te zien dat ze steeds omvalt en na twee hinkjes neerploft. Ze zal ook wel verschrikkelijk moe zijn na alle gebeurtenissen! Het is wel duidelijk dat ze gaat kijken waar ik ben als ik niet naast haar zit. Heb dan nu ook mijn dekbed en een hoop dekentjes voor de bench neergelegd en zit er nu naast met mijn laptop :-) ze is inmiddels uit de bench gekropen en ligt naast mijn laptop bijna te slapen.
BeBe is mijn kleine monstertje <3
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Das pech, pootje van BeBe weg!

Bericht door Adriana »

die is uitgeput van de operatie en moet heel langzaam bijkomen. maar ze leeft nog!
heb je al info over haar algemene toestand, waardes bloedonderzoek?
en hoe is het met haar kaak? gekneusd? en ze kan best ook nog wel iets van een hersenschudding hebben na zo'n klap..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Das pech, pootje van BeBe weg!

Bericht door patiani-guusje »

De titel komt over alsof het allemaal heel grappig is, terwijl dit hele serieuze dingen zijn..gelukkig zie je dit zelf ook in.. Sterkte met Bebe!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
muppetnina
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2012 22:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Das pech, pootje van BeBe weg!

Bericht door muppetnina »

Ik heb gisteren een mailtje naar Admin gestuurd met vraag tot wijzigen titel. Is inderdaad in emotionele toestand geschreven; ik neem het zeker allemaal serieus!

Inmiddels weer een gebroken nacht. Ben zelf emotioneel gezien niet optimaal, ik vind het verschrikkelijk om m'n BeBe zo te zien. Ze ligt maar, soms helder, soms wat suffer, te liggen. Als bench open is, komt ze er na een tijdje uit, maar komt niet veel verder dan 2 meter... :-( net ook wakker geworden van gestrompel naar onder de bank (haar veilige plekje), ik slaap heel licht.

Ze heeft nog niet gegeten :-( kaakje zal wel pijn doen. De onderkant is gebroken, maar zo "mooi" dat dit waarschijnlijk met rust en zacht voer kan genezen, aldus Dr How. Ik heb wel e.a geprobeerd, maar ze weigert alles. Ververs het voer nu maar steeds, in de hoop dat ze snel gaat eten.

Zielig is dat ik haar gisteren op bed heb gelegd, naast me, maar dat ze in een onbewaakt moment, toen ik na een paar uur opstond om ontbijt te maken, ze naar de bak wilde maar dit niet redde... En dus in haar eigen plas lag :'-( heb haar zo goed en kwaad als mogelijk geprobeerd schoon te maken, maar ze liet niet echt iets toe. Een paar uurtjes later besloten om voor haar het ergste te doen: een minibadje. Is allemaal heel snel en heel goed gegaan en ze ligt inmiddels met een kruikje weer in de bench.

Het is zo zwaar om zo'n zielig hoop je poes te zien! Ze was heel levendig, maar ze is heel suf nog van de operatie en geeft het lopen snel op. Hopelijk gaat ze zich snel herpakken en komt de oude BeBe (eigenwijs en sullig en knuffelig) terug! Heart breaking...
BeBe is mijn kleine monstertje <3
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Das pech, pootje van BeBe weg!

Bericht door Adriana »

tja, van het ene op het andere moment ben je in een horror-scenario beland.. en dat is een periode waar je met geduld doorheen zult moeten.

heb nog wel gedacht aan spuitjevoeren met verdunde a/d of ander lekker voer dat je aan de zijkant naar binnen kunt spuiten zodat ze alleen maar hoeft te slikken. bij de apotheek zijn spuitjes zonder naald te koop en neem dan een 'kracht'voer, hoogcalorisch zodat ze gelijk veel voedingsstoffen binnenkrijgt. aan de andere kant verteert ze heel weinig omdat ze ook warm gehouden wordt en nauwelijks beweegt..

je verwacht te snel veel te veel van haar. dr How heeft neem ik aan gezegd wat de vooruitzichten zijn en met hoeveel tijd je rekening moet houden als het allemaal goed blijft gaan.. en een amputatie is niet niks voor een kattenlijf, dat moet helemaal opnieuw worden ingesteld. dan nog een kaakfractuur en missch nog meer inwendige schade.

ik kan me voorstellen dat je gebroken bent en ook jij zult daar doorheen moeten. de oude wordt ze nooit meer, snel herpakken is er ook niet bij, reken op weken/maanden!
en wees blij dat ze het heeft overleefd...!!
muppetnina schreef:Dit gaat al weken prima, zeker nadat ik haar een aantal weken geleden had gecorrigeerd toen ze door het net dat ik heb gespannen probeerde te glippen. Ik woon namelijk op vijf hoog! :enaughty:

Gisteren heeft BeBe het echter weer geprobeerd, dit keer helaas met succes.
en voor ieder ander, die dit leest.. katten kun je niet corrigeren en leren dat ze niet over de balkonrand mogen springen! ze zullen altijd proberen hogerop te komen en ze zullen achter vliegen en vlinders aangaan.. en het personeel moet de risico's inschatten en preventief beschermingsmaatregelen nemen..
het enige dat helpt is een goed stevig net (of dichte kooi), rondom vastgemaakt en dan nog zul je zelf altijd in de buurt moeten blijven..
Laatst gewijzigd door Adriana op 12 aug 2012 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Das pech, pootje van BeBe weg!

Bericht door mittenslief »

ja je zal haar toch echt moeten gaan dwangvoeren als ze nu nog niet zelf wil eten, en probeer recovery voer te krijgen van RC is echt heel goed. niet meer wachten vandaag of ze zelf wil eten er moet nu echt wat in anders krijg je nog meer problemen erbij
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Das pech, pootje van BeBe weg!

Bericht door Chiquita98 »

Arme Bebe! Maar inderdaad ze heeft nu gewoon heel veel tijd nodig. Denk maar eens aan het feit als je zelf een been moet missen. En ons kan de arts nog veel uitleggen. Helaas kunnen we dat niet aan onze diertjes. Ik geloof ook meteen dat jij slecht slaapt. Ik zou hetzelfde hebben hoor. Niks is zo erg om je diertje zo te zien.
Ik zou je ook aan willen raden om je balkon nog eens goed na te checken, want blijkbaar is die dus niet helemaal goed catproof! Als je alles goed dichtmaakt met stevig gaas moet dit toch niet meer lukken. Heel veel sterkte de komende tijd
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
muppetnina
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2012 22:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Das pech, pootje van BeBe weg!

Bericht door muppetnina »

Ik heb helaas geen spuitje op dit moment en de apotheek is dicht... Ikngacwel ff kijken hoe ik dat kan oplossen, ik word steeds creatiever! ;-)

Helaas heeft ze een coedselallergie dus ik zal haar gewone voer moeten geven. Heb hypoallergeen nat en droogvoer en droogvoer staat al in de week (jakkes!) zodat ze dat ook kan eten.

Vanochtend nog even kunnen slapen, wakker geworden van een hijgende bebe, ze zat half vast in de bak :esick: arm beestje! Bak er nu even uitgehaald, zo zielig allemaal.

Raden jullie aan haar in de bench te laten of te laten vluchten naar haar "veilige plekje" onder de bank?
BeBe is mijn kleine monstertje <3
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Das pech, pootje van BeBe weg!

Bericht door Adriana »

hoe minder stress hoe beter, dus beter op haar veilige plekje onder de bank.
ze is maximaal kwetsbaar en in de natuur zou ze ook wegkruipen. ze weet langzamerhand wat er niet kan en zal voorzichtiger worden.
missch kun je iets met een plastic zakje waarvan je eén puntje afknipt als er gepureerd voer in zit..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Das pech, pootje van BeBe weg!

Bericht door castratenkoor »

Je kunt ook bij de dienstdoende dierenarts een spuitje halen om haar mee te voeren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie