Blaasproblemen na aanrijding en verlamde staart

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Aislinn1984
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2010 13:47

Blaasproblemen na aanrijding en verlamde staart

Bericht door Aislinn1984 »

Hoi,

Mijn bijna vierjarige lieve poes Zita is vorige vrijdag wellicht aangereden geweest en heeft nu een verlamde staart. Die zal volgens de dierenarts volledig geamputeerd moeten worden. Heel haar staart werd losgerukt bovenaan. Verder heeft ze naar omstandigheden veel geluk gehad. Haar vitale organen zijn niet geraakt en ook haar bekken en botten bleven gespaard. Ze heeft wel veel pijn gehad dit weekend, maar lijkt nu iets aan de beterhand. Sinds deze ochtend eet ze weer zelf, ze wast zich, springt op de zetels en rekt zich al eens uit. Toch is er nog iets wat me veel zorgen baart. Deze ochtend bij de dierenarts bleek dat ze nog steeds niet kan plassen. Ze verloor nochtans veel bloed en urine dit weekend, kleine plasjes telkens en soms eens grotere. De DA heeft nu haar blaas leeggedrukt (die overigens gevuld was met veel bloed) en zegt dat ze nog steeds een kans maakt om te overleven. Dat de blaas tijd nodig heeft om te herstellen en dat die kans bestaat, maar zekerheid heeft hij niet. Hij zal nu dagelijks haar blaas moeten leeg drukken en hoopt dat de zenuwen zich op die manier beter zullen kunnen herstellen. Pas als ze weer plast en stoelgang maakt, zal hij haar staart amputeren. Omdat dat anders weinig zin heeft. Ik hoop zo van wel, want ik zou het verschrikkelijk vinden om mijn lieve schat te moeten laten gaan. Ik hou me nu vast aan het feit dat ze terug eetlust heeft en anders ook positief vooruitgaat. Maar toch ben ik verschrikkelijk bang dat haar blaas en darmen verlamd zullen zijn, want ik weet wat dat betekent...

Heeft iemand van jullie hier ervaringen mee?

Groetjes
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Blaasproblemen na aanrijding en verlamde staart

Bericht door ]-marjolein-[ »

Pff wat naar zeg! :-(
Je hebt inderdaad kans dat het zich herstelt als de blaas leeg gedrukt wordt iedere dag. Heeft ze sinds die vrijdag ontlasting gehad dat je weet of helemaal niet?
Heb sommige gevallen gezien die herstelden, sommigen niet... We hebben zelfs 1 iemand in de dierenartspraktijk die een kat met een verlamde blaas had die hem jarenlang 2 x per dag leeg heeft gedrukt...maar dat is echt hoe ver je zelf kan/wil gaan en of het te doen is voor de kat.
Maarja echt een antwoord kan ik je dus niet geven...alleen maar heel erg hopen dat het herstelt en ze straks weer zelf kan plassen!
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Aislinn1984
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2010 13:47

Re: Blaasproblemen na aanrijding en verlamde staart

Bericht door Aislinn1984 »

Ze heeft nog geen stoelgang gemaakt, maar ik moet er ook wel bij zeggen dat ze pas sinds vandaag terug wil eten. Ze heeft drie dagen lang niet willen eten. Volgens de DA is het ook niet abnormaal dat ze dat nog niet doet, omdat ze ook nog pijn heeft en omdat ze waarschijnlijk die zithouding ook nog niet echt aan kan nemen. Hij vond het plassen nu het belangrijkste, maar ik zit er toch erg mee in. Ze is wel heel wat beter nu haar blaas leeg is gedrukt. Ze oogt frisser en is al wat "actiever" dan de voorbije dagen. En ze slaapt minder. Ik zie stilaan onze kleine schat terugkeren van voor het ongeval en om de een of andere reden vind ik dat al een begin. Daarjuist zijn we weer naar dierenarts geweest om nog eens te laten leeg drukken en het was al heel wat minder, maar wel nog steeds bloed. Hopelijk betert dat ook gauw!

Groetjes en dank je voor de reactie!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Blaasproblemen na aanrijding en verlamde staart

Bericht door Cari »

Wat een akelig bericht! Ik hoop dat de boel zich herstelt. Krijgt ze nu medicijnen tegen de zwelling? Ik heb iets soortgelijks gehad, maar iets minder heftig. Mijn Fling was waarschijnlijk ook aangereden, voordat hij bij mij kwam. Hij had ook een verlamde staart, was broodmager en had blaasgruis en blaasontsteking. Het ongeluk was, gezien zijn belabberde staat, waarschijnlijk al wat langer geleden. Hij kon in het begin zijn urine en ontlasting juist niet ophouden. Zijn sluitspier deed het niet zo best. Hij kreeg toen van de da een prednison-kuurtje, om eventuele zwelling terug te dringen die zijn zenuwen konden afknellen. Het is allemaal goed gekomen. Zijn staart is eraf (daar was hij heel blij mee, echt waar :grin: ), zijn blaasgruis over, alleen af en toe laat hij wel eens een heel klein drolletjes slingeren. Ik hoop dat het voor jouw poes ook goed afloopt :epray: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Aislinn1984
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2010 13:47

Re: Blaasproblemen na aanrijding en verlamde staart

Bericht door Aislinn1984 »

Och jouw katertje moet ook pijn hebben gehad, ik ben heel blij dat hij er volledig door is gekomen. Het is echt geen leuke periode als je lieveling pijn heeft en als je niet zeker bent of ze het zal halen of niet. Ik kan er vanaf nu over mee spreken!

Ze krijgt antibiotica om ontstekingen te voorkomen en zo en ze krijgt ook metacam, blijkbaar een zware pijnstiller. En daar is ze wel goed mee. Ze is zojuist ook voor de eerste keer sinds vrijdag weer op onze schoot gesprongen, het moet toch zijn dat de pijn aan het verbeteren is. En daar ben ik toch blij om hoor, want ik zit er zo mee in! Tis zo'n lieve schat, ik zou haar niet meer kunnen missen. Onze andere kater weet ook niet goed hoe hij er mee om moet gaan, hij voelt het ook aan he dat er iets mis is! Ik hoop echt dat ze volledig zal herstellen...!

Heeft jouw kat problemen om te lopen, springen, etc sinds zijn staart geamputeerd is?

Groetjes en bedankt voor de steun!
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Blaasproblemen na aanrijding en verlamde staart

Bericht door loek »

Ik kan me voorstellen dat dit heel naar is voor jullie beide. Het enige wat ik kan zeggen is dat de kater die wij vroeger thuis hadden ook een verlamde staart (sleepte over de grond) had, deze zou ook geamputeerd moeten worden maar de da wilde het eerst nog voor de zekerheid wat tijd geven. Ik weet niet meer hoe lang het precies heeft geduurd, maar na een paar weken zagen we verbetering en uiteindelijk is het helemaal goed gekomen!
Ik ben bang dat dit voor Zita niet opgaat omdat ik lees dat de staart echt helemaal los is gekomen. Maar wie weet geldt het wel voor haar blaasprobleem? Wat dat betreft kunnen katten wonderbaarlijk veerkrachtig zijn.

Ik hoop het voor Zita en voor jou natuurlijk! Heel vel sterkte met je lieve meisje!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasproblemen na aanrijding en verlamde staart

Bericht door castratenkoor »

Sterkte ik hoop dat de poes herstelt.

Dinie
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Blaasproblemen na aanrijding en verlamde staart

Bericht door Cari »

Heeft jouw kat problemen om te lopen, springen, etc sinds zijn staart geamputeerd is?
Nee, helemaal niet. Toen hij die verlamde staart had, sleepte die altijd door het gras en was dus vaak nat aan het eind. Als hij ergens vanaf sprong, kwam die slappe staart als een nagekomen bericht nog een keer op zijn kop slaan. Toen de staart eraf was en hij weer naar buiten mocht, liet hij zien hoe blij hij was. Ik liet de honden uit en tussen het voetpad en fietspad bevond zich een heg. Fling, die vaak meeliep, is achter elkaar een paar keer over die heg (ca.1 mtr hoog) heen en weer gesprongen :pdtfly2: , zo blij was ie :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Aislinn1984
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2010 13:47

Re: Blaasproblemen na aanrijding en verlamde staart

Bericht door Aislinn1984 »

Haar staart kan inderdaad niet meer gered worden, doordat hij volledig los is gekomen. Die zal dus sowieso geamputeerd moeten worden in de komende weken en ik zal daarvoor eigenlijk blij zijn. Je merkt dat ze er nu door verveeld zit, ze kan moeilijker springen en hij hangt daar maar te hangen he nu. Dus ik weet zeker dat ze blij zal zijn dat ze hem kwijt is!

Verder gaat het vandaag weer iets beter dan gisteren. Ze sprong deze ochtend zelf uit mijn bed om te eten en te drinken. En toen keek ze even indringend naar de kattebak, waarna ze er even in gaan staan. Ze deed niets hoor, maar leek toch even te bedenken wat ze zou doen om dan te beslissen om er toch weer uit te gaan. Deze ochtend was haar blaas overigens vol volgens de DA, dus misschien dat ze toch weer wat gevoel krijgt he, maar ja zeker ben je niet he... Het blijft dus weer afwachten. Ze heeft zich daarjuist ook voor de eerste keer zo wat op haar rug gedraaid zodat ik haar buikje kon aaien. Dat had ze al niet meer gedaan sinds vrijdag. Ik mocht aan haar buik komen, alleen nog niet ter hoogte van haar blaas. Daar heeft ze nog pijn. Het zit er ook rood, beetje als een bloeduitstorting en was nog duidelijk gezwollen. Dus, het moet toch zijn dat het zeker nog niet genezen is binnenin he. Ze plast ook nog steeds bloed, maar volgens de DA komt dat doordat haar blaas gekwetst is en zal dat geleidelijk aan verbeteren. Ik hoop het zo...! De onzekerheid is echt verschrikkelijk, vooral omdat je ziet dat ze op andere vlakken al heel wat beter is.

En Cari, bedankt voor je antwoord op de vraag of ze nog zal kunnen springen en zo! Daar zit ik best wel mee in en is leuk te horen dat ze daar dus best zonder kunnen :)!

Groetjes en bedankt!
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Re: Blaasproblemen na aanrijding en verlamde staart

Bericht door berg »

Hoi hoi,
Eén van mijn poezen, (inmiddels 14) kwam bij ons uit de opvang met
een verlamde staart. Het hoe en het wat was onbekend; maar mijn dierenarts adviseerde mij om de staart te laten amputeren: hij zat alleen in de weg en wondjes etc. voelde ze niet. Tegelijkertijd zijn toen blaasstenen verwijderd en zij plaste daarna in het begin ook bloed.

Nu gaat zij staartloos door het leven (ons 'konijn' :grin: ) en rent en springt zoals een kat behoort te rennen en te springen. Dus: zij gaat zich prima redden zonder staart.
Ze is wel altijd een beetje incontinent geweest: ze gaat keurig op de kattenbak, maar als ze héél diep slaapt laat ze af en toe wat urine lopen. Daarom slaapt ze op handdoekken die ik speciaal voor haar hier en daar neerleg.
Ik hoop dat de stoelgang weer op gang komt, want dat is wel belangrijk maar geef het even de tijd; het is allemaal gekneusd en doet zeer. Ik snap trouwens niet waarom de staart niet onmiddelijk is geamputeerd.
Ik wens je veel succes,
groeten, Jootje.
Ik laat me niet sturen door wat anderen van me denken
Aislinn1984
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2010 13:47

Re: Blaasproblemen na aanrijding en verlamde staart

Bericht door Aislinn1984 »

Hoi,

Onze DA wacht met de staart te amputeren, tot de zwellingen rond haar stuit en blaas en darmen verdwenen zijn. Haar blaas was namelijk nog vol toen we haar binnengebracht hebben en er was gevaar dat haar blaas zou kunnen scheuren of verlamd zou raken tijdens de ingreep. Hij wacht nu ook tot ze wat aangesterkt is en tot ze geplast en zo heeft. Wat ze overigens nog steeds niet heeft gedaan. Hij drukte haar blaas opnieuw leeg en ik had de indruk dat er al minder bloed in zat. Nog steeds te veel, maar al beter dan gisteren. Hopelijk is het morgen weer wat beter, het blijft bang afwachten....

Groetjes!
monique1978
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2010 18:23

Re: Blaasproblemen na aanrijding en verlamde staart

Bericht door monique1978 »

Hoi Kitten,

Ik heb een britse korthaar met een verlamde blaas en sluitspier. Ze kan zelf niet meer plassen of poepen en elke dag knijp ik haar meerdere malen uit. Maedy is aangereden toen ze 3 was en haar complete staart is geamputeerd en haar blaas en sluitspier werken dus niet meer. Hoe is het nu met jouw poes? Zijn er toevallig meer mensen die ervaring hebben met het uitknijpen van katten. Ik doe het nu al 3 jaar maar tot op heden nog niemand kunnen vinden die haar zou kunnen uitknijpen tijdens onze vakanties enzo.
Aislinn1984
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2010 13:47

Re: Blaasproblemen na aanrijding en verlamde staart

Bericht door Aislinn1984 »

Hallo!

Om te beginnen overleefde onze poes op wonderbaarlijke wijze het ongeval. Ze heeft de afgelopen twee maanden een lange weg afgelegd en is momenteel nog steeds herstellende. Haar staart werd pas enkele weken geleden geamputeerd en dat helpt wel. En er is ook onzekerheid of ze nog volledig zal kunnen herstellen. Op dit moment kan onze lieve Zita al opnieuw wat zelfstandig plassen, hoewel het zeker nog niet is zoals het hoort. Ze plast onbewust, dus heel vaak als ze diep aan het slapen is of als ze springt of zo. Maar nu en dan heeft ze ook "resultaat" als ze op haar bak gaat, hoewel het dan meestal maar druppeltjes zijn en slechts af en toe eens een "streultje" zoals ze hier zeggen. Maar het is iets... Haar stoelgang loopt zo goed als normaal, hoewel ze het nu en dan ook nog eens onderweg naar haar bak verliest, maar dit is eerder zelden! Haar blaas lijkt zich dus gedeeltelijk te hebben hersteld. Op dit moment duwen we één keer per dag haar blaas zelf leeg. Soms vinden we de blaas direct en is hij overvol, andere keren vinden we hem niet en dan veronderstellen we dat hij leeg is. Maar wij hebben soms ook nog moeite om de techniek onder de knie te krijgen, mijn moeder kan het al beter dan ikzelf! Maar oefening baart kunst zeker? Lukt dat vlot bij jou om de blaas uit te knijpen? Heb je nog handige tips?

Onze lieve schat kreeg overigens medicatie van de dierenarts dat de werking van haar blaas stimuleerde en de spieren liet samentrekken. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat ze hierdoor opnieuw wat meer kan plassen en zo! Onze dierenarts had dit nog nooit moeten voorschrijven en wist dus zelf ook niet of het effect zou hebben of niet, maar het heeft bij onze Zita wel degelijk effect gehad! Intussen is ze al een week gestopt met deze medicatie en haar blaasfunctie is zeker niet verslechterd. Deze week moeten we terugbellen en zal de dierenarts beslissen of ze het nog langer moet krijgen of niet. Heeft jouw poes dit ook gehad?

Ik heb in elk geval bewondering voor het feit dat jij jouw poes al drie jaar op die manier kan helpen en hoop voor jou dat ze nog vele jaren bij jou kan blijven! Is jouw poes gevoeliger voor blaas- of nierproblemen nu ze niet meer zelf kan plassen?

Groetjes,

Sharon
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Blaasproblemen na aanrijding en verlamde staart

Bericht door ruchama »

wat een bekend verhaal!
mijn truusje heeft door een ongelukje ook haar blaaszenuwen beschadigd
gelukkig reageert zij heel goed op myocholine, een middel wat de blaas doet samenknijpen, want truusje haar blaas valt niet leeg te knijpen (zelfs de DA lukt het niet)
ook zij heeft veel blaasbloedingen gehad
Hannie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2011 19:50

Re: Blaasproblemen na aanrijding en verlamde staart

Bericht door Hannie »

Vandaag is onze kat Ties van 6,5jr na 3,5 week thuis gekomen. hard miauwend, mager, schrikachtig en een hangende staart. Hij sprong zonder moeite op de eetplek en at al spinnend zijn brokjes.
Ik dolblij dat hij(een jeweetwel) er weer was inspecteerde zijn lijf, maar vond niks. De ingeseinde buren kwamen even langs, want ook hun hadden mee gezocht toen hij onvindbaar was. Ties was heel erg bang en wilde weg. Ik pakte hem op om gerust te stellen. Op dat moment verloor hij urine. Van angst dachten wij toen nog. Inmiddels enkele uren later hebben wij al meerdere kleine plasjes gevonden; incontinent dus. Ik heb toen ook eens in zijn staart geknepen, zonder resultaat.
Iedereen zal nu zeggen naar de DA. Ik kies er nu bewust voor hem even te laten aclimatiseren. Waarschijnlijk heeft hij 3,5 week geleden een ongeval gehad en heeft hij zelf een rust plek gezocht (hij stinkt naar varkens, een stal/schuur dus waarschijnlijk).

Nu staan wij hoogstwaarschijnlijk dus voor het moeilijke dilemma. Blaas legen 2x daags of....
daar wil ik helemaal niet aan denken. Dat terwijl wij er allemaal al vanuit gingen dat hij nooit meer terug zou komen. (het is nl geen ondernemende kat).
Nu maar eerst genieten van zijn terugkeer, hem laten aclimatiseren en dan overmorgen naar de DA. (Klinkt stom maar eigenlijk wil ik de bevestiging van hetgeen ik weet niet horen).

Zijn er mensen die ervaring hebben met incontinente katten/ blaas legen? En wat kunnen de gevolgen zijn van een verlamde staart zonder dat die gamputeerd is?
Hannie
Plaats reactie