Halve staart slap na gevecht

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Gebruikersavatar
ankenellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 apr 2010 12:32
Locatie: Maastricht

Halve staart slap na gevecht

Bericht door ankenellie »

Ik hoorde eergisteren enorm hard gekrijs buiten, bleken mijn poes en een andere kat met elkaar te vechten in de buurman zn tuin! Kon het niet zo goed zien omdat dat daar nogal een oerwoud is maar ik heb een hoop herrie erbij gemaakt en die andere kat ging er gelukkig vandoor. Ze hebben al 2 keer eerder een aanvaring met elkaar gehad trouwens. Beer vluchtte meteen naar binnen en ging onder het bed zitten na eerst een poepje op mn kleed te hebben gelegd (van schrik waarschijnlijk?). Ze kwam er gelukkig al snel weer onder vandaan en begon zich uitgebreid te likken. Pas een paar uur later viel me op dat ze haar staart vanaf de helft niet meer gebruikt. Ze lijkt er ook pijn aan te hebben want ze likt haar staart erg vaak. Heb er zelf niet aangezeten want ze kan nogal eens fel uit de hoek komen...

Ze eet, drinkt, rent en springt nog alleen slaapt ze veel meer dan normaal en is ze wat voorzichtiger. Is het wijs om met haar naar de dierenarts te gaan of kan ik ook een paar dagen wachten? Het lijkt wel al wat beter te gaan nu.
Staart sleept trouwens niet over de grond en lijkt ook niet echt verlamd te zijn, eerder pijnlijk en dat ze hem daarom ontlast.

Ook vroeg ik me af of er een manier is om die twee vechters uit elkaar te houden. Ik denk dat het om terriorium gaat en ik doe haar nu liever niet naar buiten...
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: halve staart slap na gevecht

Bericht door Nyncke »

Even naar laten kijken, kan gebroken of gekneusd zijn, dat heelt erg moeilijk omdat staart niet zo goed doorbloed is.
Binnen een paar dagen kan het al nodig zijn om de staart te laten amputeren.

Verder een poes die zijn staart niet kan gebruiken zou ik zowiezo niet naar buiten laten.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: halve staart slap na gevecht

Bericht door ayla »

meteen gaan naar de DA. je wilt niet later erachter komen dat het ernstiger is dan je denkt...
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: halve staart slap na gevecht

Bericht door Cari »

Er is onlangs een topic over een deels verlamde staart geweest:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 59&t=20038
Als het van een beet komt, moet je bedacht zijn op infectie en dan is een da bezoek wel raadzaam. Aan gebroken of gekneusd kan een da niets doen. Dat heelt vanzelf of de staart moet uiteindeljk geamputeerd worden. Echter niet al na een paar dagen :roll: . Verder kan een poes zonder staart of half verlamde staart prima naar buiten, als ze dat graag wil.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Halve staart slap na gevecht

Bericht door Kattenbella »

Heel snel gaan. Een beet geeft vrijwel zeker een fikse ontsteking en dat kan eventueel afgevoerd worden met een drain. Verder kan het anders doorslaan naar het ruggenmerg en dan ben je veel verder van huis! De staart kan ook gebroken zijn en ook dat heeft nadelige gevolgen als je niets doet. Echt snel gaan dus!
Laat je weten hoe het gaat?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
ankenellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 apr 2010 12:32
Locatie: Maastricht

Re: Halve staart slap na gevecht

Bericht door ankenellie »

vandaag ging alweer wat beter, ze is nu erg actief en wilde alweer buiten de beest uit gaan hangen wat ik toch maar even niet heb toegestaan. :enaughty: Ik kijk het nog even aan tot morgen, kan nu toch niet gemakkelijk naar de dierenarts toe... Morgen horen jullie meer!

P.S. Weten jullie misschien hoe ik in het vervolg die twee katten uit elkaar kan houden voordat het weer zo slecht of slechter afloopt?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Halve staart slap na gevecht

Bericht door Kattenbella »

Je tuin afzetten zodat je kat daar blijft, anders zou ik het niet weten. Is ze gesterilliseerd? en de man gecastreerd, dat kan ook van invloed zijn op hun gedrag.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
ankenellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 apr 2010 12:32
Locatie: Maastricht

Re: Halve staart slap na gevecht

Bericht door ankenellie »

Nou het gaat alweer wat beter!
Ze zit weer lekker in de tuin en ik hou haar extra goed in de gaten zodat ze niet ontsnapt.
Beer is gesteriliseerd maar van die andere kater/poes weet ik het niet, het leek me een zwerfkat maar ook dat weet ik niet zeker.
Ik kijk het gewoon dit weekend aan. Vooral omdat ze er nu veel minder aan likt en veel meer bezig is met andere dingen. Hierdoor lijkt het me dat ze er in ieder geval minder aan pijn heeft.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Halve staart slap na gevecht

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een keer een kat met de staart tussen de deur gehad, toen hing ook de helft slap. Binnen een week was dat vanzelf hersteld.
Heb je bij Beer gekeken of er geen vleeswonden zijn met risico van ontsteking?

Ik zou haar niet meer loslaten, je kunt je tuin catproof omheinen of een bench of ren maken.
Veel te veel gevaren, voor ziektes en wonden als ze vecht, maar ook het verkeer en gevaar voor vergif of andere kattenmepper ed.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
ankenellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 apr 2010 12:32
Locatie: Maastricht

Re: Halve staart slap na gevecht

Bericht door ankenellie »

oei ik heb net heel toevallig goed kunnen zien wat er nu mis is met dr staart en er zit inderdaad een wondje. Het lijkt om het wondje een beetje kaal te zijn maar ze likt telkens langere haren eroverheen. Vandaar dat ik het tot nu toe nog niet had gezien, alleen wel vermoed... Nu vraag ik me af: hoe kun je zien of het ontstoken is? Het wondje is voor zover ik kon zien lichtrood en eromheen is een klein plekje kaal. Verder durf ik nu niet echt een tweede keer goed te kijken want ik woon maar alleen en het is een pittige tante... Als jullie misschien weten hoe een ontstoken wond eruitziet zal ik hulp inschakelen om het te onderzoeken. ondertussen stop ik de staart even onder de douchekraan, schijnt goed te helpen!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Halve staart slap na gevecht

Bericht door Nyncke »

Rood en een beetje gezwollen om het wondje heen, beetje wit vocht komt eruit ( hoe erger het wordt wordt het meer rood en gezwollen en wordt het vocht wat geliger )

Kijk je uit met staart beter een keer te vaak naar de da dan te weinig.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Halve staart slap na gevecht

Bericht door Catfish »

Met zo'n verwonding kom ik met mijn aloude advies: naar de dierenarts!
Beter een keer te vaak (zoals Nyncke ook al zei), dan in het geval van jouw kat een zere of half verlamde staart.
Vergeet niet dat katten niet snel laten zien dat ze pijn hebben!
Sterkte voor jou en je kat.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
ankenellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 apr 2010 12:32
Locatie: Maastricht

Re: Halve staart slap na gevecht

Bericht door ankenellie »

oké er komt gelukkig geen vocht uit maar ik ga inderdaad morgen even naar de da.
Misschien dat ze wat ontstekingsremmers en pijnstillers heeft oid.
Ben al heel erg blij dat ik kon zien dat het een wondje was en dat het niet gekneusd of gebroken was want dan waren we nog verder van huis denk ik.
Ik laat nog weten hoe het morgen ging!
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Halve staart slap na gevecht

Bericht door Roos en Minousch »

Ik sanp niet dat je niet meteen bent gegaan...
als jij met een vinger tussen de deur komt ga je toch ook naar de dokter..
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Halve staart slap na gevecht

Bericht door Cari »

Als ie niet gebroken is, ik niet 8-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie