Meerokende katten

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Ik denk dat dit een vraag is waarvan de steller hoopt 8-) dat we gaan zeggen dat het allemaal wel meevalt...

Maar sorry, meeroken als mens is niet gezond dus voor een kat net zo min.

Sterker nog....wanneer een kat dezelfde dosering nicotine binnenkrijgt zoals wij die krijgen als meeroker dan is het nog veel schadelijker gezien de omvang van hun longetjes ;-)

En ja dat er katten oud zijn geworden met meeroken.....tja...er zijn ook mensen oud geworden die rookten maar of dat nu wil zeggen dat het daarom niet zo schadelijk is....

Groeten Renate
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nee dat klopt, het is schadelijk. Voor mens en kat. Sprak deze kettingroker :oops:

Bij de secties waar ik de afgelopen winter aanwezig was toen veel van mijn opvangertjes geëuthanaseerd moesten worden, rook je zelfs binnenin de kat een rooklucht. Geen enkel dier -ook de oudere dieren- had echter aangetaste longen. Die waren allemaal mooi schoon en mijn dierenarts zei dat het niet zo vaak voorkomt dat een kat er slechte longen door krijgt.

Bij astma ligt het anders; Ziggy woont nu bij mijn ex-vriend, die veel minder rookt dan ik, en hij ademt beduidend minder hoorbaar dan toen ik er nog was :oops:
Gebruikersavatar
eleanore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jul 2005 15:27
Locatie: Hooglanderveen

Bericht door eleanore »

Vorig jaar januari hebben we onze poes Spin in moeten laten slapen; ze had een kwaadaardig gezwel in haar keel. Sindsdien blijft mijn vriend ervan overtuigd dat ze daaraan is gekomen doordat hij rookte. Hij rookte altijd op de zolderkamer en zij was altijd bij hem. De dierenarts is van mening dat katten te kort leven om iets als longkanker te ontwikkelen als gevolg van meeroken. Aan de andere kant denk ik dan dat het juist op kleinere wezens veel meer invloed zal hebben. Spin heeft trouwens niesziekte gehad voor ze bij ons kwam en ze heeft altijd met open bekje en een soort kwaakgeluid gesponnen. Ze was ook altijd veel kwetsbaarder voor verkoudheidjes enzo. Waarschijnlijk had het daar mee te maken. Maar het blijft toch knagen zo'n vraag en mijn vriend voelt zich nog altijd vreselijk schuldig.
Eleanore
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ook mijn da zegt dat een kat geen (long)kanker krijgt van roken. Maar de lever van de kat pakt wel de afbreekstoffen op, dus het is niet goed voor het dier.

Eleanore ik denk dat het bij jullie kat toch anders lag en dat je vriend zich niet schuldig hoeft te voelen: je 'rookt een kat niet dood'. Dan was er al iets aan de hand waardoor het roken meegespeeld heeft.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Dat denk ik ook ;-)

Ik merk aan onze poezels dat ze wel degelijk last hebben van het meeroken.

Alledrie gingen ze moeilijker ademen naarmate ze ouder werden. Aan Rosie merkte ik eerst niets en bij haar hoor ik het nu ook.

We gaan binnenkort verhuizen en we hebben dan ook besloten om daar niet meer binnen te roken voor de poezels.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Mijn vriend en ik waren allebei kettingrokers zo'n beetje! Toen mijn vriend constant erg benauwd was is hij in december gestopt met roken. In maart was de benauwdheid niet verbeterd en werd er astma geconstateerd...

Ik ben toen meteen buiten gaan roken en moet zeggen dat het me goed bevalt! Het duurde slechts een weekje voordat ik er aan gewend was. Voordeel is wel dat wij een gedeeltelijk overdekte ren hebben en ik dus ook bij regen gewoon droog kan roken ;-) .

Het grootste voordeel vind ik nog steeds dat de katten nu zo lekker hun eigen geurtjes beginnen te krijgen. Sommige mensen vertelden me weleens dat elke kat zijn eigen geurtje heeft, ik vond dat absoluut niet waar! Niet beseffende dat mijn katten gewoon allemaal naar de rook roken...
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Lijne
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2005 18:43

Bericht door Lijne »

Roken is absoluut schadelijk voor katten. Ik heb dat zo'n twee jaar geleden in een of ander wetenschappelijk tijdschrift gelezen en was zo blij dat ik gestopt was! Het kan ook moeilijk anders, he. Als roken schadelijk is voor onze longen, dan is dat ook zo voor die van onze huisdieren. Kijk maar eens hoe je muren enzo er gaan uitzien als er al een tijd in huis gerookt is...kan me voorstellen wat dat in een lichaam geeft....

Groetjes
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Hier een artikel van de BBC over de schade die katten kunnen krijgen van meeroken: http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/2165722.stm
A study carried out by vets in the United States has linked passive smoking to cancer in cats.
Feline lymphoma kills three out of four cats within a year of being diagnosed.
They found that, adjusting for age and other factors, cats exposed to second-hand smoke were twice as likely to develop the disease.
However, if they were exposed to passive smoking for five years or more that risk tripled.
If two people living in the house smoke, the cats were four times more likely to contract the cancer.
She added: "We think people who smoke should think about the risks to their cats in the same way as they would think about the risks of passive smoking to children."
Ather
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2005 14:40

Bericht door Ather »

ik reageer misschien beetje laat en heb niet alle antwoorden gelezen...
Maar als je rookt en je kan niet stoppen voor je katten en je ziet het niet zitten om elke keer naar buiten te gaan (het regent, het is koud,...)
en het is te duur om zo'n luchtreinigingsding te kopen...

de dampkap !!! :-P
Vriendin van me rookt maar haar ma kan totaal niet tegen die rook, en blijkbaar als je onder de dampkap in de keuken hangt slorpt die alles op (incl. de vieze geurtjes)

(moet dan natuurlijk wel iets regelmatiger die filter omwisselen maar das het minste...)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Daar mijn eega een pakkie per dag rookt zie ik hem niet de hele avond onder de afzuigkap hangen :ethink:
Ik hoop nog steeds dat hij een keer besluit te stoppen, ik merk altijd aan Missy dat zij een hekel heeft aan de rook, ze kijkt vies en loopt weg.
En Jessie onze jongste vind het ook niet echt prettig :???:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ja, ik merk het aan Bibi ook. Ze gaat acuut van mijn schoot af als ik ga roken. Ik vind het idee van de afzuigkap helemaal nog zo slecht niet, trouwens! Volgens mij zou ik met die regel in huis ook veel minder roken, dus snijdt het mes aan twee kanten! Fijn voor de katten en fijn voor mezelf ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
minoeske8
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jan 2011 21:25

Re: Meerokende katten

Bericht door minoeske8 »

natuurlijk is het zeer slecht

Meeroken tast ook de gezondheid van huisdieren aan.

De meeste rokers die een huisdier hebben, zijn zich wel bewust van de invloed van sigaretten op hun eigen gezondheid, maar beseffen waarschijnlijk niet dat ze de gezondheid van hun trouwe viervoeters ook kunnen aantasten.

Slechts 15% van de rook wordt daadwerkelijk door de roker geïnhaleerd - de rest wordt in de omgeving verspreid en stelt mensen en dieren bloot aan zo'n 4.000 giftige stoffen, waarvan tenminste 40 kankerverwekkend plus koolmonoxide.

Als dit nog niet genoeg motivatie is om te stoppen met roken, dan kan misschien het uitstekende artikel uit Your Cat de doorslag geven.

Katten die in een huis wonen waar mensen roken, lopen twee maal zo vaak de kans Lymfklierkanker te krijgen dan andere katten. Dat zeggen de dierenartsen van de Tufts Univerisity school of Veterinary Medicine in Amerika.

Het is een heel belangrijk onderzoek, want het kan toch niet anders dat mensen, die van hun poezenkindjes houden, nu zullen stoppen met roken. In ieder geval niet meer binnen zullen roken. Lymfklierkanker bij poezen is heel moeilijk te genezen. En twee keer zoveel kans om het te krijgen is veel! Als katten in een huis wonen waar de mensen meer dan één pakje per dag roken, dan verhoogt die kans zelfs tot drie of vier! Ook als de poezen meer dan vijf jaar aan sigarettenrook worden blootgesteld, is de kans kanker te krijgen drie maal zo groot. Als hun beide mensen rookten is de kans zelfs vier maal zo groot!

Dierenarts Danielle Gunn-Moore (PhD BVMS MRCVS) geeft lezingen over kattengeneeskunde in de universiteit van Edinburg. Hij is het helemaal eens met de Amerikaanse visie over de gevaren van roken voor poezen. ‘Kattenbezitters zouden dit stuk ernstig moeten nemen. Want roken veroorzaakt niet alleen lymfklierkanker bij de meerokende katten, maar ook ziektes van het ademhalingsstelsel, zoals Chronische Bronchitis, Astma en Chronische Luchtwegaandoeningen of verergerd die.
Als mensen niet voor zichzelf stoppen met roken, dan zullen ze het misschien wel doen voor hun poezen- of hondenkindjes. Want ook voor honden is roken natuurlijk slecht. Het voordeel dat mensen en honden hebben is wel, dat ze ook buiten komen. Poezen, die niet naar buiten mogen, zijn gedwongen die vieze troep de hele dag in te ademen en van hun vachtjes te wassen. Wat doen mensen ze aan!!!

Alsjeblieft, stop met die nefaste gewoonte. Stop met jezelf en je poezen dood te roken. Stop that cigarette; don’t smoke yourself and your cats to death!

Er zijn nicotine pleisters die goed werken. Er is nicotine kauwgom die ook goed helpt. Maar het beste werkt de gedachte, dat jij en de poezen zoveel gezonder en sterker zullen worden als je stopt. Drie maanden na het roken zijn alle slechte gevolgen verdwenen. Is dat geen heerlijk idee?

hopelijk is dit genoeg motivatie om te stoppen
mijn mama en papa roken ook maar ik wil dat ze stoppen want ik wil niet dat men katten ziek worden of dood gaan
denk eraan jij mag het misschien lekker vinden maar de huisdieren niet denk daar ook aan
stop ermee je zorgt er alleen zelf voor dat je kanker kan krijgen en je arme diertje kanker kan krijgen
als je nog rookt denk er dan aan dat dit zware gevolgen kan hebben voor jou en je diertjee
dus.....
STOP!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Meerokende katten

Bericht door Nyncke »

Moet de eerste roker nog meemaken, die om deze rede stopt ...
Het is een verslaving, net als drinken, drugs, gokken ....

Verslaving is een ziekte, naast de lichamelijke verslaving zit er een geestelijke/ mentale toestand achter.
Je stopt er pas mee als je zover bent om te stoppen met roken, wat de omgeving daar ook van vind.

Na 27 jaar een pakje shag per dag te hebben gerookt ( 50 sigaretten ) ben ik gestopt en nooit meer begonnen,
Ik voelde, toen ik in een band zong, zo'n pijn op mijn borst tijdens de oefenavonden, dat ik me realiseerde dat ik er dood aan kon gaan, dat het echt ernstig was.
Maar de ontwenning en het geestelijke gedeelte was echt zwaar, ik was knetter depressief, dus, ik kan me voorstellen dat mensen het niet volhouden om te stoppen.
Ik heb me gelukkig bijtijds gerealiseerd: dit is afkicken en ga er 1x doorheen en daarna nooit weer.

De omgeving moet zijn eigen grenzen stellen, wil je erin leven of niet. Wil ik met deze persoon, in deze situatie, oud worden of niet: is het antwoord nee dan moet je opstappen, is het antwoord ja, dan weet je wat de consequentie is.
Zijn er kinderen in het spel zal de andere ouder ( als ze niet beiden roken ) besluiten wat de grens is.

Kennelijk krijgen katten er geen slechte longen van, zo staat hier in het topic te lezen, in ieder geval mijn katten hebben er volgens mij ook nooit iets aan overghouden. Ze zijn gezond oud geworden, geen gekke ziektes gekregen.

Maar eerlijk gezegd, ik vind het een hoop getheoretiseer, voor de stopper is het praktijk, die zal het moeten doen.
Het is afhankelijk van zijn "inzicht" of "motivatie" of dat groot genoeg is, of het lukt.
De lichamelijke afkick is maar 3 weken, de geestelijke duurt je leven lang.
Plaats reactie