Meerokende katten

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Joren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2003 00:46
Locatie: Veldhoven

Meerokende katten

Bericht door Joren »

Hoi,

Ik ben een stevige roker en mijn partner rookt ook, dus mijn binnenkatten lopen de hele dag mee te roken. Natuurlijk is dat niet geweldig gezond voor de katten, maar ik heb niet de discipline om voor hen te stoppen. Ik neem aan dat er in wel meer kattenhuishoudens gerookt wordt (door de baasjes).

Inmiddels heb ik al aardig veel boeken over katten doorgelezen en op internet gespeurd, maar tot nu toe heb ik niets kunnen vinden hoé schadelijk dit zou kunnen zijn. Is hier ooit onderzoek naar gedaan of heeft iemand zelf oudere katten in huis die nog steeds kerngezond zijn ondanks dat er altijd veel gerookt wordt (dat zou ik natuurlijk het liefste willen horen)?

Dit is misschien een onbelangrijke vraag, maar het houdt me wel steeds bezig, dus vandaar dat ik het hier plaats.

Groetjes,
Joren
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Ja, je voelt je waarschijnlijk schuldig :oops: . Echt antwoord heb ik niet voor je, ik rook zelf sinds 3 jaar niet meer en ben vanwege m'n eigen gezondheid gestopt toen ik nog geen katten had. Volgens mij kan het niet vreselijk kwaad, ik neem dat je wel regelmatig lucht in huis zodat er wel verse lucht binnenkomt? Je zou kunnen overwegen een luchtreinigingsapparaat te kopen.
Ik ken zat mensen die roken als een schoorsteen en huisdieren hebben die nergens last van hebben, dus ik zou me maar niet al te veel zorgen maken.

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

meerokende katten

Bericht door berg »

Dag Joren,

Ik én mijn man zijn ook rokers, mijn man iets steviger als ik moet ik zeggen. Stoppen is gezonder natuurlijk, maar ja.....
Vorig jaar zijn mijn vorige katten van ouderdom gestorven. De ene is 18 geworden, de andere 17. En die hebben hun hele leven 'meegerookt' zeg maar. En ze zijn overleden aan typische kattenouderdomskwalen (nieren). Ik heb nu een nieuwe kat van bijna 2 jaar. Die mag zo af en toe trouwens ook naar buiten (bij mooi weer en als ik thuis ben). Wij werken wel de hele dag dus dan wordt er natuurlijk niet gerookt.
Dus: in ons geval: roken én oude katten!

Jo.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Joren,

Mijn vriend rookt wel. Ik zelf niet. Ook ik rook mee, maar daar zit ik niet mee.
Wat katten betreft zal de een er misschien meer last van hebben dan de ander. Ze kruipen niet zo snel bij mijn vriend op schoot als hij rookt en hebben een hekel aan rook wat hun kant op drijft. Ik heb er nog nooit van gehoord dat katten hier ziek van werden. Misschien zou je eens deze vraag aan je dierenarts kunnen stellen.
Hier kunnen de katten wel naar buiten in een afgesloten ren, zodat ze ook van de buitenlucht kunnen genieten. Ik weet niet of jullie een tuin of balkon hebben, maar misschien is dit een idee.

Groeten Katten en Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Tja het lijkt me in ieder geval heel belangrijk dat de katten voldoende frisse lucht krijgen. En verder denk ik dat het net zoals bij mensen is: de een heeft er geen last van en de ander is er erg gevoelig voor. Maar laten we eerlijk zijn goed is het nooit!

Groetjes SHaron :zwaaien:
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hallo!!

Hier nog een roker met een vriend die rookt!! Ik heb het me ook vaak afgevraagd maar heel toevallig heb ik er laatst nog iets over gelezen. het schijnt dat katten een stuk minder last hebben van meeroken dan mensen. De kans dat ze iets oplopen door het meeroken is zeer klein. Maar goed, ook ik vind het niet echt super dat onze katten in onze rook zitten, dus het raam staat hier altijd open!! Ik heb gemerkt dat de rook ook vliegensvlug naar buiten trekt, dus ik denk dat dat veel scheelt. overdag ben ik ook niet echt super vaak thuis, dus dan zitten ze ook rookvrij MET frisse lucht dat binnen komt door het raam.

Groetjes, Muis
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Hoi Muis,

Ik neem dat je katjes niet uit het raam kunnen vallen? Heb ik zelf nl. vroeger meegemaakt, dacht daar kan hij toch niet bij, nou dus wel. Viel 4 hoog naar beneden, heeft het overleefd, maar mocht nooit meer aan z'n achterlijf komen.

Groetjes, Carol
Joren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2003 00:46
Locatie: Veldhoven

Bericht door Joren »

Mooi! Dus ik kan gewoon lekker doorgaan met roken, dat is alweer een fijne gedachte. 't Waait hier binnen trouwens dag en nacht (leuk in de zomer, lastig in de winter), omdat de open trap naar de 1e verdieping in de woonkamer staat en daarboven weer een open trap naar de 2e verdieping hangt. Ventileren lijkt me inderdaad belangrijk.

Maar in ieder geval fijn dat niemand echt iets nadeligs heeft gevonden over het roken met katten.

Bedankt voor de reacties!

Groetjes,
Joren
Lotte

Bericht door Lotte »

Hoi Joren,
Helaas, ik heb slecht nieuws voor je, meeroken is voor katten schadelijk, tussen 1993 en 2000 is er een onderzoek naar geweest..
Ik heb er vast wel een artikel over, als je me via een pb-tje je email adres geeft, mail ik wat ik heb naar je door (wel in het Engels).
Groetjes, Lotte
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

hoi Carol,

Mijn katten kunnen zeker neit uit het raam vallen, die staat op een kiertje zodat de rook eruit kan, maar de katten absoluut niet!!! Heb ook geen kiepraam!! Tis echt maar een keir van een paar cm!!

Groetjes, Muis
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Dit zag ik toevallig staan op een site:
http://members.home.nl/ajjaspers/page45.html

Roken lijkt mij nooit echt goed, niet voor jezelf of voor je kat. Jouw longen worden er vies door en die van de katten ook. Natuurlijk is het een vrije keuze, maar ik denk niet dat het goed is:
Groetjes,
Wendy


Katten ziek van rokende baasjes

LONDEN - Katten wiens bazen thuis roken, lopen een groter risico een vorm van kanker te krijgen. Dit is gebleken uit een studie van dierenartsen in de Verenigde Staten.

De dieren zijn met namen gevoelig voor lymfeklierkanker, waaraan drie van de vier katten doodgaan binnen een jaar na de diagnose. Als een persoon thuis rookt, heeft de poes of kat tweemaal zoveel kans de ziekte op te lopen als een dier van niet-rokende bazen.

Als het beest vijf jaar of langer passief meerookt, blijkt het risico driemaal zo groot te zijn. Met twee rokers in huis worden vier keer zoveel dieren ziek als hun rookvrije soortgenoten. De onderzoeker van de Tufts universiteit in Massachusetts hopen dat hun conclusies mensen er toe zullen zetten te stoppen met roken.
Gebruikersavatar
Petra5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jan 2003 12:42
Locatie: Beets (Nh)

Bericht door Petra5 »

Hoi,

Mijn vriend rookt af en toe een sigaartje.
Zodra hij die opsteekt rennen mijn katten naar boven of naar buiten, ze hebben er zo'n hekel aan.
De rookwolken vinden ze zelfs ook gewoon eng, zelf als mijn vriend dan buiten rookt willen ze niet in zijn buurt komen.

Groetjes Petra
Joren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2003 00:46
Locatie: Veldhoven

Bericht door Joren »

Het berichtje van Wendy over het onderzoek heb ik een paar dagen terug via mail van Lotte ontvangen, dus daarom was ik even stil over dit onderwerp :oops: Inmiddels heb ik mijn rookgedrag een klein beetje aangepast en ga wat vaker buiten zitten (geen kunst natuurlijk, met dit mooie weer). Maar hoe het dalijk in de winter moet gaan... geen idee... Zoals Emma al schreef: een dilemma :???:
The Lizard Queen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2003 04:30

Bericht door The Lizard Queen »

Nou... doe maar eens een search op Google en je vindt al genoeg informatie. Het valt me trouwens dat veel mensen foutieve informatie posten als "Het is vast niet slecht voor katten want dat heb ik gehoord/ ik heb nog nooit gehoord dat het slecht is voor katten dus dan is het vast wel zo"
Natuurlijk is het wel slecht voor katten! Als meeroken al slecht is voor mensen, waarom zou het dan niet slecht zijn voor katten? En hun longen zijn nog eens een aantal keer kleiner, waardoor het dus nog slechter is dan voor mensen. Zij kunnen er ook kanker van krijgen, net als mensen.

linkje 1

linkje 2

link je 3

linkje 4

linkje 5
Joren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2003 00:46
Locatie: Veldhoven

Bericht door Joren »

Nou moe, nu kom ik er echt niet meer onderuit he? Ik heb de links allemaal bekeken en het is dus ook gewoon slecht om te roken bij katten. Bedankt dat je ze hebt opgezocht!!! Als verstokte roker zie ik wel weer een lichtpuntje, want voorzover ik het in de gauwigheid heb gezien, betreft het steeds hetzelfde onderzoek :wink:

Ik vind het trouwens geen bezwaar als mensen op het forum duidelijk aangeven dat ze denken dat iets wel of niet slecht is en dus zaken niet als feiten verkondigen. Natuurlijk is het prettig als men altijd exact weet hoe alles inelkaar zit, maar niemand weet alles, toch? Dus "ik vind...", "ik denk..." geeft al meteen duidelijk aan dat je de mening van iemand leest en niet een feit.

En daarbij komt dat ook wetenschappelijke onderzoeken over hetzelfde onderwerp elkaar ook regelmatig tegenspreken.

Hoe dan ook: roken is slecht voor katten. Daar ben ik nu wel van overtuigd.
Plaats reactie