Meerokende katten

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Gebruikersavatar
Gerdy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 feb 2004 18:21
Locatie: Almere
Contacteer:

meerokende katten

Bericht door Gerdy »

Ga ik zeker doen, je hoort nog van me. Ik was ze nu nooit meer, in het begin nog wel eens omdat ze toen vaak vlooien hadden en die lotion die je er voor moest gebruiken nogal stonk.

Katten hoeven niet in bad, ze maken zichzelf goed schoon..

Maar zoals gezegd, binnenkort moet ik toch naar de DA voor de inenting, ik zal het dan zeker navragen.

Groetjes Gerdy
Gebruikersavatar
Gerdy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 feb 2004 18:21
Locatie: Almere
Contacteer:

meerokende katten

Bericht door Gerdy »

Ik heb even gebeld voor een afspraak voor de jaarlijkse inenting en het meteen maar gevraagd. Zoals je elders in het forum kan lezen is het wassen van een kat overbodig. De dierenarts zei dat het alleen nut kan hebben voor de rookaanslag in hun vacht als je het dagelijks doet omdat er dagelijks gerookt wordt in huis. Dat wassen is weer niet zo goed voor ze. Dus er rest niets anders dan te stoppen met roken. :!:

Groetjes Gerdy
Gebruikersavatar
DarkElf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 dec 2003 00:30
Locatie: ergens in vlaanderen

Bericht door DarkElf »

Toch niet zo goed voor ze, ik vreesde al zoiets maar wist het niet zeker.

Nou dat wordt dus stoppen :D anders ga je je ook zo schuldig voelen ;)

(ikke ben er trouwens nog steeds blij mee hoor dat ik gestopt ben en dat na ruim tien jaar bijna een pakje per dag ;) )
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Ik kwam onderstaand artikel tegen en wilde het hier nog even bijzetten:

Smoking And Your Cat
Did you know if you smoke indoors, you may be risking the health of your cats?
A study published in the American Journal of Epidemiology in 2002 discovered a link between second hand smoke and the development of a malignant cancer in cats.

The Study
Dr Antony Moore and colleagues at Tufts University examined and diagnosed the cats at a large veterinary teaching hospital in Massachusetts between 1993 and 2000. 80 cats had malignant lymphoma and 114 cat used as a "control group" in the study had kidney disease.

The owners of all the cats received a questionnaire to determine the level of smoking in the owners' household two-five years prior to the diagnosis.

The Findings
*Cats exposed to secondhand smoke in the two years prior to diagnosis were twice as likely to develop Feline Malignant Lymphoma as cats living in a nonsmoking environment.
*Cats with 5 or more years of exposure to second hand smoke were 3.2 times as likely to develop lymphoma compared with those in nonsmoking households.
*Cats living with two or more smokers had nearly 4 times the risk of developing lymphoma.

Conclusions
Passive cigarette smoke may increase the risk of malignant lymphoma in cats. The risk increases with both the duration and quantity of exposure.
Cats may inhale the smoke or ingest it when they groom themselves.
Feline lymphoma kills three out of four cats within a year of being diagnosed.

---

Uiteraard kan een kat er nu geen hinder van ondervinden of "het niet erg vinden", maar je weet niet wat het aan de binnenkant van de kat zijn lichaam doet. Ik heb ook jaren lang gerookt en voelde me wél beroerd. Mijn vriend heeft nog langer gerookt en voelde zich prima. Het verschilt bij iedereen, maar dat neemt nog niet weg dat het net zo slecht is..

Mijn huis is rookvrij. Op het moment dat iemand die rookt mijn katten alleen aait ruik ik het al aan ze :???:

groetjes
Daniëlle
Gebruikersavatar
Anzjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jan 2004 23:02

Bericht door Anzjie »

yedamy schreef:Ik kwam onderstaand artikel tegen en wilde het hier nog even bijzetten:

Smoking And Your Cat
Did you know if you smoke indoors, you may be risking the health of your cats?
A study published in the American Journal of Epidemiology in 2002 discovered a link between second hand smoke and the development of a malignant cancer in cats.

The Study
Dr Antony Moore and colleagues at Tufts University examined and diagnosed the cats at a large veterinary teaching hospital in Massachusetts between 1993 and 2000. 80 cats had malignant lymphoma and 114 cat used as a "control group" in the study had kidney disease.

The owners of all the cats received a questionnaire to determine the level of smoking in the owners' household two-five years prior to the diagnosis.

The Findings
*Cats exposed to secondhand smoke in the two years prior to diagnosis were twice as likely to develop Feline Malignant Lymphoma as cats living in a nonsmoking environment.
*Cats with 5 or more years of exposure to second hand smoke were 3.2 times as likely to develop lymphoma compared with those in nonsmoking households.
*Cats living with two or more smokers had nearly 4 times the risk of developing lymphoma.

Conclusions
Passive cigarette smoke may increase the risk of malignant lymphoma in cats. The risk increases with both the duration and quantity of exposure.
Cats may inhale the smoke or ingest it when they groom themselves.
Feline lymphoma kills three out of four cats within a year of being diagnosed.

---

Uiteraard kan een kat er nu geen hinder van ondervinden of "het niet erg vinden", maar je weet niet wat het aan de binnenkant van de kat zijn lichaam doet. Ik heb ook jaren lang gerookt en voelde me wél beroerd. Mijn vriend heeft nog langer gerookt en voelde zich prima. Het verschilt bij iedereen, maar dat neemt nog niet weg dat het net zo slecht is..

Mijn huis is rookvrij. Op het moment dat iemand die rookt mijn katten alleen aait ruik ik het al aan ze :???:

groetjes
Daniëlle
Ik heb een kennis die begint al te hoesten als ze alleen al een pakje sigaretten ziet :roken:
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Ik ben ook een roker, maar zodra ik rook thuis gaat er zoiezo een raam open en ik heb een luchtreiniger staan die ook de negatieve ionen omzet in positieve, dit neemt niet weg dat hun vacht inderdaad zal stinken en er zeker ook schadelijke stoffen opzitten die vervolgens opgelikt worden!

Maar ik heb gelezen in het Gezondsheidsblad dat wij hier op het werk hebben dat 1 dag in een ruimte met 5 rokers minder schadelijk is dan 1 keer naast een vrachtwagen staan die goed gas geeft!

Roken is natuurlijk gewoon niet goed, maar ja....... :roll:
Gebruikersavatar
Anke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jul 2004 14:59
Locatie: Deurne

Bericht door Anke »

Ow dan zal ik ook eens gaan rondneuzen voor een luchtreiniger, ik ventileer hier wel al altijd goed en rook nooit bij de opvangdieren.
Stoppen is toch de betere oplossing, heb het alleen al 3x gedaan en toch na een jaar weer begonnen...erg zwak van mij!!
Mensen ellende is erg. Dieren ellende nog erger, het wordt veroorzaakt door ellendige mensen!
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Nou let wel op, want die dingen zijn echt schrikbarend duur! Die van kostte geloof ik rond de € 100,=. Voordeel is wel dat het bij mij nooit stinkt naar rook als je binnenkomt!
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Mijn vriend en ik roken allebei :oops:

Er staat wel altijd een raam open. En als er visite is, en die roken allemaal, dan doe ik ze naar boven. Ik vind het een rotidee als het blauw staat in de huiskamer, en die katten moeten er in rondlopen.

Mijn vriend en ik zitten er aan te denken om voortaan gewoon buiten te roken. Is beter voor ons (dan roken we minder) en beter voor de meiden!

Want ik denk dat het voor katten ook behoorlijk schadelijk is....
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Jolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 jan 2004 12:10

Bericht door Jolanda »

Ook wij roken beiden thuis. Maar alleen in het hobbykamertje, waar de katten ook regelmatig vertoeven. Hier staat wel altijd een (klap)raam zo'n 10 cm open. Als er toch rook in de buurt van mijn katten komt, schudden ze met hun kop en lopen weg. Als ze zien dat we aan het roken zijn, komen ze al niet meer in de buurt.

Grtz. Jolanda
Gast

roken

Bericht door Gast »

Hier nog een zondaar, ook wij roken allebei. Heb trouwens ergens gelezen dat katten niet ontvankelijk zijn voor longkanker, wetenschappelijk bewezen.
Inderdaad, wonen aan een snelweg is een groter risico, al zal je mij niet horen zeggen dat roken gezond is. Wat wel eigenlij???
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: roken

Bericht door yedamy »

Gast schreef: Inderdaad, wonen aan een snelweg is een groter risico
Ok maar zo kan ik nog wel veel meer bedenken wat gevaarlijk is, lijkt mij dat je elk risico voor je lieveling uit de weg wilt helpen ook al vindt je het nog zo'n laag risico of erg moeilijk (als roker zijnde)...
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Re: roken

Bericht door maddo »

yedamy schreef:Ok maar zo kan ik nog wel veel meer bedenken wat gevaarlijk is, lijkt mij dat je elk risico voor je lieveling uit de weg wilt helpen ook al vindt je het nog zo'n laag risico of erg moeilijk (als roker zijnde)...
Tuurlijk, alles voor je lieveling, maar wat ik bedoel is dat mensen die de kat buiten laten zeer waarschijnlijk door de uitlaatgassen meer schade oplopen dan in een rokerige ruimte verblijven!

Ach, over roken zijn de laatste aantal jaren al zoveel uitlatingen geweest, ik denk dat ieder dit voor zich maar moet bepalen!
Ik vind heel het gebeuren over roken enzo, toch wel erg ver gaan, we weten allemaal dat het slecht, niet alleen voor anderen, ook voor jezelf :roll:
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: roken

Bericht door yedamy »

maddo schreef:ik denk dat ieder dit voor zich maar moet bepalen!
Het vervelende is dat een kat het niet voor zichzelf kan bepalen :roll:
maddo schreef:Tuurlijk, alles voor je lieveling, maar wat ik bedoel is dat mensen die de kat buiten laten zeer waarschijnlijk door de uitlaatgassen meer schade oplopen dan in een rokerige ruimte verblijven!
Wat ik wil zeggen is dat als ik buiten loop ik een groter risico loop om aangereden te worden dan dat mijn huis in de fik vliegt, dat betekent nog niet dat ik alle voorzorgen neem om een brand te voorkomen...

Maar ik stop verder met deze discussie, want er worden toch altijd omwegen en ergere dingen gezocht, ik denk niet dat rokers en anti-rokers het ooit eens worden met elkaar.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Mijn vader rookt ook. Mijn broer ook, maar die doet het buiten. Spooky leeft er al 9 jaar bij en is nog nooit ziek geweest. Roken zal niet gezond zijn, maar stoppen is ook niet gemakkelijk.
Nu scheelt het misschien ook dat mijn ouders het huis graag doorluchten, dus er hangt hier geen rokerslucht en het scheelt waarschijnlijk ook dat beide katten veel in de buitenlucht zijn.

Het wordt een ander verhaal als de kat astmatisch is. Dan maak je het hem alleen maar moeilijk.
Plaats reactie