Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Sandra W »

De werking van de pil wordt niet minder als het wat langer staat, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Wel valt een pil dan vaak uit elkaar en krijgt de kat er dus misschien minder binnen als hij zijn bakje niet leeg eet, maar dat is altijd lastig te controleren. Als het bakje dus leeg is is het goed, maar laat hij wat eten staan kun je misschien beter nog een 1/4 of 1/2 pilletje (hangt een beetje van het gewicht van je kat af) extra geven (maar niet te veel gaan geven).

O ja, ik heb nog een leuke tip: doe de pil in een balletje van iets heel lekkers (bijvoorbeeld leverpastei, gehakt of iets wat hij echt heerlijk vindt) terwijl je aan het koken bent en gooi het balletje dan "per ongeluk" op de grond. In de haast om het dan op te eten slikt de kat het vaak in 1 keer door en proeft het pilletje niet eens :lol:. En daarna geef je hem een gewoon balletje als traktatie.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Boomer »

Bij Xeon doe ik altijd een flinke lik smeerworst op mijn vinger en daar het pilletje in. Hij wordt er helemaal gek van.

Banjer was altijd gek van boter, dus deed zijn medicatie in een klontje boter
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
renate-86
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 jul 2008 20:16

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door renate-86 »

Ik moet dus Puck morgne ook zijn antibiotica toedienen (1,5 tablet) en ben benieuwd hoe dat het me gaat lukken.
Zelf dacht ik aan z'n bekje open doen, antibiotica erin doen en met spuitje water door laten slikken....

Maar kan het ook in een stukje kaas proberen of met een stukje vlees, maar aangezien hij vanavond voor het eerst in 2 dagen weer een klein beetje eten heeft binnen gehouden, bne ik benieuwd of dat gaat lukken....
Ander oplossing leek mij om het fijn te malen, op te lossen in water en dna in een spuitje geven in z'n bek.. Maar ik weet dan ook weer neit of je het zomaar mag fijn malen...

Hebben jullie nog andere tips?

Groetjes, Renate
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Katrin »

Die van mij zijn vaak erg gehaaid als het om pillen slikken gaan, kortom ze spugen ze weer uit.
Als ze een pil moeten stop ik het zover mogelijk in hun bek, dan bek dichthouden en over de keel strijken, daarvan gaan ze slikken.
Gaat allemaal niet zo iefdevol misschien maar zo weet ik zeker dat de medicatie ingenomen word.
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Roosje »

Rosa heeft last van niesziekte, en moet nu 14 dagen lang pillen slikken. Maar ik krijg die pillen dus met geen mogelijkheid naar binnen bij haar.

In eten verstoppen heb ik al geprobeerd, maar ze eet er gewoon rustig omheen en laat de pil liggen.
Het lukt me niet om hem in haar bek te drukken omdat ze teveel tegen spartelt en ik daardoor niet eens haar bek openkrijg.
Toen heb ik geprobeerd hem te pletten tussen twee lepels en in een beetje boter op haar poot te smeren, met als resultaat dat alles nu onder de boter zit en een poes met vieze poten die inmiddels bang voor me wegloopt. Ze wil haar poten dus tot nu toe ook nog niet aflikken. :???:

Heeft iemand tips om haar bek makkelijker open te krijgen of een andere manier om die pillen bij haar naar binnen te krijgen?
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Admin »

Ja, bij de dierenarts gaat het altijd voorbeeldig: kat neerzetten, kop naar achter, bek open en hup, pil erin. Dat lijkt gemakkelijk, totdat je thuis bent en het zelf moet doen :edoh:

Wij hebben/veroorzaken de minste stress als we pillen tot poeder vermalen en dat mengen met een bijv. 1 a 2 cc vanillevla. Stop dat aan de achterkant met je vinger in een injectiespuitje (eentje tot 2 cc en ZONDER naald). Ik ga dan meestal eerst de kat zachtjes aaien en over zijn kop kriebelen. Trek dan rustig en niet te hard een mondhoek open (niet zijn kaken, maar zijn lippen, voor zover een kat lippen heeft :-)) en zet het puntje van de spuit tussen de openingen in de zijkant van zijn gebit. Hou wel zijn kop een beetje vast/tegen aan de andere kant want anders spuit je terwijl hij zijn kop net wegtrekt. Spuit het dan snel in zijn bek en liefst achter op de tong.

Bij een van onze andere katten doe ik bijna hetzelfde, maar ik ga met hem op de grond zitten in kleermakerszit. Ik zet hem dan tussen mijn benen op de grond zodat ie op zijn kont zit. Dan trek ik zijn kop naar boven/achter en doe hetzelfde met het spuitje als hierboven.

Ik heb gemerkt dat een kat het hardste gaat tegenstribbelen en stressen als je hem te hard dwingt of vastpakt. Het is een een beetje moeilijk uit te leggen, maar als je een kat in zijn bewegingen beperkt, doe dat dan niet door hem met beide handen stevig vast te houden, maar bijv. door hem aan de linkerkant met je hand tegen te houden en aan de rechterkant te aaien. Dan wil hij meestal ontsnappen aan de kant waar je aait. Wissel het dan om en houdt hem rechts tegen en aai links.

Kortom, hoe minder stress, hoe sneller de pil erin zit.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
marley
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2009 12:56
Locatie: tilburg

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door marley »

Afgelopen week moest ons silver ook medicatie hebben tegen de niesziekte.
Eerst heb ik het als snoepje gegeven met leverpastei, maar helaas leverpastei op, pil niet.
Ik heb het daarna even met rust gelaten en zitten denken joe ik het nog anders kon geven.
Had dit topic nog niet gezien :oops:
Dan eerst zelf maar een boterham eten met file american.
Silver kwam bijna de boterham uit mijn handen halen.
Het is het proberen waard dacht ik dus pil in de file american gestopt, balletje van gerold en op mijn hand gelegd.
Het was hap, slik, weg.
iedereen blij hier :eclap:

groetjes giesje en silver
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Roosje »

Omdat Rosa nogal een bang poesje is hebben we haar voordat we naar de dierenarts gingen een kalmeringspilletje gegeven, gewoon in het eten gedaan en ze at hem zo op. Dus bij de dierenarts zei ik heel optimistisch dat het wel ging lukken die pillen naar binnen te krijgen, nouja, niet dus. :edoh:

Ik wilde het vandaag toch nog 1 keer proberen om hem haar vrijwillig op te laten eten. Dus de pil in een stukje ham gewikkeld en aan haar gevoerd, het pilletje viel er een paar keer uit maar uiteindelijk 1 van de twee pillen naar binnen. Bij de tweede pil trapte ze er alleen niet meer in. Soms... zou je willen dat katten minder slim waren. :lol: Maargoed toen had ik dus een half verkauwd en ondergekwijld pilletje die uit elkaar begon te vallen, dus die maar zoveel mogelijk geplet en door wat natvoer heen geprakt (van dat pathe) het heeft even geduurt voordat het op was, maar uiteindelijk was het bakje leeg! Dus hopen dat het morgen weer net zo makkelijk gaat lukken, pilletjes verpoederen en dan mengen met eten. Want eerst zat gewoon het hele pilletje erin. En als ze daar morgen ook niet meer intrapt, dan ga ik absoluut zo'n injectiespuit voor haar halen.
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Boomer »

Probeer het anders eens te verstoppen in een klontje boter, smeerworrst of filet american.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Kattenbella »

Pletten tussen twee lepels totdat het poeder is en dan door het voer doen, een beetje voer.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Roosje »

Maar als je het door te weinig voer doet, gaat het voer er dan niet te erg naar smaken?
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Claudia007 »

Sting eet ze gewoon uit mijn hand en daarna een snoepje er achteraan.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door rieneke »

ik weet niet of het al genoemd is, maar bij veel dierenartsen en dierenspeciaalzaken kan je easy pill kopen.
een sterk ruikend goedje wat je om de pil heen kan kneden.
veel katten vinden het heerlijk.

verder wil ik nog een tip geven aan de mensen die de pil rechtstreeks in de kat mikken.
doe er een spuitje water achteraan.
uit onderzoek is gebleken dat de pil anders urenlang in de slokdarm kan blijven steken, en daar zweertjes kan veroorzaken.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Kattenbella »

Goeie tip Rieneke!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Nyncke »

Geef je katten geen pil verstopt in leverworst ed, daar zit vaak varkensvlees in verwerkt en daar kunnen ze de ziekte van Aujeszky krijgen.

http://www.labberkampje.nl/Ziekte_van_Aujeszky.html
Plaats reactie