Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Cerna

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Cerna »

Nee! Poezenbeten zijn vieze beten (is ook een topic van) en mag je niet onderschatten. In ieder geval Betadine er op en ik zou er voor de zekerheid ook even mee langs de huisarts gaan; waarschijnlijk moet je nu zelf ook aan de antibiotica.

Ik weet niet welke antibiotica je hebt gehad en hoe lang je nog moet, maar er zijn pillen die zijn zo vies dat het logisch is dat de kat ze niet wil. Wanneer je nog lang door moet gaan, zou je kunnen vragen of het ook als eenmalige injectie mag (bijv. Convenia).
flothy
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 okt 2011 09:44

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door flothy »

Ik moest inderdaad een tetanusprik, maar verder goed in de gaten houden.
het werdt wel nog een keer extra schoongemaakt met betadine en daarna een nat verband.
Het meeste van de pil had ze wel op. Heb nu vitacraft gekocht en probeer het daar morgen weer mee.
Bedankt voor de adviezen.
flothy
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 okt 2011 09:44

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door flothy »

O ja, ze krijgt doxoral, omdat ze niesziekte heeft (gehad)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door nellebel »

oeps ben al vaak gekrabd, is dat hetzelfde als bijten qua gevaar? . van de week nog flink de nagels van gijs erin, hele pluk haar eruit getrokken, doet erg veel pijn en flink dik en rood. ben niet bij de dokter geweest. toch maar eens alert op zijn als het weer gebeurt. nu is het weer aardig aan het helen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
flothy
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 okt 2011 09:44

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door flothy »

vast wat vitacraft gegeven om te kijken of ze het lekker vind.
nou veel te lekker. Na een klein uurtje spuugde ze het weer uit en nog brokjes er achteraan ook.ík hoop dat ze toch nog wat van de pil heeft binnen gehouden.
het overgeven was wel 2 uur na het pilletje.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door margali »

Ik geef mijn katten nooit medicijnen in eten vermengd: risco is veel te groot dat er meteen niks meer gegeten wordt, of dat niet alle meds naar binnen gaan. Ik geef dan ook alles in capsules. Zodra ik iets moet geven dat ik niet ken neem ik contact op met de fabrikant (dierenarts weet het meestal niet) om te checken of dit ook echt in een capsule gegeven mag worden, en tot nu toe is dat nooit een probleem geweest. Ik heb een grote pot met lege capsules, nummer 3 vind ik een handzaam ( en goed slikbaar) formaat. Ik vul 1 capsule met een ¼ Zantac (tegen maagzuur) en vul de rest van de capsule met vitamine B-complex. Coco is namelijk nierpatient, eet zo wie zo al moeizaam, en de capsule is altijd een uitstekende methode geweest. Zeker als je meerdere meds moet geven want het scheelt slikken. Zorg dat je de capsule klaar hebt liggen plus een bakje lauw water (niet te heet want dan gaat de capsule kleven). Je dompelt capsule in het water en direkt daarna mik je hem achterin het keeltje ..... hij glijdt zo naar binnen en de kat weet meestal niet eens dat hij iets geslikt heeft. Bijkomend voordeel: geen vieze smaak! Hier heb ik e.e.a. beschreven: http://home.planet.nl/~boe00645/flutd-15.html#capsule Zor ger wél altijd voor dat er direkt na het slikken iets gedronken of gegeten wordt, als is het maar een paar snoepjes, zodat de capsule niet halverwege blijft steken (dat geldt trouwens voor álle meds die je laat slikken!!).
Gebruikersavatar
som1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2011 16:38
Locatie: Eindhoven

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door som1980 »

Ik heb er echt problemen mee op dit moment. Ik moet een kuur antibiotica (Doxoral) voeren aan Loki (een Britse korthaar van 5,8kg) en twee pillen zijn al verpest doordat er 1 door voer heengemengd zit wat hij niet wilde opeten en 1 pil die hij zojuist uitgekotst heeft.

We hebben echt al-les geprobeerd. Meneer spartelt geweldig tegen, pillen die door voer heen gemengd worden, blieft-ie niet, hij begint op de pillen te kauwen waardoor hij de bittere smaak proeft, gaat schuim bekken en dan waarschijnlijk misselijk wordt.

Ik denk dat ik op dit moment beter kan stoppen met de kuur, want de pil die hij vandaag eruit heeft gekotst + de pil die door voer heen zit, mist hij al, wat al geen hele kuur meer is, waardoor die kuur niet meer effectief is.

Meneer heeft niesziekte, dus gaat dit er mogelijk voor zorgen dat-ie straks resistent is voor antibiotica, nog zwaardere kuren krijgt, en/of chronische niesziekte krijgt. Denk dat ik maandag ga overleggen met de dierenarts. Desnoods begin ik helemaal opnieuw, maar niet meer met pillen. Dit werkt voor geen meter.
:verliefd: EKH: Boris & Yeltsin (23 mei 2023)


Loki (BKH, 10 januari 2007 - 30 Juli 2023)
Polle (9 juni 2002 - 6 oktober 2011)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door mittenslief »

vraag anders voor een drankje ipv pillen dat is er ook wel wat helpt bij de nies, en hoe erg heeft hij de nies??? antibiotica helpt alleen maar om andere dingen te voorkomen maar de nies is een virus en daar helpt geen AB voor dat moeten ze zelf overwinnen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door BillyJean »

als mijn Brit een Ab-kuur krijgt, dan kies ik altijd voor de prik. Is wel iets duurder, maar dan hoef je de eerste 2 wkn zelf niet te modderen met pillen.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Cerna

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Cerna »

Hier ook een prik. Amber heeft - vooral in de wintermaanden - ook niesziekte en krijgt dan een Conveniaprik (werkt 2 weken) en daarnaast neusdruppels. Dat vindt Amber (ook een Brit) niet leuk. En Amber is sterk, heeft scherpe nagels en bijt door en dat vinden wij niet leuk. En tòch moet ze die neusdruppels want ze helpen heel goed.
Dus hoe hebben wij dit opgelost?

Ik heb stoelen met een hoge rug- en armleuningen (hoop dat je ook zoiets hebt). Mijn man zet Amber in de stoel met haar snoet naar rechts en houdt haar vast totdat ik zit. Ik ga overdwars zitten met mijn benen bungelend over de armleuning, zodanig dat Amber er niet uitkan.
Dan pakt mijn man Amber in het nekvel en trekt haar kop iets naar zich toe en op hetzelfde moment druppel ik in beide neusgaten 2 druppels waarvan er meestal een naast gaat.
Dit alles gebeurt heel snel (binnen een minuut) en daarna krijgt Amber heel veel knuffels en is ze er weer voor 6 uur vanaf.
Na 5 dagen niest ze niet meer.
Vaak moeten we dit proces halverwege de winter nog een keer herhalen.

Afwachten totdat het uit zichzelf overgaat werkt bij Amber niet want het gaat niet over en ze krijgt dan steeds meer slijm in de maag waardoor ze vaker gaat spugen en erg benauwd wordt.
In de zomer snottert ze soms ook wel eens een paar dagen, maar dat gaat vanzelf weer over.
Gebruikersavatar
Anneke_87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 okt 2012 14:18
Locatie: Oost-Vlaanderen - België

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Anneke_87 »

Wat hier geholpen heeft is de pillen (panacur in dit geval) oplossen in een beetje water en dan met een spuitje (zonder naald uiteraard) zachtjes in hun bek spuiten.

De pasta met probiotica was andere koek, aanvankelijk ging dat goed, later hebben we het gewoon rond zijn mond of aan zijn pootje gesmeerd.
Groeten, Anne, Tigris (08/2012) en Thor (09/2012)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Robijn »

margali schreef:Ik geef mijn katten nooit medicijnen in eten vermengd: risco is veel te groot dat er meteen niks meer gegeten wordt, of dat niet alle meds naar binnen gaan. Ik geef dan ook alles in capsules. Zodra ik iets moet geven dat ik niet ken neem ik contact op met de fabrikant (dierenarts weet het meestal niet) om te checken of dit ook echt in een capsule gegeven mag worden, en tot nu toe is dat nooit een probleem geweest. Ik heb een grote pot met lege capsules, nummer 3 vind ik een handzaam ( en goed slikbaar) formaat. Ik vul 1 capsule met een ¼ Zantac (tegen maagzuur) en vul de rest van de capsule met vitamine B-complex. Coco is namelijk nierpatient, eet zo wie zo al moeizaam, en de capsule is altijd een uitstekende methode geweest. Zeker als je meerdere meds moet geven want het scheelt slikken. Zorg dat je de capsule klaar hebt liggen plus een bakje lauw water (niet te heet want dan gaat de capsule kleven). Je dompelt capsule in het water en direkt daarna mik je hem achterin het keeltje ..... hij glijdt zo naar binnen en de kat weet meestal niet eens dat hij iets geslikt heeft. Bijkomend voordeel: geen vieze smaak! Hier heb ik e.e.a. beschreven: http://home.planet.nl/~boe00645/flutd-15.html#capsule Zor ger wél altijd voor dat er direkt na het slikken iets gedronken of gegeten wordt, als is het maar een paar snoepjes, zodat de capsule niet halverwege blijft steken (dat geldt trouwens voor álle meds die je laat slikken!!).
Goede tip, Margali!! Soms wordt de pil ook wel eens weer uitgespuugd; en dan heb je een natte pil met kans op verpulvering. In de capsule is de pil wat beter beschermd; lijkt mij!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door eveline1982 »

@Anneke panacur is er ook in pasta vorm, nog makkelijker dan een pil.

Ik vraag altijd of ze alternatieve hebben dan pillen, maar soms kan het echt niet anders. Ik vind dit best lastig bij de opvangertjes aangezien ze nog zo klein zijn! Zullen de capsules voor hen niet te groot zijn? Want ik vind het wel een goed idee! Ik verpulver het nu en doe het door hun eten, als ze iets nodig hebben, maar als het vies is trappen ze er niet in en laten het dus liggen!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
agine
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 apr 2013 01:37

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door agine »

Met mijn vorige kat was pillen slikken ook een probleem. Uiteindelijk deed ik het medicijn verpulveren en in een drupje vanilevla dan op mijn vinger en dat tikte ik zachtjes tegen zijn bekje. Hij was er niet van gechameerd maar likt het toch eraf. Daarna kattenpate gaan kopen, minder zout en kruiden. Dat ging ook goed (meestal).

Nieuwe poes en die moest laast antibiotica, liefst s'avonds. Voordat er eeten kwam, kattenpate met pilletje en maar zeggen dat je wat lekkers voor haar heb net als je doet als je een snoepje geeft. Gevolg als ik naar de la met mediactie liep en rammelde met het doosje kwam ze al aangerend. :-P
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5140
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Synemios »

Ik geef Luna vlak voor ze eten krijgt ook een pilletje.
Ze staat op het aanrecht, bekje open zonder gedoe, pilletje erin en weg is het, ze is zo in de ban van eten dat ze het amper doorheeft.
Nu als ik rammel met het doosje komt ze meteen, want pilletje is daarna lekker eten.

Milbemax eten ze zo op, alleen Oscar niet die moet ik het in het bekje geven.

Als ik het zo lees ben ik blij dat ik zulke makkelijke pillenslikkers heb.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie