Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Adriana »

zachtjes kriebelen over keeltje activeert de slikfunctie bij een kat
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Cari »

Dat is wel zo, maar sommige katten zijn zo gewiekst dat ze de pil op een plaats 'vastzetten' en gewoon slikken terwijl die pil dus blijft zitten waar ie zit. Je moet de pil echt helemaal achterin en in het midden hebben gemikt. Een kat een pil geven -ik blijf het een crime vinden (bij sommige...)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Adriana »

daarom geef ik altijd een stukje kip vóór en twee kleine stukjes kip erna, dan moeten ze wel slikken en ze zijn bovendien afgeleid.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Sunnetje »

Mystic moet nu dus 2 a 3x per dag ook pilletjes krijgen.

1x Buscopan en 1 a 2x Diazepam.

Ik mócht ze vergruizen, maar het was uiteraard beter om ze heel te laten.
Nou, ik heb zojuist alles geprobeerd, maar Mystic weigert ze in te slikken! Door het voer vergruizen werkt ook niet, want hij eet bar slecht! Hij krijgt nu Hills s/d en dat moet hij nog een week lang eten, iets anders mag hij absoluut niet van de dierenarts. (mystic heeft blaasgruis)

Dus nu is mijn probleem.. pilletjes in zijn geheel inslikken lukt absoluut niet! in het voer verstoppen lukt niet, vergruizen door het voer lukt niet want hij eet het simpelweg niet op!
Verstoppen in een lekker snoepje is geen optie, want hij mag niets anders dan de hills s/d.

help?
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door pearlsofpassion »

waarom lukt het niet op het pilletje in zijn geheel door te slikken? Is het te groot mss?
of heb je moeite met de techniek? Doet hij erg moeilijk of ligt het meer aan jou en het feit dat je onzeker bent?

Heb je al eens geprobeert om te doen alsof het een snoepje is en het uit je hand laten eten? Werkt hier meestal wel, alleen werkt het mss maar een paar keer en moet je mss helpen door het bekje dicht te houden en hem te laten slikken zodra hij het opgepakt heeft. Kan goed zijn als hij het vies vind dat hij het terug uitspuwt. Mag hij helemaal niets hebben? Je kan ook niet een lekker smaakje rond het pilletje aanbrengen. Katten zijn blijkbaar zot van vanille, als het pilletje daarnaar smaakt moet je zelfs niet aandringen om het op te eten, gewoon op de grond leggen en weg! Cuzco heeft het zo geleerd en sindsdien kan ik hem alles gewoon laten opeten door het door het zo als een snoepje voor hem neer te leggen.

Wel spijtig dat hij zijn brokken niet graag eet, anders kon je ook een aantal brokjes zo geven als snoepjes en dan stiekem het pilletje ertussen, en voor hij het doorheeft is het binnen. Wel nog wat brokjes voor erachter want als het vies smaakt moet hij dat toch met iets weg krijgen he.

Als het de techniek van het achter in de keel krijgen is waar je het lastig mee hebt, laat even iets weten. Hier heb ik nooit problemen, maar ik had vroeger ook een kater die het weigerde. Zonder hulp van een 2 persoon is het wel zo goed als onmogelijk als de kater echt blokkeert. Als hij het redelijk laat doen, gewoon wat tegenstribbeld, lukt het na enige oefening alleen wel hoor.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Sunnetje »

Hills s/d is natvoer ;) Normaal is hij dól op natvoer, maar dit eet ie gewoonweg niet.
Iets anders mocht hij niet, omdat dat de werking van het voer teniet zou doen. (maar ja...aan de andere kant...dat voer eet ie simpelweg niet dus er kan weinig teniet gedaan worden)

Maar met ander voer bestaat de kans dat er weer gruis gevormd wordt enzo.

De Buscopan pil is erg klein en had volgens de dierenarts een suikerlaagje wat hem makkelijker maakte voor de katten...niet dus. De Diazepam is wel wat groter, maar ook niet abnormaal groot.

Ik ga achter mystic zitten, aai hem wat, lieve woordjes, ik klem hem een beetje tussen mijn benen en doe dan zijn bekkie wat open en doe het pilletje dan zoveel mogelijk achterin zn bekkie.
Kopje hou ik dan omhoog en dan wrijf ik zachtjes langs zijn keeltje.
Maar de ene keer spuugt ie hem meteen uit, de andere keer houdt ie zich stil en denk ik dat ie hem heeft ingeslikt, maar dan heeft ie hem gewoon nog in zijn bekje en spuugt hem dan uit.

Zojuist nog 1x geprobeerd en zowaar is het gelukt! (met de buscopan) dit vind ik wat eng met de Diazepam omdat die toch groter is..

Als snoepje geven..tja misschien werkt als ik er wat andere snoepjes bij doe, maar dat mag dus niet.
Dat vanille smaakje eraan krijgen ga ik wel eens proberen, wie weet!
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door pearlsofpassion »

ja, als je er op een of andere manier vanille aan kan krijgen dan eten ze het echt wel! Maar je moet opletten dat er geen suiker bij de vanillesmaak zit he (anders was het simpel) want dat is vreselijk slecht.

Ah ja, ik wist inderdaad niet dat het natvoer was :-) foutje....
Is er geen enkel ander merk dat hij wel mag? Hij moet toch iets eten he.

En over dat niet slikken van het pilletje, tja, dat weet ik niet goed. Normaal als het erin zit en je wacht lang genoeg zou hij het toch binnen moeten nemen, of het lost op in zijn mond... Hier proberen ze het ook steeds uit te spuwen, maar dan gaat het er gewoon onmiddelijk opnieuw in. Mss dat hij het na een tijdjes wel doorheeft dat het niet zo erg is.

Natuurlijk wel belonen, maar ik denk wel dat je dat doet, en dan zou je iets moeten hebben wat hij erg lekker vind he, een heel klein beetje, zodat de smaak uit zijn mond gaat. Maar als hij niets mag..... moeilijk moeilijk
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door jojo »

En als je na het pilletje er meteen een spuitje met een klein beetje water achteraan spuit in zijn bekje? Dus eerst pilletje erin, dan bekje dicht houden met een losse hand, en dan het spuitje met wat water langs de zijkant bij zijn wang naar binnen spuiten.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Cari »

Je kan bij de da een zg pillenschieter krijgen. Ik vind dat nog altijd de handigste methode. Ik heb 'm laatst bij Darrel gebruikt. Klein beetje water opzuigen, pil in de klem, even in zijn nekvel pakken, piletje in schieter zachtjes tegen zijn tandjes duwen waardoor het bekje opengaat en hop, flop, weg pil met water erachter aan. Kwestie van 3 sekonden. Ik moet er wel bij zeggen dat ook dat niet bij elke kat werkt :???: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Adriana »

als de pillenschieter werkt, dan werkt de volgende methode ook.
koop easypill stopverf bij DS.
snijd een plakje af en drup water erbij en pillen erin. bolletje van maken.
geef je kat eerst stukje easypill zonder.. mmmm lekker!

ga achter je kat zitten en leg je linkerhand over zijn hoofd met duim en middelvinger op zijn linker en rechter onderkaak. dan gaat automatisch zijn bek open.
doe een beetje spuug op de easypill en leg het bolletje achter in de keel. glibbert vanzelf naar beneden.
doe dit snel en als je niet lukt wacht dan een uur en doe het nog een keer. en straal een resolute houding uit, goed voor je, even meewerken, zo gebeurd..
soebatten helpt hier niet, het is van rats pats boem..

de eerste keren zal het nog niet helemaal soepel gaan maar gaandeweg draai je je hand er niet meer voor om. bovendien smaakt easypill lekker, dus bijna snoepje..

katten willen nog wel eens schrikken van het geluid van de pillenschieter, bovendien vind ik het nogal ongecontroleerd en als het in het verkeerde keelgat terechtkomt, dan ben je verder van huis..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gwennie88
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 dec 2010 16:51

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Gwennie88 »

Ja die van ons neemt ook Easypil... vind tie heerlijk!! kost iets van 2 euro en dan eet hij het op als een snoepje...
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door inky »

Oef... Pum moet weer aan de tabletjes. :(
Het ging tot zover altijd goed van je rats pats boem, zoals Adriana hierboven beschreef, maar het levert elke keer weer stress voor haar op en dat is nu juist niet goed voor haar.
Tijd om over een andere aanpak na te denken dus.
- vermalen en door het eten.... nope, madam blieft het niet
- oplossen in warme kattemelk en met een spuitje geven... hmmm het lost niet op...

*EUREKA*
silly me, dit had ik eerder moeten bedenken, ze is zo gek op de malt pasta van Gimpet, dat ze bijna de tube zelf wil opeten! Dus... pilletje malen, door de pasta en voilà, mmmmmmmmmmmm...!
Had ze het niet gegeten, dan had ik het op haar poot gesmeerd, zoals ik ook bij Bamse doe ('oeps sorry kerel, ik zit te knoeien he?' :icon_shifty: ) met de haarballenpasta die hij niet zo wil eten. Wel dun in de vacht uitsmeren, anders vliegen de klodders door de kamer als ie eerst met z'n poot schudt. Daarna likt ie alles op, hoe smerig ook, je kunt niet met een vies pootje blijven lopen he. ;)

EDIT: nu, een ruim uur later is het pilletje wel in de melk opgelost. Als het niet vies smaakt lebbert ze het vast zo op, zoals ze altijd doet met melk uit een spuitje. (spuitje wil ze ook altijd opeten, de hebberd)
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door inky »

jojo schreef:En als je na het pilletje er meteen een spuitje met een klein beetje water achteraan spuit in zijn bekje? Dus eerst pilletje erin, dan bekje dicht houden met een losse hand, en dan het spuitje met wat water langs de zijkant bij zijn wang naar binnen spuiten.
Je kunt ook eerst een klein beetje lauw water in de pillenschieter opzuigen, dan pilletje in het tangetje. Dan geef je gelijk met de pil het water mee.
Maar ik ben zelf altijd wel wat schijterig dat ze zich mss verslikken, ookal is het nog nooit gebeurd. Als het anders kan, doe ik het liever anders.
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
flothy
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 okt 2011 09:44

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door flothy »

Sinds vrijdag een poes in huis uit het asiel.
Evelien is een lief poesje, maar ze moet antibiotica pil.
1x p dag een halve. Eerste 2 dagen ging goed, door de worst.
Vandaag wilde ze niet! Poes vastgehouden bekje open gedeelte worst er in,
Poes verzet zich . restje worst er in. poes boos en ik heb een flinke beet in mijn duim te pakken.
En de winnaar is: Poes.
Laatste beetje in haar etensbakje gedaan en hoop dat hij het uitzich zelf zo nog opeet.
Wat moet je doen als je door een poes bent gebeten? het bloede behoorlijk en ik heb het met water uitgespoeld. is dat voldoende?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Adriana »

raadpleeg even je huisarts,
als het behoorlijk heeft gebloed dan is het waarsch wel goed schoongespoeld maar een beetje diepe kattenbeet moet toch wel met een anti-tetanusinjectie behandeld worden voor alle zekerheid...

en 'handle with care' naar je poes toe..
ga ff langs de dierenspeciaalzaak voor wat easypill en anders bij de supers zijn er vitakraft staafjes in drie smaken. de gele is het zachtst en probeer of je een kwart daarin krijgt. eerst stukje zonder, dan stukje met..
Laatst gewijzigd door Adriana op 14 nov 2011 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie