Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Muis »

hallo allemaal!

Ik kon me herrineren dat we ergens een topic hebben gehad over hettoedienen van pillen, ik kon het helaas niet meer terug vinden.

Ik weet dat ik toen had geschreven dat je kan proberen om het pilletje als een snoepje aan te bieden.
Aangezien Xena maandag gesterriliseerd is en nu dus pijnstillers krijgt in pilvorm, heb ik dit maar eens een keer geprobeerd.
En warempel, het lukte nog ook!!!
Ik had het pilletje gewoon op mn hand gelegd, met een paar brokjes erbij, en ze vrat het pilletje gewoon op en doet dit ook keer op keer!!
Ik denk dat het zeker het proberen waard is!!

groetjes, Muis
Gebruikersavatar
Petra5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jan 2003 12:42
Locatie: Beets (Nh)

Bericht door Petra5 »

Ik doe het ongeveer hetzelfde, ik stop het pilletje in een stukje kaar omdat Sammie daar heel gek van is en wat ze dus altijd opeet, zelfs als het pilletje eruit rolt eet ze die nog op waarschijnlijk omdat het dan vaag naar kaas smaakt.
Daarna geef ik dan altijd nog een stukje kaas extra en smullen dat ze dan doet.

Mijn andere kat lust geen kaas maar voor die verstop ik het dan meestal in een stukje smeerkaas ofzo.

Ik ben dit eigenlijk gaan doen omdat we onze vorige kat atijd zo een pilletje gaven maar die stribbelde steeds meer tegen en op deze manier weten de katten van niks en raken ze er dus ook niet gestressed door en dat is ook mooi meegenomen.

groetjes Petra
The Lizard Queen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2003 04:30

Bericht door The Lizard Queen »

Ik heb Raven vandaag voor het eerst een pil gegeven door hem in z'n bek te doen (wou hem niet door z'n voer doen omdat ik er zeker van wilde zijn dat hij het helemaal binnenkreeg), en het ging heel goed. Bekje opentrekken, pil erin mikken, bekje dichthouden, en toen slikte hij hem door. Ik heb trots op hem. :)
Gebruikersavatar
Maya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mar 2003 14:24
Locatie: Beek gem. Montferland

Bericht door Maya »

Nou, wij krijgen dat dus niet voor elkaar he, bij 1 van de katten van mijn ouders. Waar we het ook in stoppen, hoe lekker ze dat ook vindt, ze eet het niet op als er een pilletje in zit.

Het is nu echt niet leuk meer, ze moeten zo'n ontwormingspil 1 keer in de zoveel tijd en dat is nu weer en de vorige keer dat het moest dus ook niet gelukt, dus nu wordt het wel serieus.

Heeft iemand nog andere tips? De pil in de mond stoppen en dan over de keel wrijven zodat ze wel moet slikken, werkt dus ook niet bij haar. Hoe lang je ook wrijft, als je ermee ophoudt, blijkt dat het pilletje nog gewoon in haar mond zit en spuugt ze het voor je neus uit.

Verder is ze wel lief hoor!

Groetjes, Maya
Cats are intended to teach us that not everything in nature has a function. (behalve dan dat ze ontzettend knuffelig zijn ;-) )
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Je hebt toch ook ontwormingspasta? Mijn vriendin dr poes vind dat spul heerijk en eet het helemaal op. Dat spuit je ook in dr bekje en dat valt bij haar poes goed in de smaak.

Maar goed, geen idee of dat ook voor jou poes werkt.

groetjes babiche
Gebruikersavatar
Maya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mar 2003 14:24
Locatie: Beek gem. Montferland

Bericht door Maya »

Hoi Babiche,

Bedankt voor het advies, maar ik geloof dat mijn moeder dat ook al eens heeft geprobeerd. Ik zal het in ieder geval nog even tegen haar zeggen. Ze moeten die pillen ook gewoon een lekker smaakje geven, dan gaat het echt wel naar binnen bij die veelvraat :lol: .

Groetjes, Maya
Cats are intended to teach us that not everything in nature has a function. (behalve dan dat ze ontzettend knuffelig zijn ;-) )
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

De pil dieper in het keeltje stoppen zodat de kat niet anders kan dan doorslikken?? Dat moet je dus wel met z'n 2'en doen anders gaat het niet.
Om te ontwormen gebruik ik zelf pasta bij Boris en dat spuit in in 2 keer in z'n keeltje als Peter (m'n man) Boris vasthoudt. Sommige katten likken het van hun pootje als je het daarop spuit, maar dat doet Boris dus niet.
Succes ermee!

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Onze vorige kat Nikki had er ook zo'n moeite mee. Nu gebruiken we gewoon de pipetjes van Stronghold (bij de DA verkrijgbaar). Het zijn iets van 2 druppels die je in de nek moet druppelen. Tegen wormen, vlooien, etc. (behalve lintwormen).

Dan hoef je niks in zijn bek te stoppen en ben je in 5 seconden klaar.

We hebben bij Nikki ook wel eens geprobeerd het pilletje tussen twee theelepeltjes te verpoederen en dat achter in zijn keel gooien. We dachten: "een goede kat die dat kan uitspugen", omdat poeder direct blijft plakken aan de binnenkant van zijn bek (door het speeksel). Maar Nikki vond het kennelijk zo goor, dat-ie zo ging schuimbekken, dat de schuimvlokken tegen het behang vlogen. Hij deed dat net zolang totdat hij de smaak kwijt was. Nou, ik heb nooit geweten dat een kat zoveel en zo snel speeksel kon ontwikkelen. Echt zielig. Dus dat hebben we niet meer gedaan. Gelukkig vonden we toen die pipetjes.

Groeten,
Roland

Groeten,
Roland
Laatst gewijzigd door Admin op 21 aug 2005 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
The Lizard Queen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2003 04:30

Bericht door The Lizard Queen »

Of je gebruikt gewoon een pillenschieter:

Afbeelding

Kost maar een paar euro.
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Nou Roland, heb je zelf weleens verpulverde pillen in je mond gehad zonder water :?: Dat is echt ontzettend smerig, dus ik kan me jullie kat wel voorstellen. Volgens mij mag je zelfs niet alle pillen verpulveren :!: Zo''n pillenschieter dan, moet je wel goed kunnen mikken. Volgens mij vindt een kat dat nog veel enger :!: Dan gewoon diep in z'n keeltje duwen.
Groetjes, Carol
The Lizard Queen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2003 04:30

Bericht door The Lizard Queen »

Nee hoor, je moet m gewoon in z'n bek steken, dan wordt de pil vanzelf achterin het bekje geschoten. En als je dat snel doet heeft de kat er absoluut geen last van. Die dingen worden ook altijd door dierenartsen gebruikt.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Als je dat kat zijn bekje naast de grote hoektanden opendoet, kun je de pil achter in de mond leggen. Dan bekje dichthouden en over keel aaien, dat geeft een slikreflex, en dan gaat de pil er vanzelf door...
Kan dus ook met een pillenschieter, maar de truc zit 'em in het aaien over de keel waar elk dier een slikreflex op geeft.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Als ik dit zo hoor ben ik blij dat ik tot nu toe Quinto nog geen pillen heb hoeven geven en het afkon met druppels en pasta's. Dat gaat gewoon door het eten en Quinto heeft niks in de gaten.

groetjes Sharon :zwaaien:
Gebruikersavatar
Maya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mar 2003 14:24
Locatie: Beek gem. Montferland

Bericht door Maya »

Oei, wat ziet dat er eng uit zeg die pillenschieter, Lizard Queen, of is die foto erg in close-up genomen? Gelukkig vertelde mams vandaag dat het met pasta nu wel gelukt was bij Snoepie. Maar wat Emma vertelde, met over het keeltje wrijven, werkt dus echt niet bij haar, bij de andere meestal wel. Maar gelukkig hoeft het nou pas weer over een paar maanden ofzo.
Cats are intended to teach us that not everything in nature has a function. (behalve dan dat ze ontzettend knuffelig zijn ;-) )
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou ik heb vandaag bij de da meteen even om stronghold gevraagd, maar dat bleek nogal lastig te zijn. Ze kenden het wel, maar hadden het alleen voor honden. Dus nu wordt het voor me besteld en kan ik het eind van de week zelf eens uitproberen, leek me toch wel erg ideaal!

Groetjes Sharon :zwaaien:
Plaats reactie