Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Miranda »

Je kan ze ook een halfuurtje laten weken in water, vermengen met wat kattenmelk en dan goed verpulveren. Gaat dan geel gemakkelijk. Dan nog wat vlees erdoor mengen en ze vinden het een heerlijk hapje. Alle drie hier, dus succes gegarandeerd bij de meesten! ;-)
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Roosje »

Als ik het heel goed verpoeder en met wat eten vermeng dan wil ze het wel eten, maar er mogen helemaal geen kleine stukjes in zitten want dan wil ze het niet. Maar het eten dat ik haar geef voor die pillen vind ze best wel lekker, dus inmiddels staat mevrouw te bedelen om haar pil. :lol:
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Tips/trucs voor ingeven medicijnen en injecteren

Bericht door Adriana »

k had Kattenbella ;-) beloofd onze tips/trucs op het forum te zetten in de hoop dat meer personeeltjes daar iets aan hebben.
let wel: zo werkt het hier en dit is mijn methode op basis van mijn ervaringen met mijn katzels

korte hulp bij geven van medicijnen of dwangvoeren met een spuitje in je eentje

doe de katzel in een plezierige maar afgesloten ruimte, één kamer bv.
en als het medicijnen geven een dagelijks terugkerende activiteit wordt, doe het op dezelfde vaste rustige plek ongeveer op dezelfde tijd.

leg gereed dikke handdoek van behoorlijk formaat plus
wat/4 stukjes van zijn lievelingseten, kip, vlees. desnoods paar snoepjes.

geef m waar hij zit eerst het eerste stukje met een aai.
(neeé, katzel zal heus niet komen aangehuppeld en voelt aan zijn water al lang hoe laat het is.
maar krijgt ook aandacht, aaien en lekkers..)
doe rustig tegen hem en zelfverzekerd en vrolijk, 'dit gaan we samen even doen knappe poes',

pak m dan op met eventueel je linkerhand al zachtjes in zijn nekvel,
zak tot op je knieën en zet hem vóór je, zodat jij achter hem zit.
als hij niet rustig blijft dan kun je hem tussen je knieën vasthouden/klemmen
er ligt al gereed capsule of pil, handdoek en nog 3 stukjes lekkers
houd hem met je linkerhand vast, desnoods even zachtjes in nekvel.

doe de handdoek als een slabbetje om zijn voorpoten, ruim over zijn voetjes
met de punten naar boven over zijn nek/rug,
leg je linkerhand over zijn kop met middelvinger achter en duim voor over zijn kaken,
die kun je nu zachtjes openen en zijn bek gaat nu gewoon open,
jouw linkerhand zit nog over zijn kop met je duim op zijn onderkaak

rechts of in je mond heb je de capsule of pil en je doet daar een klodder spuug aan,
met je rechterhand pak je de capsule uit je mond en legt hem zo ver mogelijk achterop zijn tong met een klein duwtje
met je linkerhand doe je nu zijn bek dicht door je vingers van zijn kaken af te halen
maar je houdt ze nog wel even vast over zijn kop heen, zodat hij niet met zijn bek open kan spugen
en dan krijgt hij onmiddellijk het volgende stukje lekkers voor zijn bek,
hij slikt vanzelf door het glibber-spuug en het lekkers dat hij voor zich ziet,
blijf hem nog wel even vasthouden links en aai hem en praat tegen hem, vleipraat zoals knappe poes oid

daarna gaat de handdoek eraf en mag hij vrij het laatste stukje lekkers opeten met een aai toe.

en helaas helaas, hoe zieker een beest, hoe makkelijker dit gaat....

ik heb voor dit doel lege capsules op één na grootste maat en daar knip ik eerst een stukje af zodat de capsule korter wordt
dan vul ik de capsule met door midden geknipte* tabletjes en poeder en evtl druppels en kapje erop,
gelijk opdienen want de druppels maken de capsule week.

ik geef nooit een tablet of pil zonder bescherming van een capsule, want dan wordt de weerstand de eerstvolgende keer maximaal.
pillen/tabletjes doorknippen gaat makkelijk, tabletje bij het scharnierpunt en dan zachtjes knippen.

néééé, dit gaat niet de eerste keer gelijk goed.
als het verzet fel is, laat hem dan de eerste keer gewoon ontsnappen,
hij moet in de afgesloten ruimte blijven, doorracen naar zolder is niet handig.
wacht een paar minuutjes, loop op hem af en zeg hem dat we het nog een keer gaan proberen.
pak hem stevig vast en praat ook op vastberaden toon, katten begrijpen dat het ernstig is.
herhaal het ritueel en doorgaans, de derde of vierde keer lukt het.

katzel moet ook een paar keer meemaken wat de bedoeling is en door de aandacht en het lekkers er niet al te erg van/van slag af zijn.

omdat je altijd gebruik maakt van een capsule is er geen vieze smaak in zijn bek en door het lekkers/snoepje is er toch ook iets prettigs.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Tips/trucs voor ingeven medicijnen en injecteren

Bericht door loek »

He Adriana

Goed om te lezen dat je je ervaingen deelt. Wie weet, kan altijd nog handig zijn in de toekomst. Mijn ervaring met mijn katten is (tot nu toe) wel heel anders. Pillen eten ze bijna altijd gewoon op uit mijn hand :eshifty: Ook niet helemaal normaal eigenlijk. Maarja op moment van pillen slikken wel handig...alleen valt dat dan niet uit te leggen hoe je dat doet ;-) Jammer genoeg.

Alleen oogzalf geven kan wel vrij dramatisch zijn, is mijn ervaring. Een hele tijd terug met Diesel en recentelijk met Muis. Wat mijn persoonlijke ervaring is, is dat ik ze juist zo min mogelijk moet vastpakken. Ja soms makkelijker gezegd dan gedaan ik weet het. Maar bij Muis had ik op een gegeven moment wel 'mijn draai' gevonden. Ik zorgde dat ik zo snel mogelijk handelde en dan hoefde ik haar amper vast te houden. Liep gewoon naar waar ze was of riep haar: hup koppie omhoog druppel erin, klaar.

Maar hangt ook heel erg van je kat af natuurlijk. Bij Diesel gaat dat wat moeilijker. (en zoveel ervaring heb ik nog niet...dus je weet nooit wat nog komt) Maar Diesel zette ik op de tafel, een beetje tegen je aan met zijn kont, zo min mogelijk 'vastklemmen' werkte het beste.

En zo zal het bij iedere kat toch weer anders zijn.....Maar daarom zeker niet verkeerd om ervaringen uit te wisselen! Je kunt er altijd wel of niet iets uithalen waarvan je denkt dat het bij jou kat past.

gr. Loek
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Tips/trucs voor ingeven medicijnen en injecteren

Bericht door Roosje »

Inderdaad altijd handig om ervaringen van andere mensen te lezen. Ik heb nu gemerkt dat het bij Rosa het beste is om het pilletje in een heel klein bolletje rauw gehakt te verstoppen en die op m'n vinger voor haar neus te houden. Dat hapt ze zo in 1 keer van m'n vinger af. Daarna krijgt ze natuurlijk ook nog wel een beetje zonder pilletje. ;)
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
winxie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2009 19:30

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door winxie »

ik heb een katertje met blaasgruis :( :???: , zn broertje heeft het niet gelukkig... hij heeft nu pilletjes gekregen van de dierenarts, 's morgens en 's avonds toedienen... de dierenarts zei al dat ik het kon verstoppen in een worstje ofzo.. of anders fijn malen en over zn droge brokjes ....ik zag mezelf al met een spartelend katertje.. (nagels knippen vindt ie ook oh zo niet fijn...) maar...ik laat het pilletje gewoon op de grond vallen en hij schrokt het op :lol: ... van de 10 dagen hoeven we er nog maar 3..dus gaat prima !
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Adriana »

g e l u k s v o g e l ! :pdtfly2:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
winxie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2009 19:30

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door winxie »

ja.. dat had ik ook al begrepen als ik dit allemaal zo lees...

moet er wel bij zeggen dat t katertjes zijn die alles eten wat los en vast zit.. als ze de kans krijgen tenminste... chocola (met verpakking), drop, koffiefilterzakjes, pakjes drinken.. ze gaan met alles aan de haal als je niet oplet...ziet er wel grappig uit als je zo'n uk met een zak half brood voorbij ziet wandelen.. maar da's natuurlijk niet de bedoeling!! Maar deze allesvretertjes maken het geven van een pilletje wel heeel makkelijk.. dus inderdaad... lucky me
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Cari »

"Elk nadeel hebze voordeel" :lol:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
zielig poezenbeest
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jan 2010 17:33

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door zielig poezenbeest »

Tot nu toe had ik voorbeeldige katjes wat betreft het innemen van pilletjes. Totdat mijn katertje kort geleden 4 pillen per dag moest. Hij had het ineens door en at helemaal niets waar het pilletje in zat. Ik heb geprobeerd het in zijn bekkie te duwen maar dit spuugde hij net zo vrolijk weer uit. Uiteindelijk de dierenarts gebeld en zij hadden een nieuwe oplossing. Tot nu toe warden de reacties positief en ik moet zeggen dat ik hierdoor het kuurtje van 10 dagen lang, 4 pillen per dag af heb kunnen maken.
Het heet easypill. Ze hebben een versie voor de hond en voor de kat. Het is een soort van worstje. Daar snij je een plakje af, duwt het pilletje erin en kneed het tot een soort van balletje. Op de een of andere manier gaat dit spul zo om het pilletje heen zitten dat de kat er helemaal niets van merkt. Beide katten vinden het overigens erg lekker (ook degene die geen pillen hoefde te slikken kreeg een beetje). De dierenarts heeft mij verzekerd dat het volkomen veilig is! En het belangrijkste: het werkt!!!
Hopelijk hebben jullie hier wat aan!
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Camoth »

Klopt, ik heb daar ook van gehoord. Alleen maar positieve geluiden. Waar kan je dat kopen eigenlijk?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
zielig poezenbeest
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 jan 2010 17:33

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door zielig poezenbeest »

Ik heb het gewoon bij mijn dierenarts gekocht.
Heb net ff de verpakking bekeken en staat helaas geen website op. Misschien Google of anders de dierenarts bellen?!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Adriana »

kijk even via de zoekfunctie naar de berichten over easypill, da's hebben het en dierenspeciaalzaken,
je kunt hetzelfde doen met de Vitakraft staafjes (AHeijn en dierenspeciaalzaken) in drie smaken.
ze voelen hard aan maar als je ze beetje opwarmt tussen je vingers, dan kun je het spul makkelijk kneden en ze zijn er in drie smaken, vis, eend/gevogelte en kip/kalkoen oid.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Kaat5
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2010 10:19

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Kaat5 »

Mijn Floortje moet elke dag een pilletje binnenkrijgen, helaas mag ik het niet fijn stampen. Easypill wil meestal wel helpen en gewikkeld in een stukje rosbief ook normaal gesproken. Balletjes filet americain en leverpastei niet. Nu smeerde ik wat filet americain met een pilletje op een klein stukje brood, ze at het nog op ook.

Vanochtend las ik op een andere site, dat medicijnen in de diepvries wat van de smaak en de geur verliezen. Ik hoop dat ze gelijk hebben.

Kaat
Gebruikersavatar
Infinite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 nov 2009 22:51
Locatie: Spijkenisse

Re: Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Bericht door Infinite »

Bij de katten van mijn ouders was het ook altijd een heel dilemma om een pilletje naar binnen te krijgen.

Niets werkte.. Pilletje verstoppen in een stukje vlees... vlees werd rustig opgekauwd en het pilletje werd uitgespuugd. Pilletje in het bekje leggen, bekje dichthouden en aaien.. werkte ook niet, het pilletje werd na een half uur aaien ook weer uitgespuugd. etc. etc

Van de dierenarts kregen we een spuitje met een pillen-houdertje op het eind zodat je het pilletje erg ver in het bekkie kan leggen/schieten. maar dat was ook geen uitkomst.

Daarna ontdekte we dat het goed werkt om het pilletje in het bekkie te doen... bekje dicht te houden en dan een beetje water langs het tandvlees/lippen te spuiten zodat de kat wel moet slikken... Niet teveel water natuurlijk anders komt het verkeerd terecht
Spelfouten onder voorbehoud.
Plaats reactie