Problemen met pil toedienen?? probeer dit eens!!

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Emma Boom schreef:Als je dat kat zijn bekje naast de grote hoektanden opendoet, kun je de pil achter in de mond leggen. Dan bekje dichthouden en over keel aaien, dat geeft een slikreflex, en dan gaat de pil er vanzelf door...
Kan dus ook met een pillenschieter, maar de truc zit 'em in het aaien over de keel waar elk dier een slikreflex op geeft.
het klinkt zo simpel he? :)

ik heb er hier 2 die absoluut niet makkelijk zijn qua pillen. Wat we nodig hebben om een kat een pil toe te dienen? 1 grote handdoek om de kat in te mummificeren en 2 personen om kat vast te houden, bek open te maken en pil erin te proppen. En dan kan ik netjes blijven wrijven maar op de een of andere manier kunnen ze slikken zonder de pil door te slikken, dus dan vind ik de pil ergens tussen de planten terug...

En dan die bek open houden..heb je hem eindelijk open en wil je de pil erin stoppen, besluit poeslief om ineens de kaken dicht te slaan, met jouw vinger er nog tussen natuurlijk! au!
Gast

kattenpilletjegeven

Bericht door Gast »

nou bij mijn kat werkt dat echt niet en gelukkig blijken er nog meer mensen te zijn die er zo over denken. Mijn kat moet op dit moment om de dag een pilletje en ze heeft er al zo'n hekel aan. Dus je kunt je voor stellen dat dit een beetje lastig is bij ons.

Tussen de brokjes werkt niet, al lang geprobeert, maar ze eet alle brokjes uit je hand en laat het pilletje liggen. Vervolgens kijkt ze je aan met zo'n blik:: je denkt toch echt niet dat ik zo stom ben dat ik het verschil niet merk. Dus vervolgens begint de strubbeling weer. Zo'n pillentang is helemaal niets, mijn kat wordt al panisc als ze dat ding ziet. Gaat ze lekker onder de bank zitten en komt er nooit meer onder weg. Als ze er onder weg komt, en je stapt op haar af, gaat ze er gewoon weer onder zitten.
Nu heb ik van die lekkere "pasta" van de dierenarts gekregen, zou helpen, maar nee hoor ook niet.
Dus waar het op neer komt hier: bekje opendoen pilletje ver axchterin de keel leggen, bekje dicht en dan wrijven. O ja ben ik nog een tijdje bezig, mijn kat slikt dan en dan laat je haar los, spuugt ze hem alsnog uit, want blijkbaar kan een kat dit dus ook. kortom iedere keer een gevechtje, gelukkig voor haar win ik altijd

Groetjes annelies
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Wat ook te proberen is: pil in een bakje verpulveren, ongeveer 1ml water toevoegen (met zo'n plastic injectie-spuitje van de DA of de apotheek, zonder naald uiteraard!) water en poeder goed mengen, deze vloeistof opzuigen in het injectie-spuitje, kat in de houdgreep nemen, bekkie open en richten maar. De slikreflex is zo sterk dat dit keer op keer lukt. Het wordt alleen wel steeds moeilijker om de kat te vinden als -ie de voorbereidingen hoort......
Succes ermee en groetjes van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Marjolein schreef:
het klinkt zo simpel he? :)

ik heb er hier 2 die absoluut niet makkelijk zijn qua pillen. Wat we nodig hebben om een kat een pil toe te dienen? 1 grote handdoek om de kat in te mummificeren en 2 personen om kat vast te houden, bek open te maken en pil erin te proppen. En dan kan ik netjes blijven wrijven maar op de een of andere manier kunnen ze slikken zonder de pil door te slikken, dus dan vind ik de pil ergens tussen de planten terug...

En dan die bek open houden..heb je hem eindelijk open en wil je de pil erin stoppen, besluit poeslief om ineens de kaken dicht te slaan, met jouw vinger er nog tussen natuurlijk! au!
Eindelijk iemand die er ook zo'n problemen mee heeft :wink: . Bij Millie werkt niks - ze vreet om de pil heen, in een stukje kaas/worst wil ze het ook niet. De pillenschieter ook uitgeprobeerd maar de pil viel er steeds te vroeg uit. In een handdoek in de houtgreep werkt af en toe, maar niet zonder een gevecht met tanden/nagels in je handen. En dan denk je dat het gelukt is en dan zit die pil ergens tussen dr tanden en spuugt ze het uit. ZUCHT. Snappen ze dan echt niet dat het voor hun eigen bestwil is? :roll:

groetjes Hilde
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Toen wij ook eens pilletjes moesten geven hebben we ook wat moeten zoeken. We hadden het pilletje in een grote eetlepel gedaan en met de achterkant van een mes verpulverd. En dan moet je dat verpulverd pilletje wat mixen met iets wat ze echt lekker vinden. Zoals boter ofzo. Of iets anders wat gemakkelijk te mixen is. Je moet wat zoeken tot je weet wat ze echt niet laten staan :lol:.
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

The Lizard Queen schreef:Of je gebruikt gewoon een pillenschieter:


Kost maar een paar euro.
Wij kregen de pillenschieter gratis van de da toen Bloempie antibiotica toegediend moest krijgen. Werkte super, juist heel snel, dus niet zo stressvol als krampachtig een kat in bewang moeten houden terwijl je de bek open wrikt. Met zo'n pillenschieter kon ik het alleen af.
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Jolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 jan 2004 12:10

Bericht door Jolanda »

Jessie schreef:De pil in leverpastei doen en daar een balletje van maken. De meeste katten zijn gek op leverpastei en dan eten ze het zo op.
Tja normaal gesproken werkte dit ook bij mij.
Vandaag ontwormingskuur geprobeert. Knorretje slikt het bolletje met pil in 1 keer door. Dat doet tie met alles. Maar Tijgertje likte deze keer de worst eraf en pil laten liggen natuurlijk. Ik die pillen verpeulverd en in een heel klein beetje frambozen-yoghurt gedaan. Vind hij lekker alleen niet met een pilletje er doorheen.

Morgen als m'n vriend terug is, Tijger maar vastklemmen en hopen dat het zo gaat. Anders pasta proberen. Lukt dat niet dan bel ik mijn vriendin wel op. Het lukt haar, wonder boven wonder, in haar eentje. Ook bij andermans kattens.

Nou maar hopen dat het lukt... :sad:


Edit: gisteren dachten we dat het gelukt was door het pilletje te verpakken in vis. Helaas na een uur kwam het hele zooitje er weer uit. :???:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Weet je wat nu echt het meest belangrijke is bij het toedienen van een pilletje?! Je eigen gemoedstoenstand! Veel mensen lopen zichzelf al op te fokken bij het idee een pilletje te moeten geven aan hun kat. "ohjee, daar gaan we weer, dat wordt weer vechten enz..." Maar leg dat pilletje nu eens naast je kopje thee als je voor tv gaat zitten in je favouriete stoel. Poeslief komt vast altijd graag op schoot zitten als je tv kijkt. Nou, lekker knuffelen, niks anders dan normaal. Na een tijdje (uur, 2 uur als jullie beide rustig zijn je hebt van je partner al eens een nieuw kopje thee gekregen anders is 'ie wel heel erg koud ;) ) Poes vindt het absoluut niet verdacht als jij naar je thee glas grijpt (doe je vaker) ipdv pak je het pilletje. Je knuffelt de poes weer even, kriebelt lekker onder d'r kin, trekt met 1 vinger het bekje open, gooit de pil erin, duwt het bekje dicht, en kriebelt weer rustig verder onder d'r kin. Waarschijnlijk had de poes nauwelijks door wat er gebeurde en aangezien jij weer normaal doet denkt poes dat het wel normaal zal zijn. Succes!
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Ik heb net mijn eerste piltoedienervaringen bij katten opgedaan. Pluis moest een antibioticakuurtje doen en dat betekende twee maal daags een pilletje. De DA heeft me laten zien hoe je dat het beste kunt aanpakken en verd*md, zelfs ik krijg het voor mekaar zonder dat het op krab-, krijs- en/of vechtpartijen uitloopt. Het ging ongeveer als volgt...

Ga geknield op de grond zitten. Neem de kat tussen de knieën in, zodat hij (of zij) niet weg kan lopen. Leg de pil op het topje van je wijsvinger en open de bek van de kat met de andere hand door duim en wijsvinger bij de hoektanden voorzichtig naar binnen te duwen. Duw nu in één resolute beweging de pil achterin de keel van de kat en wrijf over zijn keel. Alleen de eerste keer mislukte bij mij, omdat ik gewoon te onwennig was in het toepassen van deze techniek. Daarna is het elke keer gelukt, en ik ben echt geen medisch wonderkind of zo. :wink:

Voor mij dus geen pillenschieters. Ik houd het liever bij kogelschieters...
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Wat ik altijd doe met onze Ragdoll; die krabt als ze kan met haar achterpoten je been open!
Ik wikkel haar ik een handdoek (die leg ik over haar heen)zodat ik die achterpoten niet voel.
Als je de handdoek nu ook voorlangs vouwwt, kan ze ook niet veel doen met haar voorpoten.
Een soort dwangbuis dus!
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik vermaal zo'n pil altijd tussen 2 theepeltje en meng het met wat eten waarvan ik zeker weet dat de kat in kwestie het lekker vindt. Ik doe altijd maar een heel klein beetje, zodat ik zeker weet dat het op gaat.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Ik doe het precies hetzelfde als Pig maar ik moet zeggen dat dat niet bij alle katten even gemakkelijk gaat. Bij Vanessa no problemo maar toen ik Flits elke dag twee pilletjes moest geven heb ik er toch nogal wat krassen aan overgehouden. Bekje opendoen is hier ook nog nooit een probleem geweest.

En ja als ik Flits haar pilletje heb gegeven, hangt heel mijn broek onder de haren, ze vindt het super stresserend!
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Marije schreef:Ik vermaal zo'n pil altijd tussen 2 theepeltje en meng het met wat eten waarvan ik zeker weet dat de kat in kwestie het lekker vindt. Ik doe altijd maar een heel klein beetje, zodat ik zeker weet dat het op gaat.
Dit deed ik vroeger ook, maar Floortje presteerde het om dan 3 dagen niet te eten. Dus echt werken deed het niet.
Floortje is er echt zo-een die je met 2 personen moet doen, de een haar vast houden en de ander de bek open doen en de pil naar binnen drukken, die ze dan even later meestal weer uit spuugt.
Gelukkig kan ik Xiara wel alleen pillen geven!!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Maar als je haar tussen je benen neemt, heb je dan nog steeds een tweede persoon nodig?
Mijn DA zei wel dat veel mensen die handeling niet durven uitvoeren.

Mengen met lekkers deed ik hier vroeger ook, maar als je dan een kuurtje van twee weken moet geven, vind ik het een beetje verspilling en gaan ze hier ook aan de diarree plus sowieso stinkende uitwerpselen.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Ja dan is ze in eens heel erg sterk hoor, daar wurmt ze zich tussen uit met zo veel agressie dat je benen flink kapot zijn :( Handdoek heeft ze zelfs verscheurd met haar achterpoten.
Beste met haar is 1 persoon haar op de tafel drukken en de ander de pil doen.

Verder is ze een lieverdje hoor, nooit een probleem, alleen pillen heeft ze de pest aan :)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Plaats reactie