schuimbekken na gebruik antibiotica

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
mareli
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 feb 2005 09:24
Locatie: joure

schuimbekken na gebruik antibiotica

Bericht door mareli »

Ik heb even een vraagje over het gebruik van enrofloxoral drops. Mijn kitten (bijna 6 maanden) is wat hoesterig en kan volgens de d.a. wel een vleugje van de kattenniesziekte hebben. Het zat ook wat op haar longetjes. Gisteren heeft ze daarom een injektie met antibiotica gekregen. Ze knapte al snel wat op. Maar nu moet ik de komende dagen 1 keer per dag enrofloxxoral drops (2 ml) geven. Dit heb ik vanochtend gedaan, maar Norah (zo heet zij) ging volledig stressen en schuimbekte enorm. Het gevolg daarvan was dat ze heel angstig voor me werd :-( Het ergste is ook nog dat ik er maar 1 ml in heb gekregen. Meteen heb ik de d.a. gebeld met de vraag of ik geen vibravet kon ophalen. Volgens haar had het niet met de antibiotica te maken maar met de smaak van de drops en dat er in vibravet hetzelfde zat. Kon wel pilletjes op gaan halen maar dat zou helemaal een ramp kunnen worden volgens haar.
Wie heeft er ervaring met dit fenomeen schuimbekken en weet iemand of de samenstelling inderdaad hetzelfde is als van Vibravet?Kan ik er op staan om Vibravet te krijgen. Ga het straks weer proberen ...... arme poes. Bedankt voor jullie antwoorden !!
Liesbeth (nét nieuw lid)
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dag Liesbeth,
Ik ken het fenomeen, het lijkt net of het kitten een shockje krijgt: schuimbekken, achteruit lopen en angst. Het wordt elke dag van de kuur een beetje minder, het komt inderdaad door de vieze smaak (maar die is met tabletjes niet anders).
Sommige kittens krijgen het al van een hapje wormpasta ;-)

Je kunt het beste bij je tandarts een spuitje met kromme tuit halen, waar je het spul in doet. Eventueel een heel klein beetje roosvicee er bij in voor de smaak, dan gaat het stukken beter. Met de kromme tuit kun je aan de zijkant achter de hoektanden in het bekje komen, waardoor het drankje net iets verder achterop de tong terechtkomt. Soms helpt dat en wordt het kitten minder bang.
Bij grote angst even in een handdoek wikkelen, zodat hij nergens naartoe kan en daarna natuurlijk kalmeren en troosten.

Veel sterkte!
mareli
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 feb 2005 09:24
Locatie: joure

Bericht door mareli »

ja echt wel Marjolein!!!! Ik ben de Liesbeth van Flanna. Is er iets waarin ik me kan voorstellen? Sinds een anderhalve week hebben wij een halve Noorse boskatkitten. Tis een schatje hoor een echte kwebbelkous. Wij hadden eerst 2 katten maar op 2 februari verdween onze poes Maaike, na veel speurwerk dmv flyers en aanplakbiljetten kwamen wij er na 9 lange dagen en nachten achter dat Maaike was verdronken. We waren zoooo verdrietig en toen we de advertentie mét foto zagen waren we meteen verkocht. Zo is Norah (alias noortje) bij ons gekomen. Ben trouwens hartstikke blij met jullie antwoorden!! Als mijn dochter zo thuis komt gaan we het proberen mét de tandartsspuit (trouwens wel scherp puntje :() Houdt jullie op de hoogte. Heb trouwens van Wieke leuke foto's van Flanna gekregen! Fijn dat ze het zo goed met elkaar kunnen vinden.
Groetjes Liesbeth, Norah en de o zo beledigde 12 jaar oude kater Duke
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Het schuimbekken is voor zover ik weet niet echt iets om je ongerust over te maken. Je hebt gelukkig al een aantal tips gekregen, want ik zou het eerlijk gezegd niet weten namelijk.

Ik heb het zelf ook meegemaakt met mijn kater Snoopy, ik gaf hem een pilletje en hij ging er op kauwen en werd helemaal gek. Ik was echt bang op dat moment, want ik had het zelf ook nog nooit meegemaakt.

Ik heb er door heel de kamer met een doekje achteraan moeten lopen, want overal lag wel wat :lol: .
Ik heb altijd al gedacht dat dat inderdaad aan de smaak ligt van hetgeen je ze geeft.

Succes verder!
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Liesbeth,

Wat eng dat Norah zo ging schuimbekken. Hopelijk wordt het inderdaad met de dag minder en krijg je de anitbiotica wel goed bij haar binnen.

Je kunt je in dit topic voorstellen: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewforum.php?f=10

Leuk dat jullie nu een half-Noortje hebben!
Met Flanna gaat het uitstekend; 3 pootjes, maar een ego van hier tot Tokio! :lol:

Groetjes,
Marije (Wieke ;-))
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Het schuimbekken heb ik hier ook al vaker meegemaakt, zelf als ze wormpasta kregen, Hele klodders. Dat doen ze gewoon als ze iets vies
vinden. Ook als ik de antibiotica moest geven en de smaak zat in hun bekje dan werd er naar hartelust gekwijlt. ;-)
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Enrofloxoral, Baytril versterkt het wel heel erg hoor. Daarbij vergeleken is gewoon schuimbekken niets :???: Ooit viel een kittentje van me flauw toen ik het gaf. Ik had een hartverzakking, hij een shockje :smile:
mareli
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 feb 2005 09:24
Locatie: joure

Bericht door mareli »

Heb gisteren nog een keertje geprobeerd, wat een ramp !!!! Nu viel het schuimbekken wel mee, had het gemengd met een beetje kattenmelk (doet dat trouwens niets af aan de antibiotica?) Poes Noor in de houtgreep (wauwwwwwwwww eng mens!!!) Tandartsspuit in het bekkie en snel spuiten..... alles onder zelfs dochters gezicht en trui, de bank en ikzelf pffffffff Maar er zat weer "wat" in. Norah weer dodelijk beledigd maar nog meer angstig en met een gezichtje van: waarom???? Toch zie ik een grote verbetering in haar gezondheidstoestand. Ze begint steeds meer te eten, wel drie hele brokjes per keer hihihi. De eerste dagen bij ons at ze helemaal niets, nu gaat ze steeds iets eten als onze oude kater wat heeft gegeten. Ga straks weer proberen de a.b erin te krijgen, sneu maar tis voor het goeie doel zuchhhhhhhhhhht! :roll:
Groetjes Liesbeth
Plaats reactie