Toedienen van antibiotica

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Toedienen van antibiotica

Bericht door maddo »

Hallo allemaal,

Ik wil graag weten of iemand tips heeft om je katten antibiotica te geven.
Ik heb inmiddels al verschillende dingen geprobeerd:
- gewoon geven, maar daar trappen ze dus niet in;
- er kleine stukjes van maken en geven, hmm... lukt dus ook niet;
- in een beetje blikvoer dat ze lekker vinden doen, maar lijkt wel of ze dit doorhebben ofzo :???: ;
- bekje open doen en het achterin het keeltje gooien, maar dit is echt een dagtaak.

De dierenarts zei ook iets over pillenschieters, dit is natuurlijk een goeie uitvinding uit als je tenminste het bekje open krijgt :roll:

Dus alle tips zijn welkom!!!
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Leintje, het werkt het beste als je met z'n tweeen bent. De 1 houdt de kat vast en de ander heeft 2 handen vrij om z'n bekkie open te houden en het pilletje er achterin te gooien. Ik deed er altijd met een spuitje een klein beetje water achteraan en wreef over z'n keeltje, zodat 'ie ging slikken. Dit bleek achteraf voor ons de beste oplossing!
Veel succes ermee!
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Bedankt voor je reactie!
Dit lijkt me inderdaad het makkelijkste, maar ik ben maar alleen en moet
ze allebei 2x daags een pilletje geven, dus dat gaat helaas bij mij niet op!
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

wij hebben hetzelfde probleem gehad.
uiteindelijk werd de oplossing om een handdoek om de kat te wikkelen, op je knien te zitten met je voeten gekruisd, en de kat tussen je knien klemmen... (hij kan dan niet vooruit of achteruit) dan 1 hand over zn bekkie en een klein beetje achterover zn bek openmaken, en dan de pil achterin zn keel duwen.
helaas werkte bij ons de stukjes vlees enzo ook niet, en de pillenschieter is helemaal een uitvinding van niks (in ons geval, werkte echt voor geen meter)
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Mijn ervaring is dat een verrassingsaanval het beste werkt en dan vanaf de zijkant van het bekkie achterin het keeltje duwen. Voor ze het in de gaten hebben is het alweer klaar. Niet bang zijn om het te doen want dat voelen ze.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik ben er zelf ook slecht in.
Een verrassingsaanval vind ik altijd een beetje gemeen, ik zou zelf ook woest zijn als mij plotseling een pil in mijn strot wordt geduwd!
Mijn dierenarts zegt altijd: "zachte heel meesters maken stinkende wonden" en daar heeft hij natuurlijk helemaal gelijk in, dus probeer ik toch goed door te pakken.
Dat spuitje met water erachteraan is een goede tip, Claudia! Dan moeten ze wel slikken.
Naderhand knuffel ik ze altijd even goed en krijgen ze wat lekkers.
Gebruikersavatar
Ona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 12 feb 2003 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Ona »

Bij mijn ene kat lukt het heel makkelijk om hem een pilletje te geven en bij mijn andere kat helemaal niet. Ik doe het meestal ook niet onverwacht maar eerder als ze slaperig zijn. Wat helpt is als ze ergens zitten waar je goed grip hebt. Op de bank bijvoorbeeld. Als ze dan in een ligpositie zitten doe ik 1 arm om zijn hals en houd dan het kinnetje vast en met de andere hand houd ik z'n bekkie open, bij de hoektanden. Daarna probeer ik het medicijn achterop de tong te leggen en houdt ik zijn/haar kopje acherover en wrijf dan even voorzichtig over de hals om het slikreflex te stimuleren.
Groetjes, Liora

I pur therefore I am (Descattes)
Gebruikersavatar
Eva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 jun 2003 13:24
Locatie: Schiermonnikoog en Groningen
Contacteer:

Bericht door Eva »

Ik heb jaaaaren geleden een supertip gekregen, als je in je eentje een kat een pilletje moet geven. Het is misschien wel een beetje goor, maar ja. :roll: Als het je lukt om je kat vast te klemmen en de bek open te krijgen, gooi je het pilletje erin en spuugt er even achteraan :lol: , gaan ze ook geheid slikken, heb je geen waterspuitje voor nodig!
Groetjes Eva,
Vondel, Silly, Nuki en Izzie
Gipsy * 20-04-1995 - † 08-06-2006
Basil * 11-10-1996 - † 17-10-2006
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik heb een paar trucs die ik toepas als ik het alleen moet doen:
1. de houdgreep: pak linker voorpoot, linker achterpoot en nekvel in je linkerhand en doe met je rechterhand een pilletje achter in de bek. Bekje dichthouden en over het keeltje wrijven. Als ze dan niet slikken, even de neus dichthouden, dan moeten ze slikken.
2. pillenschieter: pak de kat in de houdgreep en druk de pillenschieter helemaal achter in het bekje, tegen de huig aan. Schiet de pil los. De kat kokhalst en keer en slikt de pil door.
3. in een handdoek klemvast zetten en pilletje achter in de bek. Beetje water erbij en klaar.

Onlangs moesten 70 katjes ontwormd worden d.m.v. 2x daags een pil, 2 dagen achter elkaar. Ik kan nu zeggen dat ik het kan :silly:
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Okay, er zitten een paar nuttige tips bij. Ik ga het vnvnd gewoon proberen!
Maar het is en blijft toch een beetje een gevecht met je kat, maar aanhouder wint, en het is voor hun eigen bestwil, als ze dat nou eens wisten :ethink:
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad en doe het in mijn uppie. Gelukkig niet vaak :razz: . Maar ik pak de kat en duw die min of meer onder mijn oksel, trek het bekje open (langs de zijkant/achterkant) en drop het pilletje achter in het bekkie. Dan stijk ik over het keeltje zodat ze een slikbeweging gaan maken.
Tja, wisten ze maar dat het om hun eigen bestwil gaat, dat zou het een stuk makkelijker maken :wink: . Succes hoor!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik heb er ook nooit problemen mee gelukkig.
Meestal (niet altijd)zet ik ze ff tussen me benen als ik op de grond zit en dan pak ik met 1 hand vanaf de bovenkant over het koppie heen het bekkie vast met duim en wijsvinger, kunnen ze ook gelijk nergens meer heen, en dan gaat dat bekkie vanzelf open en duw ik het pilletje achter in de keel, ff wrijven en klaar.
5 seconden werk. :wink:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Nou ik ben gisteren langs de dierenwinkel geweest en kreeg daar een pillenschieter mee, ze zei al als dit niet werkte bij mijn katten dat ik het voorste stuk af kon knippen en het als nog als spuitje kon gebruiken om het op te lossen en toe te dienen.

Ik heb het geprobeerd en het was geweldig, ze krijgen nu niet de kans om moeilijk te doen, want het zit er dan al in, echt SUPER, ben zo blij :grin:
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Gelukkig dat ze nu hun medicijnen binnen kunnen krijgen zonder teveel gedoe! Hoe gaat het nu met ze?
Plaats reactie