Otiderm

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Juutje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 aug 2004 12:14
Locatie: Maastricht

Otiderm

Bericht door Juutje »

M'n Piko had vieze oortjes toen ik 4 weken geleden met hem naar de DA ging, nu ben ik vorige week weer gegaan en hij had nog steeds vieze oortjes. Toen heeft de DA me dit spul gegeven: Otiderm. Maar hij zei erbij dat het spul uit de handel werd gehaald. En de reden (waarmee hij heel lang wachtte om het te vertellen) was dat er zoveel verschillende medicijnen in zaten.

Ik vraag me nu af of het wel goed is voor Pikootje? Want z'n oren zijn wel al schoon en het middel moet je eigenlijk ook alleen gebruiken voor honden (staat in de gebruiksaanwijzing). Het middel schijnt niet alleen de oren schoon te maken maar als hij beestjes in z'n oren heeft (hoe heten die ook alweer? De DA heeft ze er niet in zien zitten, maar om het zeker te weten...) dan gaan die ook dood.

Ik vraag me af of iemand wel 's gehoord heeft van dit middel en weet waarom het uit de handel wordt genomen? Is het schadelijk voor Piko?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

De meeste ervaren kattenbezitters kennen het waarschijnlijk wel, van die vieze bruine oren waar voortdurend veel donkerbruin oorsmeer uitkomt. Vaak hebben katten behoorlijke jeuk aan hun oren, soms leidt dit zelfs tot uitgebreide krabplekken rond de oren. Andere katten hebben daarentegen helemaal geen jeuk. De diagnose oormijt is eenvoudig te stellen. Bij ooronderzoek met een otoscoop zie je kleine witte beestjes lopen. Met het blote oog zijn ze helaas niet te zien. De behandeling is minder eenvoudig, oormijten zijn erg hardnekkig.De meest bekende behandeling is Otiderm oorzalf. De tegen oormijt werkzame stof in Otiderm is Lindaan, een broertje van het beruchte landbouwgif DDT en eveneens zeer giftig. Meestal moet minstens 3 weken lang dagelijks behandeld worden wat de meeste katten je niet in dank afnemen.

Dat stond op een site die ik gevonden heb, dus je twijfels zijn niet voor nix. :???:
Lijkt me raadzaam om is een andere da op te zoeken, deze lijkt me niet erg betrouwbaar. Zalf geven die uit de handel gehaald zonder text of uitleg..Dit is waarschijnlijk de reden dat het uit de handel genomen word.
Ik zeg altijd, bij twijfel NIET doen. Twijfels krijg je niet voor niks, dat is een teken dat er iets niet goed zit.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door JoBoris76 »

Hallo.

Mijn katten hebben gelukkig nog geen oormijt gehad maar onze Duitse Herder wel. Dat was vorig jaar rond deze tijd. Ook hebben wij toen voor hem Otiderm gekregen. Hij was er zo vanaf. Laatst zag ik weer viezigheid in zijn oor en toen heeft mijn vriend er weer Otiderm in gedaan en het was zo weg. We hebben zijn oor natuurlijk wel eerst schoongemaakt met een oorcleaner. Wij zijn een paar weken geleden met hem naar de DA geweest omdat hij zijn enting moest hebben en we hebben gevraagd of de DA even naar zijn oren wilde kijken. Die zagen er goed uit en hij heeft niks gezegd over dat Otiderm uit de handel werd genomen terwijl wij het woord Otiderm wel gebruikt hebben. Waarschijnlijk zou ik het zo weer gebruiken als hij weer oormijt heeft dus ik denk zelf dat het niet kwaad kan voor Piko.

Ooh ja, dit schiet mij net te binnen. Mijn schoonmoeder haar kat heeft een paar jaar geleden ook erge oormijt gehad. Dat is ook behandeld met een oorcleaner en Otiderm en nu heeft het beestje nergens last meer van.
Laatst gewijzigd door JoBoris76 op 21 okt 2004 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Bij katjes met oormijt geef ik eerst een druppel Stronghold in de nek en behandel vervolgens wekelijks het oor met Otiderm(al).
Dat heeft nooit problemen gegeven; het is HET middel tegen oormijt.

Ik zou het niet geven aan dieren die gewoon oorsmeer hebben, dat is wel wat anders dan oormijt, die veel ernstiger gevolgen kan hebben.

Oorsmeer verwijder ik zonodig met een wattenschijfje met wat baby-olie.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

in Otiderm zit inderdaad lindaan, en dit kan ernstige gevolgen hebben voor katten
beter is het om dan ivermectine te gebruiken

op zich is het jammer dat Otiderm uit de handel gaat, ik heb het altijd in huis voor mijn honden, maar durf het echt niet aan de katten te geven :shock:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Correctie van mijn eerdere bericht: ik heb even op de tube gekeken maar ik heb Otimectin en dat is hetzelfde als de fabrieksnaam Ivermectine.

Dus Otiderm ken ik helemaal niet :oops:
Gebruikersavatar
annastasia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2003 00:56
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door annastasia »

Toevallig net vandaag Otimectin gehaald voor kleine Neva. Ik ken wel Otiderm maar dat kreeg ik altijd voor de hond. Mij DA zal er dan al wel van op de hoogte zijn denk ik. Ook voor Spunk (hondje) heb ik nu Otimectin. Er staat dat je de behandling moet herhalen met 7 dagen en 14 dagen, dus niet meer dagelijks.
Anna&Cats Afbeelding

Geen paniek, niets is onder controle.
Gebruikersavatar
Anke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jul 2004 14:59
Locatie: Deurne

Bericht door Anke »

Onze kat Spooky had ook ernstig last van oormijt, we hebben een hele tijd Otiderm gebruikt, het werkte goed. Later zijn we stronghold gaan gebruiken en Aloe vera, afentoe heeft ze nog vieze oortjes, maar het is geen oormijt meer gelukkig. Het was toen zo erg dat we haar koppie nog niet aan konden raken omdat ze er zoveel last van had.
Bij ons zei de dierenarts wel dat Otiderm een erg sterk middel was, maar het heeft wel goed geholpen.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ook ik heb gebruik gemaakt van Otiderm. Nu is pas bekend dat het schadelijk zou kunnen zijn en dat Lidaan zo giftig is. Ik heb altijd gedacht dat dit een natuurlijk middel was. het zat ook in antiluizenmiddel voor duiven en in sommige middelen voor mensen.
Gelukkig hebben mijn katten hier nooit iets aan over gehouden.
Ik vraag mij hier wel bij af hoeveel middelen schadelijk zullen worden bevonden in de toekomst. We moeten het vertrouwen hebben on onze dierenartsen, maar in de chemische industrie heb ik het niet echt.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Meikevertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 okt 2004 23:03
Locatie: oldenzaal

Bericht door Meikevertje »

Klopt Otiderm is giftig volgens dierenarts...mijn Loekie krijgt nu andere middel voor en dat is Surolan

dit bevalt mij ook veel beter,..dit geeft ook niet meer vieze smaak aan mijn handen....Otiderm vind ik vreselijk.
Ik hou heel veel van katten
Gebruikersavatar
Juutje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 aug 2004 12:14
Locatie: Maastricht

Bericht door Juutje »

Mijn Piko heeft weer een beetje vieze oortjes, als ik naar de dierenarts ga, dan gaat ie me weer die otiderm geven. Kan iemand niet iets anders aanraden (een ander middel) en misschien kan ik dat dan wel in een dierenspeciaalzaak halen?
Gebruikersavatar
Meikevertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 okt 2004 23:03
Locatie: oldenzaal

Bericht door Meikevertje »

Surolan is goede middel volgens mijn dierenarts misschien kun je vragen om surolan?
Ik hou heel veel van katten
Plaats reactie