Amoxoral 50 mg bij diarree?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dimasjoko
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 aug 2004 09:46
Locatie: oud-beijerland

Amoxoral 50 mg bij diarree?

Bericht door Dimasjoko »

hallo allemaal, ik heb een vraag?
is er iemand bekend met het geven van Amoxoral 50 mg bij katten tegen diaree?
dit is een advies wat ik heb gekregen omdat mijn ragdoll kater al een tijdje een dunne ontlasting heeft het lijkt een beetje op een soort mousse
het is geen echte diaree omdat het niet waterig is.
het advies is 2 maal daags 50 mg en dat 10 dagen achter elkaar.
heeft iemand hier ervaring mee?
groetjes...mariska...........
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik heb het ff opgezocht, makkelijk met internet. :wink:
Maar zoals ik het gelezen heb is het niet van toepassing voor diarree :???: . Van wie heb je het?
Dit heb ik gekopieerd:

Amoxoral 50 mg.

Tabletten

Dierengeneesmiddel UDA

Samenstelling
Bevat per tablet : 50 mg amoxicilline als amoxicillinetrihydraat.
Beschrijving
AMOXORAL 50 MG is een witgekleurde tablet en bevat als werkzaam bestanddeel
amoxicilline-trihydraat. Amoxicilline is een semi-synthetisch penicilline met een breed-
spectrum bactericide werking tegen vele grampositieve en gramnegatieve bacteriën. Amoxicilline remt bij gevoelige bacteriën de celwandsynthese en, in tegenstelling tot de smal-spectrum penicillinen, de celwand(mucopeptide)-synthese bij een aantal gramnegatieve bacteri'n reeds in relatief lage concentraties. De ontwikkeling van bacteriële resistentie tegen penicillinen kan noodzaken tot het bepalen van de gevoeligheid van de causatieve pathogenen. De ontwikkeling van bacteriële resistentie is meestal te wijten aan overdracht van R-factoren middels plasmiden en berust op penicillinaseproductie, zoals voorkomt bij staphylococcen, Proteus, E. coli en coliforme bacteriën. Na orale toediening heeft
amoxicilline een redelijke biologische beschikbaarheid. Maximale plasmaconcentraties
worden binnen 1 tot 2 uur bereikt en werkzame concentraties blijven gedurende ongeveer 8 uur bestaan. Na resorptie volgt een snelle distributie door het lichaam, waarbij
therapeutische spiegels worden bereikt in de pleura, synovia, urogenitaalapparaat en de
galwegen. De uitscheiding geschiedt voornamelijk via de nieren en gal.

Indicaties
Infecties veroorzaakt door voor amoxicilline gevoelige bacteriën bij honden en katten,
met name:

primaire en secundaire bacteriële infecties van de luchtwegen, in het bijzonder rhinitis
veroorzaakt door Pasteurella spp. en Streptococcus spp. en bronchopneumonie
veroorzaakt door Pasteurella spp., E. coli en grampositieve coccen;
primaire bacteri'le infecties van het urogenitaalapparaat, in het bijzonder pyelonephritis
en infecties van de afvoerende urinewegen veroorzaakt door E. coli, Proteus spp. en
grampositieve coccen, endometritis post oestrum and post partum veroorzaakt door
E. coli, Streptococcus canis en Proteus spp. en vaginitis t.g.v. menginfecties;
mastitis veroorzaakt door grampositieve coccen en E. coli;
primaire and secundaire bacteriële infecties van het maagdarmkanaal, in het bijzonder
stomatitis/ periodontitis en enteritis veroorzaakt door amoxicilline-gevoelige bacteriën op
geleide van een specifiek antibiogram;
locale huidinfecties veroorzaakt door Streptococcus spp.

Toedieningswijze en dosering
Uitsluitend voor orale toediening aan hond en kat.
De aanbevolen dosering bedraagt 10 mg amoxicilline per kg lichaamsgewicht, 2x daags, gedurende minimaal 5 achtereenvolgende dagen.

Wat ik mijn hond vaak gaf als hij weer is diarree had was staupecid, kan je gewoon kopen bij de dierenzaak, is ook geschikt voor katten maar het lijkt mij beter om eerst is een bezoekje te brengen aan de dierenarts.
En als het een da is die het heb voorgeschreven zou ik maar is vragen waarom, alstie verder niet ziek is moet alleen de diarree verholpen worden. Dat kan ook leggen aan het voer dat je geeft he, soms krijgen katten van bepaalde soorten voer diarree. Van wat ik gehoord heb is dat nogal is het geval bij whiskas.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Das dus gewoon antibiotica, krijgt Millie ook voor haar blaasontsteking. Als je er al mee bent begonnen dan moet je wel de kuur afmaken!!

Het zou dus alleen helpen als de diarree wordt veroorzaakt door een bacteriele infectie.

groetjes Hilde
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Lijkt me dus wel verstandig om eerst is te laten onderzoeken of het een bacteriele infectie is. Dat ken niemand van de buitenkant ook de beste dierenarts niet :roll:
Je heb nog altijd van de lui die maar iets voorschrijven als ze het niet (zeker) weten en te bedonderd zijn om verder te kijken dan hun neus lang is, ach ja geld is geld.
Heb je kat dus een bloedonderzoek gehad of iets dergelijks?? zo niet zou ik is een tweede mening vragen en dus een andere praktijk opzoeken.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Amox wordt vaak voorgeschreven omdat het een breed-spectrum antibioticum is (dus voor vele ziektes werkt). Het is niet een heel schadelijk middel.
Het werkt inderdaad tegen een bacteriële infectie, maar dat is omdat een bacterie vaak meereist met een virus. Een virale infectie is niet te bestrijden dus kun je alleen de bacterie aanpakken.

Soms veroorzaakt Amoroxal (of amoxycilline, afgekort amox) juist diarree, dus ik had een ontlastingmonster normaler gevonden. Daarin is te zien of er sprake is van parasieten of bacterieën en ook coccidiae zijn op te sporen.
Gebruikersavatar
Dimasjoko
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 aug 2004 09:46
Locatie: oud-beijerland

Bericht door Dimasjoko »

nou bedankt allemaal voor het advies, ik ben er nog niet mee begonnen en zal dat ook niet doen ook!
het is een advies van de cattery waar ik hem vandaan heb.
ik ben nu eerst overgestapt op ander voer goofy krijgt nu royal canin sensible33 eens kijken hoe dat gaat.
ik zoek gewoon iets waarmee ik die ontlasting wat dikker krijgt,
nogmaals het is geen diarree maar een breiige ontlasting.
ik heb begrepen dat het wel een paar dagen kan duren met dit voer klopt dat??
bedankt alvast he!!!!
groetjes mariska.....
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik weet niet of je het met RC Sensible redt (hier werkt dat niet), je kunt ook Hills ID of Specific Diet geven. Daar knapt het vaak sneller van op, maar je kunt natuurlijk eerst Sensible een week geven.
Zorg wel dat ze genoeg drinken, dat is het allerbelangrijkste!

Ik ben blij dat je niet zomaar de amox hebt gegeven.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Biogarde herstelt iets van de darmflora maar dan moet het wel een bacterie zijn die op zuur reageert, en dat doen ze dus niet allemaal...
Kortom: het werkt soms wel, soms niet.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Dimasjoko schreef:nou bedankt allemaal voor het advies, ik ben er nog niet mee begonnen en zal dat ook niet doen ook!
het is een advies van de cattery waar ik hem vandaan heb.
Hmm. Een cattery die ook al voor dierenarts kan spelen?
AMX (Da's de enige juiste afkorting voor Amoxoral) is en blijft een Antibioticum (AB), wat alleen door een dierenarts voorgeschreven kan worden. Het gebruik van AB is *nooit* zonder gevaren. Alleen al het onbezonnen gebruik van AB zorgt voor resistenties bij bacterien. Verder kan een AB ook de darmflora aantasten (bij langdurig gebruik).
Zo-wie-zo: het gebruik van medicijnen alleen op aanraden van een dierenarts! (en niet van een cattery)

Het juiste advies (van een cattery) bij diaree:
Oorzaak zoeken (bv overgestapt op nieuw voer)
Temperatuur opnemen van kat: verhoging? (> 38,5) ziekte, dus dierenarts.
geen verhoging: Licht verteerbaar voedsel geven (bv. gekookte kip met rijst). Een kat *nooit* langer dan 24 laten vasten (ivm lever vervetting) Indien de diaree niet binnen 1 a 2 dagen over is: naar de dierenarts voor onderzoek.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

ramsoender schreef:Het juiste advies (van een cattery) bij diaree:
Oorzaak zoeken (bv overgestapt op nieuw voer)
Een goede cattery geeft voer mee om eventueel af te mengen...
Gebruikersavatar
Dimasjoko
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 aug 2004 09:46
Locatie: oud-beijerland

Bericht door Dimasjoko »

we zijn inmiddels 2 weken verder en het lijkt of het probleem opgelost is,
eerst nog biogarde gekocht maar daar haalde die zijn neus voor op net of dat die wilde zeggen van "wat is dit voor vieze troep".
geef hem nu alleen maar royal canin sensible en hij heeft eindelijk dikke drolletjes :lol: dus waarschijnlijk heeft het aan het voer gelegen waar die niet goed op reageerde ben blij dat ik jullie advies opgevolgt hebt.

groetjes mariska............ :catani:
Plaats reactie