Chemisch castreren wegens dominantieprobleem

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Chemisch castreren wegens dominantieprobleem

Bericht door Emma Boom »

Onze Aiko heeft een ernstig dominantieprobleem en nu er wat katers en poezen krols zijn, is het veel erger geworden. Hij bijt onze poezen Zosja en Luna keihard in de nek en gaat een gevecht met ze aan. Ook Miko (krols, wordt maandag gecastreerd) had hij vandaag flink te pakken. Zosja en Luna wonen vanwege Aiko boven, maar omdat onze Dwaalgasten ook boven wonen en Dana op het punt van bevallen staat, halen we Zosja 's avonds naar beneden. Aiko heeft haar nu twee avonden achter elkaar flink gepakt en in haar nek gebeten (tot bloedens toe).

Nu heb ik bij de da geïnformeerd en er is de mogelijkheid tot chemisch castreren (Aiko is ruim een jaar geleden gecastreerd, toen hij hier kwam; hij was toen 2 1/2 jaar oud) en we hebben alles geprobeerd: Feliway, Bachbloesem, noem maar op, maar niets hielp.

De chemische castratie houdt in dat hij drie keer een forse injectie met hormonen krijgt, telkens met een tussenpoos van twee dagen. Ik weet niet meer hoe het heet :oops: Bij 99% van de katers heeft het effect en houdt het agressieve dominante gedrag op. Natuurlijk ben ik bang dat Aiko bij die ene procent hoort... :???:

Heeft iemand hier ervaring mee? We gaan het sowieso doen, maar ik wil graag ook ervaringen van anderen horen!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nee geen ervaring maar ik hoop wel dat het werkt! Maar is het niet zo dat een chemische castratie tijdelijk werkt en je dat dus om de zoveel tijd moet herhalen?
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dat schijnt alleen zo te zijn bij een ongecastreerde kater.
Maar hij krijgt wel een gigadosis hormonen ingespoten (ook gezien zijn enorme formaat) en ik wil wel weten of dat andere gevolgen kan hebben.
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Je hebt me weleens verteld dat een kater er sloom en duf van wordt. Is dat een acceptabele bijwerking? Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt of het bij Aiko wel zal werken. Die gevechten iedere keer zijn voor de katten waar het om gaat natuurlijk ook geen pretje.

Ik hoop dat er misschien forumleden zijn met ervaring waar je iets aan hebt.
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Nog nooit van gehoord Marjolein! Ik hoop echt dat het gaat werken bij Aiko want dit lijkt me ook niets, hij tiraniseert maar door :???:
Jammer dat je de naam niet meer weet van het spul anders had je online verder kunnen zoeken.

Dani
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Missy heeft een plas probleem en blaasgedrag tegen over Tommy,en Missy heeft verleden jaar ook twee keer een hormoon injectie gehad.
Mijn ervaring is goed want ze plast niet meer en het grommen was heel veel minder.
Dus zou ik het toch eens proberen want dit kan toch ook niet zo :wink:
Als je nog wat wilt weten vraag maar hoor.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het middels heet *klint als* Tarkan (of zoiets). Was dat hetzelfde Lissy? De assistente van de da had er goede ervaringen mee. Nu Spike beneden is, jaagt Aiko weer de hele dag op hem en iedereen wordt er doodmoe van :???: (wij al helemaal en Aiko zelf volgens mij ook)
Dus we gaan het zeker doen.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik geloof inderdaad dat,dat het is normaal schrijf ik het altijd op in de boekjes van ze maar ben dat helaas vergeten toen.
Heel goed dat je het gaat doen hoor, en ik hoop echt dat het help want als ik dit lees dat hij er zelf heel moe van word is ook niet goed.
Ik wens je heel veel succes en laat wel even weten of het helpt :wink:
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

chemisch castreren bestaat inderdaad
ze spuiten dan hormonen in zijn balletjes... :cry: of je daar nu zo bly mee moet zijn... :sad:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dat zie je niet helemaal goed want die balletjes zijn allang weg. Dus daar worden geen hormonen in gespoten...

Het gaat erom dat er een dominantieprobleem is (lees: aanvallen van andere dieren, de drang om macho te zijn) en dat dat probleem - wat voor Aiko zelf ook een stressvol iets is (ga jij maar een 20x per dag dwangmatig de trap op en af) en dat dat probleem wellicht verholpen kan worden met chemische castratie. DAAR vraag ik informatie over, in het belang van Aiko zelf en van die van de andere katten hier. Dus wie daar ervaringen mee heeft, die hoor ik erg graag!
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Hoi Emma,

Ik hoor erg goede verhalen over het gebruik van Tardak bij katten met een sproeiprobleem, maar kan je dus niet vertellen of het de libido van Aiko naar beneden zal brengen?

Sexualitiet zit helaas niet alleen in de ballen maar vaak ook tussen de oren :sad: . Onze gecastreerde Spetter heeft destijds ook getracht om onze krolse Tiki en Sakee te dekken. (Hij was toen al meer dan een jaar gecastreerd) Ik kreeg toen het advies om, als het niet binnen aanvaardbare tijd over zou zijn, hem de poezenpil te gaan geven? Misschien dat dat ook nog een optie is? Gelukkig heb ik het zelf nooit hoeven gebruiken, want na de castratie van de dames is ook zijn dekgedrag verdwenen.

Succes!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Aiko vertoont geen dekgedrag en naar de krolse poes kijkt hij niet om. Wel triggert krols gedrag hem meer om te jagen op de andere (oudere of dominante) katten. Hij zoekt een tegenstander en daagt die uit, jaagt op hem of haar totdat hij de kat van achteren kan benaderen. Dan bijt hij tot bloedens toe in de nek en zodra hij stress bij de kat ruikt, kan hij er niet meer mee ophouden maar zal onophoudelijk proberen de kat aan te vallen.
Het is dus niet puur dekgedrag, maar hij sproeit er wel bij, dus het heeft ongetwijfeld een hormonale oorzaak.

Tardak was inderdaad het middel dat genoemd werd en we neigen er meer en meer naar om hem de maximale dosis te laten geven. Dank voor je info; als niets helpt, kunnen we de poezenpil dan nog proberen (arme Aiko, daar gaat zijn ego :twisted: )
Gebruikersavatar
Brig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2003 12:36
Locatie: Lelystad

Bericht door Brig »

Zover ik kan zien is het al enige tijd geleden dat er over chemisch castreren is geproken. ( sorry als er recent over is geschreven)

Ik heb 11 katten en sinds een paar maanden is er 1 kat die dominant gedrag vertoont. Hij sproeit ook en ik verdenk hem er ook van dat hij in mandjes plast. Alleen dat kan ik niet bewijzen, want ik heb hem er nog niet op kunnen betrappen. Het is inmiddels meer dan een jaar geleden dat hij gecastreerd werd en het eerste jaar na de castratie is er niets aan de hand geweest.Hij valt mijn oudste kat nu regelmatig aan, tot bloedens toe. De oudste is er erg van onder de indruk en is bang van hem geworden.
Bach bloesem en Feliway helpen niet, dus toen kreeg ik een tip om hem chemisch te laten castreren.
De resultaten van Emma Boom heb ik verder niet terug kunnen vinden en omdat er zoveel nieuwe mensen bij zijn gekomen vraag ik mij af of iemand anders hier misschien ervaringen mee heeft.
Ik ben inmiddels ten einde raad en denk er vaak aan om een ander huisje voor hem te zoeken waar geen andere katten zijn, maar`dat is echt het allerlaatste wat ik wil.

Alle tips zijn welkom.

Groetjes
Brigitte
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik heb gemengde ervaringen over chemische castratie gehoord, dus persoonlijk ben ik er niet zo happig op, maar ik kan me goed voorstellen dat je alles wilt proberen.

Toch denk ik persoonlijk dat het helemaal niet zo'n gek idee is om te overwegen om een ander huis voor je kater te zoeken. Niet alle katten zijn geschikt voor een huishouden met 10 andere katten erbij en die zijn een stuk gelukkiger in een huishouden zonder andere katten of maar een paar. En voor de overgebleven katten is het dan ook een stuk rustiger en prettiger.

In het asiel zie ik het ook heel vaak dat de kater en de hele groep erom heen in grote stress bij elkaar leeft tot de kater een eigen huis heeft gevonden. De groep komt weer tot rust en ook de kater is opeens een veel liever en aanhankelijke dier geworden, want ook de aanvallende kat ervaart veel stress bij dit gedrag.

Ik wil je uiteraard totaal niet pushen om een ander huis voor je kater te zoeken, maar het is zeker het overwegen waard. Sterkte met dit lastige probleem!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Brig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2003 12:36
Locatie: Lelystad

Bericht door Brig »

Bedankt Sandra voor je antwoord. Zo te zien zijn er niet veel mensen die ervaring hebben met chemisch castreren. Op het moment gaat het iets beter. Laat ik het maar afkloppen. Ik geef ze alle twee op het moment heel veel aandacht en wie weet helpt dat.
Een ander huis zoeken lijkt mij zo moeilijk, maar als het voor de kat echt beter is dan blijft er niets anders over.
Gesloten