Van welk merk is "dode entstof"?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gast

Van welk merk is "dode entstof"?

Bericht door Gast »

Vroeger werden kittens geënt met dode entstof, toen werd het uit de handel gehaald (waarom?). Nu hoorde ik via via dat het er weer is, weet iemand van welk merk het is?
Mijn da had er nog niet van gehoord.
Alvast bedankt

Desiree
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Lijkt mij dat dode/verzwakte entstof minder risico's geeft.
Bij levende entstof toch risico dat de kat daadwerkelijk ziek/besmet wordt en dat is niet de bedoeling.
De kat moet reageren op de lichaamsvreemde stof en anti-stoffen aanmaken voor die specifieke lichaamsvreemde stof.
Gedurende een tijd na het verdwynen van de lichaamsvreemde stof zal het lichaam die specifieke anti-stoffen aanhouden just in case
De bedoeling is dat de kat immuun wordt.
De volgende keer dat het immuunsysteem dezelfde stof tegenkomt, zal het snel en adequaat kunnen reageren omdat de bypassende anti-stof al aanwezig is.
Normaal duurt het nml zo'n 3 dgn voor het immuunsysteem op gang is.
Het immuunsysteem 'herkent' een virus oid aan de buitenkant van de cel, aan de mantel. Deze heeft een ander 'vlaggetje'dan de lichaamseigen cellen en zal er daarom van tussen gepikt worden.
Daarom maakt het denk ik niet uit of je dood of levend ent gebruikt, lichaam reageert denk ik op de buitenkant.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik heb wel eens gehoord, maar weet natuurlijk niet of het waar is, dat de dode entstoffen een kanker in de hand zouden werken. Bij zwakke entstoffen gaat het lichaam aan het werk en doodt dan de entstoffen. Maar bij een dode entstof werkt je lichaam ook heel hard terwijl er niks gedood hoeft te worden en dus zouden de cellen daardoor te snel gaan vermenigvuldigen wat dan dus tot een kankergezwel zou kunnen leiden. Nogmaals dit is wat ik ook eens gehoord heb.
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik heb mijn dierenarts naar een dode entstof gevraagd omdat de fokker van Beau die altijd gebruikte en de entreactie veel minder was. Maar mijn da vond het geen goed idee want een dode entstof geeft minder afweerstoffen dan een levende, verzwakte en dus is de kat minder goed beschermd en bouwt ook minder weerstand op.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Dacht dat 1e enting bij kittens met dode entstof was en de 2e met levende, verzwakte entstof.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

yana schreef:Dacht dat 1e enting bij kittens met dode entstof was en de 2e met levende, verzwakte entstof.
Ik dacht het niet ;-) Kijk maar eens in je entingsboekjes.
Plaats reactie