Kat - Moderin 4mg

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Griet1984
Kitten
Berichten: 0
Lid geworden op: 24 mei 2023 08:22

Kat - Moderin 4mg

Bericht door Griet1984 »

Hallo
Wij hebben sinds een tweetal maand een kat, Marcel, geadopteerd uit het asiel. Na een weekje bij ons te zijn bleek hij allergisch te zijn aan bepaalde dierlijke eiwitten in zijn voeding. Hij krabde vooral boven zijn oog en aan zijn oor, waardoor daar wondjes ontstonden. Na een bezoek aan de dierenarts werd Moderin 4mg voorgeschreven. Blijkbaar zou dat hetzelfde zijn als Prednisolon. Marcel moest 10 dagen een volledige pil nemen, 5 dagen 1/2 pil en 5 dagen om de dag 1/2 pil. Sinds zondag neemt hij geen medicatie meer. Hij eet nu ook hypoallergene voeding, zowel brokjes als natvoer, en dat gaat goed.
We merkten wel op dat hij de periode dat hij medicatie nam heel veel at en dronk en ook veel plaste, maar dat lijkt een bijwerking te zijn van de medicatie? Marcel was ook erg onrustig, miauwde ons elke nacht wakker ... Sinds de afbouw van de medicatie is dat weer beter, maar dan werd hij heel lusteloos. Zondag (de dag van zijn laatste halve pilletje) zat er geen leven in, hij zonderde zich af, at en dronk nauwelijks, plaste niet ... Het plan was om maandag naar de dierenarts te gaan, maar maandag ging het terug veel beter met Marcel, dus vond mijn vriend dat we beter eventjes afwachten, dat hij misschien moest "ontwennen" van de medicatie.
Nu viel het me gisteren op dat ik een zoete acetongeur ruik uit zijn bekje, wat met diabetisch te linken is. Hij was niet gekend met diabetes toen we hem uit het asiel haalden, maar onze Marcel weegt wel tegen de 6kg.
Ik las in de bijsluiter dat diabetes een bijwerking kan zijn van de medicatie, wanneer deze voor een lange periode genomen wordt en niet afgebouwd wordt. Kan dit ook al na zo een korte periode?
Sinds hij met de pillen stopte is hij niet meer zo "vraatzuchtig" maar hij drinkt wel nog veel. Gisteren plaste hij ook nog heel veel. En nadat hij een paar dagen de medicatie nam was zijn stoelgang ook vrij plat, terwijl dat voordien toch mooie worstjes waren ... Wat is er aan de hand met onze Marcel? Doordat we hem nog maar pas uit het asiel haalden en hij al aan de medicatie moest, is het moeilijk om in te schatten wat zijn normaal gedrag is ... Kan het zijn dat dit allemaal komt door de medicatie die nog in zijn lijfje zit, of is er toch meer aan de hand?

Groetjes
Griet
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat - Moderin 4mg

Bericht door Synemios »

Allereerst welkom op het forum.

Wat heeft Marcel een hoop mee gemaakt al in zo'n korte tijd.

Ik zou nu meteen een dierenarts bellen, want dit klinkt echt niet goed.
Sowieso het gedrag van zondag niet al was het maandag beter maar die geur is echt niet ok.

Het kan zijn dat hij al eerder diabetes had en het kan ook door de medicatie komen, (ook kortdurend) maar die geur is reden voor meer onderzoek.
Bij nierfalen kunnen katten ook uit hun bek gaan stinken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie