Metacam

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Metacam

Bericht door sandy »

Ok ik heb een en ander al gelezen en ik wist al van die medicijn. Mn zus en een vriendin hebben het ook zonder problemen aan hun kat gegeven, maar toch ben ik huiverig.
Gisteren spoed naar da wegens benauwheid, was nasaal, maar ze stikte er zowat in, chronische nies en ze heeft astma.
Verhoogde bloeddruk waar ze sinds anderhalf jaar amodip voor krijgt. Ze moest al naar de da voor algeheel onderzoek, ze is 18+. Alles goed, nieren perfect, licht hartruisje. Alleen ja ze heeft artrose en ging adgelopen weekend moeilijk naar de bak met kleine plasjes, geen blaasontsteking. Dus metacam meegekregen, heb het nog niet gegeven, hij zei dat het ook zou helpen voor dr verstopte neusje.
Alleen ik moet haar nog voor de zekerheid wegen, was rond 6 kilo, te zwaar, maar ze beweegt gewoon heel weinig. Ik zit dus met een dilemma, ik moet wat voor de pijn en dr neusje maar ik vind de metacam wel eng. Kan niet van alles geven wegens de amodip ook als er alternatieven zijn. Ze krijgt al heel lang royal canin mobility. Zit een beetje met mn handen in het haar, ze is nog redelijk getraumatiseerd van gisteren, wat ik wist dat dat zou gebeuren en daarom zoveel mogelijk telefonisch overleg, maar ik had geen keus nu.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Metacam

Bericht door Rik »

sandy schreef: 21 mar 2023 08:39 18+. Alles goed, nieren perfect, licht hartruisje.
De nieren zijn bij 18+ jaar echt niet meer perfect hoor. Dat is vrijwel onmogelijk.
Nierproblemen kunnen ze pas meten wanneer de nieren voor meer dan 75% niet meer werken.
Het zou dus kunnen zijn dat ze momenteel nog op 26% nier capaciteit zit (en dan meten ze nog 'perfecte' waardes).

Nu is het wel mooi dat ze op 18+ in ieder geval nog 'mooie' nierwaardes heeft.
Hebben ze eigenlijk ook de sdma gemeten?
(Early indicator voor nierfalen. Die geeft dus iets eerder dan die 75% aan dat er iets mis kan zijn.)

Maar hoge bloeddruk is ook een grote oorzaak van het belasten van de nieren.
Dus je weet het eigenlijk niet (en dan lijkt het mij inderdaad goed om heel voorzichtig te zijn).

Je zou kunnen kijken of ze met een hele lage dosis iets verlichting krijgt.
(Het is niet zo dat je haar met een lage dosis al gelijk over een grens zult duwen wat betreft die nieren. Dat gebeurd meestal bij een wat hogere dosis bij langdurig gebruik. En als ze natvoer lust dan zou ik haar dat ook geven (goed veel vocht binnen krijgen voor de nieren).

Maar is de Metacam dan alleen voor de artrose? Heb je ook al andere middelen geprobeerd?
Laatst gewijzigd door Rik op 21 mar 2023 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Metacam

Bericht door Cerna »

Metacam zou ik niet geven aan een hoogbejaarde kat ook al zijn de nieren perfect (wat is de SDMA-waarde?) en ik snap ook niet goed waarom de da hiervoor kiest. Voor de artrose?
Metacam is pijnstiller en ontstekingsremmer, maar is er sprake van een ontsteking in de neus? En indien ja, waarom dan geen Doxoral?

Voor de artrose zou ik Analgos overwegen. Dat heeft mijn oudje goed geholpen en belast de nieren niet.
En tegen chronische nies helpt ook Puur Sinus of Liseng.
https://www.huisdierendokter.nl/pijn-bestrijding.html

https://www.huisdierendokter.nl/niesziekte.html

https://www.medpets.nl/puur+sinus/?sqr=Puur%20Sinus
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door sandy »

Het is sdma waarde die gemeten is, hij was er erg verbaasd over dat haar nierwaarden gewoon helemaal goed waren.
Ze heeft ook chronische nies, er astma aan overgehouden en sinds 8 jaar aan de flixotide. Maar ze heeft laaste maanden veel last van verstopt neusje, al een keer 2 weken op de ab gestaan hiervoor voordat het beter ging. Daarom ook metacam. Maar ik vind het een eng middel.
Vanmiddag heb ik nog overleg met mijn eigen dierenarts hierover, die heb al 18 jaar en die kent haar door en door en heb er meer vertrouwen in wat zijn oordeel is. Niet dat die jonge arts slecht is, in tegendeel, hij is fantastisch en heel lief en geduldig, neemt zn tijd en legt alles goed uit.
bloedonderzoek:SDMA,chem17,electrolyten,Procyt Bloedond:Procyt Ht leuco's diff
Bloedond. Lyte4 Catalyst(Na,K,Cl)
Bloedond: Catalyst® SDMA + Chem 17 COMBO Diagnostisch profiel Hond
Bloedond. Catalyst SDMA
Bloedond:Catalyst® FRU Fructosamine
Metacam 0,5 mg/ml susp. kat/cavia 15 ml
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door sandy »

Ik kan trouwens niet alles geven omdat veel niet samen gaat met amodip. Ik heb geen andere middelen geprobeerd nee, het is heel lastig omdat de bloeddrukmedicatie niet veel speling geeft hierin. En ik doe zowiezo alles alleen in overleg met mn dierenarts.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door sandy »

Heb net met mijn eigen da gesproken, die weet dat ik heel voorzichtig ben met medicatie en snapt mn twijfel wel. Maar zei dat ik ook nog onsior in huis heb en dat is, wat ik niet wist, ook een nsaid. Dus dezelfde werking maar wel veiliger, dat vond hij als alternatief wel een goeie optie. O de sdma waarde was 11 trouwens
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Metacam

Bericht door Rik »

sandy schreef: 21 mar 2023 17:15 Heb net met mijn eigen da gesproken, die weet dat ik heel voorzichtig ben met medicatie en snapt mn twijfel wel. Maar zei dat ik ook nog onsior in huis heb en dat is, wat ik niet wist, ook een nsaid. Dus dezelfde werking maar wel veiliger, dat vond hij als alternatief wel een goeie optie. O de sdma waarde was 11 trouwens
Ha, ja. Als je Onsior hebt dan is dat een stuk beter.
Ga dan wel nog steeds aan de conservatieve kant zitten qua dosering
(maar als je zelf al voorzichtig bent zul je dat wel doen ;) ).

Het is de bedoeling dat je kijkt of pijnstilling een positieve werking heeft op de pijn.
Als blijkt dat dat wel het geval is dan kun je gaan kijken naar alternatieven.
Want elke langdurige NSAID pijnstilling is natuurlijk wel belastend voor de organen.
Voor langdurig gebruik wil je het liefst natuurlijke pijnstilling maar het duurt meestal een paar weken voordat het lichaam daar goed op reageert. Vandaar dat een NSAID gebruikt wordt om eerst te bepalen of pijnstilling effect heeft.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door sandy »

Ze mag 1 tabletje per dag. 6 mg. Onsior heeft ze vaker gehad dus ben ik minder huiverig over. Maar inderdaad niet de bedoeling dat ze dat permanent krijgt, de amodip is al genoeg voor dr lichaampje om te verwerken.
Dan komt het lastige om een alternatief te vinden die bij de amodip mag.
De onsior kan wat hij zei wel een gunstige invloed hebben op de geirriteerde slijmvliezen van de neus.
Het is ook wat, zou oud worden, ook voor de diertjes niet altijd makkelijk. Voor nu moet ze van haar traumatische ervaring herstellen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door sandy »

Nou voor nu krijgt ze nog de medicatie niet, ze is vanmorgen ziek geworden. Eens in de zoveel tijd spelen haar maag en darmen op, denk door de amodip. Dan blijft ontlasting te lang in darmen en komt het er ineens uit, meerdere malen met diarree en braken. Nu had ze dat vorige week zondag al gehad dus ik denk dat dit te maken heeft met het enorme trauma voor haar van maandag. Reden waarom ik da bezoek zoveel mogelijk vermijd…ze heeft vanmiddag cerenia gehad maar is nog steeds niet lekker, heeft wel kleine beetje vitakraft vloeibaar op. Vorig jaar bijna 3 dagen van de leg geweest van die ellende…
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door sandy »

Ze is nog steeds niet opgeknapt, wat ze wil is in kleine beetjes. Mn da zei dat het komt door het trauma van maandag. Er heerst wel een virus maar verwacht niet dat dat het is. Ik zit een beetje met mn handen in het haar nou..straks voor de zekerheid maar cerenia halen zodat ik in elk geval iets in huis heb. Geen idee of ze weer misselijk is, eetlust in elk geval niet :cry:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Metacam

Bericht door Asse-Poes »

Wat akelig!
Lust ze kattensoep?
De Vitacraft liquid staafjes hebben al meerdere maken een eetstaking van Bellow doorbroken. Purina Gourmet Exquisite Puree staafjes vond hij nog lekkerder.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door sandy »

Ik probeer alles, vitakraft en soup heb ik altijd im huis, krijgt ze dagelijks. Normaal wild van de vitakraft maar niks. Blikje voer van da wat moet stimuleren ook niet. Eerder wel paar stukjes rosbief en crispies van felix. En ze heeft wat water gedronken, ze slaapt en slaapt. Ik weet het even niet meer.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Metacam

Bericht door Asse-Poes »

In geval van nood gebruik ik Gourmet Gold Mousse.

Heb je zo'n blikjes hill's a/d (urgent care heet dat nu geloof ik) van de DA gekregen?
Bellow lust dat ook niet en de Royal Canin Recovery ook niet.
Wat hij wel lust is Royal Canin Mother and Babycat.
Dat is ook mousse en kan je eventueel ook gebruiken als dwangvoeding (spuitjesvieren).
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door Synemios »

Geef je inmiddels ook onsior? ( Dit om eventueel dat uit te sluiten, sommige katten worden daar misselijk van)

Heeft ze nu koorts? ( ivm de nies en astma) want soms is er dan toch ab nodig.
( werkt niet voor virussen maar wel tegen ontstekingen)

Veel katten gaan ook slecht eten als ze pijn hebben of benauwd zijn.
Ik denk dat eten haar nu veel energie kost ivm de benauwdheid dus doe voorzichtig met dwangvoeren.

En kleine beetjes willen eten kan ook te maken hebben met buik/maagpijn of maagzuur daar hebben veel oudere katten last van en daar kunnen ze ook misselijk van worden.

Mocht je van plan zijn met je dierenarts te overleggen zou je om zitac of losec kunnen vragen.
En eventueel mirtazapine maar die zou ik wel geven naast een middel tegen de misselijkheid, cerenia of emeprid/primperid.

Maar waarom staat er profiel hond? en staan er geen uitslagen bij?

Wat je ook nog zou kunnen proberen is pea voor de artrose en om haar immuunsysteem wat op te krikken.
maar pea duurt wel lang voor het werkt.

Voor de niesziekte zijn de middelen die Annet al gelinkt heeft daarbij nog een optie.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door sandy »

Ze krijgt alleen haar eigen medicatie, flixotide en amodip. Vanwege de maag en darmklachten ben ik nooit begonnen met onsior of metacam.
Ze is sinds gisteren eindelijk wat meer gaan eten, had andere brokjes gehaald bij de super, perfect fit senior, daar ging ze gelijk op af. Er staat nu dus royal canin, whiskas en deze. Is tijdelijk want de laatste keer dat ze een paar dagen ziek was at ze veel felix senior maar uiteindelijk ging ze zelf weer terug op mobility.
De recovery moest ze inderdaad ook niet, maar sheba saus en vitakraft liquid gaat er ook weer goed in.
Ben er uiteindelijk dus ook wel achter dat ze wel degelijk een blaasontsteking heeft gehad, ik dacht al pies te ruiken ergens vorige week, maar de bak staat in de gang beneden vlakbij de huiskamerdeur, dus geen aandacht aan besteed. Haar urine ruikt soms gewoon sterk, nu zag ik gisteren dat ze op het laken op tafel had gepiest, en flink aan de plek te zien. Er ligt een puzzel op een board die ik altijd afdek en daar ligt ook nog een kleedje en een mandje op voor haar. Ik zag het eigenlijk aan wat puzzelstukjes die naar het aanzien nat leken te zijn geweest. En in de bovenste plek van de krabton rook ik ook vaag iets. En gezien zij nog nooit naast de bak heeft geplast was 1 en 1 nog steeds 2.
Heb net mn da aan de foon gehad, en wel gezegd dat ik slecht vond dat die ander een simpele blaasontsteking niet heeft onderkend. De metacam kreeg ik voor het moeilijke plassen wegens artrosepijn, maar restitutie kan ik vergeten, dat mocht niet meer volgens hem. Hij vond het niet zo leuk dat ik kritiek had op die jongen want was even stil, tja jammer dan, ze hebben over de jaren genoeg aan me verdiend. Ik heb een goeie zalmolie besteld voor haar, wat bij artrose zou moeten helpen en immuunsysteem, wat dan weer goed is voor de chronische nies.
Ik heb geen idee waarom daar hond staat, heb aan ron wel de nierwaarde gevraagd, sdma, was 11 dus goed en andere waardes waren ook prima.
Dwangvoeren doe ik niet, ik heb slechte ervaringen mee in dat het op het eind geen verschil heeft gemaakt in de uitkomst, alleen meer stress voor de kat.
Heb ervoor gezorgd dat ik cerenia in huis heb, daar heeft ze wel goed op gereageerd in dat ae in elk geval kleine beetjes wou eten. Ze drinkt ook weer goed, is niet benauwd, heeft al 8 jaar astma en dus flix, alleen dr neusje is vaak vervelend, denk toch mindere weerstand door de leeftijd want normaal had ze alleen wat last in het voor en najaar. Sorry voor de late reactie, ben erg moe en druk geweest met haar.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Plaats reactie