Metacam

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door Synemios »

Nee, je moet nu inderdaad niet stoppen, liever in overleg met een nieuwe dierenarts.
Dat moet misschien ook afgebouwd worden.

Uiteindelijk is er wel een juiste diagnose gesteld alleen wel een beetje laat en ze hadden nooit mogen zeggen dat alles ok was.

en de behandeling klopt niet

Hoe gaat het eigenlijk met haar?
Want een alvleesklierontsteking kan ook na een aantal dagen weer minder worden, vaak komt en gaat het maar het kan ook echt lang weg blijven gelukkig.

Ik weet niet of het een optie is in jou regio,
maar er bestaan ook mobiele dierenartsen, die komen aan huis.

In ieder geval sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door sandy »

Nee helaas is dat geen optie voor haar, ik heb dat in 2015 gedaan omdat haar longen gehoord moesten worden. En nog een keer om mee tecnemen voor een foto. Dat was een enorm drama. Nu leeft ze beneden en dat is haar enige veilige haven nog.
Ze heeft nu 2 dagen pred gehad, ze zou 10 dagen 5 mg moeten hebben, ik hoop dat een andere da een beetje meewerkend is zonder haar direct gezien te hebben.
Wat jij zei, de kans is dat ze het al langer heeft, ze heeft episodes van ziek zijn, meestal maar een dag of halve dag en dan gaat het weer een tijdje goed. Is zelden dat ze langer ziek is. Ze kan haar ontlasting blijkbaar dan niet kwijt, en dan komt er ineens heel veel, eerst normaal en dan diarree en gelijk braken.
Ze knapt er veelal vrij snel van op en eet dan weer normaal.
Ik denk dat het ziek worden vorige week getriggerd is door het da bezoek. 2 dagen cerenia en het ging wel aardig, alleen toen ging ze slecht pleassen. En gezien ik haar oortjes nagekeken wou hebben, en de nieren wegens het plassen en nagels knippen wat ik soms is voor elkaar krijg, moest ik wel. Het was enorme paniek. Ik zet haar thuis op bach rescue om te herstellen. Ze heeft ook chronische nies en daar astma aan overgehoudenm dat neusje blijft sinds maanden ook vervelend doen en ze stikte maandag zowat in het snot dat ik stel op sprong erheen ben gegaan. Mischien had ik beter gewoon niet kunnen gaan….
Het gaat redelijk, ze eet wel maar vaak kleine beetjes, veel vloeibaar, de saus van sheba en whiskas, ze eet zowiezo nooit het vlees ervan. En 3 soorten brokjes en snoepjes, een zieke kat is extreem kieskeurig he. Ik zit te denken of een rauwvoer mag nu nog met haar. Dierenartsen zijn daar nog steeds geen voorstander van. Ze is altijd gek geweest op rauwe kip alleen heb ik het niet meer aangedurfd.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door sandy »

Andere da word nog lastig, zo ik het kan zien is er nog maar 1 andere praktijk hier in Driebergen. Verder weg word een drama met haar als ze mee moet.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door Synemios »

Dat klinkt inderdaad niet ok.
Wat je wel kunt proberen is kijken of ze mee willen kijken op afstand,
Dan moet je het dossier doorsturen via mail.
Natuurlijk wel met de uitleg dat ze er enorme stress door krijgt.

Neem jezelf aub niks kwalijk, ik was ook naar de dierenarts gegaan.
Indy krijgt als ze er naar toe moet gabapentine maar ik stel dat ook zo lang mogelijk uit, en soms kan het niet anders.
Voor haar doe ik vooral veel telefonisch of via mail/whatsapp maar dat kan ook niet altijd,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door sandy »

Dat doe ik dus ook zo vaak mogelijk, alleen soms kan het gewoon niet anders. Laatste keer was die dag in 2021. Zou de amodip iets te maken hebben met de afwijkende waardes? Het is voor mijn idee met de maag en darmen daarna pas begonnen. En helaas kan ze daar niet van buiten..de kipfilet ging wel, maarrrr de pred kraakte in de kip en gelukkig had ze m wel doorgeslikt, maar de laatste stukjes spuugde ze steeds uit. Als ze eenmaal doorheeft dat er iets in de ham, rosbief of kip verstopt kan zitten, gaat ze herkauwen met steeds uitspugen. Amodip gelukkig vrij makkelijk, cerenia weer met spuitje en nu is ze weer boos op me. Gelukkig hoeft die nog maar 3 dagen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door Synemios »

De cerenia nog 3 dagen?
Dus deze dierenarts kijkt niet naar de klachten maar besluit dat het over 3 dagen wel over moet zijn?
Ik zou zolang zij nog niet goed eet ( wat ze niet doet als ze alleen de saus oplikt) zeker niet stoppen met cerenia.

Hoe is die hoge bloeddruk eigenlijk vast gesteld, is die gemeten terwijl ze zo gestrest was?
En is het meerdere malen gemeten?
Weten ze ook waar die vandaan komt? een eventuele oorzaak?
Is er met de amodip verbetering?

Een licht hartruisje kan ook met andere dingen te maken hebben, zoals niesziekte of andere ziektes.
Had ze dat al in 2021 of is dat de laatste keer geconstateerd? ( de 20e)

Voor zover ik weet is de amodip niet de oorzaak van de alvleesklierontsteking.
Het kan wel maag en darmproblemen veroorzaken en misschien was het een trigger, het kan maar hoeft niet perse.
Ik zou dan eerder aan de flixotide denken die bevat ook corticosteroïden en bij mensen weten ze sinds kort dat dat ook vaker dan ze dachten vervelende bijwerkingen kan hebben ook al adem je het in.
Ik gebruik zelf symbicort.

Maar er staat niets tussen over de alvleesklier gelukkig, soms vinden ze de oorzaak niet.

Je hebt met alles wat er speelt echt een dierenarts nodig met veel ervaring die goed mee denkt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door sandy »

Ze moet nu nog 3 dagen cerenia, die moest ze een week hebben, dus vanaf…woensdag. Kan nuet zeggen of ik m er helemaal in krijg, maar grotendeels toch wel. Geen idee dat de flix die invloed kon hebben, ze krijgt die al bijna 8 jaar. Ze is een dag opgenomen geweest voor de bloeddrukemting, waar ik op heb gestaan toen omdat ze regelmatig lichte toevallen kreeg, heel kort maar toch, er was ooit een bloedonderzoek gedaan waaruit alleen de kalium laag was. Pas toen ik haar weer thuis had, nadat ze een infarct of hersenbloeding had gehad, en erna naar da. Dit was echt vreselijk voor haar, bedacht ik me dat het haar bloeddruk mischien kon zijn. Maar zij moest eerst goed herstellen van alles voordat ik er ook maar aan kon denken om er weer heen te gaan. Ze hebben dus meerdere metingen gedaan over de dag tot de avond. 220 was en bleef haar bloeddruk. Voor mijn gevoel kreeg ze daarna pas af en toe last van haar maag en darmen.
Hartruisje had ze toen niet, die is nu pas geconstateerd, wel nihil zei hij.
Ze eet nooit het vlees hoor, ze is een droogvoer eter, in de opvang is dat wat ze kreeg, ooit wel geprobeerd onze toen 4 katten op rauw over te zetten maar dat was helaas geen succes. Natvoer eet ze nooit, ze wil altijd alleen maar de saus, maar het eten blijft mondjesmaat, ze beweegt dan ook voor geen meter, de pred heeft niet het effect dat ze meer gaat eten in elk geval, wel dat ze dus weinig actief is en veel in haar mandje ligt, toch oogt ze helder, het wisselt een beetje, en kieskeurigheid is het ding wel. Een plakje rosbief gaat er gretig in, rauwe kip ook, maar ze kauwd de pred kapot, dus nu herkauwt ze alles en als ze het niet vertrouwd spuugt ze het gewoon uit. Heb liquid snackeend gehaald gisteren bij dierenwinkel hoograven, die vind ze dan wel weer lekker, dus de amodip ging er wel makkelijk in, de cerenia later natuurlijk weer niet. En zo modderen we vereer. Ik heb nu wel contact met een para veterinair die er stage heeft gelopen en ook niet te spreken over over deze praktijk, mischien kan zij me wat advies geven overde prednoral, dat ik die kan afbouwen nu en niet pas over 10 dagen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door sandy »

Oja met de amodip zijn de toevallen na maanden een heel stuk minder geworden. Ik zie dat ze zich raar in haar hoofd voelt en dan gaat ze haar huisje in. Een paar bach druppeltjes erin en het gaat wel weer, de frequentie is ook veel minder dan in het begin. Toen kreeg ze nog hevige aanvallen wat leek op partiële epilepsie, alleen duurde altijd een paar seconden en snel herstel. Ze zal vast een permanente beschadiging hebben want een hele enkele keer kon ze zich heel vreemd gedragen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door Synemios »

Ok, het ging mij erom dat ze de amodip niet na 1 stress meting gegeven hadden , maar er was dus veel meer aan de hand.
Dus die vooral door blijven geven en haar astma medicatie ook.

Het hartruisje kan tijdelijk zijn en komen doordat ze nu ziek is, maar wel in de gaten laten houden.

Over het voer, eet ze wel brokjes nu of ook niet?
Die mag ze gewoon hebben.
Cerenia geef je op geleide van klachten, als ze nu slecht eet dan zou ik daar woensdag niet zomaar mee stoppen.

Toevallig hadden wij het in mijn topic over Luna nog even over pred, Ik merk aan Luna dat ze er sloom van wordt maar Annet heeft de ervaring ook van minder goed eten en sloom worden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door sandy »

Ja ik had daar al over gelezen dat ze sloom kunnen worden, dat is ze dus ook. En brokjes eet ze wel ja, steeds beetjes, ze is altijd een etappe eter geweest. Maar veel is het niet. Net een half plakje rosbief, die vind ze altijd wel lekker. Ik had alvast kort antwoord van de paraveterinair: Ik heb je verhaal gelezen en de uitslagen bekeken. Sowieso is de bloed uitslag niet mega schokkend, maar bloed is niet goed afgenomen. Die oranje vlek die je ziet in mijn kopie hoort een wortel te zijn...deze is niet mooi dus geeft al aan dat dit niet klopt. Of het apparaat niet of bloed is niet goed afgenomen. Alleen lipase verhoogd geeft niet gelijk mega problemen. Ik ga vanavond op mijn werk even nakijken 👍
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door sandy »

Als die waarde iet megaschokkend is en het met die alvleesklier dan wel meevalt? Wat is er dan aan de hand, ze heeft bloedarmoede,
Of de uitslagen zijn dubieus door de verkeerde afname?
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door Synemios »

Nou je moet even wijzen op de snaptest van de 29e die geeft wel degelijk aan dat er sprrake is van een alvleesklier ontsteking.
De lipase was niet schokkend hoog maar wel te hoog en samen met de andere uitslagen vind ik dat ze verder hadden moeten kijken ( de 20e)

Op de 20e staat er onderaan die test ( van die rode bloedcellen) ook al dat ze bloedarmoede heeft.

Maar jou dierenarts had dan toch ook moeten zien dat het bloed niet goed afgenomen is?

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/bloedarmoede-kat/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door sandy »

Ja daarom gaat ze vanavond op haar gemak alles goed bekijken. Die snaptest staat er ook dus dat lijkt me duidelijk. En inderdaad, ook mijn eigen dierenarts die toegang heeft tot alles had moeten zien dat het bloed niet goed afgenomen was. Maar wat de consequentie daarvan is weet ik ook niet.
Heb ik ook gezegd, gezien de uitslag van de 20ste had hij op dat moment moeten ingrijpen en niet 9 dagen later nadat onze kat doodziek was geworden. Maar apart dat ze minder eetlust kunnen krijgen van prednoral.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door Synemios »

Ik zei al eerder, ik kan niet in het hoofd van jou dierenarts kijken.
Misschien had die hetzelfde idee als wat deze dierenarts zegt en vond hij die lipase niet schokkend en dat klopt die was licht verhoogd.

Dus die waarde op zich hoeft niet zoveel te betekenen.

Het 2e is dat bloedarmoede door zoveel dingen veroorzaakt kan worden.
Ik heb meerdere malen gehad hier dat de katten iets mankeerden en dat de bloedarmoede een gevolg was van maar dat was ook snel weer weg als ze opknapten.
Niesziekte kan bijvoorbeeld zoiets zijn.

Maar Luna en Lizzy hadden het ook tegelijkertijd met een alvleesklierontsteking.

Maar omdat jou kat zoveel meer mankeert zou ik zeggen, beter het zekere voor het onzekere en als je het totaal plaatje ziet dan zou ik zelf willen dat er beter naar gekeken werd.

De glucose kan een stressmeting zijn, maar ik zou bij 2x deze waardes zelf vragen om een fructosamine test omdat je dan kunt zien of het ook echt alleen stress geweest is.

En dan alles in totaal en de 29e een positieve test mbt de alvleesklier.

Maar dat is ook een beetje achteraf praten, uiteindelijk hebben ze de juiste diagnose gesteld maar ze hadden niet moeten zeggen dat alles goed was.

En dan geen pijnstilling voorschrijven maar wel pred die snap ik niet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door sandy »

Nee, daarom blijf ik erbij dat hij verkeerd gehandeld heeft, hij had dit moeten zeggen en daarbij die optie voor een extra test, tenslotte deed hij dat ook voor de glucosewaarde, hij had haar dossier doorgekeken voordat ik kwam, dus hij wist dat ze een kat met meerdere problemen is.
En dat begrijp ik dan ook niet, vragen waar ik een degelijk antwoord op wil.
Zowiezo snap ik niet dat Ron, mn eigen da ook niks gezegd heeft, hij kent haar veel beter dan ieder ander en weet ook van haar maag darmklachten.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Plaats reactie