Kalmerings tabletten

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

Kalmerings tabletten

Bericht door fempie-1990 »

Hallo allemaal

Ik ga morgen met een van mijn katten naar de dierenarts . Maar hij is echt een verschrikking . Zodra je iets van hem wil word hij helemaal gek. De laatste keer dat ik bij de DA ben geweest moesten ze hem met van die las handschoenen vasthouden . En nog beet hij er door heen .. oom liet hij alles lopen van angst en spring hij heel die onderzoekskamer door. Zooo zielig. Is gewoon niks mee te beginnen.. nu heb ik een kalmeringspil mee gekregen (gabapentine) die moet ik 2 a 3 uur voor hij behandeld moet worden geven..
Heeft iemand hier ervaring mee of iets vergelijkbaars .. en hoe ging de behandeling toen?

Groetjes femke
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kalmerings tabletten

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik geef Gabapentine aan mijn poes tegen zenuwpijnen (de normale dosis voor haar gewicht)
Ze is daar absoluut geen slome zombie van geworden ;-)

Naar het schijnt wordt het soms ook éénmalig in een hogere dosis gegeven (capsule van 100mg.) aan angstige katten die noodgedwongen naar de da moeten. Maar met deze hogere dosering om te kalmeren heb ik geen ervaring.
Gabapentine

Gabapentine is een middel dat voor mensen is ontwikkeld voor de behandeling van epilepsie en zenuwpijn. Voor diezelfde indicatie wordt het soms ingezet bij katten en honden. Maar uit meerdere studies is inmiddels gebleken dat het een significant stressverlagend effect heeft. Dit maakt het zeer geschikt om te geven aan zeer bange katten voor ze naar de kliniek komen.

Dosis
De dosis is afhankelijk van de grootte van de kat en de hoeveelheid stress die hij/zij ervaart, de dierenarts zal u hierin adviseren.
Gabapentine is beschikbaar als capsule van 100 mg. Deze capsule is gevuld met poeder. U mag de capsule zo ingeven of openmaken en het poeder door een beetje natvoer doen.

Bijwerkingen
Zoals elk medicijn heeft ook gabapentine mogelijk bijwerkingen. Katten worden sowieso wat wiebelig en sloom. Dit is geen probleem. Sommige katten worden misselijk en moeten braken of kwijlen, dit komt gelukkig niet vaak voor. Let op: bij zieke katten is het niet verstandig kalmerende middelen toe te dienen. Overleg dus vooraf altijd even met de praktijk. De gabapentine werkt 8-12 uur. Gedurende die periode moet de kat binnen blijven en moet voorkomen worden dat hij/zij gaat traplopen of op hoge kasten bijvoorbeeld springt. Het heeft echter geen duidelijk effect op bloeddruk, urine of bloedonderzoek waardoor het zeer geschikt is voor tijdens consulten.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie