Dwangvoeren

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
yena
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 feb 2011 14:18

Dwangvoeren

Bericht door yena »

Goedemiddag iedereen,

Mijn beide katjes van 2,5 jaar oud (broer en zus) hebben beiden een virale darm-/maaginfectie.
Is begonnen met diarree bij onze kattin, niet meer eten, overgeven, kwijlen. 2 dagen erna is het ook begonnen bij haar broer.
We hebben al 2x bij de dierenarts gezeten en de nodige medicatie is opgestart (Cerenia, iets tegen krampen, pijnstilling, B12 injectie en AB ingespoten).
Maar aangezien onze kattin al 2 dagen niet meer eet, moet ik haar dwangvoeren. Op zich geen probleem, ik weet hoe ik het moet doen. Probleem is alleen dat zij verschrikkelijk kwijlt van het moment ik begin te voederen. Alles vliegt in het rond. Ik probeer het rustig verder te doen, maar het kwijlen blijft. Ik ben dus bang dat er niet voldoende voeding in haar mondje gaat door het kwijlen.
Iemand ervaring mee hoe ik het kwijlen kan verminderen? Ze is ook gewoon verschrikkelijk misselijk. Want zelfs zonder dwangvoeding begint ze met momenten te kwijlen, ondanks de cerenia. Maar zo blijft het natuurlijk een cirkeltje. En het is al 4 dagen bezig bij haar, dus er moet dringend beterschap komen.
Alle tips welkom ;-)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dwangvoeren

Bericht door Synemios »

Ja dat kwijlen is hoogstwaarschijnlijk inderdaad omdat ze nog steeds heel erg misselijk is.
Ik zou de dierenarts vragen om een ander middel tegen de misselijkheid want de cerenia werkt blijkbaar niet.
Er bestaat ook nog emeprid/ primperid.
Is het broertje wel aan het opknappen?
Met een virus heeft ab weinig zin, mijn dierenarts heeft daar zelfs een voorlichtings poster over hangen.maar goed sommige dierenartsen doen het helaas wel vaker.
Ab heeft weer vaak als bijwerking dat het maag/darmproblemen veroorzaakt of verergerd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
yena
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 feb 2011 14:18

Re: Dwangvoeren

Bericht door yena »

Oké, bedankt voor je reactie.
De dierenarts heeft veiligheidshalve een AB injectie gegeven (2 dagen werkzaam), maar daarna krijgen ze dat niet meer.
Het broertje is ook nog niet aan de beterhand. Hij loopt enkele dagen achter dus zit sinds vandaag in de fase dat het braken begonnen is.
Bij hem lukt het dwangvoeren beter. Hij kwijlt niet zo erg dus zal ook (nog) niet zo misselijk zijn.
Emeprid heb ik hier in huis. Gebruik dat ook bij mijn konijnen.
Maar ook dat zal ze vermoedelijk uitkwijlen als ik dat erin spuit.
Maar ik kan het vragen aan de dierenarts en eens proberen. Met de Cerania moet ik toch morgen als laatste keer geven, want dit krijgt ze dan al 4 dagen, wat het max. is.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dwangvoeren

Bericht door Synemios »

Houdt ze wel vocht binnen of drinkt ze ook niet zelf?
Zo’n virus kan best lang duren, ik heb het hier 2 jaar terug ook gehad.
Ze kunnen emeprid injecteren.
Is de cerenia geïnjecteerd toen je bij de da was?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
yena
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 feb 2011 14:18

Re: Dwangvoeren

Bericht door yena »

Ze drinkt amper zelf. Zit aan de drinkbak en steekt haar pootje in het water, maar van drinken zelf komt niet veel in huis. Gisteren heeft de dierenarts Cerenia geïnjecteerd. Vandaag heb ik het haar in tabletvorm toegediend (verstopt in een lege gelule en in haar keeltje gestoken met beetje water erna). Ook daarna liep ze te kwijlen...
Maar braken doet ze voorlopig niet, dat is al heel wat.
Hoelang heeft het toen bij jou geduurd?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dwangvoeren

Bericht door Synemios »

Dat virus heeft 2 weken geduurd, maar de meeste hielden wel vocht binnen.
En ook was het niet zo dat ze 2 weken achtereen ernstig ziek waren, het ging steeds een beetje beter.

Ik heb er wel bij 2 echt iets tegen de misselijkheid moeten laten spuiten en er is vocht toegediend bij 1 van mijn katten.
De ene kat was hier zieker dan de andere.

Ik zou morgen toch de dierenarts inderdaad weer bellen want als ze ook amper drinkt moet er misschien toch iets anders gebeuren.
Maar gelukkig braakt ze niet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
yena
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 feb 2011 14:18

Re: Dwangvoeren

Bericht door yena »

Ben vanmiddag nog even langs de dierenarts geweest met hun beiden. Ze hebben nog een spuitje Buscopan gekregen, om de krampjes te verminderen.
Vanaf morgen mag ik bij onze kattin starten met de Emeprid (want Cerenia heeft ze al 5 dagen gehad...).
Hopelijk is ze dan minder misselijk, want het kwijlen doet ze nog steeds.
Gisterenavond heeft ze voor het eerst sinds 4 dagen een gevriesdroogd kippensnoepje opgegeten! Dat is al heel wat, en geeft hoop ;)
Plaats reactie