Anti vlo pil

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Roos1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 sep 2021 01:59

Anti vlo pil

Bericht door Roos1 »

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en heb al meteen een vraag :)

Mijn katje likt haar vacht veel en heeft duidelijk jeuk. De huid van haar rug trekt ze soms ook samen en jeuk aan de oren ook.
Mijn eerste gevoel gaat uit naar een allergie maar de dierenarts wou eerst zeker zijn dat ze geen vlooien heeft.
Ze heeft me het middel 'Credelio' voorgeschreven. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb namelijk wat slechte reviews gelezen over bepaalde middelen in die aard of lijn, maar op het internet staat er veel natuurlijk.

Dus hopelijk kan iemand mij vertellen of het een ok product is.

Groetjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Anti vlo pil

Bericht door Rik »

Dus bij jeuk wil de dierenarts eerst de kat volproppen met gif? Mmmm. Zou mijn keuze in ieder geval niet zijn (maar ik ben dan ook tegen preventief anti-vlooienmiddel geven).

Je hebt het overigens over "katje". Hoe oud is ze?
Want volgens de bijsluiter mag Credelio volgens mij niet aan kittens van 5 maanden of jonger gegeven worden (wat waarschijnlijk al genoeg zegt over de belasting van dit middel op het lichaam).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Roos1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 sep 2021 01:59

Re: Anti vlo pil

Bericht door Roos1 »

Inderdaad, zo denk ik er ook over...
Ze is 12 jaar oud
Roos1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 sep 2021 01:59

Re: Anti vlo pil

Bericht door Roos1 »

Ik moet dus eerst credelio geven 1 pilletje per maand, dit 3 maand...
daarnaast ook cortisone pillen tegen de jeuk.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Anti vlo pil

Bericht door Rik »

Roos1 schreef: 29 sep 2021 17:18 Ik moet dus eerst credelio geven 1 pilletje per maand, dit 3 maand...
daarnaast ook cortisone pillen tegen de jeuk.
Uh??? Dus met een steroïdehormoon wordt eerst de jeuk onderdrukt en dan wordt er ook nog gif/credelio gegeven. Hoe weet je dan dat de credelio ook daadwerkelijk geholpen heeft en het probleem aan een vlooienallergie lag?

Of is die cortisone maar heel kort werkend (en dat dit alleen is om even 'de week door te komen')?

Komt ze ook buiten? Is er een reden om een vlooienallergie te vermoeden?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Roos1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 sep 2021 01:59

Re: Anti vlo pil

Bericht door Roos1 »

Ja, ze komt van buiten. Jarenlang buiten geleefd en mensen keken er niet naar om.
Zit nu binnen bij me. Maar de vorige dierenarts die haar gesteriliseerd heeft had niet de indruk dat ze vlooien had, dus er is toen geen behandeling opgestart.
De cortisone pilletjes moet ik maar 3 dagen geven. Ik vroeg of ik daar nog mocht mee wachten, maar dat kon ook.
Het belangrijkste was om zeker de zijn dat ze zeker geen vlooien heeft...
Roos1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 sep 2021 01:59

Re: Anti vlo pil

Bericht door Roos1 »

Ik had haar wel al eens (toen ze nog buiten was) een pipet gegeven maar ze is zo flexibel dat ze er toen aan likte... Ik weet niet of het echt geholpen heeft, en had de indruk dat ze het echt niet leuk vond. Het heeft ook zo'n vuile vlek achtergelaten precies. Dat is ondertussen al zo'n maand of twee geleden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Anti vlo pil

Bericht door Rik »

Als de jeuk enigszins te tolereren is dan zou ik de cortisone achterwege laten. Het is niet zomaar een snoepje (maar dat begrijp je zelf volgens mij ook). Zoek maar eens op het forum search.php?keywords=cortisone

Preventief anti-vlooienmiddel zou ikzelf nooit geven. Alleen als je merkt dat er elke keer weer een vlooienplaag is (bepaald gebied) of dat ze er echt allergisch voor is, zou ik dat overwegen. Ik heb liever een keer een vlooienuitbraak dan dat ik mijn katten regelmatig preventief gif moet toedienen.

Ik kan op zich ook niet zoveel ervaringen over credelio vinden. Volgens mij bestaat het ook nog maar een paar jaar.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Roos1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 sep 2021 01:59

Re: Anti vlo pil

Bericht door Roos1 »

Ik vind het ook echt eng dat ik zo'n gif pil moet geven, ik denk niet dat ze met vlooien zit, dit lijkt meer op een allergie in combinatie met stress. Ze plukte ook haar haren uit, maar dit is nu zo goed als gedaan (denk ik) Dit was telkens als ik eens eventjes weg was. Ze moet nog een beetje aarden bij mij, het is een zeer angstig katje, ook buiten was ze zo. Maar ze is al enorm veel verbeterd.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Anti vlo pil

Bericht door Synemios »

jeuk aan oren hoort meestal niet bij vlooienallergie, waar zit de jeuk verder?
Meestal duidt jeuk rond het kopje in de richting van voeding of omgeving.
Samen trekken van de rug doen ze hier ook als ze jeuk hebben de jeukplek is dan niet de rug, maar het is zoiets als wat wij mensen hebben een soort rilling als de jeuk aan blijft houden en je wacht met krabben.
Maar om het echt uit te sluiten en omdat ze ook buiten komt zou ik wel iets geven tegen de vlooien.
Kan ook een pipetje zijn, ik zou liever iets geven tegen de vlooien dan cortisone, tenzij ze er echt veel last van heeft.

https://dierenziekenhuizen.nl/katten/al ... ergie-kat/

https://www.dierenkliniekdenheuvel.nl/g ... nallergie/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Roos1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 sep 2021 01:59

Re: Anti vlo pil

Bericht door Roos1 »

Ze krabt aan haar oren en kin en ook aan haar rug (gedeelte boven de staart), ook langs de zijkanten. Eigenlijk overal een beetje maar daar het meest aan haar rug enzo.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Anti vlo pil

Bericht door Synemios »

Dat zou dan inderdaad wel richting vlooienallergie kunnen wijzen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5422
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Anti vlo pil

Bericht door nellebel »

de DA denkt toch niet aan vlooienallergie maar een vlooien? dat check je heel eenvoudig door een vlooienkammetje erdoor te halen en te kijken of er vlooien zitten. ik zou dan ook echt geen vlooienmiddel geven als er geen vlooien zijn.
en de jeuk, krabt ze haar huid kapot of niet? als dat niet zo is kan het ook een vorm van stress zijn. heb ook zo'n stresskat gehad. die likte uit stress.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: Anti vlo pil

Bericht door dutchy »

ja ik heb ook credelio gehaald gisteren (ik had comfortis besteld maar kreeg dit). Ik heb het nog niet gegeven. Het ging een tijdje slecht met mijn poes (ook omdat ik hier nu 2 jonge zwervertjes te eten geef en steeds vaker binnen laat). Ze had haar rug boven haar staart helemaal kapot gemaakt.

Toen het kouder werd kwam ze op mijn schoot zitten en heb ik haar langdurig voorzichtig gekamd. Heel wat vlooien verwijderd. Ze heeft al duidelijk minder last. Ook heb ik een elektrische deken op mijn bureau gelegd dus nu ligt ze daar de hele dag naast mij als ik aan het werk ben. Vind ze echt heerlijk en ze is weer helemaal haar relaxte zelf aan het worden. Want ze deed heel gek de afgelopen 2 maanden maar het gaat nu weer heel goed.

Vanmorgen wel weer een vlo gevonden tijdens het kammen en natuurlijk nog eitjes op haar huid. Dus misschien dat ik vanmiddag een pil ga geven. Is altijd lastig omdat ze zo'n kieskeurige eter is en die pillen zijn erg prijzig. Moet even een geschikt moment vinden.

hier het omaatje (ze is minstens 11j) op het elektrisch dekentje
Afbeelding
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1584
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Anti vlo pil

Bericht door Asse-Poes »

Wow Snowshoe heeft een heerlijk plekje zo 😀
Als de vlooien straks weg zijn, is ze weer helemaal happy.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie