Ervaringen Semintra en amodip

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Pistache
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jun 2021 21:38

Ervaringen Semintra en amodip

Bericht door Pistache »

Mijn senior kat krijgt sinds november amodip voor haar hoge bloeddruk. Intussen 1.5 pilletjes per dag maar haar bloeddruk blijft hoog.
De dierenarts stelt voor om semintra erbij op te starten omdat dit ook haar bloeddruk naar beneden zou kunnen halen.
Iemand ervaring met deze combinatie van medicijnen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ervaringen Semintra en amodip

Bericht door Rik »

Ik heb die combo twee jaar aan Bowy* gegeven. Zij had bij haar aanval een niet te meten hoge bloeddruk (>300+) en nierfalen. Ze kreeg direct fortekor en amlodipine. Later semintra ipv fortekor. Er is echter nooit eiwit gecontroleerd in de urine wat voor semintra eigenlijk wel moest.

Bowy kreeg 2x daags dosis 0,625 mg amlodipine poeder in capsule (dit ik openmaakte en die het eten deed). Dus 1,25 mg per dag. Haar bloeddruk hebben we echter nooit onder de 200 gekregen (ik geloof 220).

Maar het is wel een veel gegeven combinatie tegenwoordig wanneer alleen amlodipine niet genoeg werkt.
Het meest gebruikte middel voor de behandeling van hypertensie bij de kat is amlodipine (in tabletvorm of in capsulevorm voor oplossing). Amlodipine werkt heel snel en is zeer effectief, zowel in de korte als in de lange termijn behandeling van hypertensie. Vaak is levenslange behandeling van de hypertensie nodig. Het medicijn is veilig, ook als hoge doseringen nodig blijken te zijn en kent weinig tot geen bijwerkingen.
Een nieuwer middel, Semintra wordt tegenwoordig ook regelmatig voorgeschreven ter behandeling van hypertensie bij katten. Dit middel wordt met name gebruikt bij dieren die ook chronisch nierfalen hebben. Het kan ook in combinatie met amlodipine gebruikt worden.
https://dierenkliniekhattemwapenveld.nl ... bloeddruk/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Pistache
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jun 2021 21:38

Re: Ervaringen Semintra en amodip

Bericht door Pistache »

Pistache krijgt dus 1,5 pilletje amodip 1.25 mg. Bloeddruk schommelt heel erg, denk 170 op zijn beste.
Hartslag bij de dierenarts is altijd 200 of hoger.

Dus nu semintra opstarten. (Geen idee hoe ik dat erin ga krijgen maar k probeer wel)

Bij urine controle 5 maanden geleden was eiwit in urine nog prima binnen waarden. Dierenarts ging woensdag nog eens een urinestaal nemen maar da´s mislukt. Pistache was echt razend, blazen zelfs grommen had ze nog nooit zo gezien. Dus ik ga het niet opnieuw proberen.

Ook nierfalen en verhoogde schildklierwaarden maar da´s weer een ander verhaal 😉
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ervaringen Semintra en amodip

Bericht door Rik »

Sowieso is de bloeddruk bij de DA altijd wat hoger. Maar als het goed is neemt de DA dat mee in zijn evaluatie en weet hij hoeveel er ongeveer af kan wegens stress bij meting.

Ik meende me te herinneren dat een afwijkende schildklier ook de nierwaardes kan beïnvloeden. Dus eerst moet die schildklier goed ingericht worden voordat er echt iets gezegd kan worden over de nieren.

(Kan ook zijn dat het net andersom was en slechte schildklier ook nierfalen kon maskeren maar dat weet ik niet meer precies)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Pistache
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jun 2021 21:38

Re: Ervaringen Semintra en amodip

Bericht door Pistache »

Update.
Pistache krijgt ook al felimazole voor haar schildklier. 1 pilletje van 2,5 bleek voldoende, waardes staan nu prima. De schildklierproblemen zijn daarmee onder controle.
Nierwaarden nog altijd verhoogd. Helpt natuurlijk ook niet dat ze ieder natvoer nierdieet weigert en ik ook die ipaktine er moet in krijgen. Dus ze krijgt dagelijks een beetje gourmet perle (zakje van 85 gr in 3 a 4 dagen) met de ipaktine. Hill's kidney korrels eet ze wel.
Sinds een kleine maand nu semintra aan het geven, bloeddruk/hartslag was bij de laatste controle nog te hoog dus ook de amodip verhoogd naar 2 pilletjes van 1.25 (maakt al 2.5 per dag). Denk binnen een 3 tal weken weer op controle.
Plaats reactie