Tips om pillen naar binnen te krijgen

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Lindje67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 jan 2021 16:01

Tips om pillen naar binnen te krijgen

Bericht door Lindje67 »

Bram moet drie maal daags pillen slikken en het geven is een drama. Hij gaat er erg van speekselen en spuugt ze uit. Als ik ze door zijn voer doe eet hij zijn voer niet op, hij eet al geen snoepjes waar ik het in kan stoppen, easypill eet hij niet en een pillenschieter werkt ook niet.

Wie heeft voor mij de gouden tip?
Cerna

Re: Tips om pillen naar binnen te krijgen

Bericht door Cerna »

Wanneer je de pil wel naar binnen kunt krijgen dan adviseer ik je om hem in een capsule te doen.
Ik heb een poeder die heel erg smerig is en waar Amber verschrikkelijk van gaat speekselen, maar sinds het in een capsule zit, is er niets meer aan de hand.

Ik heb maat 3, maar voor alleen een pilletje is maat 4 (de kleinste maat) denk ik ook voldoende.
Ik koop ze hier: https://www.groenlijf.nl/Lege-Capsules-maat-4-100-stuks
Medpets verkoopt ze ook, maar dan moet je er heel veel kopen en bij dit bedrijf kun je kiezen. Ze zijn ook een stuk goedkoper.
Ik vind het ook heel handig om te geven (maar Amber is gemakkelijk): met een punt richting de keel in de bek doen en met je middelvinger een zetje na geven en slik, weg.
Lindje67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 jan 2021 16:01

Re: Tips om pillen naar binnen te krijgen

Bericht door Lindje67 »

Dank voor je reactie. Probleem is echter dat als je zijn bek open doet je het niet achter in zijn mee kan doen omdat zijn bek al heel snel dichtgaat. Dan spuugt hij gelijk tablet eruit. Net is het gelukt. Met twee man ( vrouw) en kat in handdoek gerold
Cerna

Re: Tips om pillen naar binnen te krijgen

Bericht door Cerna »

Wanneer je zijn bovenkaak met je linkerhand openhoudt en in diezelfde beweging de capsule naar binnen duwt dan hoeft dat niet langer dan 3 seconde te duren. Maar het vraagt wat ervaring en handigheid en een klein beetje medewerking van de kat.

Is het antibiotica wat je moet geven? En is er geen alternatief want zoveel stress bij het pillen geven is echt niet goed en dat in een handdoek wikkelen lukt je echt niet nog een keer (wanneer je kat slim is :-P ). En ik las dat je wel zo'n 4 tot 6 weken door moet gaan bij nierbekkenontsteking en dat drie keer per dag :cry:

Ik heb wel eens Stomorgyl gehad en dat zijn hele vieze pillen, maar Amoxibactin zijn juist smakelijk (staat ook op het doosje). Misschien dat die pillen ook gegeven kunnen worden of een injectie (Amoxyvet?) die een paar dagen werkt?
Gebruikersavatar
bmwpiet
Panter
Panter
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:23
Locatie: Drechtsteden

Re: Tips om pillen naar binnen te krijgen

Bericht door bmwpiet »

Even afkloppen, maar bij poekie cq Azarel gaat het vanzelf. De pil eet ze uit mijn hand. Nu experimenteren met druppels in kattenmelk.
Poekie, mei 2018.
marian vdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2019 12:07

Re: Tips om pillen naar binnen te krijgen

Bericht door marian vdb »

Is het uiteindelijk gelukt, heb je een systeem gevonden?

Ik zit met hetzelfde probleem: kat moet hartpilletjes nemen! Het lukt voorlopig nog nipt met de pillenschieter, maar hij spuugt ze daarna uit dus nu moet ik hem langer vasthouden, doe ik wat snoepcrème of water op zijn neus, zodat hij wel moét slikken. En dat lukt uiteindelijk wel, maar is stressvol + hij is nu natuurlijk snel bang van mij, en dat is geen goede kat-mensrelatie meer.

Die capsules lijken me het pilletje (de pilletjes, meervoud in mijn geval) alleen maar groter te maken?

Ik heb al héél veel soorten smaakjes en snoepjes geprobeerd...
Cerna

Re: Tips om pillen naar binnen te krijgen

Bericht door Cerna »

marian vdb schreef: 28 okt 2021 10:59Die capsules lijken me het pilletje (de pilletjes, meervoud in mijn geval) alleen maar groter te maken?
Die capsules maken het probleem inderdaad groter wanneer het je niet lukt om een pil naar binnen te krijgen.
Maar wat ik las in het bericht van TS is dat ze de pil wel naar binnen krijgt, maar dat deze zo vies is dat de kat de pil weer uitspuugt en/of gaat speekselen.

Een capsule is dus alleen een goede oplossing wanneer het geen probleem is om pillen te geven.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Tips om pillen naar binnen te krijgen

Bericht door artemis »

marian vdb schreef: 28 okt 2021 10:59 Is het uiteindelijk gelukt, heb je een systeem gevonden?
Heb heel lang schildkliermedicatie moeten geven en vond 2 manieren die bij onze kater goed werkten.

Het pilletje in een beetje smeerkaas stoppen van het type Vache qui rit of Kiri, die kan je goed aanduwen.
Ofwel kleine balletjes zuiver rundsgehakt maken en daar het pilletje in stoppen. Ik vroor die balletjes in zodat ik ze altijd bij de hand had (wel op tijd ontdooien).
Beide methodes werkten prima, hij vond het zelfs een feest. De smeerkaas was het minst omslachtige.
marian vdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2019 12:07

Re: Tips om pillen naar binnen te krijgen

Bericht door marian vdb »

Gehakt ook al geprobeerd. Vache Qui Rit zal ik eens doen, hoewel andere vormen van kaas (of yoghurt) volledig genegeerd worden. Ik heb wel snoepjes die hij super lekker vindt (bijv zelfgemaakte garnalengelatine), maar niet met pilletje in...
Plaats reactie