Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Baasje_van_Milo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 aug 2022 14:11

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Baasje_van_Milo »

Onze kater Milo (9 jaar) zit al vier jaar op een onderhoudsdosis metacam (kat van ~6kg, elke twee dagen metacam voor 2kg). Hij krijgt dit vanwege een vergroeiing in de ruggengraat door een trauma, waarbij hij spondylose heeft overgehouden. Hiervoor is hij met een corticosteroïde behandeld, maar dit wekte pancreatitis op. Daarom is toen overgegaan op metacam. Onsior was geen optie, hier kon hij niet tegen en dit leidde tot continue braken.
Inmiddels geeft onze dierenarts aan goede resultaten te hebben in de praktijk met Solensia. Omdat Milo heel makkelijk is, en ik in de (humane) zorg werk, zou ik hem dan ook thuis kunnen injecteren geven zij aan. Zijn er mensen die met dat laatste ervaring hebben bij hun kat?
Cerna

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Cerna »

Zit je op facebook?
Kijk hier dan eens (wel eerst aanmelden). Op deze site zit heel veel ervaring (ook met zelf injecteren) en kun je iedere vraag kwijt. Ik had mij hier aangemeld omdat Amber artrose heeft, maar het nadeel van Solensia vind ik de evt. bijwerkingen (heftige jeuk) en dat het getest is op katten met nierfalen tot fase 3 en dat je bij een nierpatiënt voor de zekerheid dan steeds eerst bloed moet laten prikken.
Amber krijgt nu Analgos van de Huisdierendokter en loopt weer vlot (voor een 17-jarige).

https://www.facebook.com/groups/2222944 ... &ref=notif
Baasje_van_Milo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 aug 2022 14:11

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Baasje_van_Milo »

Ja ik zit op FB, heb me aangemeld. Dankjewel.
Die bijwerking klinkt inderdaad onprettig. Over 10 dagen moeten we met Milo voor hechtingen verwijderen en controle, ik zal het dan bespreken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Rik »

De jeuk bijwerkingen komt zeker niet bij alle katten voor. Dus het is gewoon een kwestie van proberen. Inderdaad wel even bespreken hoe het gaat i.c.m. wat slechte nierwaardes. Maar Milo's waardes waren zeker al een heel stuk verbeterd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Baasje_van_Milo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 aug 2022 14:11

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Baasje_van_Milo »

Zijn er ervaringen dat het niet werkt? Milo heeft vorige week donderdag de prik gehad. De eerste dagen was hij superactief, maar sinds een paar dagen eet hij slecht en trekt hij zich terug. Als je aan z'n rug zit, toont hij ook pijn door te trekken met z'n rug. Ik twijfel dus en ga morgen de dierenarts even bellen voor overleg.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Rik »

Baasje_van_Milo schreef: 14 sep 2022 23:13 Zijn er ervaringen dat het niet werkt? Milo heeft vorige week donderdag de prik gehad. De eerste dagen was hij superactief, maar sinds een paar dagen eet hij slecht en trekt hij zich terug. Als je aan z'n rug zit, toont hij ook pijn door te trekken met z'n rug. Ik twijfel dus en ga morgen de dierenarts even bellen voor overleg.
Oei. Ben je gelijk gestopt met de pijnstilling?
Volgens mij heeft Solensia een inwerkperiode van zo'n 6 dagen tot een week. Dat had ik in ieder geval zo begrepen. Dat staat overigens ook gewoon in de bijsluiter.
Aanvang werking
Frunevetmab bleek binnen 6 dagen een analgetisch effect te geven in een laboratoriummodel voor acute ontstekingspijn.
(analgetisch effect = pijnstillend effect / Frunevetmab = werkzame stof in Solensia)

En na 2 maanden wordt het maximale resultaat bereikt.
Dus de pijnstilling had langzaam afgebouwd moeten worden (in ieder geval in 1,5 week).
Daar had de dierenarts wel even voor mogen waarschuwen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Baasje_van_Milo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 aug 2022 14:11

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Baasje_van_Milo »

Ja we moesten geheel stoppen. We zijn nu weer herstart en binnen enkele uren rent hij weer en komt hij weer bij je liggen.
We hebben over vijf dagen weer overleg met de DA. Die twee maanden inwerktijd waren niet verteld nee, ik neem het mee in m'n overweging.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Rik »

Het is een week inwerktijd (het middel is dus niet net als een pijnstiller direct effectief, zie bijsluiter). En het is optimaal na 2 maanden. Maar de pijnstilling zou je dus in ongeveer 1,5 tot 2 weken af kunnen bouwen.

Ik had eigenlijk wel verwacht dat een DA dat ook zou weten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
m_dubbeldam
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2023 07:27

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door m_dubbeldam »

Goedendag,
Ik ben Merel en nieuw hier op het forum.
Ik kom hier terecht omdat mijn kat Mieeuw Mieeuw sinds een half jaar ook Solensia krijgt maar het nu niet zo goed met hem gaat. Hij heeft tegelijkertijd een prednison injectie gekregen om het proces te kickstarten en dat heeft slecht uit gepakt voor hem.
Hij heeft er suikerziekte aan over gehouden.
Door de suikerziekte was hij een hele poos onstabiel op zijn pootjes, zwalkte en gleed weg. Inmiddels is de suikerziekte onder controle waardoor het een poosje beter ging maar inmiddels wordt hij weer instabieler terwijl zijn suiker goed is. Ik vond het erg op het verhaal van Joep/kittykat lijken, heb jij misschien een update hoe het nu gaat?
Ik hoor het graag!
Gr Merel
Cerna

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Cerna »

Hoi Merel
Je kunt beter een PB sturen (rechterkolom, drie puntjes) want Kittykat is al bijna een jaar niet meer op het forum geweest en zal je vraag dus niet zien.

Maar ik verwacht niet dat Joep nog Solensia krijgt omdat hij veel jeukklachten kreeg van het middel (is een bekende bijwerking).
Ik vind Analgos van de Huisdierendokter een goed alternatief voor Solensia. Geen bijwerkingen en mijn kat vertoont geen artroseklachten meer.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Synemios »

Ben je al aangemeld op het diabeteskatten forum? Misschien weten ze er daar meer over.

https://www.diabeteskatten.nl/phpbb3/index.php
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Anne »

Ik lees dat het onduidelijk is of solensia gegeven mag worden bij katten met nierziekte
Ik was nieuwsgierig omdat onze Lola ( hond) de afgelopen week enorm is verslechterd door haar artrose
Ze gaat strompelen als we nog maar net op weg zijn :-(
Lola heeft helaas nierproblemen dus ik zou dit niet durven geven :-|
De meeste pijnstilling is niet goed voor de niertjes
Ik heb traumeel voor Lola besteld, hopelijk doet dat wat
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Synemios »

Voor honden heb je Librela.
Ik zou eerst daar de bijsluiter van lezen en met de dierenarts overleggen.
De hond van de tante van Rik heeft ervaring met Librela

https://www.huisdierenarts.info/artrosebijhondenkat
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Anne »

Dank voor het meedenken Denise
Hopelijk doet de traumeel iets🙏
En anders de da vragen naar deze prik
Gelukkig hebben wij een hondenbuggy zodat we nog wel wandelingen kunnen maken en zij tussen tijds weer kan uitrusten :smile:
Eind deze maand wordt ze 16❤❤
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Synemios »

Dat is een hoge leeftijd,
Ik hoop ook dat de traumeel werkt,
wel fijn dat jullie met de hulp van een hondenbuggy toch lekker met Lola kunnen wandelen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie