Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Poesz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mei 2020 12:57

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Poesz »

Hier nog een PEA fan, maar ik ben bang dat we ook naar andere dingen moeten gaan uitkijken ivm een kaal plekje op het 'sprong' gewricht bij de achterpoot.

Iemand al een idee van kosten van Solensia? Gaat om een lichte kat (3,4 kg)

edit: ik heb er net gelijk al naar gevraagd bij de DA balie. Van de week telefonisch spreekuur om te informeren naar de mogelijkheden! :grin:
Gebruikersavatar
kittycat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jun 2009 14:42

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door kittycat »

Het werkt hier supergoed! We zijn nu voor de 2e maand op rij aan de Solensia. Wel een dure hobby vind ik, kost hier 77 euro per maand. Maar we kunnen de Novacam nu achterwege laten en dat scheelt ook weer iets, het geeft zeker ook gemak dat als je op vakantie gaat, niet mensen medicatie hoeven toe te dienen (onze katten lijken nogal op elkaar en dan weten ze niet wie wie is 😅).
En onze kat heeft echt veel minder pijn dan op de Novacam, dus het is het zeker waard!
Gebruikersavatar
kittycat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jun 2009 14:42

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door kittycat »

Cerna schreef: 10 sep 2021 20:03 Het nadeel van dit middel vind ik, is dat het alleen getest is op katten met nierfalen stadium 1 en 2.

Wanneer je kat dus nierfalen heeft en artrose (wat vaak voorkomt bij oudere katten) dan zou je voor iedere prik eerst een klein bloedonderzoek moeten doen om de nierwaarde te bepalen.
Even uit nieuwsgierigheid hoor, maar Solensia is juist geen NSAID en is dus juist niet belastend voor de nieren. Of begrijp ik jouw verhaal verkeerd? :-) want Solensia werkt op basis van (monoclonale) antilichamen die rechtstreeks inwerken op plekken (nerve growth factors) op het zenuwstelsel.
Cerna

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Cerna »

Wanneer je kat nierfalen heeft is ieder medicijn slecht, maar soms moet je kiezen uit twee kwaden.
Van NSAID is bekend dat je dat niet moet geven aan een kat met nierfalen (maar ook dan: soms heb je geen keus en kies dan de minst schadelijke), maar Solensia blijkt veilig te zijn wanneer het nierfalen nog niet ver gevorderd is, namelijk in fase 1 en 2. Of het voor fase 3 en 4 ook onschadelijk is, is niet bekend omdat dit niet getest is.

Ik heb deze kennis niet van mijzelf, maar van mijn dierenarts en wanneer jouw dierenarts iets anders zegt dan weet ik zeker dat mijn dierenarts ook graag dit onderzoek zou willen lezen. :smile:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Rik »

Inderdaad.
The safety and efficacy of this product has not been investigated in cats with kidney disease IRIS stages 3 and 4. Use of the product in such cases should be based on a benefit-risk assessment performed by the responsible veterinarian.
Maar ook
It functions like naturally occurring antibodies, with minimal involvement of the liver or kidneys in their metabolism and elimination process, and minimal gastrointestinal impact.
Het is een redelijk nieuw medicijn. De dierenarts van mijn tante had er een paar maanden geleden ook nog niet van gehoord en moest er even onderzoek naar doen (in dat geval Librela, de variant voor honden). Nu geeft ze het aan meerdere honden en zijn de berichten positief. Maar er zal nog wel heel wat maanden (zo niet jaren) overgaan gaan voordat er echt veel bekend is en meer ervaring mee is. Er is momenteel gewoon nog niet zoveel onderzoek naar gedaan (ook in combinatie met stage 3 en 4 nierfalen). Ik denk wel dat er momenteel zulke onderzoeken zullen lopen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Karidide
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2021 12:26

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Karidide »

Hoi, ik heb solensia vorige maand voor mijn kat gekregen. Ze is pas 10 maar heeft al behoorlijke artrose. Mijn dierenarts zei dat het geen schade doet aan het lichaam mocht ze geen artrose hebben (dat was voor als het niet zou lukken met de röntgenfoto, aangezien ze niet onder narcose mag). Maar was goed gegaan en ze loppt er niet meer van mank. Nu merk ik dat het begint uit te werken ook al was ik begonnen aan mobility voer en flexadin (die laatste eet ze niet dus heb ik het een paar keer in dr bekje geforceerd, maar dat kan ook niet de bedoeling zijn). We gaan dus maar weer voor de prik, duur geintje wel. €86,- voor alleen de prik en dan maar hopen dat de assistent hem erin wil jassen. Maar he, het werkt!
Gebruikersavatar
kittycat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jun 2009 14:42

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door kittycat »

Hoi Karidide,
Wat fijn dat het bij jullie ook zo goed werkt! Fijn is dat he. Duur, maar het is het wel waard omdat het beter werkt dan de novacam. Wij zijn nu uiteindelijk van de novacam af, en het gaat nog steeds goed! We hebben er een ander katje voor terug gekregen.

Wat betreft het uitwerken van Solensia, onze assistente gaf aan dat ze vaak hoort dat er in de derde week een klein dipje is. Dit was bij ons ook, ons katje spuugde vroeger dagelijks van de pijn of ongemak, en dat kwam in die derde week dus wel even terug. Wel gek, want wat gebeurt er dan in het lichaam dat er dan ineens een dipje is? Maar goed, in de vierde week was het weer koek en ei. Ben benieuwd naar de nieuwe derde week.

Voor wat betreft Flexadin: die van mij at het heel graag, maar mijn andere katten vonden het smerig. Wat wèl iedereen lekker vond is het alternatief op Flexadin: Seraquin. Veel voordeliger ook trouwens en als ik naar de samenstelling kijk, zit er iets minder chondrotoïne in maar verder is het vergelijkbaar. Het leek me raar, van die tabletten maar ze zijn blijkbaar erg lekker. Dus wellicht kan je die nog proberen?
Gebruikersavatar
kittycat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jun 2009 14:42

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door kittycat »

De dosis schijnt voor 'kat' standaard hetzelfde te zijn en is niet afhankelijk van het gewicht, tenminste zo vertelde mijn assistente. Het prijsverschil zit hem denk ik dus vooral in de praktijk zelf; de een rekent net wat meer dan de ander voor het toedienen van de injectie en het semi-consult. Ik baal er nog steeds van dat we er maandelijks voor naar de dierenarts moeten rijden, maar we mogen het niet thuis geven omdat het een 'UDD' status heeft (ik denk nog steeds zodat fabrikant Zoetis alle resultaten goed teruggekoppeld krijgt). Dus als we hiermee doorgaan, gaan we hier wel voor naar de dichtstbijzijnde dierenarts voortaan. :-)

Ik ben benieuwd of er al mensen zijn die de 3e maand met Solensia in zijn gegaan? Wij wel sinds deze week. De eerste maand was voor ons echt een wondermiddel, de tweede maand ook nog wel , al vond ik hem op gegeven moment wel heel erg flexibel worden in zijn bewegingen (beetje spaghetti sliertjes achtig, en soms wat zwalkend) en ik ben dus een beetje bang dat onze Joep zó weinig pijn ervaart dat hij bewegingen en op- en afsprongen gaat maken die eigenlijk tegen zijn kunnen in gaan, waardoor hij dus misstappen gaat maken en de boel overbelast. Naast artrose heeft Joep ook spondylose, dus het is best wel gevaarlijk als hij verkeerd terecht komt. Sinds deze week loopt Joep erg kreupel, waarschijnlijk na overbelasting, tenminste ik hoop dat het een tijdelijk iets is, en niet het begin van het einde, zogezegd...
Ik kijk het deze maand nog even aan, maar nu twijfelen wij of we wel de vierde maand in gaan met Solensia, of dat we dan toch terugvallen op Novacam...eigenlijk wilde ik dat liever niet meer, maar dit ultra-flexibele is ook niet helemaal wat je wil.
Gebruikersavatar
kittycat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jun 2009 14:42

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door kittycat »

Weer een update van mij :-)

Jammer genoeg heeft mijn kat een vervelende bijwerking door de Solensia en dat is: jeuk, Heel veel jeuk. Vooral onder zijn kin, daar is zijn huid echt geïrriteerd, maar over zijn hele lijf jeukt het ook. Je kan hem bijna niet normaal aaien of hij is alweer jeukende. Duurde even voordat ik bedacht dat het aan Solensia kon liggen, ik dacht eerst aan vlooien uiteraard, maar er is geen vlo te bespeuren (wel even behandeld natuurlijk voor de zekerheid) en mijn andere kat heeft dus geen jeuk. Toen dacht ik aan een ander blikvoer dat ik ben gaan geven bij toeval, maar ik ben nu weer overgeschakeld op het vertrouwde merk. Blijkbaar is een van de bijwerkingen van Solensia dus jeuk. Sja, dan is het dus veel jeuk, óf pijn, kies jij maar wat je dan liever hebt, allebei is even ellendig. Er wordt toch altijd gezegd dat jeuk zelfs erger is dan pijn, zucht. Als je dat dag in dag uit hebt word je ook gek.

Verder gaan we vrijdag naar MCD in Amsterdam om te checken wat er met hem is en wat er nog aan gedaan kan worden. Zij beoordelen dan ook de foto of scan die gemaakt wordt. Hij blijft enorm kreupel lopen en zwalken, omvallen. Zijn achterhand is heel slap. We tillen hem nu maar overal heen, omdat we niet willen dat hij nog trap loopt of ergens op of af springt. Onze eigen dierenarts gaf weer novacam tegen een eventuele ontstekingsreactie of zwelling, maar denkt wel aan een verdrukte zenuw door een spondylose-brug die nu iets beknelt (alleen heeft geen foto gemaakt terwijl ik daar wel om vroeg). Dankzij Solensia heeft hij er dus geen enkele pijn aan, wonderbaarlijk genoeg! Het is lastig te zeggen of zijn kreupelheid nu te wijten is aan het gebruik van Solensia waardoor hij té actief werd, of dat hij al zo versleten is dat het toevallig nu enorm opspeelt. Voor nu nog maar even Solensia tot we weten wat er aan de hand is en of het nog verholpen kan worden. Als ie weer normaler kan gaan lopen, denk ik nog even diep na over het blijven geven van Solensia. Die jeuk is echt heel naar, en hij moet niet weer opnieuw te veel en hoog gaan springen, met spondylose kan dat echt gevaarlijk zijn.
Scott-stitch
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2021 23:28

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Scott-stitch »

Hoi!
Ik weet sinds een paar weken dat mijn Maine coon van 8,5 jaar oud ook artrose heeft, en ook verkalking aan z’n pezen.
Nu is mij geadviseerd om glucosamine te geven. Hebben jullie dat ook geprobeerd, en wat is jullie ervaring?
Gebruikersavatar
kittycat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jun 2009 14:42

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door kittycat »

Glucosamine is een voedingssupplement dat ervoor kan zorgen dat de botopmaak goed ondersteund wordt. Ik geef het er altijd maar bij voor de zekerheid, maar helaas heb ik bij mijn kat geen verschil gemerkt (ik heb Flexadin gegeven, Seraquin en Hills J/D en Royal Canin Mobility - die laatste 2 is voer waar deze supplementen ook in verwerkt zitten. Ik geef én het voer, en een tabletje per dag). Ik heb nu weer iets anders wat ik heb besteld en dat is Condrovet, van Bayer).

Bij de ene kat draagt het nog goed bij aan de stijfheid die je met het oog ziet en bij de ander niet, dat is heel verschillend! Het hangt ook af van het stadium van artrose, ik denk dat het bij beginnende artrose meer effect kan hebben. Het kan in ieder geval nooit kwaad om te geven, mijn andere oude kat snoept ook altijd een tabletje mee :-)

Update over Joep: hij lijkt een hernia te hebben, om er zeker van te zijn zou hij een CT-scan moeten (of liever nog een MRI, maar het zijn echt dure onderzoeken!). Ik baal er van omdat hij dan waarschijnlijk toch teveel / te wild bewogen heeft door de Solensia, al weet je dat nooit zeker, maar hij maakte met Solensia echt sprongen die hij normaal nooit meer deed.
In ieder geval haalt Solensia momenteel wel álle zenuwpijn weg en dat is voor hem prettig en ligt hij er gelukkig best vrolijk en comfortabel bij (we hebben hem maar in een bench nu). Ben nu even aan het overwegen waar ik de CT-scan laat maken en of hij dan ook geopereerd moet worden eraan. Ik wil eerst kijken of het met rust nog over wil gaan.
Poesz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mei 2020 12:57

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Poesz »

Wat een vervelend bericht van Joep zeg... Gelukkig geen pijn. Hopelijk gaat het goed aflopen voor jullie... Kunnen ze iets qua behandeling?

Hier hebben we na even tussentijds Metacam (pijn, dus we moesten wat) ook de Solensia toch maar besteld. We zitten nu in 1e maand en gaan net week 3 in. Ze had een flinke kale plek waar ze haar had weggeplukt boven de staart, op de rug dus. Leek niet iets anders aan de hand, dus waarschijnlijk pijn. Ook wat gelik op gewrichten van de pootjes. Dit laatste verdween al tijdens gebruik van Metacam en blijft ook weg.

De solensia lijkt nu zijn werk aardig te gaan doen. Ze is vrijwel gestopt met likken/happen en haar groeit langzaam terug. In week 1/2 had ik nog wel wat twijfels... Spint hard, is opgewekt, gelukkig (nog) geen spagetti zoals je omschrijft bij Joep.

Wel een duur geintje, maar ze is echt nog best goed eraan verder. Ik betaal 66,79 voor de Solensia en een kort consult van 15,-. Zou hem er liever zelf in jassen....

Had jij ook het idee dat het even nodig had om te gaan werken in de eerste maand?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Rik »

Ter info: Er is ook een (besloten) facebook groep met ervaringen met Solensia
Katten op Solensia
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Poesz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mei 2020 12:57

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Poesz »

Thanks voor het delen Rik! Ga een kijkje nemen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Solensia nieuwe pijnstiller tegen artrose

Bericht door Rik »

En... op een gegeven moment werkt Solensia/Librela ook niet meer voldoende. Vannacht hebben we Beau (Labrador van mijn tante) in moeten laten slapen :cry:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie