Slecht nieuws over Mirtazapine

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Tibby »

En twee in acht stukjes gesneden Mirtazipine pilletjes mee gekregen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Synemios »

Ik hoop dat de ab snel gaat werken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Cerna »

Antwoord bij het verkeerde bericht geplaatst
Janineke

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Janineke »

Cerna schreef: 18 jun 2021 11:13 Mirtazapine is er inderdaad nu als oorzalf. De assistente liet mij een tube zien en in het geval van Amber is dat niet erg handig omdat de tube is na opening maar 14 dagen houdbaar is en Amber krijgt (kreeg?) eens in de 10 dagen een kwart pilletje. Kan ik het dus na twee keer gebruiken weer weggooien.
Wanneer het zo kort houdbaar is hadden ze beter hele kleine tubetjes kunnen maken.

Maar Amber werd de laatste keer heel erg benauwd (de snot uit de ogen/neus bleef maar komen en hoe meer wij het wegpoetsten, hoe gestrester zij werd en daardoor steeds benauwder).
Op dit moment red ik het mbv Puur Stomac (een uurtje later gaat ze eten), met Nutriplus gel (zelfde effect) en met spuitjevoeren.

Ik heb destijds - heel asociaal - de hele voorraad bij de dierenarts opgekocht (was ook in paniek) en heb nog 14 pillen (THT juli 2022). Mocht de nood dus erg hoog zijn dan kan ik er wel wat missen, maar op dit moment wil ik nog even afwachten hoe het verder met Amber verloopt (en de andere katten eten gelukkig goed, zelfs bij deze hitte)
Beste,

Ivm uw bericht van een jaar geleden.

Heeft u deze pillen nog? Mijn kater van 18j met nierfalen wil niet eten. Ben ik te laat met mijn vraag? Zo niet, zou ik er enkele kunnen krijgen of kopen van u?

Dank voor uw antwoord.

Janine
Laatst gewijzigd door Janineke op 04 mei 2022 03:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Cerna

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Cerna »

Ik stuur je een PB
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Fotokonijn »

Mirtazapine heeft nog andere bijwerkingen.
Een kennis van mij gebruikt het al langer voor haar kat.
Ze heeft een paar weken geleden twee keer haar kat moeten reanimeren, omdat Mirtazapine toevallen en hartfalen kan veroorzaken.
Ze gebruikt nu Periactine, daar zitten ook nadelen aan, maar minder dan bij Mirtazapine.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Jbo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 jan 2010 18:29

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Jbo »

Ja ik denk dat het bij iedere kat anders is. Mijn Indie reageerde ook raar op de mirtazipine. De oorzalf was wat milder. Maar dat heeft maar 1 gewerkt. Emeprid.. werkte ook niet .. onrust gaf het. .. en Cerenia weet ik niet, toen was ze eigenlijk al zo verzwakt. Het mocht niet meer baten... Helaas. Het doet ook echt echt wat met het koppie. en zeker de mirtazapine. Ja konden ze maar praten.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Synemios »

Het ligt inderdaad ook, aan de kat, ik heb juist slechte ervaringen met periactine.
Cerenia tabletten/ suspensie werkt hier bij Luna pas als ze eerst cerenia via een injectie gekregen heeft.
Bij Lizzy werkt het de ene keer wel en de andere keer niet en dan krijgt ze een ander middel.
Mirtazapine gebruiken wij pas als de middelen tegen de misselijkheid en/ of pijn niet voldoende werken.
Het ligt er ook aan wat er aan de hand is.
Dus altijd goed observeren .
Wel heel naar voor die kennis fotokonijn en goed om te waarschuwen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Rik »

Yuna wilde vanochtend haar schoteltje niet leegeten. Normaal bied ik het dan nog meerdere keren aan en dan komt het uiteindelijk op (als de gulzige Bono niet op de loer ligt).

Nu is het zo dat zij er een is die geen kopjes geeft aan catnip maar dat opeet. Dus ik dacht... ik strooi een heel klein beetje over het eten. Dat werkte wonderen :) Er bleven nog wel wat kruimeltjes over op het schoteltje (leuk voor Bono) maar het meeste heeft ze toch lekker op ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door crazycatladyP »

Wat een goed idee Rik, dat ga ik ook proberen!
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Synemios »

Oh dat is een super idee, ik ga hem onthouden Rik.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Anne »

Toen wij begonnen met Bella mirtazapine te geven werd ze ineens erg aanhankelijk, op het opdringerige af
Dat is nu wel bij getrokken gelukkig
Zij krijgt om de dag wat en we hebben al gemerkt dat ze zonder de mirtazapine toch minder eet
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Rik »

Ja, en ze hebben echt alleen maar een kruimeltje nodig. Iets teveel en het geeft al euforische gevoelens denk ik :)

(Maar ja, probeer zo'n pilleke maar eens door 8 of 16 te delen :lol:)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door ErikPhilippus »

Met verbazing lees ik hier dat mirtazapine toevallen en hartfalen zou kunnen veroorzaken. Dat is een onbekende en niet-geregistreerde bijwerking, en mijn vermoeden is dat er in dit specifieke geval een te hoge dosis is gegeven en/of er is sprake van een interactie met een ander medicijn.

Het komt voor dat katten niet goed reageren op mirtazipine, zeker bij een te hoge dosering, maar de ervaring is toch dat het al bij een dosering van 1/8 pilletje vaak een probaat middel is om een eetstaking bij de kat te overwinnen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Anne »

Rik schreef: 10 mei 2022 17:37
(Maar ja, probeer zo'n pilleke maar eens door 8 of 16 te delen :lol:)
Dat wordt gelukkig bij de dierenarts voor Bella gedaan
Anders was het inderdaad een gepriegel ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie