Slecht nieuws over Mirtazapine

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Rik »

Tibby schreef: 08 sep 2021 17:29 Nou las ik juist dat je niet moet gebruiken bij nier- en leverproblemen.
Waar lees je dat?

Bij nierfalen is de dosering iets anders.
1/8e van zo'n tablet is echt ook heel weinig.
Dosering: Om de 72 uur 1/8 – 1/4 tablet per kat ingeven.
Nierfalen: om de dag 1/8 tablet gedurende 3 weken.
https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/mirtazapine
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Tibby »

https://blijhuisdier.nl/kat-eet-niet-oo ... lossingen/

Tibby krijgt het nu een maand of drie met enige regelmaat en het werkt steeds minder goed en ze lijkt sneller te zijn verslechterd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Rik »

Sowieso is het verstandig om met ALLE middelen de kat goed in de gaten te houden, zeker als er sprake is van nierfalen.

Er wordt ook 3 weken genoemd. Wellicht dat dus na een tijd het lichaam er gewend aan raakt en het gewenste effect (eetlustopwekking) afneemt.

Zaak is het dan om het niet te vaak te gebruiken. Misschien moet je er dus een tijdje mee stoppen en tijdelijk een andere manier vinden om haar aan het eten te krijgen/houden (of over op spuitjesvoeren als dat lukt).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Tibby »

In eerste instantie was één keer per week een achtste pilletje voldoende.
Op zich gaat spuitjes voeren meestal wel, maar het is wel lastig om te zorgen dat ze genoeg binnen krijgt. Met de Mirtazipine heeft ze een tijd lang heel goed gegeten.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Synemios »

Tibby schreef: 08 sep 2021 21:52 https://blijhuisdier.nl/kat-eet-niet-oo ... lossingen/

Tibby krijgt het nu een maand of drie met enige regelmaat en het werkt steeds minder goed en ze lijkt sneller te zijn verslechterd.
Wat Rik ook al aangeeft, het is een anti depressiva voor mensen en de bijwerking bij katten is dat het de eetlust opwekt.
Maar na verloop van tijd als je het regelmatig geeft dan verdwijnen die "bijwerkingen" en treed er dus gewenning op.
Maar als jij het maar eens per week ofzo zou geven dan gaat die theorie niet op.

Iets anders wat er aan de hand kan zijn is dat Tibby sowieso verslechterd en de mirtazapine daar dan dus niet voldoende tegen werkt.
Dat heeft dan eerder te maken met het ziekte verloop van Tibby dan met de gewenning van de mirtazapine helaas.

Over dat je het met lever of nierfalen beter niet zou kunnen geven.
Alle medicijnen worden via de nieren en/of lever afgebroken dus als het niet nodig is en er alternatieven zijn dan zou ik daar voor gaan.
Alleen als een kat zo slecht eet dan heb je soms weinig keuze, en er is niet zoveel voor katten om echt de eetlust op te wekken.
Niet eten is altijd slechter dan mirtazapine, maar dat zijn vooral de afwegingen die ik zelf voor mijn katten maak.

Misschien zou voor Tibby de zalf nog een optie zijn.
Maar daar heb ik me verder niet in verdiept, dus ik weet niet of de bijwerkingen hetzelfde zijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Tibby »

Ik hoop vandaag iets te vernemen van de dierenarts. Ik had een paar maal gebeld, maar er werd niet opgenomen. Daarom een mail gestuurd.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Tibby »

De laatste paar maal dat ze een pilletje kreeg, ging ze in eerste instantie gelijk goed eten, maar vervolgens liep het denk ik snel spaak op een verstopping. Dat is mijn vermoeden, geen idee of het ook echt zo is.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Tibby »

Zojuist het laatste pilletje gegeven met Easypill. Ze speekselt behoorlijk. Vannacht had ze goed gepoept. Ik twijfelde tussen dwangvoeren en het laatste pilletje. Als ze zo niet gaat eten, gaan we spuitjes voeren.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Synemios »

Heb je ook iets tegen de misselijkheid gegeven?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Cerna »

Onze kat Amber van 16 krijgt om de (ongeveer) 10 dagen een kwart pilletje Mirtazapine en heeft ook nierfalen. Ze krijgt dit nu al bijna 2 jaar en het werkt nog steeds uitstekend. Omdat ze er ook van ging speekselen, doe ik het altijd in een lege capsule. Dat werkt ook heel goed wanneer de Mirtazapine tijdens het delen niet helemaal netjes gedeeld wordt (dan haal ik een stukje van de grootste kwart af en doe dat samen met de kleinste kwart in de capsule). Ik vind het ideaal.

Daarnaast krijgt Amber Puur Kidney en Puur Stomac en ik merk niets van misselijkheid. Wanneer ze zo'n pilletje (Kidney) of capsule (Stomac) heeft gehad, gaat ze een uurtje daarna ook eten. Of dit door deze pillen komt of dat de Mirtazapine na zoveel dagen nog steeds invloed heeft, weet ik niet.
https://www.medpets.nl/puur+stomac/?gcl ... B&var=3739

https://www.medpets.nl/puur+kidney/?sqr=Puur%20Kidney

Onze dierenkliniek verkoopt inmiddels weer gewoon de pilletjes want het schijnt dat de zalf allerlei bijwerkingen heeft voor mensen. Volgens de assistente mag je de kat een dag niet aanraken wanneer ze die zalf gehad heeft. :-(
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Tibby »

Eerlijk gezegd, merk ik nooit iets van misselijkheid, ze spuugt vrijwel nooit.

Vanmiddag naar de da. Ik denk dat de bloeddruk misschien weer te hoog is of dat ze uit is gedroogd. Mirtazipine werkte gisteren weer maar enkele uren. Vanmorgen spuitje voeren gedaan. Niet lang daarna ging ze plotseling even heel goed drinken.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Synemios »

Ja klopt Annet, dat je de kat niet mag aanraken en je mag als er meerdere katten zijn ze ook niet bij elkaar laten ivm wassen etc dus het is erg onpraktisch.

Tibby
Als ze misselijk zijn hoeven ze niet perse te braken.
Ik geef altijd iets tegen de misselijkheid als ze mirtazapine nodig hebben, zeker bij nierproblemen of maag/darm problemen.

Sterkte bij de dierenarts vandaag.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Tibby »

Hier staat dat Mirtazipine tegen misselijkheid werkt: https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/mirtazapine
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Synemios »

Ja die bijsluiter van hen ken ik en fijn als het hij Tibby ook zo werkt,

maar ik merk er hier niets van dat het werkt tegen misselijkheid.
Als ik ze alleen mirtazapine geef blijven ze braken of speekselen, bek likken en na een aantal uur is de hongerstaking weer terug.
Ik weet van de internisten dat ze ook eigenlijk altijd nog een extra middel geven specifiek tegen de misselijkheid.

Die bijsluiter is trouwens door henzelf gemaakt omdat er geen bijsluiter bestaat voor gebruik bij katten. ( staat er ook bij)

Dit staat er over mirtazapine bij de zalf die wel speciaal bedoeld is voor katten.

De effecten van mirtazapine op gewichtstoename zijn complex en worden niet volledig begrepen. Ze omvatten het blokkeren van een aantal effecten van serotonine en histamine (stoffen die bij de regulering van eetlust betrokken zijn) en een effect op de concentratie leptine (een hormoon dat honger reguleert).

Er staat niets over dat het tegen misselijkheid zou werken.

https://www.ema.europa.eu/en/documents/ ... iew_nl.pdf

1 van de bijwerkingen van mirtazapine bij mensen is misselijkheid maar goed een kat is geen mens.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Slecht nieuws over Mirtazapine

Bericht door Tibby »

Urine onderzoek, Clavaseptin mee voor 14 dagen.
Plaats reactie