Wanneer terug normaal eten na sondevoeding?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Katrien81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2020 21:30

Wanneer terug normaal eten na sondevoeding?

Bericht door Katrien81 »

Hallo allemaal,

Mijn kat is een week geleden geopereerd aan een middenoorontsteking. De operatie was erg zwaar (hartstilstand gehad :-( ) maar kwam geen dag te laat want Kartouche was erg ziek.
De dagen voor de operatie at ze niets meer dus sinds 5 december had ze een neussonde en gaf ik sondevoeding.
Tijdens de operatie hebben ze een halssonde gestoken en sinds ze thuis is geef ik 4 keer per dag voeding en medicatie via de sonde.
Ik bied haar regelmatig eten aan en haar brokjes en water staan er altijd maar voorlopig eet ze niets zelfstandig.

Ze herstelt vrij goed van de operatie. Ze slaapt heel veel (maar dat deed ze als 12 jarige kat ook al voor ze ziek werd) maar ze kan vlotjes de trap op en en komt af en toe bij mij liggen, ze maakt dus zeker geen zieke of suffe indruk. Elke dag zie ik haar beter worden...

Heeft iemand ervaringen met het geven van sondevoeding en vanaf wanneer begin je kat terug zelf te eten? Of iemand tips om de kat te stimuleren? Minder sondevoeding geven heb ik nog niet gedaan omdat ze goed moet aansterken. Ze is nu volgens mij bijna terug op haar oude gewicht...
kittentjes

Re: Wanneer terug normaal eten na sondevoeding?

Bericht door kittentjes »

Geen ervaring mee maar geef je ook natvoer? Of geweekte brokjes in warm water? Blijven proberen ik denk dat hij wel weer moet leren eten hoe langer het duurt hoe lastiger denk ik.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wanneer terug normaal eten na sondevoeding?

Bericht door Rik »

Probleem is dan volgens mij ook dat je op een gegeven moment de sondevoeding terug moet schroeven. Maar als ze nog aan moet sterken kan ik me voorstellen dat je daar tegenop ziet.

Een kat die een voldaan gevoel heeft, qua honger, zal ook niet zo snel zelf gaan eten.

Verder moet ze niet misselijk zijn van eventuele medicijnen.

En als laatste zou de sonde ook nog kunnen irriteren (ook bij het zelf eten).

Welke medicatie krijgt ze?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Katrien81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2020 21:30

Re: Wanneer terug normaal eten na sondevoeding?

Bericht door Katrien81 »

Hallo,

Ze is nu 11 dagen geopereerd en krijgt nog steeds sondevoeding. Ik probeer nu het middagmaal wel niet meer te geven. Ze zet normaal alleen droogvoer en sinds gisteren heeft ze terug wat brokjes gegeten. Ik heb ook natvoer van Purina maar daar eet ze amper van. Waar ze wel ineens zin in heeft is kattenmelk. Ik weet dat dit niet ideaal is maar hier eet ze met smaak van. Aangezien ze al 14 dagen gesondeerd is ben ik daar al erg blij mee en vermoed ik dat het in kleine stapjes zal gaan.

Gisteren heb ik voor het eerst 1/8ste mirtazapine gegeven en 2 uur daarna begon ze een beetje te eten dus zou kunnen dat het daardoor komt. Verder neemt ze geen medicatie meer en vrijdag is haar bloed ook nog eens onderzocht en alles was goed. Tijd en geduld brengen hopelijk beterschap...
Katrien81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2020 21:30

Re: Wanneer terug normaal eten na sondevoeding?

Bericht door Katrien81 »

Nog even een update: het is nu dag 18 na de operatie maar ze eet nog steeds niet zelf :-(
Wat ze wel nog steeds lekker vindt is kattenmelk, daarvan drinkt ze een half flesje per dag.
Ik heb al haar gewone brokjes aangeboden, kattensnoepjes, brokjes in lauw water, gepureerde brokjes, verschillende soorten netvoeding maar helaas...

De dierenarts denkt wel dat ze door de middenoorontsteking en de complicaties wat zenuwschade heeft opgelopen (ze heeft ook nog syndroom van Horner door de zenuwschade en dat zou binnen enkele weken/maanden kunnen genezen zodat haar oog weer normaal wordt). Deze zenuwschade zou er ook voor kunnen zorgen dat ze nog wat last heeft om zelf te eten. Ik hoop het want we kunnen zeker nog wel even sondevoeding geven maar niet permanent natuurlijk...
Katrien81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2020 21:30

Re: Wanneer terug normaal eten na sondevoeding?

Bericht door Katrien81 »

Intussen 4 weken na operatie en nog steeds enkel sondevoeding :-(
Ze drinkt wel graag kattenmelk maar haar brokjes (of natvoer, of geweekte brokjes, of gemixte brokjes, of...) raakt ze niet aan. Ik ben nu overgeschakeld op 3 ipv 4 voedingen en ze haar 's nachts terug op haar vaste slaapplek (de eerste weken liet ik haar gewoon vrij rondlopen) waar haar eten ook staat. Ze slaapt hier nu reeds 2 nachten en ze heeft geen brokje aangeraakt. Ze krijgt al 3 weken om de dag een eetlustopwekker maar geen resultaat. Binnenkort ga ik nog eens advies vragen aan de DA. De sonde gaat het ook niet oneindig volhouden en af en toe ontsteekt ook de wonde. Los van dit alles gedraagt ze zich niet als een zieke kat. Ze verstopt zich niet en ziet er niet zielig uit maar op een bepaald moment moet ze wel zelfstandig kunnen eten. Heeft hier niemand ervaring met langdurig geven van sondevoeding? Want vind hier weinig info over...
Plaats reactie