Kat neemt medicijn niet

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Siamees123
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 dec 2016 14:04

Kat neemt medicijn niet

Bericht door Siamees123 »

Goedemorgen,

Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben.
Onze kat heeft een ab kuur voorgeschreven gekregen. Maar ik krijg de pillen met geen mogelijkheid binnen.
De eerste 2 dagen ging het nog.

Wat ik allemaal heb geprobeerd:
In natvoer verstoppen de hele pil
In natvoer verstoppen fijngemalen
In pate
In smeerkaas
In een soort snoep omhulsel voor katten
Gewoon in de bek (dit was een ramp!!!!!!)

Hij neemt nu sowiewo geen natvoer of wat dan ook omdat hij al denkt dat er wat in zit.
In de bek doen is geen doen, ik word compleet afgemaakt.
Wie heeft de gouden tip?????
BillieBrain
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 apr 2020 14:38

Re: Kat neemt medicijn niet

Bericht door BillieBrain »

Precies hetzelfde hier gehad met mijn kat. Hij lust niets anders dan zijn brokken en snoepjes. Ik heb alles geprobeerd: leverworst, vermalen door het natvoer, vleeswaren, kaas, etc. Zelfs van de dierenarts een speciale paté meegekregen die iedere kat zeker lust!! De mijne dus niet.

Uiteindelijk is het me gelukt door vita Kraft (Eend/konijn) in kleine stukjes te snijden en de pil door 1 van de stukjes te “kneden”. Dat gaat op zich wel makkelijk omdat het makkelijk te kneden snoepjes zijn! Gaat nu al wel een week goed gelukkig.

Succes!!
𝙱𝚒𝚕𝚕𝚒𝚎 𝙱𝚛𝚊𝚒𝚗 𝟶𝟺-𝟶𝟺-𝟸𝟶𝟷𝟼
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat neemt medicijn niet

Bericht door Anne »

Je zou een pillenschieter nog kunnen proberen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat neemt medicijn niet

Bericht door Rik »

Blijkbaar is de ab behoorlijk vies. En dan werken de bekende truckjes dus niet.

Inderdaad een pillenschieter of eens op youtube kijken naar wat technieken om makkelijk pillen te geven. Het 'pillen' is een bepaalde techniek. Als je die eenmaal onder de knie hebt dan is het gedaan voordat de kat het in de gaten heeft. (Hoewel er natuurlijk altijd katten zijn die echt niet te pillen zijn)

Maar als het je de eerste twee dagen wel gelukt is dan denk ik dat het een kwestie van techniek en behendigheid is. De eerste paar dagen zat ik ook te hannesen bij Yuna maar op een gegeven moment ging het steeds makkelijker.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat neemt medicijn niet

Bericht door Synemios »

Voor hele vieze medicijnen stop ik ze in kleine lege capsules.
En die capsules zijn smaakloos, daarbij glijden ze makkelijker weg dan een stug pilletje.
Ik zou echt geen vieze medicijnen mixen door het voer want dan heb je kans dat ze het voer straks ook niet meer eten, ( helaas heb je dat inmiddels al ondervonden) daarbij als ze niet alles opeten krijgen ze ook niet voldoende medicijn binnen,
Ik doe een pilletje naar binnen en meteen een snoepje neer leggen.
Wat Rik al zei, vaak is het ook een kwestie van techniek.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Kat neemt medicijn niet

Bericht door yana »

Wat voor spul is het? Doxycycline?
Als het géén coating heeft, kun je hem oplossen en proberen met spuitje erin te spuiten.
Kan alleen als het geen gecoate tablet is (maagbeschermer) en geen bittere smaak (dan kunnen ze gaan schuimbekken).
Hier maken ze bij de DA vaak al een gelletje gemixt met geplette tablet voor de lastige toedieners.
Anders wordt het om de dag een spuit halen. Of thuis laten zetten. Heb ik ook keer zo gedaan met Gizmo
Door het voer werkt zelden/nooit bij katten. Het zijn geen honden.
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

Re: Kat neemt medicijn niet

Bericht door Gula »

Mijn kat moet dagelijks thiafeline slikken voor haar schildklier, Ik had alle mogelijke manieren zo'n beetje geprobeerd en onze relatie goed verstoord tot dat ik besloot het fijn te malen en tussen stukjes roomboter te stoppen en daar overheen kattemelk te gieten, dit gaat nu wonderwel al drie dagen goed...schoteltje helemaal schoon gelikt... wow...
Dit is echt de enige manier waarop het nu nog wil lukken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat neemt medicijn niet

Bericht door Rik »

Gula schreef: 10 aug 2020 22:57 Mijn kat moet dagelijks thiafeline slikken voor haar schildklier, Ik had alle mogelijke manieren zo'n beetje geprobeerd en onze relatie goed verstoord tot dat ik besloot het fijn te malen en tussen stukjes roomboter te stoppen en daar overheen kattemelk te gieten, dit gaat nu wonderwel al drie dagen goed...schoteltje helemaal schoon gelikt... wow...
Dit is echt de enige manier waarop het nu nog wil lukken.
Mag je de thiafeline tablet wel vergruizen???
Thiafeline in tabletvorm, dat wordt voorgeschreven bij een te snel werkende schildklier bij katten, is hier een voorbeeld van. Dit medicijn moet in zijn geheel worden gegeven en mag niet worden fijngemaakt.
https://kattenherplaatsing.nl/hoe-geef- ... t-een-pil/

Wat staat daarover in de bijsluiter?
Weten andere het hier?

Edit: yep. Ik heb even in de bijsluiter gekeken.
"De tabletten niet breken of verbrijzelen."
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

Re: Kat neemt medicijn niet

Bericht door Gula »

De tablet is op geen enkele andere manier naar binnen te krijgen bij mijn kat, de dierenarts heeft haar goedkeuring gegeven. Als ik mijn handen maar goed was erna.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat neemt medicijn niet

Bericht door Rik »

Gula schreef: 11 aug 2020 00:00 De tablet is op geen enkele andere manier naar binnen te krijgen bij mijn kat, de dierenarts heeft haar goedkeuring gegeven. Als ik mijn handen maar goed was erna.
Wat raar. Ik dacht dat het slow-release tabletten waren om de dosis over een periode te laten werken. Breken en verbrijzelen zou betekenen dat de dosis direct in één keer opgenomen wordt (wat bij schildklier medicijn niet aan te bevelen is).

Maar goed... Ik heb hier niet zoveel ervaring mee.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat neemt medicijn niet

Bericht door Synemios »

Ik vind het ook raar, want mij is toen bij Nero en recent door mijn huidige dierenarts met Lizzy ook gezegd dat je ze niet mag breken ivm het slow release effect.
Vandaar dat wij Nero en op het laatst ook Oscar toen felimazole gaven want die heb je ook in een lagere dosering: 1,25 mg
Voor beiden was 2x 2,5 mg te veel en 1x te weinig.

Nog een topic gevonden:

viewtopic.php?f=58&t=30648&start=15
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

Re: Kat neemt medicijn niet

Bericht door Gula »

Ik kan nergens online vinden dat thiafeline "slow release" is, vidalta, niet in NL te krijgen, daarentegen wel.

Omdat thiafeline dat blijkbaar niet is, wordt een 2x daags dosis aanbevolen... maar dat zou al helemaal uit den boze zijn met mijn kat. Ben al blij dat(als) het 1 keer per dag lukt... ;) Geef nu ook een lagere dosis dan voorheen, Lily werd lethargisch van 5mg, ben bezig om haar weer op te lappen... en daarna op naar Lienden( radio-jood behandeling) waarschijnlijk, geen andere optie meer denk ik.


Quote van https://www.vetprofessionals.com/site/d ... lletin.pdf :
"8.Can antithyroid medication be added to food? Does this affect absorption of the product?Table of contentsThe presence of food in the gastrointestinal tract at the time of administration has been shown to increase the bioavailabilityof thiamazole. In general, the author would advise that oral antithyroid medication can be given with or without food although the owner should try and be consistent in how they medicate their cat, including giving the medication at the same time/sof day. For those cats that are difficult to medicate orally, hiding the treatment in a small amount of foodcan be helpful. If using pills ideally these should be hidden ‘whole’ as the sugar coating will help to encourage acceptance (thiamazoleis a bitter tasting medication). Although not ideal, occasionally crushing methimazole or carbimazole is sometimes necessary to achieve medication. Carers should be advised to wear gloves when crushing pills since some people can be sensitive to antithyroidmedications. Pregnant women should not handle antithyroid medications since these are suspected to be teratogenic. The crushed pill should be given in the smallest amount of food possible to try and ensure that the whole dose is eaten rather than being left in the food. Crushing medication constitutes ‘off-licence’ use of a veterinary authorised product and is not recommended unless this is the only way of successfully achieving medication. If crushing Vidalta, users should be aware that this removes the sustained-release aspect of this medication therefore half of the crushed medication should be given twice daily.Alternatively a liquidpreparation (Thyronorm; Norbrook) might be a preferable option to crushing the tablets."
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat neemt medicijn niet

Bericht door Synemios »

Het staat gewoon in de bijsluiter van thiafeline en de bijsluiter online dat je ze niet mag breken/ verpulveren en dat is niet alleen ter bescherming van jezelf.
Tegen mij is wel verteld dat het slow release is,
Carbimazol mag je trouwens wel verbrijzelen/ breken.

Daar zit een breuklijn op.

2x daags heeft denk ik eerder te maken met hoe de kat op een bepaalde dosering reageert.
En het is de aanbevolen start dosering.
En sommige katten doen het goed op 1 x per dag felimazole of thiafeline.
Als je het verpulverd komt alles in 1x vrij.

Maar goed ik zou het dus zelf liever niet doen maar soms heb je geen keuze, alles beter misschien dan niks doen.
Als je zoekt op thiafeline - slow release kom je meer tegen.

vidalta kende ik niet maar die is inderdaad niet in nl te krijgen. ( jammer)
Maar die hoef je dus maar 1x per dag te geven en dat is ook carbimazole

http://bijsluiters.fagg-afmps.be/Downlo ... ?id=296946

Carbimazole zou in jou geval dan beter zijn, ook gezien de bijwerkingen en die kun je gewoon verpulveren, jammer dat daar zo lastig over gedaan wordt.

*Ik las elders weer dat volgens de fabrikant het niet de bedoeling is maar het in de praktijk geen problemen geeft ze te verpulveren.
Kortom ik denk dat de enige manier om echt zekerheid erover te krijgen de fabrikant mailen de beste optie is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

Re: Kat neemt medicijn niet

Bericht door Gula »

dat is de vidalta bijsluiter... Als ik op thiafeline slow release zoek komt ik bij vidalta terecht en niet bij thiafeline. Vandaar de quote hierboven.
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Kat neemt medicijn niet

Bericht door Sjanke »

Siamees123 schreef: 31 jul 2020 11:57
In een soort snoep omhulsel voor katten
Was dat easypill? Als het goed is hoef je hiervan echt maar weinig te gebruiken, zodat het hapslikweg is.
Vergeet niet dat je kat waarschijnlijk jouw spanning van 'lukt het deze keer' aanvoelt.
Je zou een methode kunnen herhalen, maar dan heel ontspannen. Dus het 'snoepje' neerleggen, maar de kat even lekker knuffelen. Bij onze kat lukt het, die gaat tijdens het knuffelen vanzelf opzoek naar de easypill. Daarna nog een knuffel als beloning en klaar.
Plaats reactie