Kat neemt medicijn niet

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Cerna

Re: Kat neemt medicijn niet

Bericht door Cerna »

Schildkliermedicijn mag ABSOLUUT niet vergruisd worden! Rare dierenarts die dat goed vindt (maar we weten inmiddels dat dierenartsen geen bijsluiters lezen).
Laat ze Felimazole bestellen en je probleem is opgelost.

Ik had voor onze Cochi (4 jaar schildklierpatiënt) Felimazole en dat ging zonder probleem naar binnen. Toen kwam Thiafeline op de markt en werd mij aangeraden om dit te kopen want "precies hetzelfde medicijn, maar een stuk goedkoper".
En ja, als zuinige Hollander ga je natuurlijk altijd voor goedkoper :lol: Nou, ik heb het geweten: met geen mogelijkheid kreeg ik die pil naar binnen. En toen zat ik wel met een potje dat open was gemaakt en die ze niet meer terugnamen.
Ze hadden gelukkig nog een paar potjes Felimazole (ook handig omdat het 1,25 dosering heeft waardoor je iets meer kunt spelen wanneer de ene dosis te hoog is en de andere te laag) en Cochi at zijn pilletjes weer zonder problemen.
Goedkoop was dus duurkoop :-(
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat neemt medicijn niet

Bericht door Rik »

Gula schreef: 11 aug 2020 01:30 Geef nu ook een lagere dosis dan voorheen, Lily werd lethargisch van 5mg,
Woops. Dat kan ik me voorstellen als het vergruisd is ;) Als een tablet wel slow release zou zijn (wat we hier dus denken) dan krijgt ze dus 5mg in één keer te verwerken (in plaats van geleidelijk over de dag). Ik denk dat elke kat daar wel lethargisch of loopy van wordt.

Gelukkig werkt de 2,5 bij jou wat beter en is het hopelijk maar tijdelijk.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

Re: Kat neemt medicijn niet

Bericht door Gula »

Ik denk dus niet dat thiafeline slow release is. Wat ik heb proberen aan te geven met die quote, bij vidalta geven ze altijd specifiek aan dat het slow release is, bij thiafeline en bij felimazole niet....
En ik heb het niet altijd hoeven vergruizen, ik heb easypill geprobeerd met hele pillen, ging tien dagen goed, vitakraft stokjes ,verschillende smaken, ging een aantal maanden goed, cat yums een maandje, toen heb ik haar een tijdlang moeten dwingen, daarmee heb ik het vertrouwen van lily ernstig beschadigd daarna nog smeerkaas, leverpastei uitgeprobeerd en terug naar de easy pill voor een paar dagen, maar het kwam niet meer goed, Lily werkte niet meer mee... de lethargie , niet willen eten en bloedarmoede volgde na een half jaar hele pillen experimenten. Lily zat zo slecht in haar vel dat ik in samenspraak met de DA heb besloten en medicatie pauze in te lassen en na echo en meer bloedtesten en onderzoek nu weer ben begonnen met een lagere dosis thiafeline ter overbrugging(tot we een beter plan hebben) maar ik kreeg er zaterdag echt niets in bij haar toen als laatste redmiddel heb gekozen voor vermalen.

Van felimazole kreeg lily trouwens vreselijke huiduitslag, die vrij snel wegebte met thiafeline.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat neemt medicijn niet

Bericht door Synemios »

5 mg thiafeline is sowieso best veel.
Maar jou dierenartsen ( 1 in ieder geval) wisten ook niet dat ze carbimazole voor konden schrijven voor een kat en de ander zegt dat het niet kan/ mag.
Dus ik zou zelf de fabrikant mailen of bellen.

Mijn medicijnen zijn ook slow release en dat wordt ook niet aangegeven.
In de bijsluiter van thiafeline staat duidelijk niet breken of vergruizen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

Re: Kat neemt medicijn niet

Bericht door Gula »

heb ik ook niet gedaan totdat het echt niet anders kon. ken die bijsluiter van achter naar voren.

Ik heb de pech ,of liever gezegd lily, gehad dat ik bij een dierenarts kwam die meteen 5mg felimazole voorschreef omdat hij niets anders had op dat moment(ik heb nog specifiek gevraagd, ergens anders dan? nee was niet leverbaar die 2,5mg)en toen lily vreselijke wonden kreeg op haar koppie zei gewoon mee doorgaan is een bijwerking verdwijnt vanzelf wel... duurde de volle drie maanden toen was de felimozole op en ik ging nieuwe halen toen was er weer geen felimazole maar had hij alleen thiafeline, ok dan maar, huid uitslag verdween en het ging even goed met lily. tot in juni de thiafeline op wasen ze alleen nog felimazole hadden daar, en toen begon de ellende. snel bij en andere dierenarts thiafeline geregeld maar dat mocht niet baten. Te veel gedoe die medicatie... pfffffffff
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat neemt medicijn niet

Bericht door Synemios »

Ja ik weet het, jij en Lily hebben echt pech gehad.
Ook wat de dierenarts betreft.
Niks doen met haar huidige waarde is ook geen optie.
Ik heb hier desnoods nog wel thiafeline liggen indien nodig.

Lizzy mag het sowieso niet meer hebben want die werd er hartstikke ziek van, en zij heeft ra-jodium therapie gehad, en ik denk dat we volgende week een goede uitslag krijgen.

In het alleruiterste geval als de da blijft zeggen geen carbimazol voor te mogen schrijven en ra-jodium ook geen optie is heeft de huisdierendokter nog wat.

https://www.huisdierendokter.nl/schildklier-kat.html
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

Re: Kat neemt medicijn niet

Bericht door Gula »

Ze heeft net het schoteltje weer helemaal schoon gelikt en ze heeft goed gegeten vandaag maar ze is nu erg sloom(misschien het weer en misschien bijkomen van nogal een traumatische week echo, roesje, gierende T4 waarde en de capriolen van het ontwaken uit dat roesje, die totale paniek)... die oplosbare pillen bij de huisdierendokter ga ik zeker proberen, baat het niet dan schaadt het hopelijk ook niet?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat neemt medicijn niet

Bericht door Synemios »

Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Een te snel werkende schildklier geeft sowieso schade.
En ook daar krijgen ze het al warm van, dus dubbel op.
Maar er staan wel ervaringen bij.
Maar als ze het goed doet nu op de thiafeline zou ik dat eerst blijven geven.
Ik zou dit middel van de huisdierendokter echt pas als laatste optie proberen.

*Helaas zie ik geen reactie van iemand die daar verteld dat de waarden ook echt gezakt zijn na controle.
Meer dingen als het lijkt beter te gaan en kat is wat aangekomen zonder ook daadwerkelijk te onderzoeken of het ook echt beter gaat, maar ik kan er over heen lezen.

Sommigen hebben überhaupt nooit de schildklier laten testen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
JaxxyPippa
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 nov 2020 14:56

Re: Kat neemt medicijn niet

Bericht door JaxxyPippa »

Gouden tip: lege capsules.
Verkrijgbaar online, in smartshops en sportvoeding winkels.
Ze zijn gemaakt van dierlijke gelatine of plantaardige cellulose. Ze zijn ook verkrijgbaar speciaal voor katten, hier zit een subtiel kip smaakje aan. (Ik had zie via [URL verwijderd])

Ik heb maat 3 gebruikt. (Hoe hoger het cijfer, hoe kleiner de maat, gek genoeg. Dus 4 is kleiner dan 3.) Hier konden een pil van 2,5 mg en 1/4 pil van iets anders samen in. De breedte van de capsule was perfect, de lengte kon nog een paar millimeter af. Dus ik knipte een stukje uit het midden, maar dan is het moeilijker om de capsule te sluiten. Met wat gefriemel lukt het meestal wel. En soms moet je een paar capsules weggooien.

Mijn tactiek van toedienen:
Maak gebruik van het verrassingseffect. Zorg dat de kat met de kop van je af zit. (Zitten werkt beter dan staan.) Bij tegenstribbelen tussen de benen klemmen. Doe de medicijnen in je schrijfhand. Pak met de andere hand de kop van achter beet. Plaats duim en wijsvinger op de mondhoeken. Zet druk (wees niet bang om te knijpen) zodat het mondje open gaat. Draai de kop en dus de mond naar boven. Mik de pil achterin de bek. Koppie meteen terug naar beneden draaien zodat de kat zich niet verslikt, en overpakken met je schrijfhand. Met de schrijfhand houdt je kort de mond dicht. Hierdoor zal de kat slikken. Je kunt nog wat onder de kin wrijven, dit vergemakkelijkt het slikken. Vergeet niet te belonen met een snoepje, aai of bemoedigende woorden.
Plaats reactie