Radioactief jodium Lienden

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
Bibi-070
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mar 2019 20:28

Radioactief jodium Lienden

Bericht door Bibi-070 »

Hallo,

Een jaar geleden heb ik eerder gepost over mijn kater van 11, Harry.
Hij heeft een (veel) te snel werkende schildklier en is vorig jaar dan ook gediagnosticeerd met hyperthyreoïdie.
Eerst kreeg hij Thiafeline (zie mijn vorige topic hierover). Dat was echt een regelrechte nachtmerrie. Overgeven, eetstakingen, zichzelf kapot krabbelen en zelfs een opname.
Kortom, Thiafeline was geen optie meer.
Omdat ik zo geschrokken was mbt medicatie heb ik Hills y/d een tijd geprobeerd.
Maar aangezien ik drie katten heb waarvan één een voedselallergie heeft, en dus op RC sensitivity control staat, was het ontzettend lastig om er voor te zorgen dat ze beide alleen hun eigen eten mochten eten (eerder zaten ze alle drie op de RC en aten ze niet op gezette tijden, maar stond er altijd voer tot hun beschikking).

Harry zijn schildklier bleef te snel werken en schommelde bovendien had ik het idee (naar aanleiding van zijn gedrag).
In de tussentijd ben ik gaan sparen voor de radiojood behandeling en heb ik hem toch weer aan de medicatie gezet.
Dit keer was het Carbimazol oorzalf. Helaas ook hier vreselijke bijwerkingen in de vorm van jeuk en zichzelf kapot krabbelen (gelukkig geen braken en/of eetstakingen).
Dus toen maar over op de Carbimazol pillen (had eerder een reactie van Adriana gekregen op mijn topic van vorig jaar om deze pillen eventueel over te nemen. Maar ik heb deze reactie helemaal gemist. Excuses hiervoor).
Ook deze pillen geven toch weer bijwerkingen in de vorm van jeuk. En dus staat hij op een minimale dosis van twee keer een kwart per dag tot aan 4 dagen voor zijn behandeling met het radioactief jodium.

Zijn T4 was 166 en is nu gezakt door de minimale dosis Carbimazol tot 96. Nog steeds te hoog natuurlijk, maar alles beter dan die absurde waarde van eerst.
Ook zijn nierwaarden etc. zijn gecontroleerd afgelopen dinsdag en zijn helemaal goed (nierwaarden zijn heel laag vanwege zijn nog altijd te hoge T4, maar dat is gunstig is mij verteld).
Ik (Harry) hebben dus groen licht voor de radiojood behandeling, en deze staat dan ook gepland op 11 augustus a.s.

Mijn vraag gaat eigenlijk over ervaringen van andere. Ik heb al veel gelezen over de behandeling en de ervaring hierover. Maar ik merk dat ik vrij zenuwachtig ben over de bijwerkingen en m'n ventje achter laten in de kliniek, dat ik toch besloten heb een nieuw topic te openen.
Ook vraag ik me af hoe het bij andere is gegaan na de behandeling bij thuiskomst. En dan met name mbt de andere katten.
Toen Harry vorig jaar een halve dag opgenomen was geweest ging mijn rode kater Mini, dagen naar hem blazen. Ik hou dan ook mijn hart vast hoe het gedrag van Mini is als Harry bijna een week weg geweest is.
Ben een beetje bang dat ze elkaar dadelijk helemaal niet meer accepteren.
Harry is nogal een opzichzelfstaande kat en is altijd de "Sjaak" als de andere katzels, Lucky en Mini, weer eens een bui hebben (meestal gaat het overigens gewoon goed).
Hebben andere hier misschien tips voor? Vind het allemaal al zo zielig voor Harry en wil alles zo aangenaam mogelijk voor hem maken.

Alvast bedankt voor het lezen. :smile:


Groetjes Bianca
Lucky (15-05-2009) :cathappy:
Harry (15-05-2009) :cathappy:
Mini poes (15-03-2010) :cathappy:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Radioactief jodium Lienden

Bericht door Synemios »

Ik ben met Lizzy in Gent geweest.
Lizzy had ook heel veel last van de thiafeline en felimazole en voer is voor haar geen optie ivm allergie en nierproblemen.
Daarbij was ze pas 7 jaar toen ze het kreeg en ik vond dat sowieso te jong om haar de rest van haar leven aan de schildklier medicijnen te zetten.
Over de bijwerkingen van de radio actief jodium behandeling kan ik kort zijn.
Die waren er niet.
En de acceptatie tussen de katten onderling was binnen een dag weer hersteld maar ik heb een makkelijke groep. (5 katten)
Zijn er specifieke dingen die je wilt weten?

Lizzy is erg aan mij gehecht en houdt niet van andere mensen, dus ik vond die opname best moeilijk.
Ik heb haar een vetbed mee gegeven, een shirt van mezelf met mijn geur en een knuffeltje ( dat wordt wel vernietigd) en haar lievelings snoepjes en eigen voer. ( dat kreeg ik wel mee terug)
Maar ze was super blij toen ze mijn stem hoorde zeiden ze.
Ik vond het een erg lange week ;-)
Toch zou ik het de volgende keer weer doen.

Dit is mijn 3e schildklier kat.
De 2 eerdere waren 16 en 18.
Nero (16) deed het goed met de felimazole, maar bij Oscar en vooral Lizzy was het echt ellendig wat de bijwerkingen betreft.
Thiafeline en Felimazole.

Heel veel succes in Lienden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

Re: Radioactief jodium Lienden

Bericht door Gula »

Ben heel benieuwd naar je ervaringen met lienden, is voor mijn Lily ook nog een uiterste optie, als ik tenminste vervoer kan zien te regelen. Hier zelfde problematiek met medicatie en dergelijke...
Gebruikersavatar
Bibi-070
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mar 2019 20:28

Re: Radioactief jodium Lienden

Bericht door Bibi-070 »

Heel erg bedankt voor je reactie Synemios.
En wat fijn om te lezen dat je goede ervaringen hebt met jouw kat mbt de radiojood behandeling.

Volgende week is het zover voor Harry, heel erg spannend allemaal.
Harry is ook een kat die heel erg gehecht is aan mij, en bovendien behoorlijk angstig kan zijn ( geen idee hoe dit komt, ik heb hem al vanaf 10 weekjes oud ).
Maar ondanks zijn angstige karakter is hij wel een kat die zich snel "overgeeft". En dus niet helemaal door draait en zichzelf op fokt.

Qua herenigen met de andere katten na de behandeling heb ik al veel tips op internet gelezen. Je zou zeggen dat het wel goed gaat omdat ze opgegroeid zijn met elkaar.
Maar Harry is niet de beste vrienden met Lucky en Mini, ze gedogen elkaar zeg maar.
Hopelijk helpen de tips en valt het alleszins mee.

Verder heb ik niet specifieke vragen. Ik ben vooral heel benieuwd naar de ervaringen van andere.
Het is fijn om te lezen dat jouw ervaring positief is, dat geeft mij goede hoop.

@Gula
Ik koppel mijn ervaring terug -hier in dit topic- zodra Harry ontslagen is uit de kliniek.
Erg vervelend dat jouw kat ook zo slecht reageert op de medicatie.
Het is zo naar om je kat dan elke keer zo beroerd te zien, ik voelde mij daardoor zo onmachtig.
Hopelijk is het ook voor jouw kat een reële optie om de radiojood behandeling te ondergaan.
Heel veel sterkte in ieder geval.
Lucky (15-05-2009) :cathappy:
Harry (15-05-2009) :cathappy:
Mini poes (15-03-2010) :cathappy:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Radioactief jodium Lienden

Bericht door Synemios »

Hier iemand die vorig jaar geweest is.
Met goed resultaat.
Alleen was zij niet tevreden over de communicatie, je zou zelf wel aan kunnen geven graag op de hoogte gehouden te willen worden uiteraard.

viewtopic.php?f=27&t=33445&p=741116&hil ... ve#p741116

Hier ook nog iemand die binnenkort naar Lienden gaat.

viewtopic.php?f=58&t=34248&p=747549&hil ... en#p747549

Ik hoop dat de week snel voorbij vliegt.
Sterkte volgende week.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Bibi-070
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mar 2019 20:28

Re: Radioactief jodium Lienden

Bericht door Bibi-070 »

Dankjewel Synemios!
Hoop ook dat het snel voorbij vliegt. Wel erg vervelend dat er juist nu een enorme hittegolf aan de gang is, maar gelukkig heb ik een airco in huis en in de auto.
Ik ga ook even duidelijk doorgeven dat ik wel echt op de hoogte gehouden wil worden.
Geloof dat het wel belooft is, maar een keer extra aangeven kan geen kwaad.

Ik geef een update zodra alles achter de rug is!
Lucky (15-05-2009) :cathappy:
Harry (15-05-2009) :cathappy:
Mini poes (15-03-2010) :cathappy:
senior
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2020 11:40

Re: Radioactief jodium Lienden

Bericht door senior »

Sterkte aankomende week!

Mijn kat is begin september aan de beurt, dus ik ben heel benieuwd naar je update. Hopelijk alleen maar postief.
Gebruikersavatar
Bibi-070
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mar 2019 20:28

Re: Radioactief jodium Lienden

Bericht door Bibi-070 »

Dankjewel senior!
Lucky (15-05-2009) :cathappy:
Harry (15-05-2009) :cathappy:
Mini poes (15-03-2010) :cathappy:
senior
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2020 11:40

Re: Radioactief jodium Lienden

Bericht door senior »

Succes vandaag!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Radioactief jodium Lienden

Bericht door Synemios »

Sterkte deze week.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Bibi-070
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mar 2019 20:28

Re: Radioactief jodium Lienden

Bericht door Bibi-070 »

Dank jullie wel voor de steun!

Even een tussentijdse update:

Vandaag Harry gebracht naar Lienden. De reis (vanaf Den Haag naar Lienden) verliep rustig gelukkig.
Eenmaal daar aangekomen een gesprek gehad met één van de dierenartsen en afscheid genomen van m'n vriendje (dat was even flink pittig).

Maar vanmiddag werd ik gebeld met gelukkig goed nieuws.
Beide schildklieren waren vergroot en er was geen ectopisch weefsel aanwezig.
Het radioactief jodium is toegediend en hij maakt het goed!
Natuurlijk moet hij tot maandag blijven in de kliniek, maar ben toch wel heel blij dat de eerste hobbels erop zitten.
Ook fijn dat ik de foto's van z'n scintigrafie alvast op Instagram kon bekijken. Ik krijg deze ook nog door gemaild als het goed is

Kan niet wachten tot het maandag is om hem weer te kunnen ophalen!

Zodra hij terug thuis is plaats ik weer een update :)
Lucky (15-05-2009) :cathappy:
Harry (15-05-2009) :cathappy:
Mini poes (15-03-2010) :cathappy:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Radioactief jodium Lienden

Bericht door Synemios »

Fijn dat alles goed verlopen is.
De scintigrafie kreeg ik ook via de mail.
Apart om te zien.
Sterkte de komende dagen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
senior
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2020 11:40

Re: Radioactief jodium Lienden

Bericht door senior »

Oh wat fijn dat alles zo goed verlopen is en het goed met hem gaat! Sterkte nog deze dagen en hopelijk is het maar snel maandag.
Gebruikersavatar
Bibi-070
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mar 2019 20:28

Re: Radioactief jodium Lienden

Bericht door Bibi-070 »

Heel erg bedankt voor jullie steun!

Harry is vandaag al thuisgekomen omdat hij niks at en heel erg down was.
Bij het aanzien van mij knapte hij al op en de terugreis ging dan ook voorspoedig.
Eenmaal thuis ging hij meteen naar de bak, eten en drinken. Het was dus echt stress dat hij niet at (was daar ook wel bang voor).

Zijn T4 was nu 45 (kwam van 166) en gaat nog iets meer zakken naar verwachting zei de dierenarts.
Dus dat is heel mooi.
Zijn verdere waardes hoor ik maandag (ze hadden dit nog niet ingevoerd omdat hij eerder naar huis kwam). Dus ik ben benieuwd.

Verder is hij echt weer het mannetje en loopt vrolijk rond.
Mini is wel wat aan het blazen, maar is niet gemeen of zo. Lucky lijkt niet eens onder de indruk haha. Ik hou ze in ieder geval goed in de gaten.

Ik laat maandag wel even zijn verdere waardes weten, voor nu ben ik erg blij dat hij weer thuis is!
Lucky (15-05-2009) :cathappy:
Harry (15-05-2009) :cathappy:
Mini poes (15-03-2010) :cathappy:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Radioactief jodium Lienden

Bericht door Synemios »

Goed dat ze tegenwoordig uitzonderingen maken als het daar niet goed gaat wat eten enzo betreft.
Ik vind het al een hele mooie schildklierwaarde.
Fijn dat het contact onderling ook goed gaat,.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie