Radioactief jodium Lienden

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Radioactief jodium Lienden

Bericht door Synemios »

Die 3 maanden bij Lizzy was voornamelijk ivm die schildklier.
Je wil dan ook weten wat die nieren daarmee doen als de T4 zakt.
Ik hoop eigenlijk dat dat minder vaak hoeft uiteindelijk.

Ik weet dat sommige katten pas reageren als ze een bepaalde hoeveelheid binnen krijgen.
Als je daar onder blijft zie je geen reactie.
Dat staat ook in dat artikel volgens mij.

Het kan ook zijn dat Lucky overgevoelig was voor iets wat nu niet in zijn huidige voer zit, gelukkig maar dat het nu goed gaat.

Bij mensen komt jeuk trouwens wel voor bij hyperthyroide ( los van de medicatie maar een symptoom op zich) en ik lees net ook gewrichtsklachten....
Valt mij op dat Lizzy wat moeilijker beweegt de laatste tijd.
En ze wisselt enorm qua stemmingen en eetgedrag.
Ik vind het toch jammer dat er bij katten zo weinig bekend is,
Of nou ja wel bekend maar niet bewezen.

Wel super dat de jeuk bij Harry verdwenen is nu.
En inderdaad het hart goed blijven controleren voorlopig, maar hopelijk is dat ook verdwenen.

In het voer dat Luna krijgt zit inderdaad meelworm.
Brrrr maar zij vind het lekker en doet het er gelukkig goed op.
Concept for life heeft er ook 1 met insect en hypoallergeen maar daar kon ze niet tegen want daar zat weet van alles extra toegevoegd.

https://www.medpets.nl/hpm-veterinary-d ... &var=17073
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Bibi-070
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mar 2019 20:28

Re: Radioactief jodium Lienden

Bericht door Bibi-070 »

Herkenbaar wat je schrijft over de gewrichtsklachten bij Lizzy. Ook Harry had daar volgens mij last van. Hij sprong ook moeizaam en leek behoorlijk stijfjes.
Merk dat dit nu echt vele malen beter gaat, hij krijgt echt meer spiermassa.
Hopelijk komt dat bij Lizzy ook ten goede als ze straks opnieuw behandeld wordt met radiojood. Is er al een nieuwe datum geprikt? Of wacht je hier nog even mee?

Kan heel goed dat Lucky inderdaad overgevoelig was voor een ingrediënt die er nu niet meer in zit.
Alhoewel ik wel moet zeggen dat hij zich nu weer open krabbelt. Niet zo erg gelukkig, maar wel iets om in de gaten te houden.
Zijn voer is niet veranderd, wel heb ik een nieuw vloerkleed. Je zou bijna gaan denken dat het misschien daar iets mee te maken heeft.

Je zal toch zeggen dat als het bij mensen jeuk geeft, het bij katten niet anders is.
Wel heb ik laatst gelezen over een aandoening bij katten die FHS (feline hyperesthesia syndrome) heet. https://www.vet.cornell.edu/departments ... a-syndrome
Daar had Harry echt last van leek het wel. Die rollende vacht en net zoals Lizzy stemmingswisselingen. Maar er is geen verband tussen hyperthyeroidie en FHS geloof ik. Bovendien heeft Harry er nu ook geen last meer van. Misschien kan je de diagnose FHS stellen als al het andere is uitgesloten.
Die rollende vacht had hij overigens ook zonder de medicatie, het moet dus haast wel afkomen van de schildklier denk ik.

Ik merk nu eigenlijk pas het enorme verschil bij Harry voor en na de behandeling.
Ik dacht al die tijd dat de symptomen die hij had minimaal waren. Afvallen deed hij niet echt en hij zag er best goed uit ondanks zijn extreem hoge T4 waarde.
Maar wat heb ik me vergist. Hij zoekt de warmte op, is weer vriendjes met Mini. Ook is hij zichtbaar zoveel meer relaxt.
En last but not least is hij ook een halve kilo aangekomen zonder veel te veel eten. :)
Ik denk dat zijn klachten er gewoon zo ingeslopen zijn dat het eigenlijk niet eens zo opviel.

Meelwormen :). Ik geef dat altijd aan de vogels op m'n balkon. Overigens wel gedroogde hoor haha.
Misschien ga ik het eens proberen voor m'n katten. Ben benieuwd wat ze daar van vinden. :)
Lucky (15-05-2009) :cathappy:
Harry (15-05-2009) :cathappy:
Mini poes (15-03-2010) :cathappy:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Radioactief jodium Lienden

Bericht door Synemios »

Nee er is geen datum, sterker nog, we zijn ruim een jaar verder en eindelijk zit haar schildklierwaarde binnen de referentie en haar nierwaarde ook.
Laatste hebben we vaker gezien,.
Meestal zie je dat als de T4 zakt de nierwaarde stijgt.
Maar bij haar is dat steeds weer anders.
Voor hen is dit ook interessant zeiden ze.
Nu wacht ik nog op bericht of dit nog opgevolgd moet worden.

crea 148 referentie 67-155
T4: 47,2 referentie 13-52
(Bun) Ureum: 10,1 referentie 4,9-11,9

Dan even over Lucky.
Atopie komt ook bij katten voor.
Niet alle veranderingen staan op het voer aangegeven en soms veranderen ze ineens de samenstelling en als je niet weet waar op gereageerd wordt is het ook lastig uitzoeken.
Zou fijn zijn als daar eens een betrouwbare test voor zou komen.

Dat huidrollen zie je ook als ze jeuk hebben.
Ik zie dat bij Lizzy en Luna ook en daarna begint ze dan te krabben.
En die stemmingswisselingen hebben bij Lizzy denk ik met de schommelingen van die schildklier te maken.

FHS daar weet Carine (Zotvanpoezen) veel over.
Maar dat is een heel moeilijk stelbare diagnose en dan moeten andere dingen ook uitgesloten zijn.

Dierenarts wilde kijken of pijnstilling bij Lizzy zou helpen maar momenteel lijkt ze weer weinig last te hebben.
Maar ze is nog steeds chagrijnig tegen iedereen ( inclusief mijn man)behalve mij.
Als ze alleen met mij is bloeit ze op.
Gaat ze ook fanatiek spelen en kieren.
Lijkt mij dan niet dat ze pijn heeft.
Blijft heel lastig dit.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Bibi-070
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mar 2019 20:28

Re: Radioactief jodium Lienden

Bericht door Bibi-070 »

Vervelend dat Lizzy chagrijnig is tegen je man en de andere katten. Maar wel fijn dat (voor nu) de T4 én haar nierwaarden binnen het referentiekader zit.
Hopelijk is dat stabiel, al is dat in het geval van Lizzy natuurlijk lastig te zeggen.
Ik hoop voor jullie dat ze inderdaad geen pijn heeft. Het is in ieder geval een goed teken dat ze bij jou nog speelt en kliert.
Mijn ervaring is dat wanneer katten echt pijn hebben, ze met rust gelaten willen worden. Sowieso niet spelen, hoogstens even aaien, maar zelfs dat liever niet te lang.

Aha, ik wist niet dat ze vaker de samenstelling veranderen van het voer.
De dierenarts heeft mij wel verteld dat het lastig te bepalen is waar hij precies een intolerantie voor heeft. Ze maar gewoon niet te onderzoeken. Dat waren zijn woorden.
Vandaar de RC hypoallergeen, omdat het meest voor de hand liggende een voedsel intolerantie was.
Voorlopig gaat het goed met hem en heeft weinig last van jeuk, zo lijkt het.

Over FHS heb ik inderdaad gelezen dat het een hele moeilijke ziekte is om te diagnosticeren. In Harry's geval was het ook echt zijn schildklier, al leken zijn klachten wel overeen te komen met FHS.
Maar sinds de radiojood heeft hij daar allemaal geen last meer van. :)
Lucky (15-05-2009) :cathappy:
Harry (15-05-2009) :cathappy:
Mini poes (15-03-2010) :cathappy:
Plaats reactie