thiafeline en bloedarmoede

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

thiafeline en bloedarmoede

Bericht door Gula »

Hi, terug van weggeweest...
Bij mijn lieve poes Lily, 13 sinds juni, vijf jaar geleden uit het asiel gehaald, is in november een overactieve schildklier vastgesteld, T4 van 107, kreeg felimazole voorgeschreven 5mg. Aanvankelijk kreeg ze erge jeuk met wondjes op haar koppie ten gevolg, dit ebde weg na 2-3 maanden(toen was de T4 gedaald tot 27), toen ik nieuwe medicijnen ging halen kreeg ik thiafeline mee omdat felimazole op dat moment niet te krijgen was, volgens de dierenarts was dat toch hetzelfde. (Tussendoor in april nog even een meting gedaan, T4 naar 14), Hier leek ze het goed op te doen tot ongeveer twee en een halve week geleden toen de thiafeline op was en ik weer felimazole meekreeg(want nu hadden ze juist geen thiafeline meer), op de tweede dag van de felimazole begon Lily raar te doen, wegkruipen achterdochtig afstandelijk apatisch, slechter eten, ik dacht dat het door mij kwam omdat ik haar de weken ervoor had moeten dwingen om de pil in te nemen, (vitakraft stokjes wou ze niet meer) en ik misschien iets beschadigd had in haar mond of anderszins pijn gedaan tijdens het toedienen, later dacht ik dat het misschien te maken had met het andere merk medicatie en/of die paar uitgespuugde pilletjes onder het bed die ik pas later vond. belde de de DA assistente en zij zei dat ik vooral gewoon moest doorgaan met die pilletjes en koop die easy pill(waar lily in het begin niets van wilde weten maar nu verdomd lekker leek te vinden,) Ben van ellende het andere merk weer gaan halen bij een andere dierenarts. Met de easy pill ging het zo'n 8 dagen goed en toen leek ze er bijna in te stikken, ze kreeg het niet weg, toen maar overgegaan op verpulveren en smeerkaas(waar ze nu ook weer genoeg van lijkt te hebben)
Omdat Lily maar niet levendiger werd en steeds slechter at ben ik maandag met haar naar de DA gegaan voor uitgebreid bloedonderzoek, hieruit bleek dat ze bloedarmoede heeft(T4= 20,5) Vanavond heb ik de bijsluiter van thiafeline nog eens door gelezen, hier in wordt hemolytische anemie of bloedarmoede vermeldt, hierover heeft de DA niets gezegd in ons telefoon gesprek over de uitslag woensdag, lezen dierenartsen geen bijsluiters? Hij had het over wat allemaal de oorzaak zou kunnen zijn allerlei enge dingen, maar niet deze voor de hand liggende optie....hmmm... Het krachtvoer recovery van royal canin dat ik meekreeg lijkt wel enig effect te hebben(heb maar meteen wat bij besteld), maar ik hoop dat ze binnekort weer normaal gaat eten anders moest er maar een echo gemaakt worden vond de dierenarts...
Dit alles maakt mij erg bezorgd over de medicatie van Lily, wat moet ik doen?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: thiafeline en bloedarmoede

Bericht door Synemios »

Ja dat is een lastige.
Heel eerlijk gezegd begrijp ik dat geswitch van die merken van de dierenarts niet omdat bekend is dat dat problemen kan geven al is de werkzame stof hetzelfde, in dit geval Thiamazole.
Ik weet en heb ook ervaren, dat de ene kat het prima doet op de felimazole en de ander juist niet, en dat geldt ook voor de thiafeline.
Jou dierenarts kan het toch gewoon bestellen neem ik aan.
En ook dat ze niet weten van de bloedarmoede....het staat inderdaad gewoon in de bijsluiter.
Maar dat wordt wel veroorzaakt door Thiamazole wat dus ook in de felimazole zit.

Heeft de dierenarts niet verteld hoe nu verder? En wat gaan ze met die bloedarmoede doen?
Of heb je nog niet verteld dat het door de medicijnen kan komen?
Het lijkt mij dat de da dan eerst daar naar kijkt en andere medicatie voor schrijft ( carbimazol)

Er bestaat nog carbimazol dat kun je proberen en daar doen katten het over het algemeen beter op, wat de bijwerkingen betreft, alleen mogen dierenartsen dat niet in 1e instantie geven omdat het geen diergeneesmiddel is.
Dat moeten ze eerst proberen.

Je kunt ook kiezen voor behandeling met radioactief jodium, maar ik weet niet of er verder nog dingen aan de hand zijn ( slechte nieren) en de leeftijd en financiën speelt voor veel mensen ook een rol.

Of als het je enige kat is kun je ook kiezen voor speciaal voer, alleen mag je dan echt nooit meer iets anders geven, dus ook geen snoepjes etc want anders werkt het niet.

En als laatste een operatie, maar daar zitten behoorlijke risico’s aan.

Ik wil je sterkte wensen en begrijp heel goed dat je je zorgen maakt.
Laatst gewijzigd door Synemios op 11 jul 2020 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

Re: thiafeline en bloedarmoede

Bericht door Gula »

Alle andere waardes waren goed, Radioactief jodium behandeling klinkt goed maar is bijna niet te doen, qua vervoer en prijskaartje, baal dat dat alleen in Lienden voorhanden is, ik zit in het uiterste oosten van het land en heb geen auto, LIly houdt ook helemaal niet van autorijden, 15 min. naar dierenarts(met dierenambulance) is al een ramp.
Hills voer is ook een moeilijke optie omdat ik nog een kat heb en ik ben bang dat Lily het niet lekker vindt, kieskeurige eter maar ook een snoeper.
Toch beginnen deze opties steeds serieuzere vormen aan te nemen want dat gedoe met die pillen daar zijn Lily en ik goed klaar mee.

Mijn vertrouwen in deze dierenartsen praktijk is toch wel wat beschadigd nu, zeker omdat de thiafeline wel gewoon bij een andere dierenarts te krijgen was, waar ze mij niet op attendeerden(heb ik zelf geregeld), heb een consult proberen te krijgen bij die andere dierenarts(2nd opinion kan geen kwaad) maar die zaten vol die week helaas. Heb ook van een menselijke schildklier patient vernomen dat switchen van merk wel degelijk effect kan hebben omdat de hulpstoffen anders zijn.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: thiafeline en bloedarmoede

Bericht door Synemios »

In Nederland betaal je dubbel zoveel voor die behandeling.
In Gent doen ze het ook, daar zijn wij met Lizzy geweest, maar ja het is allemaal niet naast de deur helaas en heel lastig zonder auto.

Voer wordt ook lastig als ik het zo lees.
Maar misschien werkt carbimazol wel heel goed.

Ik begrijp dat je vertrouwen beschadigd is,
Misschien toch nog eens een poging proberen bij de andere praktijk en vast een afspraak maken daar.
En ondertussen kijken wat je huidige dierenarts zegt over wat er in de bijsluiter staat, en misschien zijn ze wel meteen bereid de carbimazol voor te schrijven.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

Re: thiafeline en bloedarmoede

Bericht door Gula »

Maar is het nog verantwoord om door te gaan met die thiafeline, dit voelt als dweilen met de kraan open. Aan de ene kant stop ik er iets in wat haar bloedarmoede geeft and de andere kant krachtvoer om haar er bovenop te helpen.

carbimazol, misschien als daar in de bijsluiter tenminste niets staat over anemie en dergelijke.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: thiafeline en bloedarmoede

Bericht door Synemios »

Ik weet dat als je stopt het binnen ongeveer 10 dagen uit het lichaam is.
Wij moesten toen stoppen ivm de radiojood behandeling.
Ik weet niet hoe snel er door een (andere) dierenarts gekeken en mee gedacht kan worden.
Niets doen is ook geen optie, ik zou er zelf wel mee stoppen, mits ik binnen een week bij een dierenarts terecht zou kunnen.

https://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h50906.pdf


Hier iemand die ervaring heeft met carbimazol

viewtopic.php?f=58&t=32958&p=724307&hil ... ol#p724307
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

Re: thiafeline en bloedarmoede

Bericht door Gula »

Dierenarts denk niet dat deze vorm van bloedarmoede een bijwerking is, maar ging desondanks toch akkoord met een thiafeline pauze, belt mij over een week terug om te vragen hoe het gaat en hoe nu verder. Ben gestopt met het geven van thiafeline in het weekend en ze is al veel levendiger, ik zie haar karakter langzaam terug komen, een kat die blij is om je te zien, graag naast je ligt of zit... dat heb ik zoooo gemist. Ze eet en drinkt (weliswaar met behulp van de recovery) ook meer.

Deze jonge dierenarts kende carbimazol helemaal niet, gaat hij zich over informeren.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: thiafeline en bloedarmoede

Bericht door Synemios »

Fijn dat hij zich gaat informeren.
Je weet nu in ieder geval wel vast dat ze zich niet lekker voelt bij deze medicijnen.

Ik hoop eigenlijk dat het wel een bijwerking geweest is want dan kun je alle enge opties verder vergeten.

Nu hebben Tommy en Lizzy hier ook wel eens bloedarmoede gehad.
Bij Tommy kwam het door een virus en bij Lizzy weten we het eigenlijk niet goed maar beiden zijn er vanaf inmiddels.
Maar het moet uiteraard wel uitgezocht worden als toch blijkt dat het de thiafeline of felimazole niet geweest is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
JetW
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jul 2020 22:34

Re: thiafeline en bloedarmoede

Bericht door JetW »

Ook onze kat heeft een te snel werkende schildklier en het is een drama om haar een pil te geven.
Easypil ging een poosje goed, smeerkaas ook, maar nu kreeg ik een tip van de dierenartsassistente en dat gaat echt super goed.
Je doet het pilletje in een klein beetje roomboter (ongezouten). Je maakt er een klein bolletje van en die geef je. Ze slikt de pil zo op! Echt een geweldige tip.

Voordat we begonnen met medicatie heeft ze een poos speciaal voer gegeten. In het begin wilde ze dit niet eten, maar uiteindelijk is ze er toch aan begonnen. Daar heeft ze het een poos heel goed op gedaan.
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

Re: thiafeline en bloedarmoede

Bericht door Gula »

ze is nu ruim een week van de medicatie af, in het begin ging het echt wel even een stuk beter... maar nu weet ik niet meer wat ze lekker vind. Ze lijkt wel een obstructie ergens te hebben waardoor ze alleen de saus van dingen likt, soepjes en liquid snacks gaan er nog wel in, zin in snoepjes(er is wel eetlust heb ik het idee) heeft ze ook wel maar daar maakt ze een zooitje van en krijgt ze niet goed weg, gaat raar doen met haar tong... Dit had ze al een beetje de vorige keer toen ik naar de dierenarts ging, ik heb toen nadrukkelijk gevraagd om even goed in haar mond te kijken, dit deed de dierenarts voor zo ver lily het toeliet en zag niets afwijkends... toch denk ik dat daar iets niet goed zit. Duur italiaans eten gekocht van schesir, ruikt lekker maar ze krijgt het niet weg... ze eet weer steeds minder, ik word er radeloos van.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: thiafeline en bloedarmoede

Bericht door Synemios »

Is er verder onderzoek gedaan?
Overgeven kan ook puur van de schildklier komen, of toch bijvoorbeeld maag- darmen- alvleesklier.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

Re: thiafeline en bloedarmoede

Bericht door Gula »

Ze geeft volgens mij niet over... heb wel een paar haarballen gevonden deze week maar uit welke kat zijn die gekomen? Kan ook van Lotje zijn.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: thiafeline en bloedarmoede

Bericht door Synemios »

Sorry ik heb verkeerd gelezen.
Likken aan dingen, wel willen eten en het niet doen of heel weinig kan op misselijkheid wijzen.
Maar als jij denkt dat er ergens een obstructie zit dan moet dat wel verder onderzocht worden.

Bij het kopje mijn kat kan niet eten staat er een stukje over,

https://www.mcvoordieren.nl/kat-eet-niet
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Gula
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 22 sep 2015 01:02

Re: thiafeline en bloedarmoede

Bericht door Gula »

Vandaag een echo laten maken, inwendig zag het er allemaal goed uit... helaas moest er een roesje gegeven worden, als ik had geweten dat ze er zo beroerd uit zou komen had ik het nooit gedaan... ze gaat helemaal door het lint, gooit vanalles om, doet zich zelf pijn, vliegt ongecoordineerd de kamer door, heb haar terug in het huisje gestopt voor haar eigen bestwil... heb dit nog nooit ,bij geen enkele van mijn katten door de jaren heen, ooit meegemaakt,
heel eng...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: thiafeline en bloedarmoede

Bericht door Synemios »

Waarom moest ze een roesje?
Bleef ze niet stil liggen?
Begrijp ik het nou goed dat je haar zo in deze toestand mee naar huis gekregen hebt?
Ik heb het 1 keer mee gemaakt met een kat die niet goed bijgekomen was uit de narcose.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie