Kuur doxycycline 30 dagen

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
xxniess
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2020 08:59

Kuur doxycycline 30 dagen

Bericht door xxniess »

hoihoi,

Ik ben nieuw hier omdat ik toch iets heb waar ik echt mee zit.

Afgelopen zaterdag ben ik met mijn jongens (2 britse kortharen van 1,5 jaar) naar de dierenarts geweest.

De ene heeft plasma cel pododermatisis (vergrote zoolkussens door ontsteking) hij heeft hiervoor een kuur doxycycline gekregen van 30 dagen. Hij weegt echter 5 kilo, volgens de bijsluiter van het medicijn dient hij dus 1,25 pil per dag te krijgen.
De DA heeft geadviseerd om 2,5 pil per dag te geven!! Dat is een volledig dubbele dosis gedurende een hele maand.

Kan dit kwaad??

Ik heb DA nog opgebeld om het nog eens te checken, toen gaven ze aan dat een dubbele dosis weerstand verhogend is. (hij wordt verdacht van FIV.)
Ik kan me niet voorstellen dat antibioticum weerstandsverhogend is + hier is niks over terug te vinden in bijsluiter.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Marjolein_22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 jun 2020 20:24

Re: Kuur doxycycline 30 dagen

Bericht door Marjolein_22 »

Ik heb er geen ervaring mee, maar als je het dubbel hebt gecheckt bij de dierenarts zou ik het advies opvolgen. En alert zijn op bijwerkingen. Heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kuur doxycycline 30 dagen

Bericht door Synemios »

Ja klopt de eerste keus behandeling bij pododermatitis is tegenwoordig doxycycline.
Het heeft een immuunmodulerende werking.
Ik heb 2 katten die het hadden.

Is er niet meteen op FIV/FELV getest?
Bij Luna en Lizzy was dat gelukkig negatief, dus ik hoop ook voor jou kat.

Luna en Lizzy kregen er 1 per dag van 50mg gedurende 3/6/weken dat is weer aan de lage kant.
Voor zover ik het heb kunnen vinden is het 10mg/kg bij pododermatitis maar het kan zijn dat die dosering vanwege nieuwere inzichten veranderd is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
xxniess
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2020 08:59

Re: Kuur doxycycline 30 dagen

Bericht door xxniess »

Nee ze hebben hem niet direct getest.. Binnenkort terug want ben bijna klaar met prednison kuur.
Dan wil ik graag dat ze hem testen, hopelijk negatief inderdaad!
Plaats reactie