Metacam/meloxicam bijsluiter gevaarlijke tegenstrijdigheid

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Meessen
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2020 13:21

Metacam/meloxicam bijsluiter gevaarlijke tegenstrijdigheid

Bericht door Meessen »

Hallo allemaal,

In diverse topics op dit forum las ik over de risico's van Metacam/Meloxicam/Novacam. Daarom ben ik in de bijsluiters gedoken, zowel de Engels als de Nederlandstalige. Nu valt mij op dat er een gevaarlijk verschil is tussen de twee.

In Engelse staat dik gedrukt dat herhaaldelijk gebruik bij katten kan leiden tot acute nierfalen of dood. En dat je niet meer dan één dosis mag geven en niet de injectie mag opvolgen met de orale medicatie.
Do not administer a second dose of meloxicam. Do not follow the single, one-time dose of meloxicam with any other NSAID. Do not administer Metacam Oral Suspension following the single, one-time injectable dose of meloxicam
https://www.metacam.com/docs/BIVM-15129 ... Offfnl.pdf

Vervolgens staat in de Nederlandse bijsluiter het tegenovergestelde; dat je de injectie moet opvolgen met de orale medicatie. Daarnaast ontbreken de dik gedrukte waarschuwingen.
Na de aanvangsbehandeling met Metacam 2 mg/ml oplossing voor injectie voor katten wordt de behandeling 24 uur later voortgezet met Metacam 0,5 mg/ml suspensie voor oraal gebruik voor katten met een dosering van 0,05 mg meloxicam/kg lichaamsgewicht.
https://www.boehringer-ingelheim.nl/sit ... 140430.pdf

Ik interpreteer dit niet verkeerd toch? Het lijkt mij een zeer gevaarlijke fout in de Nederlandse bijsluiter.
Bovendien wordt je niet blij als je de bijwerkingen in de Engelse bijsluiter leest.

Ik was hier naar opzoek gegaan omdat mijn dierenarts Metacam wilt gebruiken bij de gebitsreiniging van mijn 11 jarige kat. En indien er een tand getrokken moet worden opvolgen met de orale medicatie.
Daarnaast mag het volgens de bijsluiter ook niet gecombineerd worden met de antibiotica oorddruppels die ze nu krijgt voor een oorontsteking (voor de derde keer dit jaar).
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Metacam/meloxicam bijsluiter gevaarlijke tegenstrijdigheid

Bericht door ErikPhilippus »

Dit interpreteer je volledig correct.... Waarschijnlijk heeft dit te maken met verschil in wetgeving, wat niet wegneemt dat het heel vreemd is. Ik heb een vergelijkbare ervaring met mijn destijds 14-jarige Bengaal, die ook Metacam heeft gekregen o.a. voor gebitsproblemen. Twee jaar later is hij overleden aan nierfalen.
Ik zou een hele zorgvuldige afweging maken bij jouw kat, zeker gezien haar leeftijd. Als er zorgvuldig en zo schoon mogelijk wordt gewerkt, kan het risico op infectie klein worden gehouden, waardoor een NSAID niet noodzakelijk is, en kan een pijnstiller worden toegepast die veel minder schadelijk is voor de nieren dan een NSAID, bij voorkeur (injectie met) Buprecare.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Metacam/meloxicam bijsluiter gevaarlijke tegenstrijdigheid

Bericht door yana »

Indicaties, waarschuwingen etc verschillen per land. Is afhankelijk vd registratie vereisten aldaar. Ook hangt het ervan af hoelang de spuit werkt. Als die maar 24u werkt zie ik niet in waarom je dan niet zou mogen vervolgen met de orale metacam. Maar nogmaals, het hangt vd registratie af. Als in het ene land een werking van 24u geregistreerd is en in het andere van 48uur..dan heb je dus ook verschillende vervolg routes.
Ook is het afhankelijk van het gebruik (chronisch of acute pijn etc).
Ook verschilt het per DA wat ze doen.
Plaats reactie