Novacam voor Frodo

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Novacam voor Frodo

Bericht door Frodo-en-Gimli »

Vorige week onze katertjes Frodo en Gimli laten castreren (had hierover al een ander topic over geopend vorige week)

Frodo had 1 binnenbal, die zat in zijn lies, dus hij had een iets zwaardere ingreep gehad. Ik heb toen Tolfedine meegehad om de eerste paar dagen te geven. Dit is 3 keer gelukt, vermengd door kattenpudding en mayonaise. Later trapte hij er niet meer in helaas en hebben we het in overleg met de da niet meer gegeven.
Het leek ook heel goed te gaan met hem, eten, drinken, spelen, springen, klimmen en rennen. Dit ging meteen goed, hij leek zich vrij snel na de ingreep alweer prima te voelen.

Sinds maandag slaapt hij veel meer, (nog wel goed eten en af en toe lekker spelen) maar sinds gisteravond trekt hij opeens met zijn rechter achterpootje en loopt mank. De trap op en af en springen gaat ook moeizaam. Dus wij vanavond naar de dierenarts geweest. Hij zag er goed uit, geen koorts, en de wond was ook mooi aan het genezen, en niet zichtbaar ontstoken. Ze wilden ons nog weer Tolfedine meegeven voor de zekerheid, want dat mank lopen kon een teken zijn van een reactie op de hechtingen. Of het ontstaan van littekenweefsel wat een ontstekingsreactie geeft of zoiets. (Hij heeft een binnenhechting die vanzelf oplost, en een niet oplosbare hechting die maandag verwijderd wordt)
Omdat het geven van de Tolfedine zo moeilijk ging kregen we vloeibare pijnstiller mee. Ook ontstekingsremmend. Novacam. Vaag in mijn achterhoofd rinkelde er een waarschuwingsbelletje en toen we thuiskwamen ben ik meteen het forum op gegaan.

En ja hoor, dit is de horror pijnstiller waar ik al veel over gelezen heb. Ik durf het nu dus niet te geven, maar ben bang dat het manke lopen anders ook niet over gaat. Dat het toch misschien ontstoken is. Mijn man denkt dat de hechting gewoon wat trekkerig voelt omdat het aan het genezen is. Een kennis zei weer dat ik de pijnstiller wel moet geven want dan gaat hij wat meer bewegen en wordt het allemaal wat soepeler.

Wat zal ik nu doen? Ik durf het spul niet te geven... Hij maakt niet echt de indruk dat hij superveel pijn heeft, maar hij kan nu niet zo lekker spelen als hij normaal doet. Of toch de overgebleven pilletjes (2) Tolfedine geven? En nieuwe Tolfedine halen? Maar waarmee kan ik het geven? Hij lust geen smeerkaas, kaas, yoghurt, en kattenpudding of mayonaise hoeft hij nu ook niet meer... Easypill wil hij ook niet.

Zal het vanzelf wat beter gaan? Of misschien als de hechting eruit gaat maandag dat het dan beter gaat? Of toch die Novacam ?(brrrr)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Novacam voor Frodo

Bericht door Rik »

Ik ben absoluut geen voorstander om voor elk wissewasje Novacam (meloxicam) te geven (zoals veel dierenartsen doen, zelfs bij nierfalers). Maar als het met behoud, goede reden en kort gegeven wordt bij een jong dier, denk ik dat het lichaam het wel goed kan verwerken zonder al te veel overlast voor de organen.

Wat je ook zou kunnen doen is een lagere dosis dan voorgeschreven geven en kijken of het verlichting geeft.

Ik heb bij Yuna (poes) na de castratie ook een klein flesje Metcam meegekregen en ik heb daar 3 dagen de halve dosis van gegeven. Voor haar broer Bono (kater) kreeg ik het ook mee maar hem heb ik het niet gegeven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Novacam voor Frodo

Bericht door Anne »

Ik zou het zowiezo niet geven. Een pijnstiller is mooi maar zorgt er ook voor, mede doordat er geen pijn wordt gevoeld, voor overbelasting
Jouw Frodo is nog jong en jonge katten genezen snel. Ik zou hem zelf niks geven en de natuur zijn gang laten gaan ;-)
Hij pakt vanzelf zijn rust wel als het zeer doet
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Novacam voor Frodo

Bericht door Cerna »

Ik sluit me bij Rik aan.
Ik zou hem op de halve dosering zetten en kijken hoe het gaat (dat zie je al na een uur). Verandert er niets dan 1x de dosis voor zijn gewicht. Verandert er dan nog niets dan terug naar de dierenarts want dan kan er iets anders aan de hand zijn.
Niets geven vind ik geen optie want je laat je dier niet met pijn rondlopen.

Onze oude Amber (morgen 15) heeft artrose en krijgt sinds begin januari Metacam. Drie dagen de volledige dosering (5 streepjes) en daarna ben ik langzaam teruggegaan naar 2,5 streepje waar ze het ook goed op doet.
Twee weken geleden heb ik de nierwaarde laten controleren en die is prima. Amber met pijnstilling voelt zich heerlijk (veel kopjes geven, voortdurend op de rug liggen, zelfs gezellig op schoot), Amber zonder pijnstilling slaapt de hele dag en houdt zo lang mogelijk de ontlasting op.

Ik was altijd een fel tegenstander van Metacam omdat één van onze katten nierfalen heeft gekregen na 4,5 week Metacam, maar ik durf het nu met een gerust hart te geven.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Novacam voor Frodo

Bericht door Zotvanpoezen »

Metacam is ook een ontstekingsremmer. Indien juist gegeven (niet te veel en niet te lang en niet bij risicokatten) is het soms noodzakelijk.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Re: Novacam voor Frodo

Bericht door Frodo-en-Gimli »

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Donderdag had ik dus de Novacam voor Frodo meegekregen, en omdat ik eerst wat betere research wilde doen wilde ik wachten met het geven tot de dag daarna (gisteren dus).
En wat zag ik toen ik wakker werd en beneden kwam? Een rennende Frodo, die weer super actief in de weer was. Hij trok nog wat met zijn pootje, maar in de avond was dat ook over. Hij springt weer en speelt weer. Hij slaapt ook weer wat minder, echt zijn oude ritme weer terug!

Ik heb hem dus ook nog niks gegeven hiervan, omdat het niet echt meer nodig lijkt te zijn.

Maandag gaan we weer terug naar de dierenarts voor controle en verwijderen van hechtingen.

Nogmaals bedankt voor het meedenken!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Novacam voor Frodo

Bericht door Rik »

O, fijn. Als hij weer speels is en rond rent lijkt mij dat de pijn grotendeels verdwenen is.

Wat eigenlijk een simpele snip-snip operatie moest zijn liep dus toch even uit op een wat stressvollere castratie met zo'n niet ingedaalde bal.

Fijn dat het achter de rug is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Novacam voor Frodo

Bericht door yana »

Als DA metacam voorschrijft; geven. Pijn is vele malen schadelijker voor het systeem dan metacam. 'Óók igv nierproblemen. Gizmo hier is al 7mnd? oid aan de metacam om de dag. Hij is bijna 16. Drakie heeft het ook 6x ofzo gehad na operaties. Die was 12-14jr. Gewoon aan de voorschriften houden, goed schudden voor gebruik en de dosis niet overschrijden (dus weten hoeveel je kat weegt; wegen dus).
Metacam is veilig. Anders was het allang vd markt. Via internet doen horrorverhalen echter snel de ronde. Over de oneindig veel meer succesverhalen hoor je nooit wat. Ja het kan bijwerkingen hebben, ook dodelijke. Ketamine ook. Hoor je nooit wat van.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Novacam voor Frodo

Bericht door Synemios »

Super dat Frodo weer speels is.

Ik ben er ook geen echte tegenstander en zeg meestal als het nodig is ook doen.
Maar ik ben het ook niet eens met als de dierenarts het voorschrijft gewoon geven.
Lizzy kreeg het ook bijna ivm een alvleesklierontsteking en zij heeft ook al Nierfalen dat was echt een domme actie van die dierenarts omdat een nsaid een alvleesklierontsteking kan verergeren en het is gewoon gecontra-indiceerd.
Dus altijd goed zelf ook alles uitzoeken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie