ACE-remmers bij een kat met HCM & CNF

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mar67
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jun 2012 23:05

ACE-remmers bij een kat met HCM & CNF

Bericht door mar67 »

Beste forumleden,

Aanstaande maandag ga ik n.a.v. het onderstaande direct contact opnemen met mijn dierenarts, maar alle input vanuit jullie neem ik graag mee.

Achtergrond HCM
Mijn kat is drie jaar geleden gediagnosticeerd met HCM. Kort hierna heeft ze een enorme achteruitgang gehad en was er een moment dat ze vrijwel op sterven na dood was. Door veel inspanningen, medicatie (Furosoral, Atenolol), dwangvoeding en homeopathische middelen (Co-enzym Q10 & Cardio Strength formule van VetriScience + Nattokinse als bloedverdunner) is ze er toch bovenop gekomen en lijdt eigenlijk weer een heel normaal leven.

Achtergrond CNF (Chronisch NierFalen)
In de periode van de achteruitgang na de diagnose van HCM werden er slechte creatinine-waarden geconstateerd (450-475 umol/l). In de zomer van 2019 is er opnieuw bloed afgenomen en heeft de dierenarts laten weten dat de waarden m.b.t. eiwit uitstekend waren (creatinine heb ik geen informatie meer van).

De vraag
Sinds enkele dagen lijkt ze wat af te zwakken; minder eetlust, meer drinken, meer plassen, wat diarree en rustiger. Na zelf wat na te hebben gekeken vraag ik mij af waarom ze geen ACE-remmers voorgeschreven heeft gekregen. Bij zowel HCM en CNF is dit behoorlijk gebruikelijk. Mij staat iets bij dat de dierenarts ooit heeft losgelaten dat er 'een medicijn' niet voorgeschreven kon worden voor haar CNF i.v.m. haar slechte hart, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit om een ACE-remmer ging.

Uiteraard is dit een vraag die het beste gesteld kan worden aan mijn dierenarts, maar wellicht hebben jullie ideeën/ervaringen met katten, deze ziektebeelden en ACE-remmers.
Pebbels, Dobby en Loentje
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: ACE-remmers bij een kat met HCM & CNF

Bericht door Synemios »

Semintra kan averechts werken bij katten met Nierfalen zonder eiwit verlies.
Maar daar houdt mijn kennis mbt deze combinatie ook op eerlijk gezegd.

https://www.dierenkliniekwilhelminapark ... falen.html

Ik hoop dat anderen nog reageren.
Heel veel sterkte want dit is niet niks.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie