Wie heeft ervaring met clavubactin

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Miranda1980
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2019 17:18

Wie heeft ervaring met clavubactin

Bericht door Miranda1980 »

Goedenavond,

Ik ben nieuw hier dus zal me even voorstellen.

Mijn naam is miranda en woon samen met man en 2 Cornish Rex katers in Rotterdam, met Beau (3,5) en Tijger (1,5) met 2 hyper actieve katers is het altijd lekker druk in huis

Omdat de jongens altijd zo aanwezig zijn viel het afgelopen zondag gelijk op dat Beau niet lekker was.
Hij sliep heel de dag en was wat loom en bewoog wat stijfjes.
Dat was het enige want eten en drinken deed hij goed en hij had geen diarree en spuugde ook niet.

Gister merkte ik dat hij behoorlijk warm was, uit voorzorg naar de dierenarts gegaan en hier bleek hij 40,4 gr koorts te hebben.
Hij kreeg een prik antibiotica en pijnstilling en vandaag terug om temperatuur te controleren.

Beau is iets opgeknapt, was meer aanwezig, heeft beetje gestoeit met Tijger en komt weer lekker bij je zitten, nog niet hyperactief als normaal maar het komt.
Temperatuur bleek bij dierenarts 38,9 gr te zijn.
Dierenarts denk dat hij soort griep virusje heeft.

De prikken van gister waren genoeg voor 3 dagen en vandaag heb ik nog voor 3 dagen pijnstilling en antibiotica (clavubactin) meegekregen, vandaag starten
De dierenarts gaf aan dit middel te geven vanwege Beau zijn gevoelige maagdarm kanaal, hij is namelijk gevoelig voor diarree.
De diarree heb ik nu goed onder controle door hem op kvv te zetten

Maar nu in de bijsluiter lees ik dat ze juist diarree hiervan kunnen krijgen en daar zit ik niet op te wachten.
Zit nu heel erg in dubio of ik de antibiotica moet geven.(ik geef zo wie zo niet graag antibiotica uit voorzorg, in het geval dat....)

Dus mijn vraag heeft iemand ervaring met bijwerkingen van clavubactin?
Mira (2006-2016), Fay (2007-2019), Beau (2016), Tijger (2018)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met clavubactin

Bericht door Synemios »

In principe geldt die bijwerking voor alle ab.
Ik heb bij meerdere katten clavubactin gebruikt en de 1 had nergens last van terwijl de ander er wel diarree van kreeg.
Bij een virus op zich helpt ab niet en mijn da schrijft het dan ook niet voor om die reden,
Maar waarom overleg je niet met de da dat je je er niet prettig bij voelt?
Ik geef liever ook geen ab en doe het ook niet vaak, maar wel bij hoge koorts of met sommige operaties bijvoorbeeld.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Wie heeft ervaring met clavubactin

Bericht door Sansan »

Absoluut de clavubactin geven hoor.
Je dierenarts is een kuur gestart dus nu moet jij hem afmaken. Een kuur eerder stoppen geeft kans op resistentie.

Diarree door antibiotica kun je goed stoppen door het geven van het probioticum “S.Boulardii”. En daarbij een goede probiotica met meerdere stammen (lacto en bifido stammen).

Mijn ervaring met clavaseptin is goed. Het wordt door onze kater prima verdragen zonder dat het (extra) diarree geeft. Maar dat kan met ieder antibiotica zo zijn. De ene krijgt ergens wel diarree van en de ander niet.

Is er wel iets van urine en bloed getest om de oorzaak van ziekte te vinden? Antibiotica werkt namelijk alleen tegen bacteriën en niet tegen virussen. Dus je dierenarts denkt ook aan een infectie?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wie heeft ervaring met clavubactin

Bericht door Rik »

Ik denk dat de dierenarts een bacteriële infectie vermoedt. Het is normaal een bacteriële of virale infectie. Omdat het uitzoeken van welke virale infectie moeilijker is starten ze meestal eerst met antibiotica om een bacteriële infectie uit te sluiten. Gaat het na een week niet beter dan krijg je de vervolgstappen. Deze methode (antibiotica eerst) wordt alleen toegepast als het vermoeden groot is dat het gaat om een (bacteriële of virale) infectie. Zijn er andere aanwijzingen dan kun je natuurlijk gelijk bloed- en andere onderzoeken doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Miranda1980
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2019 17:18

Re: Wie heeft ervaring met clavubactin

Bericht door Miranda1980 »

De dierenarts wilde gister Beau gelijk weer twee prikken geven, ik heb toen gevraagd waarom eigenlijk want bij een virus help AB toch niet.

Haar reactie was dat ze bang was dat als de prikken van dinsdag waren uitgewerkt vrijdag, de koorts terug kwam en omdat hij gevoelige maag en darmen heeft.
Vond haar antwoord wat vaag en vroeg door wat het met zijn maag en darmen dan te maken had omdat hij niet spuugde en diarree had, ze kon me daar geen antwoord op geven en zei uiteindelijk dat ze de AB uit voorzorg gaf, beter iets langer dan te kort

Heb toen de spuiten geweigerd omdat ik ook graag wil weten welke middelen er precies gebruikt worden en om tabletten gevraagd, ik moest echt lullen als brugman om deze uiteindelijk mee te krijgen.
Heb nu 3x 1 tablet onsior en 3x twee maal daags clavubactin

Er is geen urine en bloedtest afgenomen want naast de koorts en inactief gedrag waren er geen andere gekke dingen.
Hij liet gister ook alweer duidelijk weten dat hij het niet eens was met zijn dierenarts bezoek en daar kon zij ook al uit opmaken dat het beter met Beau ging.

Beau lag vanochtend alweer lekker op mijn hoofd en klaagde dat ik te laat was met het ontbijt.
vanochtend nog niet zijn medicatie gegeven omdat ik nog twijfelde en zijn ontlasting......helaas niet zo goed was en ik hem toch graag even in de gaten wil houden als ik het geef.

Zodra ik dadelijk om 12 uur thuis ben zal ik zijn pijnstilling en AB geven.

bedankt voor jullie reacties.
Mira (2006-2016), Fay (2007-2019), Beau (2016), Tijger (2018)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wie heeft ervaring met clavubactin

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, ik zou het ook dubieus vinden om alleen op basis van een vermoeden te starten met een antibioticum. Overigens werd Gaudí kotsmisselijk van clavubactin, dus daar ben ik de eerste keer direct mee gestopt - maar dat is natuurlijk heel individueel: vaak wordt het wel goed verdragen, zeker als je er ook pro-biotica bij geeft ter ondersteuning van de darmen.

Dat vroegtijdig stoppen met een antibioticum per definitie leidt tot resistentie, is niet waar. Uit onderzoek is gebleken dat het noodgedwongen afmaken van een kuur waar de kat op reageert met heftige diarree, ook een behoorlijke (niet zelden ook een onnodige) aanslag is op de gezondheid van het dier. Dus het is en blijft een afweging...

Je hebt Onsior meegekregen, heb je de indruk dat er sprake is van pijn? En die prik bij de DA, dat was waarschijnlijk meloxicam? Want afgezien van de slechte lange-termijn effecten, kan een kat ook daar niet goed op reageren.

Sterkte met Beau!
Erik
Miranda1980
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2019 17:18

Re: Wie heeft ervaring met clavubactin

Bericht door Miranda1980 »

Bedankt voor de uitleg Erik mbt het resistent worden voor AB.

De ontlasting van Beau was vanochtend al niet zo top maar ook niet zo erg om te stoppen, ik kijk het even aan en als hij echt behoorlijke diarree krijgt dan stop ik en overleg ik even met de dierenarts.
Sinds hij op KVV staat is zijn ontlasting top, daarvoor heel veel getobt en dat wil ik niet op het spel zetten.

Weet niet of hij echt pijn heeft, toen hij verhoging had bewoog hij zich nogal stijfjes, maar mijn spieren doen ook pijn als ik koorts heb,
Dierenarts gaf aan Onsior te geven tegen de koorts en dat hij zich lekkerder in zijn vel zou voelen
Ze wilde hem dinsdag in eerste instantie ook alleen maar een prik met pijnstilling/ontstekingsremmer geven maar besloot eigenlijk al snel om AB uit voorzorg te geven.
Ik weet niet of hij dinsdag Meloxicam heeft gekregen.

De reden dat ik nu om tabletten heb gevraagd is dus om meer inzicht te krijgen in wat de dierenarts nu eigenlijk voorschrijft.
Onze dierenarts is vrij makkelijk met spuiten geven en een factuur met specificatie krijg je nooit
Mira (2006-2016), Fay (2007-2019), Beau (2016), Tijger (2018)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met clavubactin

Bericht door Synemios »

Onsior is nog altijd beter dan metacam en is inderdaad koortsverlagend en ontstekingsremmend,
Je hebt recht op een gespecificeerde nota, sterker nog verzekeringen eisen dat dus als ze moeilijk doen kun je nog altijd zeggen dat het daarvoor is ( ook als er geen verzekering is)
Onsior is er ook in injectievorm dus hopelijk heeft ze dat gegeven.
Ik vind dat je het heel goed aangepakt heb, soms wordt er te snel ab gegeven.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Miranda1980
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2019 17:18

Re: Wie heeft ervaring met clavubactin

Bericht door Miranda1980 »

Fijn om te horen dat ik goed gehandeld heb Synemios.

Drie jaar geleden hebben wij Mira onze sphynx verloren door onvolledige en verkeerde medicatie toen ze galblaas ontsteking had.

Ik vind het daarom tegenwoordig belangrijk om te weten wat ze krijgen als ze ziek zijn en of het de juiste medicatie is
Mira (2006-2016), Fay (2007-2019), Beau (2016), Tijger (2018)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met clavubactin

Bericht door Synemios »

Wat ontzettend naar om zo je kat te moeten verliezen.
Ik ben ook door minder goede ervaringen wijzer geworden en wij willen ook weten wat er gegeven wordt en waarom.
Dus ik kan mij goed voorstellen dat je voorzichtig bent.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie