Meloxidyl

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Deefke
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2019 03:24

Meloxidyl

Bericht door Deefke »

Mijn kat heeft afgelopen dinsdag een behandeling gehad tegen een virus. 2 injecties gekregen tegen de koorts en misselijkheid en ik kreeg meloxidyl mee om het voor een week te geven.
Ik zag de kat echt goed opknappen. Echter iedere keer als ik de kat zijn medicatie gaf keek die stoned uit zijn ogen. Vandaag wederom zijn medicatie gegeven maar nu ging het vannacht helemaal mis.
Ik trof mijn kat aan in zijn urine heel zijn bekje vol met schuimend slijm en zeer benauwd. Tot overmaat van ramp kreeg die ook nog een soort van epileptische aanval (zijn stuiptrekkingen waren niet te stoppen)
Nu gaat het iets beter al loopt het slijm nog steeds uit zijn bekje en is die flink benauwd. En als ik bij hem in de buurt kom gaat die grommen en blazen.
Maar heeft iemand meer van dit soort ervaringen met meloxidyl?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Meloxidyl

Bericht door ErikPhilippus »

Ik kan kort zijn: direct stoppen met metacam!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meloxidyl

Bericht door Synemios »

Sowieso wat Erik al zegt maar heb je geen dierenarts gebeld?
Kan namelijk ook een allergische reactie zijn dan heeft je kat medicijnen nodig om dat op te heffen en moet heel goed in de gaten gehouden worden.
Kan ook nog een andere ziekte zijn, ik zou niet afwachten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Meloxidyl

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, ik reageerde misschien een beetje kortaf - maar inderdaad: ik zou meteen de weekend-arts bellen, dit is niet goed.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Meloxidyl

Bericht door Rik »

Naast pijnstiller en ontstekingsremmer is Meloxidyl ook koortsverlagend. Daarom zal het in dit geval voorgeschreven zijn (en niet wegens de pijnstilling en ontstekkingsremmende werking want dat is onzin bij een virus). Maar dierenartsen schrijven het gewoon te makkelijk voor.

En zeker bij deze bijwerkingen zou ik niet wachten tot maandag met het contract opnemen met de DA.

(En sowieso nooit een 'cam familie geven, wat meloxidyl is, aan oudere katten zonder eerst zeker te weten dat de nieren in top-top conditie zijn)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Deefke
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2019 03:24

Re: Meloxidyl

Bericht door Deefke »

Mijn kat is goed opgeknapt gelukkig.
Heeft een nacht aan het infuus moeten liggen en flink bij moeten komen.
Nu is die vrij van alle klachten en zelfs geen epilepsie meer.
Maar het was wel kantje boord geweest.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meloxidyl

Bericht door Synemios »

Gelukkig, staat er ook een melding in het dossier over de reactie op meloxidyl en het nooit meer te geven?
( metacam, novacam)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Deefke
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2019 03:24

Re: Meloxidyl

Bericht door Deefke »

Synemios schreef: 25 sep 2019 07:07 Gelukkig, staat er ook een melding in het dossier over de reactie op meloxidyl en het nooit meer te geven?
( metacam, novacam)
Ik ga weg bij mijn dierenarts en naar een nieuwe arts die me in het weekend heeft geholpen. Daar ben ik zeer tevreden over.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Meloxidyl

Bericht door ErikPhilippus »

Fijn te horen dat je kat goed is opgeknapt. Goed dat je naar een andere dierenarts bent gegaan....
Poeh, aan het intraveneus infuus na een heftige reactie op Meloxidyl..... Als ik het zo lees, zo me niet verbazen als er sprake is geweest van acuut nierfalen, met complicaties die daaruit kunnen volgen.

En ook al is de kat nu weer opgeknapt, de nieren zullen toch een flinke opdonder hebben gekregen. Zou dat de komende tijd toch in de gaten houden, over een tijd b.v. het bloed en de urine laten controleren. En je kat zoveel mogelijk laten drinken.
En inderdaad in het dossier laten opnemen dat je kat nooit meer Meloxidyl (of Metacam) mag krijgen!

Sterkte!
Erik

PS En n.a.v. de veronderstelling van Rik, dat Metacam is voorgeschreven om de koorts te verlagen (en op het gevaar af dat ik ga klinken als een kapotte grammafoonplaat): dat er sprake is van koorts bij een virus-infectie, is een normale, broodnodige reactie van het lichaam op de indringer. Het virus zelf geeft geen koorts, dat doet het afweersysteem, en niet voor niets... Tenzij de koorts teveel oploopt, is het contraproductief om dat te gaan zitten onderdrukken, dierenarts! Zucht....
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meloxidyl

Bericht door Synemios »

Weer eens met Erik.
Ik zou wel met andere medicijnen ook goed opletten, ik weet dat mijn Luna al vaker slecht op medicijnen gereageerd heeft.
Dus hou het in je achterhoofd, meestal gaat het ook gewoon goed.
Goed dat je van dierenarts veranderd bent.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
SaTess
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2023 19:27

Re: Meloxidyl

Bericht door SaTess »

Goedenavond,

Fijn om dat ik dit forum heb gevonden! Onze poes Luna (8jr), werd vorige week niet lekker vermoedelijk iets verkeerd gegeten. Op dinsdagavond bij de dierenarts geweest en kreeg ze een injectie met anti-braakmiddel en daarnaast Novacam. Misselijkheid leek te verbeteren maar elke keer als ik haar Novacam gaf, begon ze enorm te kwijlen. Vrijdagochtend kreeg ze vanuit het niets een aanval wat op een epileptische aanval leek. Haar bloedwaarden zijn allemaal hartstikke goed, neurologisch is er niets aan de hand en ook haar algemene lichamelijke onderzoek was vrijdag heel goed.

Mijn gevoel zegt me dat de aanvallen door de Novacam zijn veroorzaakt. We zijn inmiddels gestopt maar vandaag toch een korte aanval. Hebben jullie hier ervaring mee? En hoe lang duurt het voordat de Novacam uit haar systeem is?

Dank voor het lezen en jullie reactie!
Sabrina
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meloxidyl

Bericht door Synemios »

volgens mij 24 uur.
Als het steeds gebeurde na het geven van de novacam dan zou dat de reden kunnen zijn.
Als je ermee stopt dan zou het niet meer terug moeten komen na dat het uitgewerkt is.
Of denk je aan blijvende schade?
Staat er niets over in de bijsluiter?

Niet altijd zie je de onderliggende oorzaak van epileptische aanvallen niet terug in het bloedbeeld.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie