Felimazole en dus ook niet eten :( carbimazol de oplossing?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Felimazole en dus ook niet eten :( carbimazol de oplossing?

Bericht door puksji »

Omdat Puk vanalles mankeert (zie eerdere topics) en met regelmaat een dip heeft, en ik het idee kreeg dat de schildklier nu ook gek begon te doen, maar weer eens een bloedonderzoek gedaan.
Uitslag: pancreatitis en T4: 80.5 (13.0-52.0) nmol/l.
Medicatie 2 x 2,5 Felimazole per dag.
De eerste week ging goed. Gelijktijdig kreeg ze ook 5 dagen buprecare (voor de pancreatitis) Toen moesten we ipv buprecare tramadol geven. Dat ging niet goed, dus na 3 keer geven gestopt. Het eten was ondertussen steeds minder geworden. Afgelopen week nog minder. Mirtazapine gegeven en dat hielp alleen goed de dag dat ze het kreeg. De volgende dag nog iets. Derde dag helemaal niets meer. Ook is ze sinds de tweede week felimazole steeds meer depri geworden. Het gekke is dat ze smorgens wel fit was maar na het ingeven van de Felimazole dan helemaal inkakte.
Gisteren ging het superslecht. Wij denken dat als we zo doorgaan dat ze dood gaat omdat ze niet eet en niets meer wil. Dwangvoeren gaat niet omdat ze door haar voedselallergie en calcium oxalaat stenen speciale brokjes heeft. En ik wil niet dwangvoeren omdat ze daardoor een aversie tegen haar huidige voer kan krijgen, en er is hier geen alternatief voor.
Ten einde raad dus weer mirtazapine gegeven. Na een half uur begon ze te eten.
Me helemaal sufgespit in de Felimazole en lees overal hetzelfde. Van Felimazole stoppen heel veel katten met eten en worden er suf en sloom door. Omdat mijn eigen dierenarts ook al had gezegd dat we ook weer kunnen stoppen met de Felimazole om te kijken of dat het probleem is van het niet eten, besloten we gisteravond zelf om even een paar dagen te stoppen.
En toevallig las ik op het barfforum een precies hetzelfde geval als met Puk. Ook een week geen problemen en daarna wel. Die zijn toen ook een paar dagen gestopt en daarna verder gegaan op 1 x 2,5 per dag. En dat ging wel goed.
Wat ik hier ook op het forum lees is, kijk naar je kat, omdat je die zelf het beste kent. Een dierenarts heeft een standaard, maar iedere kat is anders dan de standaard. Ik zie duidelijk dat Puk er niet bepaald beter door wordt. Sterker nog, ze was er beter aan toe voor de Felimazole. Vandaag dus niet gegeven, wel 0,5 buprecare omdat ze toch nog wat buikpijn leek te hebben van haar pancreatitis. Er was duidelijk verschil met afgelopen dagen, eigenlijk was ze weer heel normaal.
Maar nu moeten we wel verder natuurlijk. Even een paar dagen time out en kijken hoe het gaat. Optie 1: verder met 1 x 2,5 per dag. Optie 2: Carbimazol (als dat nog verkrijgbaar is?)
Kans dat mijn dierenarts hier niet in mee wil, maar ik ben inmiddels zo ver dat ik niet meer klakkeloos doe wat een dierenarts zegt, omdat heel veel andere dierenartsen er weer heel anders over denken. En het is nog altijd Mijn kat!
Optie 3: radiojoodbehandeling gaan we niet doen. Puk mankeert teveel en gaat zo'n opname niet trekken.

Graag ervaringen van anderen met het niet eten door Felimazole, is dit tijdelijk? Zijn er hier nog meer katten op carbimazol?
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Felimazole en dus ook niet eten :( carbimazol de oplossing?

Bericht door Dinky »

Ik heb hier op het forum regelmatig meegelezen waarbij er slecht werd gereageerd op de felimazol en goed op pilletjes carbimazol. Zou ik dus zeker proberen!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Felimazole en dus ook niet eten :( carbimazol de oplossing?

Bericht door puksji »

Nu kom ik met al mijn gegoogle helaas tegen dat mensen die acute pancreatitis hebben gehad geen carbimazol mogen gebruiken. Nu weet ik wel dat een kat heel anders is dan een mens, maar toch....
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Dorie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 sep 2019 09:07

Re: Felimazole en dus ook niet eten :( carbimazol de oplossing?

Bericht door Dorie »

Beste Inge,

Ik herken onze kat Dorie heel erg in jouw verhaal. Ze slikt inmiddels 6 weken Felimazole, begonnen met 1x5mg en in eerste instantie ging ze er erg goed op: ze kreeg onwijze eetlust en energie, was weer de oude. Maar na een paar weken begon ze minder te eten, bijna niets. Ze lijkt erg graag te willen maar als ze eenmaal eten voor haar neus heeft (van power kattenvoer tot rookworst, we hebben alles uit de kast gehaald) dan snuft ze eraan, krabt ze wat ernaast en loopt ze weg. Ondertussen valt ze steeds verder af (ze woog ooit meer dan 6 kilo, maar inmiddels is dat richting de 2). Ook is ze erg onrustig en zenuwachtig, zit telkens in hoekjes. Kijkt een beetje wezenloos uit haar ogen en om haar heen. Ze viel zelfs weer om, wat ze ook had voordat ze begon aan Felimazole (waarschijnlijk door het niet eten). Dus wij weer naar de dierenarts en de T4 waarden waren nog erg hoog, dosis verhoogd naar 2x5mg maar haar gedrag en het niet eten lijken daardoor nog erger te worden. Daarom net besloten (naar aanleiding van alles wat ik vond op het internet en jouw bericht) om te stoppen met Felimazole en eerst bij te voeren. Dan misschien Carbimazole? Ik hoop dat dat helpt. Ze is 15,5 dus wel een ouder besje 😔
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Felimazole en dus ook niet eten :( carbimazol de oplossing?

Bericht door puksji »

I.nmiddels zijn we 3,5 maand verder en het gaat heel goed met Puk.
De dosis 2 keer 2,5 bleek gewoon veel te hoog. Toen we verder gingen op 1 keer 2,5 ging het al veel beter. Maar na een nieuwe test bleek dit ook nog te hoog te zijn. Ze staat nu al 2,5 maand op 1 keer 1,25. In oktober opnieuw bloedonderzoek om te zien of dit de juiste dosis is.
Voor jouw poes kan de 2 keer 5 ook veel te hoog zijn. Beter is dan 1 keer per dag 5 en 1 keer per dag 2,5.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Dorie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 sep 2019 09:07

Re: Felimazole en dus ook niet eten :( carbimazol de oplossing?

Bericht door Dorie »

Dank voor je reactie! Heel fijn. Toen we van de week bij de DA waren bleek ze met 1x5mg per dag nog steeds veel te hoge T4 waarden te hebben (>104). Dus in die zin is 1x5mg te laag, daarom zijn we ook naar 2x5mg gegaan omdat we dachten dat dat onrustige en niet eten misschien daardoor kwamen. Maar ik heb heel sterk het vermoeden dat dit aan het middel zelf ligt. Ondertussen heeft ze vandaag bijvoorbeeld helemaal niets gegeten, alleen wat water en koffiemelk gedronken. Ze heeft ook al een paar dagen geen ontlasting (door weinig eten denk ik). Ik stop dus met die pil en ga eerst zorgen dat ze weer wat gaat eten, anders gaat ze het niet lang meer redden denk ik. Morgen meteen DA bellen. En die Carbimazol proberen? Moeilijk hoor dit, ook omdat ze al 15,5 is en je haar eigenlijk een rustige en relaxte oude dag gunt zeg maar...
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Felimazole en dus ook niet eten :( carbimazol de oplossing?

Bericht door puksji »

Je moet inderdaad gewoon stoppen tot ze weer eet. Dat wordt ook vaak aangeraden. Mijn dierenarts zei dat ook. Je kan ook om mirtazepine vragen om de eetlust weer op gang te brengen.
Niet poepen is niet goed. De ontlasting die er eventueel nog zit wordt nu steeds harder en is dan nog moeilijk er uit te krijg en. Puk heeft chronische harde ontlasting, en daarvoor geef ik 1 keer daags lactulose. Dit kan je gewoon bij de drogist halen. Het is dan veel goedkoper dan de voor dieren bedoelde laxatract, wat exact hetzelfde is.
Voor de dosering/bijsluiter zie hier:
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... JOxQ3fHefr
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Felimazole en dus ook niet eten :( carbimazol de oplossing?

Bericht door Synemios »

Denk je dat ze misselijk is?
Anders zou ik ook om cerenia vragen.
Ik geef dat sowieso standaard als ze mirtazapine krijgen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Dorie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 sep 2019 09:07

Re: Felimazole en dus ook niet eten :( carbimazol de oplossing?

Bericht door Dorie »

Dat idee heb ik wel ja, leek zelfs alsof ze ietwat kokhalsde toen straks. Ik ga morgen meteen de DA bellen en alles overleggen. Eerst zaak dat ze weer gaat eten, want anders duurt het niet erg lang meer.. 🥺

Bedankt voor jullie reacties! Echt supertof en behulpzaam..
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Felimazole en dus ook niet eten :( carbimazol de oplossing?

Bericht door Synemios »

Dan liever eerst cerenia want als je dan mirtazapine gaat geven is ze en misselijk en heeft ze honger.
Maar inderdaad morgen meteen de da bellen want dit is niet goed en zielig.
Sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie