Ervaring met diazepam?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
DRAAKZIP
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 apr 2019 23:04

Ervaring met diazepam?

Bericht door DRAAKZIP »

Hoi allemaal, nieuwe bezorgde kattenmoeder op het forum hier. Ik hoop van jullie wat ervaringen te horen want ik maak me echt zorgen. Ik heb anderhalf jaar geleden broer en zus geadopteerd (waren toen 6 maanden). Afgelopen maandag kreeg zip(de poes) opeens een soort aanval. Ze viel hierdoor achterover van het bed af en lag erna op de grond te spartelen omdat ze niet overeind kon komen (kan ook van het vallen op haar hoofd zijn geweest). Daarna keek ze heel bang en liep ze langzaam naar de kattenbak en ging gelijk poepen. Hierna was ze eigenlijk weer zichzelf: ze eet en drinkt goed, gaat gewoon op de bak en speelt. Het zat me toch niet lekker en was continu op haar aan het letten. Afspraak bij DA gemaakt en kon donderdag terecht. Donderdagochtend viel ze weer flauw (dit keer niet spartelen), weer bang kijken en gelijk weer poepen. Ook hierna was ze weer zo goed als zichzelf. Bij de DA bloed afgenomen voor onderzoek in het lab. Helaas hier nog geen uitslag van, dus zal wel maandag worden. Nou heb ik van de DA wel al diazepam meekregen. 2x per dag een kwart pil. Hier wordt ze alleen zo slap van aan haar achterpoten en heel duf. Het is zo zielig om te zien want ze probeert overal op te springen en te spelen maar het lukt haar niet. Nu heeft ze het laatste kwart pilletje al 5 uur geleden gehad maar kan ze nog steeds niet normaal lopen. Is dit normaal bij dit medicijn? Ik maak me erg zorgen omdat ze nu zo gek doet dat ik ook niet kan zien of ze nieuwe klachten ontwikkelt naast de aanvallen. Ze heeft vandaag nog geen aanval gehad dat ik heb gezien. Help! Zou ik moeten stoppen met diazepam voor nu? Of zijn deze bijwerkingen normaal? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ervaring met diazepam?

Bericht door Rik »

Zelf heb ik geen ervaring met diazepam maar kan op het forum wel een andere referentie vinden naar hetzelfde probleem van verlamming van de achterpoten na toediening daarvan. Het is een zwaar middel.

De DA heeft dus duidelijk een vermoeden van epilepsie. Mocht diazepam problemen geven kun je misschien om Fenobarbital vragen als alternatief.

Tevens zou ik vandaag even de vervangende spoedarts bellen om te vragen of het verstandig is het weekend door te gaan met de diazepam.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
DRAAKZIP
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 apr 2019 23:04

Re: Ervaring met diazepam?

Bericht door DRAAKZIP »

Rik schreef: 27 apr 2019 06:59 Zelf heb ik geen ervaring met diazepam maar kan op het forum wel een andere referentie vinden naar hetzelfde probleem van verlamming van de achterpoten na toediening daarvan. Het is een zwaar middel.

De DA heeft dus duidelijk een vermoeden van epilepsie. Mocht diazepam problemen geven kun je misschien om Fenobarbital vragen als alternatief.

Tevens zou ik vandaag even de vervangende spoedarts bellen om te vragen of het verstandig is het weekend door te gaan met de diazepam.
Hi Rik,

Bedankt voor het meedenken! Goed plan, ik bel zo even de spoedarts. Misschien kan ik dit weekend de dosis al wat verlagen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Ervaring met diazepam?

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb hier een zetpil met diazepam klaarliggen, omdat Gaudí een tijd geleden twee epileptische aanvallen heeft gehad. Diazepam wordt gebruikt om langdurige epileptische aanvallen te onderdrukken, gebruik makend van het dempende effect van diazepam op spierspasmen. Maar dus als middel om een bestaande aanval te onderdrukken, niet als 'voorbehoedsmiddel'.

Angstig kijken, rondjes lopen en gelijk plassen/poepen - dat herken ik wel, dat deed Gaudí ook. Maar ik zit een beetje na te denken over het flauwvallen zonder spartelen op donderdagmorgen. Dat klinkt niet als een epileptische aanval eigenlijk.... En daarom vraag ik me af of diazepam wel het juiste middel is. Tweemaal per dag een kwart pil klinkt mij ook behoorlijk zwaar in de oren moet ik zeggen.... Diazepam heeft een lange halfwaardetijd die kan oplopen tot 100 uur - dus wat je nu aan het doen bent, is stapelen. Met deze dosering wordt de bloedspiegel Diazepam steeds hoger, dus ik zet hier toch wel m'n vraagtekens bij.

Ik denk dat het goed is om de dosis te verlagen (max 1/8 pilletje per dag), of misschien zelfs helemaal af te bouwen in het weekend.

Sterkte!
Erik
DRAAKZIP
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 apr 2019 23:04

Re: Ervaring met diazepam?

Bericht door DRAAKZIP »

ErikPhilippus schreef: 27 apr 2019 18:05 Ik heb hier een zetpil met diazepam klaarliggen, omdat Gaudí een tijd geleden twee epileptische aanvallen heeft gehad. Diazepam wordt gebruikt om langdurige epileptische aanvallen te onderdrukken, gebruik makend van het dempende effect van diazepam op spierspasmen. Maar dus als middel om een bestaande aanval te onderdrukken, niet als 'voorbehoedsmiddel'.

Angstig kijken, rondjes lopen en gelijk plassen/poepen - dat herken ik wel, dat deed Gaudí ook. Maar ik zit een beetje na te denken over het flauwvallen zonder spartelen op donderdagmorgen. Dat klinkt niet als een epileptische aanval eigenlijk.... En daarom vraag ik me af of diazepam wel het juiste middel is. Tweemaal per dag een kwart pil klinkt mij ook behoorlijk zwaar in de oren moet ik zeggen.... Diazepam heeft een lange halfwaardetijd die kan oplopen tot 100 uur - dus wat je nu aan het doen bent, is stapelen. Met deze dosering wordt de bloedspiegel Diazepam steeds hoger, dus ik zet hier toch wel m'n vraagtekens bij.

Ik denk dat het goed is om de dosis te verlagen (max 1/8 pilletje per dag), of misschien zelfs helemaal af te bouwen in het weekend.

Sterkte!
Erik
Hoi Erik,

Bedankt! Ik heb vanochtend met de spoedarts gebeld maar die durfde helemaal geen uitspraak te doen over of ik moest stoppen of niet. Heb dus maar uit eigen initiatief de dosis gehalveerd. De slapheid in haar achterpoten is wel minder nu voor m'n gevoel maar ze is wel heel moe en niet echt zichzelf. Ga maandagochtend gelijk naar m'n eigen dierenarts bellen. Bedankt voor het meedenken!
Plaats reactie