Kat nu nog spugen door antibiotica?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Douraque schreef: 06 mar 2019 21:24 Kan zijn dat hij zijn eigen eten met pijn associeert, als hij daadwerkelijk een alvleesklierontsteking heeft. Ging de DA dat nog via het bloed bekijken?

Je wil niet weten hoeveel eten ik heb gekocht en moeten weggooien nadat mijn kat haar eigen eten associeerde met pijn. Ik ben van Schesir naar alle andere goede merken gegaan, zoals Almo. Niets werkte, uit wanhoop zowat de gehele AH leeg gehaald en wonderbaarlijk at ze Gourmet tonijn.

Ik zou voor de zekerheid morgen ook ander voer halen, om te proberen.

Alvleesklierontsteking is gewoon een nare ziekte dat veel management van de eigenaar vergt.

Dwangvoeren is ook naar, maar noodzakelijk om alles aan de gang te houden. Ze moeten bij een alvleesklierontsteking blijven eten. Daarbij, zoals een andere gebruiker in mijn topic terecht zei, is het niet zo dat je de kat moet volproppen met eten. Ze moeten net genoeg binnen krijgen, het liefst vet arm voer, zodat de alvleesklier zichzelf kan herstellen. En zoals je al merkt aan mij en Sansan dat dit lang kan duren
De blikjes tonijnmousse krijgt hij eigenlijk maar zelden, misschien 1x in de twee weken. Dus dat hij dat associeert met pijn denk ik niet. Gisteren toen hij net van de dierenarts thuis kwam heb ik hem een half zakje Felix natvoer gegeven, hij heeft dat toen ook gretig opgegeten en na 2 uurtjes weer uitgespuugd nadat ik hem een antibraakpilletje had gegeven. Dus die zakjes laat ik maar even staan.

Volgens mijn man ging het bloed inderdaad ook nog nagekeken worden in het lab of het echt alvleesklierontsteking is én of hij diabetes heeft.

Met dwangvoeren hebben we iets minder dan een half zakje Royal Canin Sensitivity control erin gekregen, ongeveer 40 gram denk ik, aangelengd met water, want drinken doet hij ook niet.

Ik vind het vervelend om te horen dat jouw kat nog steeds niet helemaal hersteld is.
Is ook een duur “grapje” zeker?
Heb er m’n laatste rooie cent voorover hoor! Desnoods werk ik mezelf in de schulden, haha. Ik ben een moeder, maar ook een kattenmoeder, m’n lieve katten betekenen heel veel voor me.
Vorig jaar januari heb ik Loesje moeten laten inslapen, haar niertjes werkten niet meer en daar bovenop kreeg ze ook nog een herseninfarct :( Ze was ook al oud en dement, en werd gek van haar gemiauw en gewandel ‘s nachts, maar ik mis haar enorm!
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Ik zit even op dit forum te zoeken naar pancreatitis, ik word bang van alle verhalen, zo veel katten die het niet halen. Ik wil mijn lieve Leo nog lang niet missen :(
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Straks om 12:30u weer naar de dierenarts voor een echo om te kijken hoe het nu echt met z’n alvleesklier gaat.
Er had vanmorgen eigenlijk verbetering in moeten zitten, maar dat is niet het geval. Als ik hem even wil aaien, loopt hij weg. Het lijkt ook of hij mijn man ontvlucht (hij dwangvoedt hem en stopt hem in het reismandje als hij weer naar de DA moet), hij krijgt een afkeer tegen mijn man lijkt het :(

Hij heeft wel op de bak een plasje gedaan, gelukkig.
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Embillie »

Hopelijk krijg je naar omstandigheden goed nieuws. Sterkte!
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Update:
Leo moet weer bij de dierenarts blijven. Ze hebben een echo gemaakt, ze kon nog steeds niks afwijkend zien, alleen dat z’n maag vol zit en gas in z’n darmen. Ze gaat vanmiddag kijken of het voedsel de maag is gepasseerd de darm in. Zo niet, dan gaat ze hem opereren om te kijken of er een blokkade zit (dat zou ook de oorzaak kunnen zijn van een alvleesklierontsteking)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Embillie »

Ach wat sneu. Fijn dat hij nu behandeld kan worden en fijn dat hij personeel heeft dat alles voor hem doet.
Sterkte!
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

De operatie is goed gegaan. De dierenarts kon geen obstakel of blokkade vinden in maag/darm. Ook was de maag niet helemaal vol met voedsel maar vooral met gal. Het voedsel loopt gelukkig dus wel door naar de darm, maar wel langzamer. Ze zag wel dat de alvleesklier opgezet was, dus die is wel echt ontstoken!
Leo moet in ieder geval vannacht en morgen bij de dierenarts blijven. Morgenochtend horen we meer.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Douraque »

Dus toch een alvleesklierontsteking. Belangrijk is dat je een goed behandelplan opstelt en gelijk de juiste medicatie start.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Douraque »

Hoe gaat het nu met de kat?
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Douraque schreef: 08 mar 2019 18:16 Hoe gaat het nu met de kat?
Hij moet vannacht nog bij de dierenarts blijven omdat hij weer koorts heeft, het kan komen door de pancreatitis, maar kan ook komen doordat hij net is geopereerd. Ze heeft hem voor de zekerheid antibiotica gegeven.
Ook moet ze hem nog dwangvoeden omdat hij nauwelijks eet.
Ook heeft hij nog niet gepoept, en ook de hele dag nog niet geplast.

Ik krijg er steeds meer een slecht voorgevoel bij.

En ik voel me heel erg schuldig omdat ik vanmiddag ineens dacht: ‘het had misschien beter geweest als hij niet meer wakker was geworden uit de narcose. Dan had hem denk ik heel veel pijn en ellende bespaard gebleven, ook in de toekomst’
Ik wil dat niet denken want ik hou echt ontzettend veel van Leo en ik wil hem niet missen!
Ik mis nu al zijn harde gespin als hij ‘s avonds z’n pootjes op m’n buik kneedt en dan op schoot ploft, ik mis z’n harde koppies geven (zeg maar kopstoten), ik mis hem gewoon.
En dan te bedenken dat ik ‘m binnenkort misschien voor altijd moet missen.

De dierenarts kon ook nog geen prognose geven, het kan echt 2 kanten op. Maar het is echt nog te vroeg om het nu al op te geven.

Als hij morgen geen koorts meer heeft dan mag hij naar huis waar wij hem verder kunnen verzorgen. Hij heeft de hele logeerkamer voor zichzelf, daar heeft hij geen last van de andere kat (haat en nijd die twee) en ook niet van mijn drukke dochtertje. Zo kan hij in alle rust herstellen.
Alleen zit ik zo op tegen het dwangvoeden. VN de week heeft mijn man dat gedaan en als mijn man al naar hem toe liep dook Leo weg.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Douraque »

Maar geeft de da nog andere dingen, zoals infuus met pijnmedicatie en anti misselijkheid? Dan zou ervoor moeten zorgen dat hij plast.

Is er tevens gekeken naar triaditis? Dit gaat soms gepaard met alvleesklierontsteking.

De eerste periode van constatering is het onder controle krijgen van de kat merk ik. Dus stabiel qua pijnmedicatie, anti-misselijkheid en eetlust. Zodra dat stabiel is, kun je verder kijken.

Bij mijn kat hebben we geprobeerd om nog minder pijnmedicatie te geven, echter gaf ze toen duidelijke pijnsignalen af. Dat zegt mij dat haar waarde nog niet op orde is. Dus volgende week weer testen en anders moeten wij op prednison over. Mijn da heeft binnen haar praktijk goede ervaringen met katten met een alvleesklierontsteking en prednison kuur. Dus dit is gewoon een nare ziekte waar je in het uiterste geval wel even zoet mee bent, helaas

Ik hoop voor je dat hij morgen is opgeknapt om in ieder geval naar huis te mogen. En dwangvoeren is naar, maar het moet. Mijn kat vond het ook vreselijk die paar keren dat het moest, maar daar komt ook een eind aan
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Douraque schreef: 08 mar 2019 19:55 Maar geeft de da nog andere dingen, zoals infuus met pijnmedicatie en anti misselijkheid? Dan zou ervoor moeten zorgen dat hij plast.

Is er tevens gekeken naar triaditis? Dit gaat soms gepaard met alvleesklierontsteking.

De eerste periode van constatering is het onder controle krijgen van de kat merk ik. Dus stabiel qua pijnmedicatie, anti-misselijkheid en eetlust. Zodra dat stabiel is, kun je verder kijken.

Bij mijn kat hebben we geprobeerd om nog minder pijnmedicatie te geven, echter gaf ze toen duidelijke pijnsignalen af. Dat zegt mij dat haar waarde nog niet op orde is. Dus volgende week weer testen en anders moeten wij op prednison over. Mijn da heeft binnen haar praktijk goede ervaringen met katten met een alvleesklierontsteking en prednison kuur. Dus dit is gewoon een nare ziekte waar je in het uiterste geval wel even zoet mee bent, helaas

Ik hoop voor je dat hij morgen is opgeknapt om in ieder geval naar huis te mogen. En dwangvoeren is naar, maar het moet. Mijn kat vond het ook vreselijk die paar keren dat het moest, maar daar komt ook een eind aan
Heel eerlijk, ik heb niet gevraagd wat ze verder nog geeft, maar ik ga ervan uit dat ze hem zeker de dingen geeft die nodig zijn. Ik ga het sowieso navragen.
Heb haar ook niet gehoord over triaditis, ook dat zal ik navragen. Bedankt!

Ik had inderdaad begrepen dat je lang zoet kan zijn met alvleesklierontsteking. Daar ga ik ook van uit, heb er alles voorover om hem weer gezond te krijgen.

Jij ook sterkte met jouw kat. Hopelijk zijn de waardes snel op orde is.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Sansan »

Spannend.
Douraque, jouw kat had niks met de nieren he? Dat is de reden waarom prednison hier niet echt een optie is.

TS: houd vol!
Ik zou wel adviseren er bovenop te gaan zitten. Wel weten wat ze precies krijgt, hoeveel en wanneer. Ik verwacht wel nu én cerenia of emeprid, buprecare of tramadol, zantac of zintac en dan de antibiotica.

Vanwege de gal, heeft ze ook cholangitis? (Of zelfs inderdaad triaditis)

Ik zou voorzichtig zijn met meenemen naar huis, vochtinfuus is belangrijk, evenals meermaals medicatie afstemmen. Blijft ze nu snachts ook aan het infuus? En ik zou adviseren, voordat ze naar huis gaat ook weer bloed checken en het liefst zonder koorts en weer zelfstandig plassen en poepen en wat likjes eten.
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Sansan schreef: 08 mar 2019 21:19 Spannend.
Douraque, jouw kat had niks met de nieren he? Dat is de reden waarom prednison hier niet echt een optie is.

TS: houd vol!
Ik zou wel adviseren er bovenop te gaan zitten. Wel weten wat ze precies krijgt, hoeveel en wanneer. Ik verwacht wel nu én cerenia of emeprid, buprecare of tramadol, zantac of zintac en dan de antibiotica.

Vanwege de gal, heeft ze ook cholangitis? (Of zelfs inderdaad triaditis)

Ik zou voorzichtig zijn met meenemen naar huis, vochtinfuus is belangrijk, evenals meermaals medicatie afstemmen. Blijft ze nu snachts ook aan het infuus? En ik zou adviseren, voordat ze naar huis gaat ook weer bloed checken en het liefst zonder koorts en weer zelfstandig plassen en poepen en wat likjes eten.
Dat zijn inderdaad ook dingen die ik eigenlijk allemaal moet vragen, maar ben ook zo emotioneel aan de telefoon dat het ook zomaar zou kunnen dat ze het wel allemaal heeft verteld maar dat het langs me heen is gegaan. Morgen ga ik opheldering vragen. De dierenarts waar hij (het is een hij, geen zij, haha) nu verblijft staat echt bekend als één van de betere uit mijn woonplaats, dus ik heb echt alle vertrouwen in haar.

Bedankt voor het advies, ga ik echt iets mee doen.

Even een edit: ik heb even gegoogeld op cholangitis en triaditis. Ze heeft met zijn operatie goed naar alles gekeken en het zag er verder allemaal goed uit, behalve zijn alvleesklier dan.
Of zegt dat niks en moet een bloedtest uitsluitsel geven?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Douraque »

Klopt Sansan, mijn kat haar nier waardes waren goed. Inderdaad bij slechte nieren is dat geen optie.

Wat Sansan zegt inderdaad, goed weten wat hij krijgt. En inderdaad niet te snel naar huis, zorgen dat hij stabiel is.

Wat ik vanaf dag 1 doe is een dagboek bijhouden met kolommen: welke medicatie ze krijgt, hoeveel ze hiervan krijgt en wat ze eet. Zo kreeg ik overzicht in haar eetgedrag en zag ik wat wel hielp en niet. Zodoende kan ik op tijd inschakelen als mijn kat zich anders gedraagt nadat we een verandering in de medicatie aanbrengen.

Tip: schrijf je vragen nu al op, dan kan je ze morgen stellen aan de da. In je emotie kan je dingen vergeten. Heb ik ook in het begin gedaan

Edit: triaditis wordt, correct me if i’m wrong, middels de onstekingswaardes van het bloed in combinatie met de echo gecheckt. Bij een operatie zien ze dat volgens mij niet, wel met een biopt
Plaats reactie