Kat nu nog spugen door antibiotica?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Douraque »

Ik zit al bijna twee maanden met een kat met een alvleesklierontsteking. Voornamelijk het niet eten alsmede het wel willen eten maar te misselijk, overgeven en pijn in de buik (kat verstopt zich dan veel) zijn symptomen.

Bij mijn kat is de waarde gemeten middels bloedonderzoek en later een echo.

Zie eventueel mijn topic: acute alvleesklierontsteking. Daarin hebben andere gebruikers waaronder Sansan en ErikPhillipus hele waardevolle tips gegeven

Edit: bij een alvleesklierontsteking is een NSAID (Metacam) niet goed, wel pijnstiller als buprecare

Bij een alvleesklierontsteking is er schijnbaar een verhoogde kans op suikerziekte.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Rik »

Ja, van Googelen wordt je soms helemaal gek. Maar de symptomen passen inderdaad wel bij pancreatitis.
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... titis.html

Er is ook niet een pilletje om dat zo op te lossen. Het is iets wat het lichaam grotendeels zelf zal moeten herstellen en je kunt alleen helpen met ondersteunende medicijnen zoals pijnstilling, anti-braak of maagzuurremmers, corticosteroïden voor de ontsteking en e.v. B12 vitamine.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Douraque schreef: 06 mar 2019 16:40 Ik zit al bijna twee maanden met een kat met een alvleesklierontsteking. Voornamelijk het niet eten alsmede het wel willen eten maar te misselijk, overgeven en pijn in de buik (kat verstopt zich dan veel) zijn symptomen.

Bij mijn kat is de waarde gemeten middels bloedonderzoek en later een echo.

Zie eventueel mijn topic: acute alvleesklierontsteking. Daarin hebben andere gebruikers waaronder Sansan en ErikPhillipus hele waardevolle tips gegeven

Edit: bij een alvleesklierontsteking is een NSAID (Metacam) niet goed, wel pijnstiller als buprecare

Bij een alvleesklierontsteking is er schijnbaar een verhoogde kans op suikerziekte.
Al bijna 2 maanden? Wat kan dat lang duren dan!
Ik zal jouw topic zo even gaan lezen.

We hebben 2 spuitjes met Buprecare 0,4ml meegekregen. Die moeten we leegspuiten in z’n wangzak of onder z’n tong. Vanavond mee beginnen en morgen nog een keer.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Douraque »

Het inderdaad lang, maar het aan het eten houden is het belangrijkste zodat de alvleesklier zichzelf hersteld (wat Rik zegt)

Qua medicatie gaat het voornamelijk om buprecare (pijnstiller), Cerenia of Emeprid (tegen misselijkheid) en Mirtezipinne (eetlust opwekken). Wekelijks vitamine B12 en desnoods infuus is goed om te doen.

Daarnaast is het belangrijk om Zantac als maagzuurbeschermer te geven (met dank aan mede gebruikers voor deze tip) en pancreaspoeder (zymoral)

Bii mijn kat hebben we heel erg ons best moeten doen om haar aan het eten te houden en de balans met medicatie. Op 14 februari jl. getest (1 maand na ontdekken) en waarde niet gedaald. Dus sinds die datum doen wij wekelijks infuus en vitamine B12 injectie. Ook staat ze op brokken die licht verteerbaar zijn (Hills i/d), krijgt ze nog 0,2 ml buprecare per dag, 0,5 Emeprid, 2x 1/4 Zantac en 3x pancreaspoeder per dag. Medicatie proberen we nu af te bouwen. Over 3 a 4 weken weer testen.

Het is een nare ziekte, die veel van de eigenaar ook vergt. Je moet je kat zo goed in de gaten houden
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Sansan »

Hier kampen we er ook al mee tesamen met nierfalen sinds oktober.
Douraque heeft je prima wegwijs gemaakt :grin:

Goed dat er nu een behandeling is opgezet!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Sansan »

Ps: op de website van accu chek kun je gratis de accu chek-instant meter aanvragen (voor de te hoge suiker te meten).

Gaan ze er vooralsnog nu vanuit dat de suikerziekte tijdelijk is?
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Sansan schreef: 06 mar 2019 17:40 Ps: op de website van accu chek kun je gratis de accu chek-instant meter aanvragen (voor de te hoge suiker te meten).

Gaan ze er vooralsnog nu vanuit dat de suikerziekte tijdelijk is?
Geen idee. Ik weet wel dat ze zijn bloed heeft opgestuurd naar het lab voor verder onderzoek vanwege z’n hoge suikerwaarde.

Als blijkt dat hij diabetes heeft ga ik kijken voor zo’n meter. Dank je wel!

Inmiddels heeft mijn man wat speciaal voer die we hadden meegekregen aan hem gegeven, nou ja, verdunt met water en een spuit in z’n bekje gespoten. Dat is een uurtje terug en tot nu toe zit het er nog in!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Rik »

Welk voer heb je meegekregen?

Hopelijk blijft het erin.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Rik schreef: 06 mar 2019 18:48 Welk voer heb je meegekregen?

Hopelijk blijft het erin.
Natvoer zakjes Royal Canin Sensitivity control
Chicken & Rice

Maar hij vindt kip niet lekker. Met natvoer lust hij eigenlijk alleen vis. Dus ik weet niet zeker of hij het niet uit zichzelf eet omdat hij het niet lekker vindt of omdat hij geen eetlust heeft. Zou ik kunnen kijken of hij een klein beetje van z’n favoriete natvoer eet? Of beter van niet?

Wat me trouwens wel nog wat dwarszit is dat de dierenarts op de röntgenfoto kon zien dat z’n blaas volzit. Heb hem al een paar keer op de kattenbak gezet maar hij gaat niet plassen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door ErikPhilippus »

Marleen1980 schreef: 06 mar 2019 19:02 Maar hij vindt kip niet lekker. Met natvoer lust hij eigenlijk alleen vis. Dus ik weet niet zeker of hij het niet uit zichzelf eet omdat hij het niet lekker vindt of omdat hij geen eetlust heeft. Zou ik kunnen kijken of hij een klein beetje van z’n favoriete natvoer eet? Of beter van niet?
Een klein beetje gewoon natvoer, om te kijken of hij wel eetlust heeft, lijkt me toch niet al teveel kwaad kunnen.
Marleen1980 schreef: 06 mar 2019 19:02 Wat me trouwens wel nog wat dwarszit is dat de dierenarts op de röntgenfoto kon zien dat z’n blaas volzit. Heb hem al een paar keer op de kattenbak gezet maar hij gaat niet plassen.
Ja, dat is zorgelijk. Je kunt zelf voelen of de blaas vol is. Onder in de buik, een paar cm voor de achterpoten. Aan één kant je vingers, ander kant je duim. Het is een beetje zoeken, vaak is het een bobbeltje ter grootte van een walnoot (tenzij de blaas echt vol zit, dan voel je het meteen). Kan je je vingers vrijwel tegen de duim zetten, dan is de blaas leeg.

Vreemd dat hij met een volle blaas geen drang heeft... Weet je zeker dat hij zelf niet tussendoor even op de bak is geweest?
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

ErikPhilippus schreef: 06 mar 2019 19:12 Een klein beetje gewoon natvoer, om te kijken of hij wel eetlust heeft, lijkt me toch niet al teveel kwaad kunnen.

Ja, dat is zorgelijk. Je kunt zelf voelen of de blaas vol is. Onder in de buik, een paar cm voor de achterpoten. Aan één kant je vingers, ander kant je duim. Het is een beetje zoeken, vaak is het een bobbeltje ter grootte van een walnoot (tenzij de blaas echt vol zit, dan voel je het meteen). Kan je je vingers vrijwel tegen de duim zetten, dan is de blaas leeg.

Vreemd dat hij met een volle blaas geen drang heeft... Weet je zeker dat hij zelf niet tussendoor even op de bak is geweest?
Ik heb geprobeerd om te voelen en volgens mij is z’n blaas toch leeg. Toen ik voor de zekerheid nog eens wou voelen werd hij boos, dus heb ‘m maar met rust gelaten verder, haha.

Ik heb nog een kat lopen, dus het is eigenlijk best lastig inschatten of hij nu wel of niet in de bak is geweest, misschien is hij geweest toen ik in de keuken eten stond te maken en heb ik het niet gezien. Er zit wel een redelijk vers plasje in de bak!

Ik ga over een uurtje eens een heel klein beetje van z’n favoriete voer geven, kijken wat ie doet. Al denk ik dat hij er toch geen trek in heeft.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Douraque »

Mijn kat at, als gevolg van de alvleesklierontsteking, geen kip meer. Ze lust qua natvoer enkel nog Gourmet in de smaak tonijn (hiervoor Schesir). Al is het geen dieetvoer, is dit voor nu prima. Zolang de kat maar eet. Ze begint nu sinds 2 weken goed de Hills i/d te eten, daarvoor enkel Whiskas (voor ze ziek werd stond ze op Applaws).

Mijn kat associeert haar oude voer met pijn, kan zijn dat jouw kat dit ook heeft.

Voor nu zou ik zelf zijn eigen eten geven, zolang de kat maar eet. Zodra je in een ritme komt, kan je kijken of je kan switchen.

En als hij nog niet wil eten, zou ik morgen een eetlustopwekker halen.
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Nou, z’n lievelingseten (tonijnmousse van Gourmet) wil hij ook niet :(
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Douraque schreef: 06 mar 2019 19:35 Mijn kat at, als gevolg van de alvleesklierontsteking, geen kip meer. Ze lust qua natvoer enkel nog Gourmet in de smaak tonijn (hiervoor Schesir). Al is het geen dieetvoer, is dit voor nu prima. Zolang de kat maar eet. Ze begint nu sinds 2 weken goed de Hills i/d te eten, daarvoor enkel Whiskas (voor ze ziek werd stond ze op Applaws).

Mijn kat associeert haar oude voer met pijn, kan zijn dat jouw kat dit ook heeft.

Voor nu zou ik zelf zijn eigen eten geven, zolang de kat maar eet. Zodra je in een ritme komt, kan je kijken of je kan switchen.

En als hij nog niet wil eten, zou ik morgen een eetlustopwekker halen.
Morgenochtend moet ik sowieso de dierenarts weer terugbellen, als hij dan nog niet uit zichzelf gegeten heeft dan ga ik inderdaad vragen naar eetlustopwekker. Dat dwangvoeden vind ik zo naar :(
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Douraque »

Kan zijn dat hij zijn eigen eten met pijn associeert, als hij daadwerkelijk een alvleesklierontsteking heeft. Ging de DA dat nog via het bloed bekijken?

Je wil niet weten hoeveel eten ik heb gekocht en moeten weggooien nadat mijn kat haar eigen eten associeerde met pijn. Ik ben van Schesir naar alle andere goede merken gegaan, zoals Almo. Niets werkte, uit wanhoop zowat de gehele AH leeg gehaald en wonderbaarlijk at ze Gourmet tonijn.

Ik zou voor de zekerheid morgen ook ander voer halen, om te proberen.

Alvleesklierontsteking is gewoon een nare ziekte dat veel management van de eigenaar vergt.

Dwangvoeren is ook naar, maar noodzakelijk om alles aan de gang te houden. Ze moeten bij een alvleesklierontsteking blijven eten. Daarbij, zoals een andere gebruiker in mijn topic terecht zei, is het niet zo dat je de kat moet volproppen met eten. Ze moeten net genoeg binnen krijgen, het liefst vet arm voer, zodat de alvleesklier zichzelf kan herstellen. En zoals je al merkt aan mij en Sansan dat dit lang kan duren
Plaats reactie