Kat nu nog spugen door antibiotica?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Ben ik weer met een update:

Leo is thuis. Hij heeft geen koorts meer, net gemeten ook: 38.4
Hij had bij de dierenarts ietsjes van z’n voer gegeten en hij had een mooie plas gedaan.

Triaditis en cholangitis heeft hij niet zei de dierenarts. Zijn bloed hoefde voor nu niet getest te worden, maandagochtend sowieso een nieuwe afspraak staan bij de dierenarts, dan zijn ook de labuitslagen binnen voor z’n suikergehalte.
Hij heeft daar ook medicatie en een infuus gehad. Ik zal de factuur (gedeelte van) posten, daar staat op wat hij heeft gehad.

Voor thuis hebben we meegekregen:

- 10:00u: 1/4 Cerenia 24mg (6mg per dag)
1/4 Famotidine 20mg (5mg)

- 12:00u: 1 Onsior 6mg

- 16:00u: 1/4 Metrobac 250mg (62,5mg)
1 Buprecare 0,3ml

- 24:00u: 1 Buprecare 0,3ml

We moeten ook dwangvoeren, 1 zakje verdunt met water (50/50) en dat verdeeld over 5x per dag.

Hm, ik zie even niet hoe ik een foto moet uploaden vanaf mijn telefoon. Kan dat alleen als de foto online staat?
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Douraque »

Waarom Onsior, dat is een NSAID en is iets dat de alvleesklierontsteking niet helpt. Daar zou ik toch nog even de DA over bellen. Ik zou dat zelf namelijk niet geven icm een alvleesklierontsteking.

Voor de rest het standaard riedeltje bij een alvleesklierontsteking. Ik hoop dat hij opknapt

Geen mirtazapine (eetlustopwekker) meegekregen? Hiervan is 1/8 al ruim voldoende om een kat aan het eten te krijgen
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

De DA heeft me uitgelegd dat die Onsior krijgt om te voorkomen dat hij verdere ontstekingen krijgt: maag, darm en zo. Heb net de dienstdoende DA gebeld en die bevestigde dat ook.

De eetlustopwekker krijgt hij nu (nog) niet omdat we vannacht niet gaan dwangvoeren om te kijken of hij zelf honger krijgt omdat z’n maag dan leeg raakt.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Douraque »

Hmmmm vind ik vreemd. Uit alles wat ik heb gelezen over een alvleesklierontsteking dien je absoluut geen NSAID te geven (correct me if i’m wrong). Een NSAID zal de genezing belemmeren.

En de bijwerkingen van Onsior zijn braken en diarree. Iets dat juist bij een alvleesklierontsteking hoort en je nu juist aan het tegengaan bent
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Ik zou het liefst ook willen stoppen met Onsior, maar mijn man is het daar niet mee eens omdat de DA zegt hij dit wel moet geven.
Je raadt aan om ermee te stoppen dus?
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Heb net mijn man een aantal websites van dierenklinieken laten lezen waar ze NSAID’s afraden bij pancreatitis. We stoppen er per direct mee. Helaas heeft hij vandaag zijn dosis al gehad.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Sansan »

Vreemde gang van zaken!

Ik snap de Onsior en de metrobac (metronidazol) niet. :/
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Sansan schreef: 09 mar 2019 15:57 Vreemde gang van zaken!

Ik snap de Onsior en de metrobac (metronidazol) niet. :/
De Metrobac omdat hij geopereerd is en hij koorts had gisteren. De DA en wij willen geen risico lopen dat hij er nog een ontsteking bij krijgt.

Onsior stoppen we ook echt direct mee.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Rik »

Ja, of je behandeld pancreatitis of je behandeld wat anders. Maar ik heb het gevoel dat deze DA er maar alles tegenaan gooit.

"O, pancreatitis is een ontsteking van de alvleesklier. En tegen een ontsteking gooien we NSAID als ontstekingsremmer en pijnstiller"

Ik lees overal dat een NSAID het juist kan verergeren.
Een DA zou dat toch moeten weten?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Ik heb er 0,0 verstand van en ga er vanuit dat de DA weet wat hij/zij doet.
Ik ben er een beetje van in de war merk ik.

Maar goed, Onsior stoppen we dus mee en de Metrobac is ter preventie van andere onstekingen omdat hij een zware operatie heeft gehad (ze hebben zijn maag opengesneden) en hij had koorts.

Ik heb het gevoel dat ik mezelf hier moet verantwoorden en dat maakt me verdrietig :(
Laatst gewijzigd door Marleen1980 op 09 mar 2019 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Douraque
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:20

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Douraque »

Dat was dus ook mijn gedachte, waarom een NSAID voorschrijven als alle wetenschappelijke onderzoeken zeggen dat je dit juist niet moet doen.

Je moet je absoluut niet verdedigen, maar wij merken het op omdat wij (ik zeker) thans met dezelfde problematiek kamp. Ik heb dan ook zoveel hierover gelezen en elke vraag aan mij da gesteld. Het is puur bezorgdheid, juist omdat ik weet wat je doormaak. Dit is in het begin zo verwarrend, maar als je tijd hebt, lees zoveel mogelijk hierover en stel vragen

De overige medicatie is prima met een alvleesklierontsteking. Zelf had ik wel de mirtizipine gegeven, juist om die drempel over te gaan. Je blijft anders in een vicieuze cirkel zitten waar de kat misselijk/pijn is en dat assioceert met hetgeen hij eet. Ook al heeft hij nu geen pijn of is niet misselijk, dan nog associeert hij zijn eten met pijn en misselijkheid. Die eetlustopwekker zorgt ervoor dat je een drempel overgaat

Misschien is het een idee om een doorverwijzing te vragen naar een tweedelijns da/internist. Is bij mij ook gebeurt, ben toen daar geweest voor de echo. Laatst heb ik ze nog gebeld voor advies en ik ga, nadat mijn kat weer getest is, wederom daar heen. Niet omdat ik mijn da niet vertrouw, maar zij hebben dit soort ellende veel vaker voorbij zien komen dat je eigen da praktijk.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Sansan »

Waarom zou jij je moeten verantwoorden? We hebben het toch over het beleid van de dierenarts en niet over jouw beleid?
We leren altijd van iedereen, en in het oog van de buikoperatie begrijp ik metronidazol en Onsior wel. Ze kunnen beide wel belastend zijn voor de pancreas, maar ik denk dat je dierenarts twee kwaden heeft afgewogen. Ik had eerder amoxiciline clavulaanzuur ofzo verwacht. Is de maag en/of darm op meerdere plekken opengemaakt? Of alleen de buik en is er gevoeld?
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Sansan schreef: 09 mar 2019 16:50 Waarom zou jij je moeten verantwoorden? We hebben het toch over het beleid van de dierenarts en niet over jouw beleid?
We leren altijd van iedereen, en in het oog van de buikoperatie begrijp ik metronidazol en Onsior wel. Ze kunnen beide wel belastend zijn voor de pancreas, maar ik denk dat je dierenarts twee kwaden heeft afgewogen. Ik had eerder amoxiciline clavulaanzuur ofzo verwacht. Is de maag en/of darm op meerdere plekken opengemaakt? Of alleen de buik en is er gevoeld?
Ik begrijp dat ik me niet hoef te verantwoorden, maar ik weet het ook allemaal even niet meer. Ik ben ook warrig in mijn hoofd, slaap al sinds maandag slecht en moet steeds huilen. Emoties gaan op de loop met me.

Amoxiciline-clavulaanzuur heeft hij maandagavond van de dienstdoende DA gekregen die dacht dat hij een luchtweginfectie had, maar dat is best heftig spul dacht ik?

Tijdens de operatie is zijn maag opengesneden om te kijken of er een blokkade zat tussen maag en darm omdat op de echo te zien was dat zijn maag vol bleef zitten, dit bleek gal (en ook nog wat voedsel) te zijn. De doorstroom van maag naar darm was vertraagd maar niet geblokkeerd. Ook heeft ze zijn alvleesklier bekeken die inderdaad ontstoken bleek, maar dat was niet de reden van de operatie.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Rik »

Marleen1980 schreef: 09 mar 2019 16:37 Ik heb het gevoel dat ik mezelf hier moet verantwoorden en dat maakt me verdrietig :(
O, dat moet je zo helemaal niet voelen hoor. Wij spreken ook helemaal geen twijfel over jouw handelen uit. Jij doet het allerbeste voor Leo en normaal gesproken zou je dan verwachten dat je blind kunt vertrouwen op je DA. Alleen onze ervaring is helaas dat dat niet altijd het geval is.

Maar zelfs als je de DA in deze zou vertrouwen, zullen we jou daar nog steeds niet over (ver)oordelen hoor. Wij hebben natuurlijk ook niet alle wijsheid. Misschien heeft een DA een ander inzicht in deze. Het enige wat wij kunnen doen is ook onze kennis in deze delen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Sansan »

Ik begrijp je helemaal! Vannacht lag ik nog wakker van de onze.. je bent continue op standje speed aan het zorgen, tussen de dierenarts aan het rijden, informatie vergaren en alles weer opnieuw.

Om nog maar niet van de kosten te spreken.. waar niets je te gek is gaat het financiële steeds viezer smaken terwijl je kattenvriendje nog steeds niet beter is.
Plaats reactie