Kat nu nog spugen door antibiotica?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Goedemorgen,

Ik heb toch maar even een account aangemaakt hier. Wat fijn dat er een forum als deze is.

Ik maak me zo’n zorgen om mijn lieve jeweetwel kater.
Gisterochtend nog niks aan de hand. De kat lag boven te slapen, gebeurt wel vaker. Maar om half 5 in de middag besefte ik me ineens dat hij niet beneden was geweest om te eten. Ik ben bij hem wezen kijken en hij voelde wat warm aan. Heb toen wat brokjes aangeboden maar hij wou het niet. Niks voor hem, want eten is zijn hobby!
Met heel veel moeite heb ik samen met mijn man zijn temperatuur op kunnen meten: 40.4
Veel te hoog voor een kat, dus ik heb de dierenarts gebeld (de dienstdoende, want was na sluitingstijd), we konden langskomen. De dierenarts keek hem na, temperatuur bij haar was 40.6, in zijn buikje kon ze niks raars voelen, in zijn bekkie ook niks, ze vond hem wat snel en zwaar ademen en ze dacht daarom aan een luchtweginfectie. Ze gaf hem een injectie (volgens mij antibiotica) die 2 weken zou werken en we kregen een kuurtje mee amoxicilline/clavulaanzuur. Ze zei nog: ‘Hij MOET vanavond wat gaan eten want een kat van dit formaat (hij is 8 kilo) kan leververvetting hebben en als hij niet eet dan breekt hij zijn reserves aan en dat is erg zwaar voor zijn lever en dan kan hij snel overlijden’
Ik ben daar enorm van geschrokken! We zijn al bezig om hem te laten afvallen, hij is zelfs al 500gr kwijt sinds 3 maanden.
Thuis aangekomen begon hij gelukkig te eten! Een zorg minder...
Gisteravond rond 20:00u heeft hij zijn eerste pilletje gehad van de kuur. Hij leek ook weer wat opgeknapt, begon ook weer te spinnen toen ik hem aaide. Ik kon met een gerust hart gaan slapen. Mijn man is een avondmens en is opgebleven tot 02:00u. Het ging al beter met de kat zei hij, nog niet helemaal zichzelf, hij sliep bijvoorbeeld niet in z’n favoriete houding (opgerold als een voetbal) maar iets meer languit en minder relaxed. Hij ademde ook nog iets sneller en moeilijker leek het, maar dat kon ook verbeelding zijn.

Ik schrok net wakker, want ik hoorde een kat spugen. Ik ging gelijk kijken of het die kat was, want we hebben er nog eentje lopen. En ja, het was de ziekeling. Hij had echt letterlijk het hele huis ondergespuugd, boven en beneden, overal lag wel wat! Het laatste plasje braaksel was enkel bruin vocht, de rest was breiige onverteert voedsel (kleur van leverworst). Ik vond hem ook weer lustelozer dan gisteravond. Mijn man en ik wilden ook zijn temperatuur opmeten, maar dat lukte niet want de kat werd helemaal wild.
Nu vroeg ik me af of dat overgeven kan komen door de antibiotica of had hij dan al eerder gespuugd moeten hebben? Het pilletje kreeg hij om 20:00u in de avond en voor 02:00u heeft hij niet gespuugd. As we speak hoor ik hem weer overgeven :cry: En zou het nu kunnen dat hij door het spugen nu ook zijn reserves aanbreekt en zijn lever het niet aan kan?
Ik maak me zo druk om mijn lieve kattenkindje..
Straks sowieso onze eigen dierenarts bellen, maar voor nu hoop ik hier een antwoord te kunnen krijgen.
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Even een update:
Onze eigen dierenarts was een beetje verbaasd over de antibiotica die de dienstdoende dierenarts had voorgeschreven, deze had ook nog Meloxidyl voorgeschreven maar hadden we nog niet gegeven, Dat is een ontstekingsremmer en onze dierenarts zei dat dat een heftig middeltje is wat betreft bijwerkingen.
Hij vertelde dat hij helemaal niet denkt dat hij een luchtweginfectie heeft, want hij ademde niet moeilijk en hij kon niks bijzonders zien in zijn keel. Hij denkt dat de misselijkheid kwam door de antibiotica van de vorige avond.
De dierenarts voelde aan zijn buik en merkte niks geks op, ook geen vervette lever en de kat gaf ook geen tekenen van pijn. Totdat hij bij de achterpoten kwam, de dierenarts draaide wat met de heupen en knieen van de kat en toen begon hij te blazen en te grommen! Hij denkt dus dat hij last heeft van zijn gewrichten, of door het overgewicht of doordat hij zich bezeerd heeft. Hij heeft iets tegen de misselijkheid gehad en pijnstillers. Koorts was gelukkig weg. Mocht hij morgen nog zo zijn, ziek, misselijk, niet eten, dan meteen om half 9 bellen dan moet hij blijven en gaan ze verder kijken wat er aan de hand is.
Bij thuiskomst heb ik hem verwend met een half zakje natvoer, dat at hij gelukkig op.
Alleen is hij nu rusteloos en miauwt hij steeds zo klagelijk, alsof hij pijn heeft of misselijk is.

Ik twijfel zo wat ik nu moet doen. Ik betwijfel ook of hij uberhaupt wel gewrichtspijn heeft, daar hoort koorts (wat hij gisteren had) toch niet bij?
Zal ik een third opinion vragen bij weer een andere dierenarts? Ik maak me zo’n zorgen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Op zich is de voorgeschreven antibiotica niet raar. Het had een bacteriële infectie kunnen zijn en dan is een injectie metacam (of soort) en een kuur antibiotica de voorgeschreven oplossing. Hoewel ik de meegegeven Meloxidyl ook raar vind want die is voor een bacteriële infectie verder niet nodig. De initiële injectie metacam wordt dan meestal gegeven om de eerste symptomen weg te nemen zodat de kat weer gaat eten. Maar een kuur is daarvan dan niet nodig. Hier hebben ze ook een keer een bacteriële infectie gehad en dat ging met deze antibioticakuur goed.

De misselijkheid kan inderdaad de antibiotica zijn. Mocht die daarna dan nog wel nodig zijn, kon er misschien overgeschakeld worden op een andere. Hier kregen ze Clavubactin.

Ik begrijp dat je erg geschrokken bent over het verhaal van leververvetting. Hoewel dat wel een risico is hoef je daar niet zo over te schrikken. Het is niet zo dat als hij die avond niet gegeten had, dat die lever er gelijk aangaat. Je leest ook wel eens verhalen van katten die 3 weken in een vuilniscontainer zit. Dus niet gelijk in paniek springen, maar je mag je wel zorgen maken. Leververvetting is een geleidelijk iets en niet iets wat direct precies na 24 uur optreedt.

Maar ik begrijp dat hij nu wel weer eet. De vraag is nu natuurlijk of dat komt door de antibiotica (of misschien toch een injectie Meloxidyl gehad?) of dat hij gewoon weer eetlust heeft. Tevens heeft je eigen DA nu gewrichtspijn geconstateerd.

Wat zegt je eigen DA nu als behandelplan? Moest je met de antibiotica doorgaan? Welke pijnstillers heeft hij daar gekregen? En wat voor de misselijkheid? Als het om een bacteriële infectie gaat dan zou ik de Meloxidyl in ieder geval niet geven. Hij eet weer en de antibiotica kan zijn werk doen. Maar als hij gewrichtspijn heeft, dan is een vorm van pijnstilling misschien wel aan te raden.

PS. Schrijf even op en vraag alles op papier wat betreft facturen e.d. Je MOET namelijk weten of hij gisteren ook een injectie metacam o.i.d. heeft gehad. Want als je eigen DA daar nu weer een nieuwe injectie overheen gezet heeft is dat wel dubbelop. Vraag dus altijd facturen op papier en schrijf daar bij welke injectie (als dat er niet al duidelijk opstaat). Voor je eigen archief.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Bedankt voor de reactie. Onze eigen dierenarts vermoedt gewrichtsproblemen omdat de kat blies en begon te grommen toen hij daar werd onderzocht.
Hij heeft pilletjes meegegeven:

St Cerenia 24 mg, 4 tabletten. Om 12 uur moet ik hem een kwart pilletje geven.

6 Cs Onsior 10mg 10x6 tabletten.
Daar moet ik er eentje van om 15:00 geven

Dat herhalen tot het op is.

Mocht hij morgen nog niet opgeknapt zijn dan moet ik meteen ‘s ochtends terugbellen en dan moet hij blijven voor verdere onderzoeken.
Ik ga even de dienstdoende dierenarts van gisteravond bellen om te vragen welke prikjes hij heeft gehad, daar kom ik zo op terug.
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Gisteravond heeft hij 0,4ml tolfedine gehad. De dienstdoende dierenarts heeft dat naar de verkeerde dierenarts gemaild, ze gaat het nu naar de goede sturen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Rik »

Heeft je eigen DA ook een injectie gegeven? (Ook handig om te weten want dan heb je het plaatje compleet als je ook weet wat de dienstdoende gespoten heeft)

Onsior is ook een NSAID maar in ieder geval minder zwaar voor de nieren.
In ieder geval nooit verschillende NSAID's mixen (dus die Meloxidyl kun je teruggeven).

De Cerenia is tegen eventuele misselijkheid.

Mocht je ook stoppen met de antibiotica?

Edit. Mmmm, Tolfedine is ook bijzonder slecht (zo niet slechter dan Meloxidyl) voor de nieren.
Lekker alles door elkaar (Tolfedine, Meloxidyl, Onsior) :(

Dan zou ik voor nu gewoon bij de Onsior blijven (liefst in een zo laag mogelijke dosis, zoveel als dat hij wel blijft eten).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Ik heb net een kwart van het Cerenia pilletje gegeven 5 minuten daarna moest hij weer overgeven. Het eten van vanmorgen is er ook weer uit.
Ik had net het idee dat hij een beetje door z’n achterpootjes zakje toen hij een andere houding wou aannemen. Ik ga de dierenarts weer terugbellen, ik vertrouw er niks van :,(

Ik moest trouwens stoppen met de antibiotica die we gisteren hadden gekregen.
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Heb de dierenarts toch maar weer gebeld. Hij mag vanmiddag weer heen en dan mag hij blijven voor onderzoeken :(
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Rik »

Zijn maag was dus in ieder geval niet geheel leeg (want dat kan ook braken veroorzaken als je Cerenia geeft, terwijl het medicijn nota bene bedoeld is om braken tegen te gaan :))

Maar als hij wat door zijn achterpootjes zakt lijkt het me wel verstandig de dierenarts even te bellen.

Ah, hij mag al langskomen. Sterkte vanmiddag. Ik hoop dat ze snel een duidelijke oorzaak vinden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Dat hoop in ook. Bedankt voor alles!
Ik mis hem wel heel erg hoor.. het idee dat hij daar nu zielig zit, zonder dat hij snapt waarom.. Morgenochtend mogen we bellen en als er tussendoor nieuws is dan belt de dierenarts ons.
Ik laat sowieso weten hoe dit afloopt.
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Ik zag online dat onze dierenarts avond- nachtdienst heeft vanavond. We hebben al 2x gebeld hoe het met Leo (de kat) gaat..
Is het raar als mijn man straks even langsrijd om te kijken hoe het gaat?
We hebben ze vanmiddag ook al 2x gebeld hoe het gaat, en we willen ze ook niet tot last zijn.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Rik »

Ik neem aan dat er assistentes zijn. Dan lijkt mij dat geen probleem. Ze geven zelf wel aan als het niet uitkomt (en dat kun je natuurlijk ook vragen tijdens het binnenlopen). Die mensen weten ook wel dat je je vreselijk zorgen maakt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Sansan »

Ach wat sneu, goed dat ie is opgenomen voor verder onderzoek want dat ging niet zo goed.

Lekker langsgaan hoor, als wij er eentje in opname hebben dan zitten we dagelijks gemakkelijk een uur te kroelen met de kat op schoot.
Marleen1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 mar 2019 06:50

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Marleen1980 »

Leo mag eind van de ochtend weer worden opgehaald. Hij heeft gegeten en niet meer gebraakt. De dierenarts denkt dat hij een maagslijmvliesontsteking heeft/had.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat nu nog spugen door antibiotica?

Bericht door Rik »

Hopelijk is het dat dan inderdaad geweest en hersteld hij snel.
Mag ie weer fijn naar huis :edance:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie