Dierenarts geeft zomaar medicijnen mee?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Puck4
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2019 11:23

Dierenarts geeft zomaar medicijnen mee?

Bericht door Puck4 »

Goedemorgen iedereen,

Mijn kat niest als sinds eergisterenavond en wij zijn hier gisteren voor naar de dierenarts geweest. Mijn kat is een echte binnenkat en is ingeent voor de niesziekte. We hebben wel kattengras thuis staan.
Omdat mijn kat onverwachts moest komen was hij niet nuchter en kon de dierenarts niet uitgebreid onderzoek doen in zijn neus. Ze ging er echter wel vanuit dat er een stukje gras vastzit achterin zijn neus.
Nu vind ik het raar dat mijn dierenarts een ontstekingsremmer heeft meegegevn voor de komende 3 dagen, mocht het dan niet over zijn kan hij alsnog terugkomen voor een uitgebreid onderzoek.
Hoe kan een ontstekingsremmer een stukje gras uit de neus halen? Moet ik dit mijn kat nou wel of niet geven? Het lijkt me een beetje overbodig?
Nog raarder vond ik het toen ik mijn kat weer mee mocht nemen, ze ons terugriep en hem toch ook nog even snel een injectie wilde geven. Voordat ik kon vragen waarvoor die spuit was, zat ie al in zijn nekje...
Duur grapje dus weer. En ik vertrouw al die medicatie niet echt...
Iemand een soortgelijke situatie gehad?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dierenarts geeft zomaar medicijnen mee?

Bericht door Rik »

Puck4 schreef: 08 feb 2019 11:36 Nu vind ik het raar dat mijn dierenarts een ontstekingsremmer heeft meegegevn voor de komende 3 dagen, mocht het dan niet over zijn kan hij alsnog terugkomen voor een uitgebreid onderzoek.
...
Nog raarder vond ik het toen ik mijn kat weer mee mocht nemen, ze ons terugriep en hem toch ook nog even snel een injectie wilde geven. Voordat ik kon vragen waarvoor die spuit was, zat ie al in zijn nekje...
Inderdaad raar dat je een ontstekingsremmer meekrijgt als er geen diagnose gesteld is. Ik zou het niet geven tot je weet waarvoor je het hebt gekregen. Ook de injectie is dan raar

Heb je de factuur meegenomen? Staat daar op wat voor injectie dat was. ALTIJD facturen en uitslagen (bijvoorbeeld bloed e.d.) meenemen op papier of per email. Dan kun je zelf altijd terugkijken.

Als het op de factuur niet staat dan zou ik het nog eens navragen want hier wordt dus een injectie en ontstekingsremmer gegeven zonder dat je weet waarvoor en zonder dat de dierenarts iets vastgesteld heeft. Lijkt mij ook geen goed idee. Ja, zo wordt die rekening wel duur ja.

(En als de dierenarts ook geen goede verklaring heeft voor de onbekende injectie dan zou ik ook zo weg bij hem zijn)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Puck4
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2019 11:23

Re: Dierenarts geeft zomaar medicijnen mee?

Bericht door Puck4 »

Rik schreef: 08 feb 2019 13:43 Inderdaad raar dat je een ontstekingsremmer meekrijgt als er geen diagnose gesteld is. Ik zou het niet geven tot je weet waarvoor je het hebt gekregen. Ook de injectie is dan raar
De dierenarts zei dat ze de ontstekingsremmers meegeeft zodat een eventuele ontsteking, die de grasspriet veroorzaakt, voorkomen of behandeld wordt. Dat gedeelte kan ik nog wel begrijpen. Maar door die ontstekingsremmer vliegt die grasspriet er alsnog niet vanzelf uit...
De injectie, geen idee waar die voor was. De factuur zou me nog nagemaild worden, ben benieuwd wat hier op staat.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Dierenarts geeft zomaar medicijnen mee?

Bericht door Dinky »

Ik zou verwachten dat de da een afspraak maakt om terug te komen wanneer hij een grasspriet vermoed. Want die gaat er met ontstekingsremmer niet uit (hier geen ontstekingsremmer gehad toen grasspriet is verwijderd en werd ook gelijk geholpen maar onze poes braakte toen ook steeds)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Dierenarts geeft zomaar medicijnen mee?

Bericht door ErikPhilippus »

Mag ik raden? Metacam injectie en pilletjes? :oops: :oops:

En zo ja, niet geven en direct een andere dierenarts zoeken....
Puck4
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2019 11:23

Re: Dierenarts geeft zomaar medicijnen mee?

Bericht door Puck4 »

De injectie was ook pijnstiller/ontstekingsremmer. En ik heb inderdaad nu druppels van metacam gekregen. Weet alleen nu niet zo goed of ik die zo moet gaan geven...
Puck4
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2019 11:23

Re: Dierenarts geeft zomaar medicijnen mee?

Bericht door Puck4 »

Heb besloten om het niet te geven. Ik lees allemaal enge verhalen over katten die nierfalen hebben gekregen na het gebruik van Metacam, soms zelfs met de dood als gevolg... :!: :-x
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Dierenarts geeft zomaar medicijnen mee?

Bericht door ErikPhilippus »

Het klinkt misschien belachelijk, maar ik heb serieus even in Google gezocht op de zin : "Is dierenarts een beschermd beroep?" Want soms weet ik het ook niet meer - metacam geven voor een grasspriet in de neus. Het is toch bij de spinnen af? :oops: Als het mijn kat zou zijn, zou ik overwegen om een klacht in te dienen bij het Veterinair Tuchtcollege.
(hoewel dierenartsen en masse het risico van Metacam wegwuiven, dus dat zal wel geen kans van slagen hebben.... )

En groot gelijk, Puck4: niet geven... en snel naar een goede DA...
En laat je kat zoveel mogelijk drinken om die troep zo snel mogelijk te lozen...

En om op je eerste vraag terug te komen: Ja, ik heb een soortgelijke ervaring. Dalí heeft destijds een injectie Metacam gekregen en dubbele dosis Metacam druppeltjes vanwege een beetje rood kiesje. Ik vertrouwde de inval-dierenarts, en te laat las ik de bijsluiter (Dalí had al zwakke nieren, wellicht vanwege eerdere toediening van Metacam), en kwam daardoor ook op dit forum. Dalí is 1 ½ jaar geleden overleden aan nierfalen...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Dierenarts geeft zomaar medicijnen mee?

Bericht door Dinky »

Overigens als het niesziekte is (vanwege het niezen) dan is dit een virus waar een ontstekingsremmer niet bij werkt. Pas wanneer er sprake is van geel/groen snot (dus niet doorzichtig waterig) is er iets van ontsteking bij gekomen en kan AB helpen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Dierenarts geeft zomaar medicijnen mee?

Bericht door ErikPhilippus »

Uhh - Mirjam, je haalt denk ik wat door elkaar. Een ontsteking is een reactie van het lichaam op 'iets' wat van buiten komt: en dat kan een bacterie zijn, maar ook een virus. Dit laat onverlet dat m.i. een ontstekingsremmer te pas en te onpas wordt voorgeschreven, net alsof een ontstekingsreactie iets zou zijn om te bestrijden. Niets is minder waar: een ontstekingsreactie helpt het lichaam om de indringers te bestrijden, en het toedienen van een ontstekingsremmer werkt derhalve contraproductief. Alleen als de ontsteking negatieve/pijnlijke reacties heeft (b.v. in een gewricht of pees) is remming van de ontsteking zinvol. (iets om te onthouden als je zelf overweegt om een Ibuprofen te slikken)

Een ontstekingsremmer remt de ontsteking, en laat de oorzaak ongemoeid. Als de indringer een bacterie is, dan is inderdaad een AB geboden om de oorzaak aan te pakken.
Puck4
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2019 11:23

Re: Dierenarts geeft zomaar medicijnen mee?

Bericht door Puck4 »

ErikPhilippus schreef: 08 feb 2019 19:10 Het klinkt misschien belachelijk, maar ik heb serieus even in Google gezocht op de zin : "Is dierenarts een beschermd beroep?" Want soms weet ik het ook niet meer - metacam geven voor een grasspriet in de neus. Het is toch bij de spinnen af? :oops: Als het mijn kat zou zijn, zou ik overwegen om een klacht in te dienen bij het Veterinair Tuchtcollege.
(hoewel dierenartsen en masse het risico van Metacam wegwuiven, dus dat zal wel geen kans van slagen hebben.... )

En groot gelijk, Puck4: niet geven... en snel naar een goede DA...
En laat je kat zoveel mogelijk drinken om die troep zo snel mogelijk te lozen...
Ik ben blij dat ik dit forum heb gevonden, anders had ik het mijn kat nu waarschijnlijk al gegeven zonder er verder bij na te denken.
Het was bij ons toevallig ook een inval dierenarts. Mijn eigen da vertrouw ik volledig en die doet sowieso alles in goed overleg met het baasje. Gewoon stom van mezelf dat ik zelf niet verder heb gevraagd en het maar vertrouwde. (Totdat ik buiten stond)
Plaats reactie